• 1
  • 2
2024-12-03, 14:25
Medlem
Flyttade för ett tag sedan till ett hus med hyfsat nyrenoverat kök. Jag var lite skeptisk till vissa av lösningarna, men det kändes inte så allvarligt att jag inte ville flytta dit. Och köket är för övrigt fräscht och nytt.

Har nu bott här ett tag, men vänjer mig inte vid en del lösningar som jag tycker är ren idioti:
* Spishäll med touchknappar. Den som kom på detta borde hängas i närmsta lyktstolpe. Hur många gånger har jag inte stått där med kladdiga fingrar och försökt ändra en inställning utan att något händer? Eller så drar jag en kastrull åt sidan och den råkar hamna på knapparna och spisen får tokspel och låser sig.

* Diskhon. Bara en, varför? Det kanske jag kan leva med, men inte formen och funktion. Helt fyrkantig, vilket gör att den blir bökig att rengöra. Flott och svart skit samlas i hörnen och man får ständigt peta och skrubba för att får bort det. Istället för en stor avrinningsyta, en sån där konvex platta med hål i så har jag nu ett litet hål med en sil där skiten samlas. Den fylls igen med en gång så att det blir stopp när man håller på med lite mer omfattande matlagning där rester hamnar i hon. Dessutom är den också ett helvete att rengöra. Man kan lyfta ur silen för att tömma den i sophinken. Det var ju bra tänkt. Men det blir alltid en massa smått kladd kvar i den som man måste ägna tid åt att pilla bort.

Finns annat också, men detta är två värsta designfelen enligt mig. Är det viktigare att ha snygga kök än funktionella nuförtiden?
Citera
2024-12-03, 14:32
Medlem
Galejans avatar
Handhygien när du lagar mat. Använd hushållspapper eller en handduk för att torka dig om fingrarna innan du kladdar runt med smör på alla knappar och handtag. Då försvinner ditt första problem. Om du dessutom öppnar ögonen när du drar undan kastrullen så försvinner problem nummer två.

Det mesta du räknar upp är handhavandeproblematik.
Citera
2024-12-03, 14:36
Medlem
När man började med att bygga miljonprogrammet så gjorde man tidsstudier kring lika arbetsmoment som husmor gjorde i ett kök. De är låga och har för lite förvaring för våra behov idag. Vi har blivit längre och har mycket mer saker.
Men insikten om att man planerar en arbetsplats finns inte längre. Avstånd mellan spis och vatten/vattenho bör vara minst 60 cm, det är den primära arbetsytan. Man ska inte behöva lyfta heta kastruller över golvet. Hur ser det ut idag, spisen vid en köksö. Den olycksrisk det innebär när man har barn runt fötterna och ska lyfta över till diskhon bryr man sig inte om. Två hoar så att man ska kunna skölja grönsaker samtidigt som någon behöver ta vatten, nej då, huvudsaken att det är tjusigt.
Ja TS, håller också med dig om dina iakttagelser. Såna där idiotiska lösningar har de inte i ett fungerande restaurangkök. Hygien och arbetsflöde är i fokus där.
Senast redigerad av Farmor52 2024-12-03 kl. 14:38.
Citera
2024-12-03, 14:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Handhygien när du lagar mat. Använd hushållspapper eller en handduk för att torka dig om fingrarna innan du kladdar runt med smör på alla knappar och handtag. Då försvinner ditt första problem. Om du dessutom öppnar ögonen när du drar undan kastrullen så försvinner problem nummer två.

Du tänker att oavsett hur opraktiskt det är, gäller det att anpassa människan till miljön, inte miljön till människan?

Själv köpte jag en induktionsspis med vred. För jag insåg direkt hur idiotiskt det var med touch-funktionerna när jag sökte spis.
Citera
2024-12-03, 14:56
Medlem
zombie-nations avatar
Jag skulle inte klara en modern lägenhet. Inget där passar mig. Men äldre kök har sin egen problematik. Det går bra att laga mat själv i ett 60-talskök. Men vara två går inte. Men har kallskafferi, det är så bra.
Citera
2024-12-03, 15:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Naturligtvis. Människan har genom hela sin existens anpassat sig efter miljön. Det finns skäl till varför människan i söder har bastkjol och människan i norr har pälsar och inte tvärtom.

Vill man inte föra ett livslångt krig mot verkligheten så gäller det att komma på knep som fungerar och skapa rutiner.
Eller skapar en köksmiljö där man minimerar problemen. Det är förstås mänskligt det också, att skapa miljön efter människan, när man kan.
Citera
2024-12-03, 15:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
ren idioti:
* Spishäll med touchknappar.

Helt korrekt insikt.

Precis lika dålig design som att bygga in en touchskärm för att skruva upp värmen i bilen, eller att bygga en TV som är platt. Helt vansinnigt!
Citera
2024-12-03, 15:42
Medlem
F.Hansens avatar
Diskhon var det första jag tänkte på när jag såg tråden. Totalt ofunktionellt med en sån fyrkantig låda, visst kan vara användbart i ett restaurangkök, inte hemma.
Citera
2024-12-03, 15:55
Medlem
EricBlairs avatar
Äldre rostfria diskbänkar har dessutom betydligt tjockare plåt. I de nya så svajar armaturen vilket känns billigt. Har polerat upp en gammal bänk istället för att köpa ny.
Citera
2024-12-03, 16:05
Medlem
Citat:

Mja, jag håller sådan hygien, och ibland är touch-kontrollen bara o-responsiv. Även med rena, torra ej matlagningsfingrar. Källa är för mig mer än en häll...
Citera
2024-12-03, 16:07
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Mja, jag håller sådan hygien, och ibland är touch-kontrollen bara o-responsiv. Även med rena, torra ej matlagningsfingrar. Källa är för mig mer än en häll...
Varför har du köpt mer än en sådan häll om du inte gillar dem?
Citera
2024-12-03, 16:11
Medlem
Amitriptylins avatar
De flesta kök i svenska hem är inte funktionsanpassade utan allt handlar om form och design.
Mitt kök är extremt påfrestande att använda för att bereda mat mm, det är ett gammalt kök.
Det enda det duger till är att fylla på vatten i mitt dricksglas från kranen...
Ska dock renoveras under 2025 och då med 95% fokus på funktion.
Det kommer bli en fröjd att arbeta i det köket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in