2024-12-01, 12:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer, men samtidigt är det precis så oavsett GM.
Se bara på mordplatsen där flera vittnen sett samma person, alltså gärningsmannen och hur det går isär.

Problemet i SE-teorin tycker jag är att han påkläds olika plagg beroende på, och att teorin då för den oinsatte inte ser ut att ha några avvikelser.
I Netflix-serien fick SE dessutom en mörkblå täckjacka med typ "rutor", som exempel. Även en keps med "öronlappar".
Jag minns också det där med att SE hade mörkblå täckjacka i Netflix-serien. Det är ganska uppenbart nu i efterhand att uppgifterna om mörkblå täckjacka berodde på att man tidigt hade råkat förväxla både vittnet Anders B och vittnet Lars J med mördaren, och när man sedan olyckligt gick ut i media med att mördaren skulle ha haft mörkblå täckjacka så rasade det ju in en massa sådana vittnesmål om observationer av män med just mörkblå täckjacka. Samtidigt får man ju ha förståelse för producenterna av serien, att de hade ju inte möjlighet att fördjupa sig i sådana här detaljer.
Senast redigerad av Draifos 2024-12-01 kl. 12:34.
Citera
2024-12-01, 12:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
.
Nej
Citera
2024-12-01, 12:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är Ström som gör kopplingen till SE i sitt PM.

Kepsmannen om sådan fanns kan vara vem som helst, en ceps hamnade på AB.

"Kepsmannen om sådan fanns kan vara vem som helst," Efterspelsvittnet SE hade en keps på sig. Kanske SE var "Cepsmannen" som avsågs?

Finns det fler mordplatsvittnen med Ceps att välja på menar du?
Citera
2024-12-01, 13:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"Kepsmannen om sådan fanns kan vara vem som helst," Efterspelsvittnet SE hade en keps på sig. Kanske SE var "Cepsmannen" som avsågs?

Finns det fler mordplatsvittnen med Ceps att välja på menar du?
Alla som rörde sig runt mordplatsen är kanske inte identifierade, vi har ju till exempel Supervittnet. Han hade ju åtminstone vittnat, cepsmannen kanske inte ens vittnade i likhet med Engström.
Citera
2024-12-01, 13:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag minns också det där med att SE hade mörkblå täckjacka i Netflix-serien. Det är ganska uppenbart nu i efterhand att uppgifterna om mörkblå täckjacka berodde på att man tidigt hade råkat förväxla både vittnet Anders B och vittnet Lars J med mördaren, och när man sedan olyckligt gick ut i media med att mördaren skulle ha haft mörkblå täckjacka så rasade det ju in en massa sådana vittnesmål om observationer av män med just mörkblå täckjacka. Samtidigt får man ju ha förståelse för producenterna av serien, att de hade ju inte möjlighet att fördjupa sig i sådana här detaljer.

Producenterna tog hjälp av TP så det är inte att undra på att det blev lite fel i serien.

Att sy upp en amalgamerad rock/täckjacka till den SE-sminkade snubbelgubben Robert Gustafsson tyder på att Netflix drev någon dold agenda i sitt konstnärliga skapande.
Citera
2024-12-01, 13:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Alla som rörde sig runt mordplatsen är kanske inte identifierade, vi har ju till exempel Supervittnet.

Så du anser att Ceps/Keps är en så vanlig huvudbonad runt mordplatsen att den blir betydelselös?
Citera
2024-12-01, 13:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Så du anser att Ceps/Keps är en så vanlig huvudbonad runt mordplatsen att den blir betydelselös?
Finns väl bara ett vittnesmål om keps (AB:s via JA) och så Engströms via LJ som stod en bit in i gränden.

AD nämnde också möjligen nåt åt kepshållet, en keps med öronlappar, typ.

Sedan hittade JA en keps på ytterligare någon person men det var långt efter så det kan vi nog lämna därhän.
Citera
2024-12-01, 13:07
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Fast om någon sett ansiktet på mördaren och pekar ut en person bör det betyda någonting. Annars är alla vittnesmål värdelösa.

Självklart inte värdelösa. Rena utpekanden bör tas med tillförsikt. Men fru Palme sade att "han stämmer på min beskrivning", vilket ju rent objektivt stämmer.

Skandiamannen är som bekant inte i närheten av att stämma in på det ursprungliga signalementet.

Betydelsen är att utredare vet vilken typ som skall eftersökas och där hamnar "Stickan" i slasken omgående.
Citera
2024-12-01, 13:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Oroas han över att han inte är tillräckligt lätt att känna igen i SvD?

Och viker därmed ut sig ånyo, men nu i större uppslaget format, iförd mordkvällens skrud och med tydlig information om hur nära skotten han befann sig för att bli riktigt förväxlingsbar (med sig själv)?

Jag har undrat detta tidigare, vill GM-SE bli utpekad i april?

Vidare är det värt att påpeka, att för att få ett påstått skydd mot utpekanden genom att spegla GM (dvs sig själv) och vara förväxlingsbar, så räcker det med att han en gång kontaktar PU och meddelar spegling och möjlig förväxling. Så var den saken klar.

Poserar han ivrigt för allmänheten i syfte att göra denna poäng upprepat, så innebär det inget annat än en alldeles oerhört stor risk att faktisk bli tydligt utpekad av en hel skara vittnen.

Det håller inte ihop. Man blir tvungen att komplettera alla ad hoc -antaganden med ytterligare ett - att GM-SE var knäpp, gjorde vadsomhelst och agerade utan någon tanke rakt i strid med sitt egenintresse.

Jag fattar inte heller hur den påhittade GM-SE tror att ingen skulle noterat att ingen gick bakom mördaren. Den hjärnslöa "förväxlingsteorin" håller som bäst "Filternivå". Prov utan värde. alltså.

Om ett enda vittne skulle uppge att ingen gick bakom mördaren före skotten skulle hela "förväxlingsteorin" kollapsa som ett korthus.

Det verkar ingen som tror på hjärnfisen "speglingsteorin" riktigt ha tänkt på.
Citera
2024-12-01, 13:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Finns väl bara ett vittnesmål om keps (AB:s via JA) och så Engströms via LJ som stod en bit in i gränden.

AD nämnde också möjligen nåt åt kepshållet, en keps med öronlappar, typ.

Sedan hittade JA en keps på ytterligare någon person men det var långt efter så det kan vi nog lämna därhän.

LJ har väl aldrig sett efterspelsvittnet SEs keps? Såg inte LJ den verkliga mördaren i täckjacka i gränden? Lj var väl inte heller så säker på kepsen på GM?

Tycker du inte det är lite spekulativt att påstå att den verkliga mördaren hade keps då uppgifterna spretar som de gör?
Citera
2024-12-01, 13:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Oroas han över att han inte är tillräckligt lätt att känna igen i SvD?

Och viker därmed ut sig ånyo, men nu i större uppslaget format, iförd mordkvällens skrud och med tydlig information om hur nära skotten han befann sig för att bli riktigt förväxlingsbar (med sig själv)?

Jag har undrat detta tidigare, vill GM-SE bli utpekad i april?
Ja, han ville bli utpekad. Men naturligtvis inte som mördare, utan som vittne. Han visste ju att vittnen hade sett honom springa in i gränden:
"Jag tänkte, försäkringstjänsteman som jag är, att det är bäst att jag hjälper till och anmäler mig som vittne. Det brukar vara svårt att få tag i vittnen i försäkringsmål. Så jag ville anmäla mig till polismannen ("inte som mördare"), men som vittne."
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf
Och polisen (på den tiden) trodde ju på honom. Här ur en intervju med Hans Ölvebro:
– Utan tvekan blev Engström sedd av andra som trodde att han var gärningsmannen. Det var ju därför han själv ringde dagen efter och sade att "det är jag som pekas ut som den flyende".
https://www.svd.se/a/Ade79E/olvebro-engstrom-bara-flamsade-runt
Senast redigerad av Draifos 2024-12-01 kl. 13:35.
Citera
2024-12-01, 13:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
LJ har väl aldrig sett efterspelsvittnet SEs keps? Såg inte LJ den verkliga mördaren i täckjacka i gränden? Lj var väl inte heller så säker på kepsen på GM?

Tycker du inte det är lite spekulativt att påstå att den verkliga mördaren hade keps då uppgifterna spretar som de gör?
Nej jag påstår inte mördaren hade keps.

Redan Mosander & Borgström konstaterade vid CP-rättegångarna att vi inte vet vilken sorts huvudbonad gärningsmannen hade, om ens någon.

Det vi vet är att Engström av någon anledning speglar mördarens kläder och rörelsemönster och placerar sig nära mördaren både i tid och rum, och att han dagen efter ringde och antydde att han därför kan ha blivit förväxlad med mördaren.

Hölmér och du (med med flera) tror att han ville göra sig märkvärdig. Många med mig tror att han som gärningsman i stället i proaktivt syfte ville förekomma utpekande vittnesmål.
Ungefär så.

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-01 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in