2024-12-01, 13:40
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
När det gäller styckmord, är det hopplöst att tolka detaljerna utan att veta vem GM är.
Även en person som styckar en kropp av praktiska skäl, får konstiga infall under processen.
När det gäller CdC, kan det inte heller uteslutas att GM ville förtingliga och avköna kroppen, av enkla känslomässiga skäl.
Om GM kände CdC väl, borde behovet av att distansera sig från personen Catrine da Costa ha varit överhängande.
Ganska basal psykologi.

Varför ens börja utgå ifrån att GM kände CdC väl när de i teorin lika gärna kan ha varit kompletta främlingar och detta grundar då sig på CdC:s gatuprostitution där hon kom i kontakt med många olika män som i de flesta fall var okända ansikten för henne.

I USA och internationellt sett brukar man ofta tala om prostituerade som "lätta mål", ingen annan yrkesgrupp kliver exempelvis in i främmande bilar med okända män, varje gång detta äger rum så utgör detta ett riskmoment.

Det finns alltså en till viss del felaktig föreställning att CdC måste ha känt sin mördare.

Titta bara på helt andra prostitutionsmord i Stockholm. Offret i Citymordet 1984 kände inte sin mördare, inte heller kände kvinnan i lustmordet 1975 sin baneman, mördaren i Albano-mordet 1989 kände inte heller sitt offer och vi kan dessutom anta att Annika Nordberg (hon var CdC:s väninna ) kände inte sin mördare vid tidpunkten för mordet 1982.

Det är sällan du lutar dig åt statistiken, istället får vi hålla till godo med substanslösa spekulationer om inblandning från flyttgubbar och allsköns missbrukare kring FP2. Jag har dessutom redan tidigare påpekat att närmare hälften av alla gärningsmän i styckmordssammanhang är tidigare ostraffade personer.
Citera
2024-12-01, 13:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --a
Hm, inget jag känner igen. Däremot var det lite komiskt att paret berättade om hur upprörda de anställda hade blivit när de sett bilderna under framkallningen, men ingen av dem mindes detta två år senare. Har man blivit ofrivilligt utsatt för bilder på en styckad kropp brukar man inte glömma det så lätt.

Fast nu förhörde väl polisen aldrig de anställda och då går det väl knappast att hävda att de inte mindes nåt?
Citera
2024-12-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu förhörde väl polisen aldrig de anställda och då går det väl knappast att hävda att de inte mindes nåt?

Det är inte bara polisen som kan ställa såna frågor.
Citera
2024-12-01, 14:32
Medlem
habets avatar
Citat:

Nej, och dessutom är det förstås så att om sådana bilder hade dykt upp så borde ju fotohandlarparet ha anmält det till polisen.
Citera
2024-12-01, 15:59
Medlem
amidens avatar
Det är svårt att hänga med i diskussionen utan tillgång till FUP. Kan någon vara schysst och ladda upp den igen? Flashback säger att jag inte får posta i FUP-efterlysningstråden innan jag har kommit upp i 50 inlägg. Har kollat FUP-länkar i den här tråden, alla har gått ut. Även Da Costa-arkivets länkar är utgångna.
Citera
2024-12-01, 16:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Ännu märkligare är att Hanna Olsson medverkade till lanseringen av den nya ”dagboken” och lyckades övertyga åklagaren om innehållet. Senare, i samband med den påbörjade utredningen om mened lyckades hon istället övertyga åklagaren att lägga ner det stundande åtalet, gällande ”dagboken” och ev. medhjälpare till framtagandet av den.

Är det inte mer troligt att dagboksvittnet författade sina dagböcker helt själv utan inblandning av någon annan?

Jag har heller aldrig förstått varför hon skulle lägga till delar, vad skulle hon tjäna på det?
Citera
2024-12-01, 16:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Borgnäs hittade väl en fd anställd i fotobutiken under arbetet med sin bok?

Finns inte detta beskrivet i Sanningen är en sällsynt gäst?
Citera
2024-12-01, 16:36
Medlem
bergsturks avatar
Är det inte lite udda att hon bodde under relativt lång tid hos en man i Småland (var det väl?) och att hennes kläder och pass återfanns där? Vem var den mannen?
Citera
2024-12-01, 16:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nej, och dessutom är det förstås så att om sådana bilder hade dykt upp så borde ju fotohandlarparet ha anmält det till polisen.

Men de uppgav väl att de fick instruktioner att hålla tyst av fotokunden, bilderna var en del i en hemlig utredning och inget fick läcka ut?

Bilderna föreställde enligt fotohandlarparet dessutom inget mord utan en gradvis nedmontering av en kvinnokropp.

Fotohandlarparet hade väl dessutom redan tidigare framkallat bilder åt sjukvården?
Citera
2024-12-01, 17:02
Medlem
Glöm inte bort att när Jovan Rajs började ändra på sig i 190grader det var då det tog en ordentlig fart. Det intygar Pim martinsson ,sen alla andra tex fotohandlar paret etc etc. Applicera då den enorma häxjakt på Teet h och Thomas A. Leif gw säger att det är ett enormt justitiemord på dom bägge. Det finns mycket att skriva och säga om det här fallet.
Citera
2024-12-01, 17:35
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estonia1994
Nån som har FUP?
Citat:
Ursprungligen postat av surfrider
Undrar samma, alla länkar är döda.
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Någon som sitter på FUP och kan ladda upp den igen?
Citat:
Det är svårt att hänga med i diskussionen utan tillgång till FUP. Kan någon vara schysst och ladda upp den igen? Flashback säger att jag inte får posta i FUP-efterlysningstråden innan jag har kommit upp i 50 inlägg. Har kollat FUP-länkar i den här tråden, alla har gått ut. Även Da Costa-arkivets länkar är utgångna.

Kattmorfar la upp FUP för ett tag sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmorfar
Här kommer dokumenten, håll till godo
https://www.dropbox.com/scl/fi/cguntv8bngo5iqqjvgl44/dacosta.zip?rlkey=u41ganzqvzocqke0qi7k685ul&st=k2m i9g0i&dl=0
Tryck "Fil" uppe till vänster, välj Ladda ner.
I lilla fönstret som dyker upp, tryck längst ner "Fortsätt med endast nerladdning".

Mod kanske kan lägga in den länken i trådstarten?
Citera
2024-12-01, 17:37
Medlem
Citat:

Maila polisen i Stockholm, så har du FUP i brevlådan om tio dagar. Pappersversionen är grymt underskattad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in