2024-12-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Eller granit.
Kan ställa stekpanna direkt på den utan att det smälter. Eller direkt från ugnen på stenen. Blank och och enkel att torka av.
Trä är bedrövligt

Jag har en stor skärbräda av trä på bänken till höger om spisen. Skulle helst ha en som täckte hela ytan, men idag har jag största som fanns hos IKEA.
Den var ganska ny när sambon beklagade sig och sa att hon hade ställt stekpannan på den, och den hade fått en värme-ring inbränd. Well, sa jag. Lite det den är till för. Det och snabbt skära upp några gurkskivor till middagen, så man slipper ta fram en vanlig skärbräda.

Men, som du säger. En stenskiva blir det nästa gång. Känns bättre hygienmässigt också, att knåda bröd på en stenskiva istället för en laminatskiva...
Citera
2024-12-04, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Lite det som aluminiumremsan är till för.
Om man har satt dit den då.

Hur bra den är, säger jag pass på. Men den kan väl inte göra läget sämre.
Nä den följer ju med köket.. monterar alltid den å efter det smörjer jag in undrtksnten med silicon...
Citera
2024-12-04, 09:50
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Armatur i en diskbänk?
Det är ju lysande! Förstår inte varför hen klagar.
Citera
2024-12-04, 10:17
Medlem
Håller med induktions spisar är värdelösa. Skulle ha dött ut på 90 talet när de började komma.

Köp en ny spis?

Gas är överlägset bäst.
Citera
2024-12-04, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Håller med induktions spisar är värdelösa. Skulle ha dött ut på 90 talet när de började komma.

Köp en ny spis?

Gas är överlägset bäst.
Japp, alla med pengar har gas.
Citera
2024-12-04, 11:05
Medlem
Citat:
Jag har en stor skärbräda av trä på bänken till höger om spisen. Skulle helst ha en som täckte hela ytan, men idag har jag största som fanns hos IKEA.
Den var ganska ny när sambon beklagade sig och sa att hon hade ställt stekpannan på den, och den hade fått en värme-ring inbränd. Well, sa jag. Lite det den är till för. Det och snabbt skära upp några gurkskivor till middagen, så man slipper ta fram en vanlig skärbräda.

Men, som du säger. En stenskiva blir det nästa gång. Känns bättre hygienmässigt också, att knåda bröd på en stenskiva istället för en laminatskiva...
Du måste skoja, stenskivan suger ju åt sig skit. Hur blir det hygieniskt.
Citera
2024-12-04, 11:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kök är en modegrej... ändras hela tiden...men jag som monterat mängder måste säga att spishällar är inte roliga.. Repas lätt å blir fort fula, bänkskivor i naturträ borde vara förbjudet överhuvudtaget... bytt många å ni skall veta va dr kan lukta om dom när man sågar i dom.. fullt av bakterier i sprickorna.. vet inte ens om det är tillåtet längre på tex ålderdomshem mm. laminat är absolut bäst.

Sjödränkt ek är det bästa som finns. Kostar en hel del, men funkar bättre än allt annat som finns att köpa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartek
Citera
2024-12-04, 11:19
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Naturligtvis. Människan har genom hela sin existens anpassat sig efter miljön. Det finns skäl till varför människan i söder har bastkjol och människan i norr har pälsar och inte tvärtom.

Vill man inte föra ett livslångt krig mot verkligheten så gäller det att komma på knep som fungerar och skapa rutiner.
Behövs inga krig bara ett funktionsdugligt kök, men äter man bara ute så är det ju inte nåt problem!
Citera
2024-12-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sjödränkt ek är det bästa som finns. Kostar en hel del, men funkar bättre än allt annat som finns att köpa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartek
Jo, har några bitar original från en mosse i Blekinge som jag fick av min far.. 40 gånger 40 cm kanske.. svårt tänka mig att det finns som skiva..
Citera
2024-12-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Du måste skoja, stenskivan suger ju åt sig skit. Hur blir det hygieniskt.

Vad bakar man bäst på då?
Citera
2024-12-04, 11:25
Medlem
Det är väl det som är det lustiga, min mor lagade mat å bakade å hade sig mest hela livet i en enkel köksinredning från 1960 i våran lägenhet.. Allt från saftkokning till stekar i ugnen mm nu har de flesta ett kök för miljonen å äter ute eller nyttjar micron.
Citera
2024-12-04, 11:26
Medlem
Citat:
Vad bakar man bäst på då?
Sten eller laminat kvittar väl... Laminatet är lättare hålla rent...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in