2024-12-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Dokumentären om de oskyldiga läkarna avslöjar vår blinda fläck
Ny artikel av Osin Cantwell om skandalrättegången, och allmänläkaren och obducentens förstörda liv, och frågan var: Vilken är vår tids blinda fläck? Möjligen woke-samhället i allmänhet och kanske metoo-cirkusen i synnerhet.

Det är dags att börja fråga sig vad som är den gemensamma nämnaren bakom alla dessa skandaler...
Citera
2024-12-02, 19:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
A*ck*rs kan vara det sista vittnet, men det är långt ifrån säkert eftersom ingen vet när Da Costa dog och det finns iofs osäkra men långt ifrån avfärdade vittnesmål om att hon levt flera dagar efter detta.

Men nu förde väl Arkitekten dagbok till skillnad från de andra "osäkra vittnena"?
Det är dessutom märkvärdigt tomt på trovärdiga vittnesmål från personer som säger sig ha sett henne på stritan och i city efter pingsthelgen?

Detta borde väl rimligtvis peka på att hon inte var i livet längre?

Du hänvisar dock till vittnen som inte känns tillförlitliga.

Låt oss titta lite närmare på dessa "vittnen"

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2024-12-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Glöm inte vittnesmålet om de runda glasskålarna där det låg organ, någon i paret såg tydligen även underarmarna på en man i på bilderna om jag minns rätt? Bilderna verkade enligt paret vara tagna i en medicinsk miljö?

Vi ska samtidigt komma ihåg att det räcker inte på långa vägar att titta på en dokumentärserie på Svt för att bilda sig en uppfattning om fallet eftersom det är väldigt komplext.

Jag vill rekommendera tre böcker om fallet som var och en för sig är läsvärda för de som vill sätta sig i fallet relativt snabbt.

Catrine och rättvisan 1990
Döden är en man 1999
Sanningen är en sällsynt gäst 2004

Men snälla sluta föra vidare dessa absurda lögner! Är det svårt att begripa att det inte finns några som helst belägg för fotohandlarparets påståenden?

Ska man komma någonstans med rättsfall är det key att lära sig att värdera vittnesutsagor. Folk ljuger och hittar på något enormt. Många tror dessutom på sina egna lögner.
Citera
2024-12-02, 19:53
Medlem
Citat:
Men nu kunde väl den äldre stamkunden (jägmästaren) backa upp fotohandlarparets uppgifter om en märklig bildlämning?

Menar du att också han ville stå i rampljuset?

Borgnäs hittade väl dessutom en fd anställd som kunde bekräfta att bildinlämningen ägt rum? Står inte det i Sanningen är en sällsynt gäst?

Borgnäs är inte en trovärdig journalist. Han ska få ihop ett program. Då synar man inte halmstrån som dyker upp. Ej heller bristfälliga vittnen. Han måste leverera en story och köra med den. Annars har han inget program. Ej heller en karriär.
Citera
2024-12-02, 20:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är ingen som vet varför hon mördades.
Att det berodde på skulder, är en solid teori.

Att hon blev mördad och styckad pga skulder är nog bara en teori som du som tror på.

Hypotesen att hon råkade illa ut via sin gatuprostitution känns betydligt mer sannolik.

Hur ofta i kriminalhistorien har det funnits ett kvinnligt styckoffer som fått båda brösten, yttre och inre könsorgan samt anus avlägsnat pga skulder?
Citera
2024-12-02, 20:09
Medlem
b00b00s avatar
Är det ens någon på polisen som utrett Jovan Rajs? Han verkar ju fått ngt spel när han var på semester och ringt polisen och även angett Teet´s sambo. Hade jag varit polis så hade jag sugit in honom på förhör direkt.

Det har säkert diskuterats Jovan Rajs skuld men det är 2000+ inlägg... Jag kom in sent, tyvärr.
Citera
2024-12-02, 20:19
Medlem
Citat:

Detta borde väl rimligtvis peka på att hon inte var i livet längre?

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
De är i själva verket högst tlllförlitliga. Om du anser annat vilken typ av vittnet skulle kunna förväntas se henne menar du. Försök för en gångs skull tänka efter innan du svarar. Eller helst svara inte alls.
Citera
2024-12-02, 20:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Är det svårt att begripa att det inte finns några som helst belägg för fotohandlarparets påståenden

Det är din tolkning. Som du märker drar vissa andra skribenter helt andra slutsatser.

Du ignorerar dessutom att deras påståenden fick till viss del stöd av den äldre stamkundens vittnesmål.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Ska man komma någonstans med rättsfall är det key att lära sig att värdera vittnesutsagor. Folk ljuger och hittar på något enormt. Många tror dessutom på sina egna lögner.

Förklara gärna då varför vi ska tro på dig? 🤔

Du har med stor sannolikhet inte ens läst förundersökningen utan har av en ren slump råkat slökolla på den nya dokumentärserien och tror sen att du vet bäst.
Citera
2024-12-02, 20:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Är det ens någon på polisen som utrett Jovan Rajs? Han verkar ju fått ngt spel när han var på semester och ringt polisen och även angett Teet´s sambo. Hade jag varit polis så hade jag sugit in honom på förhör direkt.

Det har säkert diskuterats Jovan Rajs skuld men det är 2000+ inlägg... Jag kom in sent, tyvärr.
Jag reagerade också på det där, det lät nästan som han fått en uppenbarelse. Fast det var kanske det han sa, "vision" kallade han det.

I början tyckte jag det lät som polisen han pratade med hade attityden, "så så Jovan, det är bra, förresten, du har väl tagit din medicin?". Men man tog "tipset" på allvar?
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-02 kl. 20:32.
Citera
2024-12-02, 20:28
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är ingen som vet varför hon mördades.
Att det berodde på skulder, är en solid teori.

Den nyligen uppladdade FUP:en har foton i bättre kvalitet.

De kan förstoras en smula. Utan att förlora skärpa.

Den markerade byggnaden är (så vitt jag förstår) Eugeniavägen 25.

https://gofile.io/d/0bq9FR
Citera
2024-12-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Tog ut ett par stycken utan att publicera hela artikeln från:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eM63jg/gw-om-mordet-pa-catrine-da-costa-finns-en-person-som-vet

Jaha, nu har GW hittat ett nytt sätt att motivera den tramsiga utredning som gjordes 1999. Nu är Solnamannen inte någon presumtiv mördare, men han vet tydligen vem mördaren är. Jo men tjenare.

Så lät det inte 1999. Då demolerades den stackars satens badrum och han häktades på sitt jobb, misstänkt för mord, och GW skrev en gärningsmannaprofil, som stämde perfekt på Solnamannen, som förhördes redan 1985.

Wow.
Citera
2024-12-02, 20:29
Medlem
Citat:
Det är din tolkning. Som du märker drar vissa andra skribenter helt andra slutsatser.

Du ignorerar dessutom att deras påståenden fick till viss del stöd av den äldre stamkundens vittnesmål.

Förklara gärna då varför vi ska tro på dig? 🤔

Du har med stor sannolikhet inte ens läst förundersökningen utan har av en ren slump råkat slökolla på den nya dokumentärserien och tror sen att du vet bäst.

Hmmm...

Jag studerade det här fallet för över 20 år sedan. Vad gjorde du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in