Citat:
Ursprungligen postat av
Silverfloden
Tack för Oberoende-artikeln!
Vad fin Saba var. Jättefint leende och underbart härligt hår.
Man blir så ledsen över vad som hände henne.
Jag citerar Sabas berättelse om när hon gick över från horse till tjack under en period. Och det är verkligen som att på pricken läsa Eremona’s beskrivning av ”Stig”, Vinof och andra galningar på Eugeniavägen:
”Jag fick en smart idé att sadla om till amfetamin istället. Och bytte umgängeskrets. Från de godmodiga heroinisterna till de småpsykotiska tjackisarna. Det var en upplevelse i sig. Det var en helt annan verklighet, två helt olika planeter. Jag förvandlades till ett asocialt nattdjur. Blev misstänksam, aggressiv, manipulativ, gjorde fula saker mot människor i min närhet.
Visst är det en intressant intervju!
Tidigare diskussioner har ju främst rört att S inte nämner C överhuvudtaget, vilket verkligen är anmärkningsvärt. Som jag har förstått det drabbade C:s öde de prostituerade hårt, och även de som inte kände henne blev uppskrämda.
Att S, som ju faktiskt kände C, inte skulle ha upplevt hela händelsen som traumatiserande och upprivande är inte troligt.
Om inte annat borde det ha blivit ett slags uppvaknande och en varningssignal.
Indirekt finns det vissa antydningar om att S ändå försökte förändra sitt liv efter C:s död. Hon fick sitt barn nyåret 1985 och blev därmed gravid våren -85.
I intervjun berättar hon att barnafadern var den enda hon kände som inte missbrukade kraftigt och hon tände själv av under graviditeten.
Om vi utgår från att S inte blev gravid omedelbart efter att de blev tillsammans kan hon ha inlett förhållandet med denna man hösten/vintern -84. Möjligen kan det ha varit ett sätt att ta sig ur knarkarkretsarna och starta om?
Man kan notera att S berättar att hon gjort flera aborter, men valde att behålla just detta barn.
Datummässigt är det också relevant att S befann sig i Portugal i slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Det vill säga under perioden då fallet togs upp på nytt.
Eftersom hela den utredningen tycks ha karaktäriserats av ett nästan lika kraftigt tunnelseende som den första skulle det inte förvåna mig om polisen missade/hoppade över att höra S på nytt eftersom hon befann sig utomlands.