2024-12-03, 00:23
Medlem
Xemnass avatar
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

Tacksam för all typ av hjälp,

X
Citera
2024-12-03, 00:39
Avstängd
bithaxs avatar
Bli trainee hos något konsultbolag.
Gör dina hundår med 25000 i månaden.
Sen när du har fått lite erfarenhet kan du söka de där andra jobben och dubbla lönen.
Citera
2024-12-03, 00:51
Medlem
NFCs avatar
Tipset ovan är fett legit. Jag utbildade mig, tog examen, jobbade typ 2 år, sedan fick jag lönejustering och nästan dubblade lönen. Från 23 tusen till ca 70 tusen på 6 år.
Citera
2024-12-03, 00:55
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Bli trainee hos något konsultbolag.
Gör dina hundår med 25000 i månaden.
Sen när du har fått lite erfarenhet kan du söka de där andra jobben och dubbla lönen.

Tro mig, har sökt massa traineetjänster. Nyligen skickade ett konsultbolag ut tester som jag skulle göra. Är en 10-gradig skala på kognitiva förmågan, fick en 6. Ett steg över genomsnittet. De valde att inte gå vidare. Vill de ha en Einstein eller vad är grejen?
Citera
2024-12-03, 00:56
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Tipset ovan är fett legit. Jag utbildade mig, tog examen, jobbade typ 2 år, sedan fick jag lönejustering och nästan dubblade lönen. Från 23 tusen till ca 70 tusen på 6 år.

Jag har fått höra detta apropå traineeprogram. Jag har sökt en massa utan framgång.
Citera
2024-12-03, 01:02
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Tro mig, har sökt massa traineetjänster. Nyligen skickade ett konsultbolag ut tester som jag skulle göra. Är en 10-gradig skala på kognitiva förmågan, fick en 6. Ett steg över genomsnittet. De valde att inte gå vidare. Vill de ha en Einstein eller vad är grejen?

Försök bli rekryterad av en kompis som redan jobbar på ett bolag. De där testerna låter corporate. Har gjort sådant för ICA ,Klarna. Avanza och liknande stora företag. Små skitföretag som har dessa tror att dom är nått.
Citera
2024-12-03, 01:04
Medlem
Mainstreamsurgubbes avatar
Regioner söker ofta it- kompetens, speciellt med de parametrar du beskriver.

Lycka till och grattis till examen!
Citera
2024-12-03, 01:09
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Försök bli rekryterad av en kompis som redan jobbar på ett bolag. De där testerna låter corporate. Har gjort sådant för ICA ,Klarna. Avanza och liknande stora företag. Små skitföretag som har dessa tror att dom är nått.

Jag har kikat med några, deras företag har inte behov för nån som är nyexaminerad då de oftast är mindre bolag så de har ej resurser till att lära nån nytt. Min teori bara.

Yeah, har gjort flera innan. Man får inte ens chansen att presentera sig själv och de lägger in de här testerna rakt in i ansiktet på en. Har t o m läst att man kan öva på dessa tester och därmed veta hur man ska svara, vilket säger sig självt att de hursomhelst inte säger nåt om din analytiska förmåga.
Citera
2024-12-03, 01:10
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainstreamsurgubbe
Regioner söker ofta it- kompetens, speciellt med de parametrar du beskriver.

Lycka till och grattis till examen!

Jag ska kika. Har sökt en gäng olika IT jobb inom kommuner, där min erfarenhet är att de söker folk med flera års erfarenhet.

Ska definitivt kolla de med regioner, tack!
Citera
2024-12-03, 01:11
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Jag har kikat med några, deras företag har inte behov för nån som är nyexaminerad då de oftast är mindre bolag så de har ej resurser till att lära nån nytt. Min teori bara.

Yeah, har gjort flera innan. Man får inte ens chansen att presentera sig själv och de lägger in de här testerna rakt in i ansiktet på en. Har t o m läst att man kan öva på dessa tester och därmed veta hur man ska svara, vilket säger sig självt att de hursomhelst inte säger nåt om din analytiska förmåga.

Ja det suger. Men om du inte bor i någon av de större städerna kanske du borde överväga att flytta dit. Om du redan gör det, tråkigt att höra att marknaden är så dålig just nu.
Senast redigerad av bithax 2024-12-03 kl. 01:16.
Citera
2024-12-03, 01:16
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ja det suger. Men var bort du någonstans? Övervägt att flytta till Stockholm?

Bor i Småland. Jag har definitivt kikat på Sthlm och väldigt öppen till att flytta dit, men samma sak där. Enda negativa är att jag inte fått en enda intervju i Sthlm. Känns som läget är värst där, med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut idag. Har skickat en del spontanansökningar till vissa företag i Sthlms län och några ger återkoppling, andra inte. Kort sagt har alla sökt folk med erfarenhet, dessvärre.
Citera
2024-12-03, 01:18
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Bor i Småland. Jag har definitivt kikat på Sthlm och väldigt öppen till att flytta dit, men samma sak där. Enda negativa är att jag inte fått en enda intervju i Sthlm. Känns som läget är värst där, med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut idag. Har skickat en del spontanansökningar till vissa företag i Sthlms län och några ger återkoppling, andra inte. Kort sagt har alla sökt folk med erfarenhet, dessvärre.

Ja Småland kan nog vara lurigt.
Funderat på Köpenhamn?

Danska och Danskar suger såklart, men det lär finnas bättre möjligheter där än Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in