2024-12-03, 10:22
Medlem
Computerzs avatar
Har du testat att söka helpdesk, it-support osv? Det kan vara ett bra instegsjobb i branschen. Det var så jag kom in på banan, helt utan utbildning dessutom. Lycka till!
Citera
2024-12-03, 10:29
Medlem
Vad har du studerat och vad kan du? Är ju ganska stor skillnad på en systemutvecklare och en projektledare lixom.
Citera
2024-12-03, 10:43
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Hej...

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

Tacksam för all typ av hjälp,

X

Du kommer få ett jobb. Det senaste 1,5 åren har varit relativt kämpiga då många tusen konsulter sagts upp och företag dragit åt svångremmen, seniora utvecklare har kunna anlitats för billigare timpenning medans juniora utvecklare ofta blivit utan. Det är på väg att vända nu så tappa inte modet.

Jag såg i tråden att du har lätt för det sociala vilket är en mycket stark färdighet när du jobbar med systemutveckling. Att förstå vad verksamheten vill ha kräver att man kan prata med icke-tekniska människor, och många utvecklare tycker detta är svårt/läskigt. Tryck på detta i ditt CV.

Mitt råd till dig är att sitta med egna projekt, varje dag. Jag vet inte vad du lärt dig, men att bygga någon liten webapp i exempelvis React/Node kommer göra dig mer varm i kläderna. Målet är inte att ha något att fylla ditt CV med utan mer att bygga självförtroende och göra bättre ifrån dig på kodtestet du säkert kommer få vid en anställningsprocess.
Senast redigerad av tripprapporter 2024-12-03 kl. 10:51.
Citera
2024-12-03, 10:50
Medlem
datalogs avatar
Vad exakt är det du har pluggat? Systemvetenskap säger inte så mycket. Hur många år? Har du en kandidatexamen eller masterexamen? Någon speciell inriktning? Har du ett genuint intresse för det du vill jobba med eller hoppade du bara på hype-tåget inom IT som typ 90% av alla?
Citera
2024-12-03, 10:50
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Skulle definitivt säga IT-konsult med tanke på kundkontakt. Har en naturlig social förmåga som gör det lätt för mig att bygga relationer. Är bra på att liksom förstå människor på djupet. Gillar programmering men suger på det, därför blir det svårt att ge sig in i en tjänst där för kommer ta lång tid att lära sig, därför passar jag bra som ”bryggan” mellan verksamhet och IT. Utöver det är jag öppen för typ projektledning inom IT.

Ja, bra idé faktiskt. Det som jag märkt är ett stort behov av dataanalytiker, men det känns också som ett område som man behöver gräva sig djupt i. Annars är det nice att jobba med siffror
Vart har du examen ifrån? Man får inte direkt bilden av att du är särskilt kompetent eller intresserad av att göra ett bra jobb.

Börja med att ändra din inställning. Troligen finns det grova problem i hur du säljer dig själv. Du får också sluta tänka på 'vad jag helst vill' och istället ta reda på vad som är eftertraktat och sedan sälja in dig i den rollen.

Förstår inte hur man blir systemvetare utan att kunna koda eller inte har intresset?

Gör en portfölj. Försök att sälja dig själv.
Citera
2024-12-03, 10:53
Medlem
Cameltotems avatar
Gick själv systemvetenskap och ingen flumutbildning. Man lär sig inte koda men man lär sig mycket om fundament, arkitektur, design, databaser. Allt sånt man behöver när man blir senior.

Gällande jobb så kolla konsultbolagen och trainee program. Det är extrem tuff marknad nu.

Lycka till!
Citera
2024-12-03, 10:54
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Förstår inte hur man blir systemvetare utan att kunna koda eller inte har intresset?
Många vet inte vad de vill jobba med och väljer utbildning efter vad arbetsmarknaden efterfrågar, tycker du det är konstigt?
Självklart lyckas man bättre ju mer intresse och driv man har, men detta kan ofta komma när man väl börjat arbeta och får lära sig på riktigt. Universitetet och arbetslivet är två helt olika saker.
Citera
2024-12-03, 10:58
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
De är low maintenance och billiga, till skillnad från svenska ungdomar som ska ha flott lön och massa förmåner för att ens börja titta på inkorgen.
Absolut. Men du får vad du betalar för. Indier och kineser bryr sig främst om att det ska se bra ut på pappret, de skiter i att det blir en enorm teknisk skuld över tid. Så länge de stänger tillräckligt många ärenden i Jira så kan ju management visa en flashig Powerpoint på hur hårt de jobbar.

Min uppfattning är dock att detta ändras nu. Vi har konsulter ute på många storbolag och min uppfattning är att en stor del av dem börjar fatta att de måste tänka mer långsiktigt. Det finns massvis med projekt där indierna kodat allt organiskt utan att tänka på datastrukturer, API-design, tidskomplexiteter och liknande. Projekten fungerar halvdant i produktion och när man ska göra några ändringar så blir det alltid totalt kaos eftersom ingen har tänkt till från början.
Citera
Medlem
BigBusinesss avatar
Du skriver på Flashback tjugo över tolv på natten en måndag.

Skaffa bättre rutiner. Dåliga sådana lyser igenom.
Citera
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
De är low maintenance och billiga, till skillnad från svenska ungdomar som ska ha flott lön och massa förmåner för att ens börja titta på inkorgen.

Har man jobbat inom mjukvaruuteckling vet man också att indier har extremt dålig kulturfit.

De säger Ja till allt, de förstår inte behov och de är inte självgående.

De spelar ingen roll om de kan utveckla om de inte förstår behovet.

Det är just därför indierna fortfarande efter 30 år inte har tagit över alla jobb.
Citera
Avslutad
Citat:
Jag ska kika. Har sökt en gäng olika IT jobb inom kommuner, där min erfarenhet är att de söker folk med flera års erfarenhet.

Ska definitivt kolla de med regioner, tack!

Kika på en ny utbildning istället. Innan åren går och du tappar motivationen och blir för gammal.

Har du inga studieskulder så är det bara att välja nått med hjärnan den här gången. Du valde helt fel. Eftersom du var naiv och mindre vetande så valde du att söka dig till it branschen. Men det går att åtgärda. Sök till nått där det finns en efterfrågan både nationellt och internationellt.

Även om du råkar få ett arbete inom it, vilket du säkert inte får, så kanske du inte kommer trivas där. Söker du in till ett vårdprogram så kan du byta jobb lika ofta som du byter underkläder. Nu vet jag förvisso inte hur ofta arbetslösa datanördar byter underkläder, men du förstår liknelsen.
Citera
2024-12-03, 10:59
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Många vet inte vad de vill jobba med och väljer utbildning efter vad arbetsmarknaden efterfrågar, tycker du det är konstigt?
Självklart lyckas man bättre ju mer intresse och driv man har, men detta kan ofta komma när man väl börjat arbeta och får lära sig på riktigt. Universitetet och arbetslivet är två helt olika saker.
Jag har själv gjort det just det, läst generell utbildning. Men sen tittade jag på arbetsmarknaden och letade efter roller som passar mina kunskaper, sen riktade jag in mig mot dessa.

Men min inriktning började sista året av utbildningen.

Min poäng är att man måste försöka bli lite bra (lägsta nivå är att läsa på om det) på ett ett område, så man har större chans att få en anställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in