Citat:
Ursprungligen postat av
tripprapporter
Du kommer få ett jobb. Det senaste 1,5 åren har varit relativt kämpiga då många tusen konsulter sagts upp och företag dragit åt svångremmen, seniora utvecklare har kunna anlitats för billigare timpenning medans juniora utvecklare ofta blivit utan. Det är på väg att vända nu så tappa inte modet.
Jag såg i tråden att du har lätt för det sociala vilket är en mycket stark färdighet när du jobbar med systemutveckling. Att förstå vad verksamheten vill ha kräver att man kan prata med icke-tekniska människor, och många utvecklare tycker detta är svårt/läskigt. Tryck på detta i ditt CV.
Mitt råd till dig är att sitta med egna projekt, varje dag. Jag vet inte vad du lärt dig, men att bygga någon liten webapp i exempelvis React/Node kommer göra dig mer varm i kläderna. Målet är inte att ha något att fylla ditt CV med utan mer att bygga självförtroende och göra bättre ifrån dig på kodtestet du säkert kommer få vid en anställningsprocess.
På väg att vända utifrån vad baserar du det på?
Det står om nya varsel varenda vecka samtidigt som vi har AI som höjer ribban för ingångsjobben för varje månad som går.
Eller du som expert, har kanske missat alla kundservicejobben INOM IT som AI ersätter i denna stund?
Det kommer knappast bli bättre på arbetsmarknaden utbudsmässigt de närmsta åren, eller för evigt när AI och robotar tagit alla jobben.
Jävla idiot.
Med det sagt betyder det inte att det inte finns flera 1st Line-jobb.
De anställer oftast icke unversitetsubildade till de så jag har väldigt svårt att se varför de skulle tacka nej till någon som är utbildad. Ribban brukar vara låg.
För 30 år sedan räckte det med att du kunde logga in på en dator. För 20 år sedan att du kunde Microsoft Word med. För 10 år sedan, office-pakten och några program till.
Nu är barriären hög för mer seniorare roller.