Citat:
Ursprungligen postat av
anwe8
Jag lät ChatGPT teckna ett personporträtt som skildrar White Trash i Sverige.
Bosse från Bakskogarna
I en sliten husvagn på en övergiven tomt i djupaste Värmland bodde Bosse, en ökänd figur som alla i trakten kände till, men få vågade närma sig. Bosse, med sitt toviga hår och otaliga tatueringar – allt från misslyckade försöksfjärilar till halvfärdiga dödskallar – var sinnebilden av eländig charm. Hans förkärlek för baksnus var lika känd som hans korta stubin, och på hans läppar låg alltid en svart rand av snussaft.
Bosse hade spenderat halva sitt liv bakom galler för vad polisen kallade "petty crime". Snatteri, småstölder och otaliga fall av olaga intrång var hans specialitet. Det gick rykten om att han en gång försökt stjäla en hel bilverkstad genom att bogsera den med sin skruttiga Volvo 240. Inte för att han behövde prylarna – Bosse gjorde det för adrenalinet och för att hålla sin skamfilade ära intakt.
Han var inte populär, varken bland grannar eller byns äldre, men han var svår att ignorera. Med sin högljudda motorcykel, som han ofta körde trots indraget körkort, och sitt ständiga skryt om gamla bedrifter – oftast kryddade med rejält med fantasi – skapade han ett slags bisarr underhållning i det annars stillsamma samhället.
När Bosse inte bråkade med någon stackars bybo, meckade han bilar på gården. Hans vrak var ett hopplöst projekt; han började med stor entusiasm men tröttnade alltid innan något blev klart. Oljefläckar täckte hans händer och kläder – han hade inte ägt en ren tröja på åratal.
Hans elakhet var legendarisk. Han kunde få småungar att gråta genom att blänga på dem från sin rostiga veranda. Men det fanns en sorglig underton i hans historia. De som kände honom innan hans första fängelsestraff talade om en ung Bosse som älskade att fiska och drömde om att bli mekaniker. Livet hade gett honom hårda smällar, och nu levde han som en tragisk parodi av sig själv.
Bosse var en relik från en tid och plats som få ville minnas, men han var också en påminnelse om hur lätt det är att förlora fotfästet.
Nu känner jag inte dig, men jag vill hävda att det är white trash att låta någon annan tänka åt dig, i det här fallet en AI-bot, istället för att lägga manken till och fundera ut något fyndigt att skriva på grund av lättja.
Skämt åsido så har jag noterat att WT-folk är mycket mer fascinerade av dessa AI-botar än folk i gemen. Vanligt folk tycker i allmänhet att det är obehagligt med den här snabba AI-utvecklingen. Jag har till exempel en WT-kollega som ägnar stora delar av rasterna åt att chatta med ChatGPT, och skrattar så mycket att han nästan får krupp....