2024-12-03, 05:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Tacksam för all typ av hjälp,

X

Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Ligg med nåns chefs dotter så går du foten in här i Sverige bryr man sig inte om vad du kan

Som ovan skribent är inne på; rikta in dig på dottern, ligg med chefen… eller så hackar du din framtida arbetsgivare och meddelar att de får tillgång till sina servrar igen om du får ett jobb. Visa framfötterna (helst inte på bild; utan i handling).
Citera
2024-12-03, 05:55
Medlem
Batleikas avatar
Ett möjligt sätt att bygga en portfölj är att leta uppdrag på Volontärbyrån. Där finns inga pengar men många typer av behov. IT är ett typiskt område där ideella organisationer kan behöva hjälp med förhållandevis enkla saker. Det är alltså sannolikt inte platsen där du hittar uppdrag med riktig spets. Dock handlar mycket på arbetsmarknaden om att uppträda bra, leverera i tid, få saker att fungera etc. Att få referenser från en kund som säger att du snabbt förstått deras behov och löst frågan på ett serviceinriktat sätt är inte fel.
Citera
2024-12-03, 07:10
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

X

Bli egenföretagare.

Eller….

Jobba gratis åt ett företag i 10 år. (Praktik, berätta om din plan för företaget).

Lär dig allt man kan lära sig om företaget.

Bli oumbärlig, kräv en hög lön.

Lycka till
Citera
2024-12-03, 07:10
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Skulle definitivt säga IT-konsult med tanke på kundkontakt. Har en naturlig social förmåga som gör det lätt för mig att bygga relationer. Är bra på att liksom förstå människor på djupet. Gillar programmering men suger på det, därför blir det svårt att ge sig in i en tjänst där för kommer ta lång tid att lära sig, därför passar jag bra som ”bryggan” mellan verksamhet och IT. Utöver det är jag öppen för typ projektledning inom IT.

Ja, bra idé faktiskt. Det som jag märkt är ett stort behov av dataanalytiker, men det känns också som ett område som man behöver gräva sig djupt i. Annars är det nice att jobba med siffror

Hur har du märkt att det finns ett stort behov av data analytiker? Är det Business Intelligence kunskap du syftar på?
Citera
2024-12-03, 07:31
Medlem
Citat:
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

X

Ai tar väl ändå över alla it jobb om 5 år? Varför utbildade du dig inom it?
Citera
2024-12-03, 07:39
Medlem
mhns avatar
Kraven som arbetsgivarna ställer har ökat år för år. För åtta år sedan, när jag sökte jobb som systemutvecklare så kunde en typisk jobbannons se ut så här (kortfattat, generaliserat):

"Vi ser helst att du arbetat i minst tre år och kan x, y och z."

Nu för tiden så kan en vanlig annons se ut så här:

"Du måste ha jobbat i minst fem år och kunna a, b, c, d, e, f, g, h, i, j och k som ett rinnande vatten."

De söker nästan helt uteslutande seniora utvecklare, så att försöka ta sig in på IT-arbetsmarknaden är svårt som nyexad (möjligtvis har en nyexad civ. ing. från KTH/Chalmers hyfsad chans att få något dock, men det är bara min killgissning).

Jag själv hade turen att få in foten, men efter åtta jobbiga år så kommer jag nog att byta yrkesinriktning. Orsaken till det förklarar jag i denna tråd.

Mitt enda råd till ts är att ha väldigt låga löneanspråk, vi snackar högst 25 kkr. Denna summa kommer dock att öka snabbt om du gör ett bra jobb.
Citera
2024-12-03, 07:46
Medlem
Citat:
Tro mig, har sökt massa traineetjänster. Nyligen skickade ett konsultbolag ut tester som jag skulle göra. Är en 10-gradig skala på kognitiva förmågan, fick en 6. Ett steg över genomsnittet. De valde att inte gå vidare. Vill de ha en Einstein eller vad är grejen?

Det är flera hundratals som söker dessa traineetjänster. Det finns de som kommer scora väldigt högt (nära eller på 10) då.

Hur kan du studera systemvetenskap utan att ha något eget hobbyprojekt?
Citera
2024-12-03, 07:48
Avslutad
Citat:
Bor i Småland. Jag har definitivt kikat på Sthlm och väldigt öppen till att flytta dit, men samma sak där. Enda negativa är att jag inte fått en enda intervju i Sthlm. Känns som läget är värst där, med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut idag. Har skickat en del spontanansökningar till vissa företag i Sthlms län och några ger återkoppling, andra inte. Kort sagt har alla sökt folk med erfarenhet, dessvärre.
Bor du i Småland kanske du kan söka dig till Atea?
Citera
2024-12-03, 08:08
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Hej.

X

När jag jobbade på ett större konsultbolag var det fullt med indier där överallt. Och kolla bara på nordvolt, dom anställde ju bara indier i 1000tal (dom får ju åka hem nu, åtminstånde några) men kommunen hjälper dom att stanna.. (dom är ju så himla kompetenta säger kommunkärringarna och himlar med ögonen)..

Mitt tips : byt till ett indiskt namn och lådsas att du inte förstår svenska
Citera
2024-12-03, 08:17
Medlem
Förstår att du har problem. De flesta seriösa företag har insett att det är en stor belastning förenat med risk att anställa nyexaminerade. Tyvärr är kunskapsnivån ofta alldeles för låg och alldeles för många med fel förutsättningar har "tragglat" sig igenom IT-utbildningar de senaste åren. Nu menar jag inte dig personligen men så är det i ett mer generellt perspektiv.

Lycka till i ditt fortsatta sökande.
Citera
2024-12-03, 08:29
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Kinberg-Neger
Alla indier och annat pack som jobbar inom it i Sverige, det är ju helt fullt av de. Vad är det som gör att de hellre anställer de än folk som är utbildade i Sverige?

Konstiga och kortsiktiga avtal? Lägre löner? Ta två betala för en? Är de helt enkelt bättre än svenskarna?

Vad handlar det om?

De har 10 års erfarenhet av exakt det du frågar efter. Djup istället för bredd som i Sverige. De jobbar hårt, kan flytande engelska och är lägre i pris. Inte billiga men svenskar är orimligt dyra.

De förstår vem chefen är med och tror inte vi ska rösta om alla beslut.
Citera
2024-12-03, 08:39
Medlem
Jäkligt svårt att söka jobb i Stockholm om de ser att du inte har någon bostad där. Varför ska de chansa på att en kandidat lyckas hitta nåt boende där när de kan spela safe?

Så 1. Hitta boende i Stockholm innan.

2. Sök ännu enklare jobb. 1st line eller kundservice. Bara för att få in foten, sen söker du nytt efter ett halvår (Så CVt inte blir alltför suspekt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in