2024-12-03, 11:23
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
De har 10 års erfarenhet av exakt det du frågar efter. Djup istället för bredd som i Sverige. De jobbar hårt, kan flytande engelska och är lägre i pris. Inte billiga men svenskar är orimligt dyra.

De förstår vem chefen är med och tror inte vi ska rösta om alla beslut.

Naah, en samling klåpare är dom. Dom bästa indierna åker ju inte till Sverige, dom åker till USA..
Klart dom är lägre i pris och man får ju ett dussin indier för samma pris som en svensk men det ser bättre ut i budgeten även om dom inte producerar något vettigt och missförstår uppgiften.
Dom betalar ju knappt någon skatt i Sverige så dom får behålla mer av pengarna och har råd med flotta bilar vilket knappast en svensk skatteslav har.
Men svensken är ju helt besatt av att förstöra sitt eget land så vi kommer nog inte att se mycket protester mot denna orättvisa.
Citera
2024-12-03, 11:25
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Har du testat att söka helpdesk, it-support osv? Det kan vara ett bra instegsjobb i branschen. Det var så jag kom in på banan, helt utan utbildning dessutom. Lycka till!

Ja, det har jag.

Samma sak där... "du måste ha erfarenhet av first-line" sökte mängder med first-line jobb under tiden jag pluggade. Så de kräver ju att du kan jobba med ärendehanteringssystem, Windows Server, Linux, etc.. you name it.
Många IT-support jobb som jag sökt har haft mellan 300-600 sökanden och det är till en tjänst, så svårt där med.
Citera
2024-12-03, 11:42
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Kinberg-Neger
Många svenskar som fått jobb i Sverige inom it på olika företag lyckades på grund av att de fick sitt första arbete när konkurrensen var flagnare. Under en tid då det inte vallfärdade hit invandrare för att jobba inom yrket.

Du vet inte vad du pratar om. Det som hänt de senaste två åren är inte att det kommit invandrare som snott jobben från svenska utvecklare utan att räntan gått upp vilket gjort kapital dyrare, vilket i sin tur lett till att techbolag inte längre kunnat låna fritt med avsikt att bli lönsamma först om 10 år, vilket gjort att en stor drös konsulter frigjorts samtidigt som uppdragen torkat upp. Företag som tidigare tvingats anställa färskingar har nu kunnat ta in seniora utvecklare till bra rabatt.
Inga bolag vill anställa några indier som inte snackar svenska när de istället kan få en normal svensk utvecklare.
Citera
2024-12-03, 11:47
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Vart har du examen ifrån? Man får inte direkt bilden av att du är särskilt kompetent eller intresserad av att göra ett bra jobb.

Börja med att ändra din inställning. Troligen finns det grova problem i hur du säljer dig själv. Du får också sluta tänka på 'vad jag helst vill' och istället ta reda på vad som är eftertraktat och sedan sälja in dig i den rollen.

Förstår inte hur man blir systemvetare utan att kunna koda eller inte har intresset?

Gör en portfölj. Försök att sälja dig själv.

Ja, du har rätt. Men ska man inte jobba med det man vill, för det har man mest potential inom? Jag fattar dock om det knappt finns jobb i den fronten. Så därför är jag öppen för det mesta.

Well, systemvetare har inte mycket kodning. Jag hade t ex ingen kodning alls under sista året utan vi fokuserade mer på projektstyrningsmodeller etc och sen kom ju examensarbetet. Hade varit en annan femma om jag t ex läste datavetenskap och sen inte kan koda. Jag kan koda, är dock ingen expert och tror inte det är området jag vill jobba med då min bild av kodare är att bara sitta framför skärmen hela dagen.
Citera
2024-12-03, 11:50
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Tro mig, har sökt massa traineetjänster. Nyligen skickade ett konsultbolag ut tester som jag skulle göra. Är en 10-gradig skala på kognitiva förmågan, fick en 6. Ett steg över genomsnittet. De valde att inte gå vidare. Vill de ha en Einstein eller vad är grejen?
6 av 10 är ganska lågt om du ska jobba inom IT - du behöver inte va en Einstein för att få bättre ..
Citera
2024-12-03, 11:51
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Jäkligt svårt att söka jobb i Stockholm om de ser att du inte har någon bostad där. Varför ska de chansa på att en kandidat lyckas hitta nåt boende där när de kan spela safe?

Så 1. Hitta boende i Stockholm innan.

2. Sök ännu enklare jobb. 1st line eller kundservice. Bara för att få in foten, sen söker du nytt efter ett halvår (Så CVt inte blir alltför suspekt).

Har tekniskt sett boende i Sthlm, men vill inte bo där nu pga diverse anledningar:

1. Inget jobb, så vill inte snylta på andra.
2. Familjerelaterat - barn och så, tar onödig plats.

Hade i o f s hittat eget men du vet ju hur bostadsmarknaden i Sthlm är.
Citera
2024-12-03, 12:02
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
6 av 10 är ganska lågt om du ska jobba inom IT - du behöver inte va en Einstein för att få bättre ..

"Ganska lågt" var att ta i.
Jag fattar om typ läkare, matematiker, fysiker, civilekonomer, etc har väldigt hög. Programmerare generellt har ju också väldigt hög IQ.

Jag klarar dock de mest basala arbetsuppgifterna till en början och är säker på att jag kan utvecklas och bli bättre. Ett kognitiv test säger ingenting egentligen om din analytiska förmåga. Som jag skrev i ett inlägg här innan så finns det t o m tester som du kan öva på för att veta hur du ska svara.
Citera
2024-12-03, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Du kommer få ett jobb. Det senaste 1,5 åren har varit relativt kämpiga då många tusen konsulter sagts upp och företag dragit åt svångremmen, seniora utvecklare har kunna anlitats för billigare timpenning medans juniora utvecklare ofta blivit utan. Det är på väg att vända nu så tappa inte modet.

Jag såg i tråden att du har lätt för det sociala vilket är en mycket stark färdighet när du jobbar med systemutveckling. Att förstå vad verksamheten vill ha kräver att man kan prata med icke-tekniska människor, och många utvecklare tycker detta är svårt/läskigt. Tryck på detta i ditt CV.

Mitt råd till dig är att sitta med egna projekt, varje dag. Jag vet inte vad du lärt dig, men att bygga någon liten webapp i exempelvis React/Node kommer göra dig mer varm i kläderna. Målet är inte att ha något att fylla ditt CV med utan mer att bygga självförtroende och göra bättre ifrån dig på kodtestet du säkert kommer få vid en anställningsprocess.

På väg att vända utifrån vad baserar du det på?

Det står om nya varsel varenda vecka samtidigt som vi har AI som höjer ribban för ingångsjobben för varje månad som går.
Eller du som expert, har kanske missat alla kundservicejobben INOM IT som AI ersätter i denna stund?
Det kommer knappast bli bättre på arbetsmarknaden utbudsmässigt de närmsta åren, eller för evigt när AI och robotar tagit alla jobben.

Jävla idiot.

Med det sagt betyder det inte att det inte finns flera 1st Line-jobb.
De anställer oftast icke unversitetsubildade till de så jag har väldigt svårt att se varför de skulle tacka nej till någon som är utbildad. Ribban brukar vara låg.

För 30 år sedan räckte det med att du kunde logga in på en dator. För 20 år sedan att du kunde Microsoft Word med. För 10 år sedan, office-pakten och några program till.
Nu är barriären hög för mer seniorare roller.
Senast redigerad av BlackRockInc 2024-12-03 kl. 12:24.
Citera
2024-12-03, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Ja, det har jag.

Samma sak där... "du måste ha erfarenhet av first-line" sökte mängder med first-line jobb under tiden jag pluggade. Så de kräver ju att du kan jobba med ärendehanteringssystem, Windows Server, Linux, etc.. you name it.
Många IT-support jobb som jag sökt har haft mellan 300-600 sökanden och det är till en tjänst, så svårt där med.

SÅ är det med de andra jobben också. Minst 100-500 sökande, men vi är inte ensam om det om du kollar på filmen "parasit" så verkar Sydkorea också ha samma vidriga problematik. Men samtidigt är det skumt att Sydkoreas arbetslöshet ligger på ca 3%

Nåväl. Du kan ju alltid försöka med läkare. Men jag höjer varningen finger ty du kommer att bli bedömd av läkare andra personer inom yrket under dina VFU. De säger själva att de är professionella men de kan lika gärna hata en och ge en IG på de olika VFU man har.
Senast redigerad av svensson1970 2024-12-03 kl. 12:34.
Citera
2024-12-03, 12:50
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
På väg att vända utifrån vad baserar du det på?

Det står om nya varsel varenda vecka samtidigt som vi har AI som höjer ribban för ingångsjobben för varje månad som går.
Eller du som expert, har kanske missat alla kundservicejobben INOM IT som AI ersätter i denna stund?
Det kommer knappast bli bättre på arbetsmarknaden utbudsmässigt de närmsta åren, eller för evigt när AI och robotar tagit alla jobben.

Jävla idiot.

Med det sagt betyder det inte att det inte finns flera 1st Line-jobb.
De anställer oftast icke unversitetsubildade till de så jag har väldigt svårt att se varför de skulle tacka nej till någon som är utbildad. Ribban brukar vara låg.

För 30 år sedan räckte det med att du kunde logga in på en dator. För 20 år sedan att du kunde Microsoft Word med. För 10 år sedan, office-pakten och några program till.
Nu är barriären hög för mer seniorare roller.

Baserat på vad folk i branschen säger, baserat på att utbudet av uppdrag växer, baserat på att erbjuden timpenning går upp.

Jag har missat att tråden handlar om kundtjänst-jobb, min uppfattning är att TS letar efter jobb inom systemutveckling eller relaterade roller.

Om du har det kämpigt nu och har blivit av med jobbet så behöver du vidareutbilda dig till något som marknaden efterfrågar istället för att rikta din ilska mot mig.
Citera
2024-12-03, 13:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Baserat på vad folk i branschen säger, baserat på att utbudet av uppdrag växer, baserat på att erbjuden timpenning går upp.

Jag har missat att tråden handlar om kundtjänst-jobb, min uppfattning är att TS letar efter jobb inom systemutveckling eller relaterade roller.

Om du har det kämpigt nu och har blivit av med jobbet så behöver du vidareutbilda dig till något som marknaden efterfrågar istället för att rikta din ilska mot mig.

Antalet uppdrag växer men samtidigt så gör alla storbolag av sig med personal.
Logiskt.
Citera
2024-12-03, 13:05
Medlem
styckets avatar
Bara en fråga, vad är det du kan?

och är det något av det som kan vara användbart hos ett företag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in