2024-12-03, 11:05
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainstreamsurgubbe
Regioner söker ofta it- kompetens, speciellt med de parametrar du beskriver.

Lycka till och grattis till examen!
Jag sitter i samma situation som TS fast är nyutexaminerad inom webb. Jag har förutom Regioner sökt några tjänster på statliga bolag som Vattenfall och liknande. Det kanske kan vara något?

Grattis till din examen TS!
Citera
2024-12-03, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Nu råkar jag jobba i branschen, och har gjort det i snart 30 år och har numera en chefsbefattning där jag rekryterat hundratals systemutvecklare genom åren på några av Sveriges största IT arbetsplatser både privata och inom offentlig sektor. Så nej du vet inte vad du pratar om, du sitter på flashback och spammar i en tråd kl 2 på natten om en bransch där du själv påstår du inte ens jobbar, med ett konto registrerat förra månaden och 65 postade inlägg som heter Anna-Kinberg-Neger och försöker pådyvla att utlänningar tar våra jobb...

Tror du vi är dumma i huvudet eller?

Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Är du helt efterbliven? Helt fucked fakta resistent?

Det är ju samma jävla exempel som återkommer i alla dina jävla artiklar.

4000 indier som fått jobb på Ericsson, TCS och HCL. Men inte en indier, pakistanier eller rumän har fått jobb på något av de svenska IT-bolag som ligger i topp. DET FUNKAR INTE!!

Fatta det!

Du är förjävla tröttsamt enkelspårig och oinsatt!

Hepp. Varför går han arbetslös då?

Många svenskar som fått jobb i Sverige inom it på olika företag lyckades på grund av att de fick sitt första arbete när konkurrensen var flagnare. Under en tid då det inte vallfärdade hit invandrare för att jobba inom yrket. Folk fick sina första jobb, kunde bygga på sig erfarenhet och ett cv. Det var på den tiden folk kallade sig ingenjörer efter att ha gått 3 år tekniskt på gymnasiet. Ny a tider nu. Dagens svenskar som pluggar it stöter på en enorm konkurrens. Oavsett om du gillar det eller inte.

It jobb finns inte endast på renodlade it företag. Lika lite som vårdyrken endast finns på sjukhus. Som sagt, han kommer hamna på donken med sin it utbildning. Hade han haft någon erfaren individ med huvudet på skaft bredvid sig när han sökte in så hade han blivit starkt avrådd från det.
Senast redigerad av Anna-Kinberg-Neger 2024-12-03 kl. 11:17.
Citera
2024-12-03, 11:06
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hur har du märkt att det finns ett stort behov av data analytiker? Är det Business Intelligence kunskap du syftar på?

Ja precis. Har ju sökt en del jobb och sett väldigt många annonser kopplat till detta.
Citera
2024-12-03, 11:07
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Hur kan ditt cv vara bra om detta nu är ditt första jobb? Vad är bra med cvt då? Vad är dina meriter?

Ansök hos företaget du gjorde praktik på.

Mitt första jobb inom IT då. Har mångårig erfarenhet inom CNC och lager
Citera
2024-12-03, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Du skriver på Flashback tjugo över tolv på natten en måndag.

Skaffa bättre rutiner. Dåliga sådana lyser igenom.

Jag skriver också under dygnets alla timmar mer eller mindre, går att vara produktiv ändå.
Jag har mer pengar än alla er i tråden tillsammans.

Du har förutfattade meningar.
Citera
2024-12-03, 11:10
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Mitt första jobb inom IT då. Har mångårig erfarenhet inom CNC och lager

Det är ju absolut inte meriterande inom IT.
Citera
2024-12-03, 11:13
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Det är ju absolut inte meriterande inom IT.

Det fattar ju jag med haha, drf jag skrev att det är mitt första jobb. Är bara nyutbildad
Citera
2024-12-03, 11:13
Avslutad
Citat:
Ja precis. Har ju sökt en del jobb och sett väldigt många annonser kopplat till detta.

Många annonser ligger ute av ren formalitet.
Det är för att företagarna blivit uppmuntrade av pappa staten och våra politiker att lägga ut annonser, för att det ska se ut som att det finns jobb i Sverige. Det är bara politik.

Hälften av alla annonsörer läser aldrig ens igenom ditt cv och din ansökan. Vissa jobb existerar helt enkelt inte i praktiken. Och många av de andra jobben tillsätter företagen själva på egen hand.
Citera
2024-12-03, 11:15
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Det fattar ju jag med haha, drf jag skrev att det är mitt första jobb. Är bara nyutbildad

Tänkte på hur du refererade till att ditt cv va så himla bra. Du har liksom ingen erfarenhet och cvt kanske är bra men ej för de yrkena du söker. Du får helt enkelt kolla med nån gammal praktikplats och de söker nån junior
Citera
2024-12-03, 11:19
Avslutad
Citat:
Tänkte på hur du refererade till att ditt cv va så himla bra. Du har liksom ingen erfarenhet och cvt kanske är bra men ej för de yrkena du söker. Du får helt enkelt kolla med nån gammal praktikplats och de söker nån junior

Har en polare vars son pluggade it. Han fick jobb via sin praktikplats. Har man inte fått det som elev så är man förpassad till arbetsförmedlingen.

Hade jag varit ts hade jag bytt yrke direkt. Åren går fort ändå.
Citera
2024-12-03, 11:20
Medlem
Xemnass avatar
Citat:

Nu kryddar du dock. Skrev att jag fick positiv feedback på det, syftade inte på att det var "va så himla bra" utan tänkte mest på struktur, layout, osv. Min erfarenhet från industri har ju stärkt mina förmågor att jobba under tidspress och samtidigt vara målmedveten, osv, så något bra har jag ju fått med mig därifrån.
Citera
2024-12-03, 11:21
Medlem
Har du sökt helpdesk? Brukar alltid finnas vakanser där. Jobba nått år och avancera.

Ta några certifikat. Sånt gillar arbetsgivarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in