2024-11-30, 12:58
Nyårsraketer

Vad gör ni om en granne skjuter raketer o dom vet att ni har hund som är rädd?
Citera
2024-11-30, 13:13
Medlem
Amazon-mannens avatar
Vi har kört med Sileo i flera år nu. Receptbelagd kräm du ger i hundens mun.

https://www.fass.se/LIF/product?user...20130925000039
Citera
2024-11-30, 13:22
Ok, kanske testa det
Citera
2024-11-30, 13:53
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDebora
Hur gör du om det är åskoväder?

Agera fullt normalt. Din hund iaktar dig och bryr du dig inte om dundret så fattar hunden att det inte är farligt och slappnar av.

Ta INTE upp hunden i knät och mantra, såja, såja det är inte farligt! Då tror hunden att det är farligt och då blir du ännu ett av puckona som vill förbjuda vår fina tradition.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2024-11-30 kl. 14:01.
Citera
2024-11-30, 15:09
Medlem
ps870s avatar
Vanligtvis är det ägaren som är rädd och överför sin rädla till hunden.
Det handlar om en gång per år under några få minuter. Jag skiter ärligt talat fullständigt i grannar och deras hundar just då.
Däremot brukar jag låta hundägare vara med och påverka hur mycket jag ska lägga på fyrverkerier. För varje oupplockad hundskit jag ser under året lägger jag 20 SEK till fyrverkerikassan.
Senast redigerad av ps870 2024-11-30 kl. 15:11.
Citera
2024-11-30, 16:42
Medlem
Bassplays avatar
Djuren får stå ut, dom repar sig.

Det är en dag om året , och det är från 12 slaget och 5-15 minuter framåt som det skjuts raketer.

Kan vara bra också för att vänja sig till att kriget kommer.

Det vanligaste är att det i själva verket är ägaren till djuren som är rädd , och projicerar det till sina hundar , så dom blir rädda, du ska vara en stark ledare och inte uppvisa sånt beteende.
Citera
2024-11-30, 20:53
Medlem
Nu har jag inte det problemet men ett jävligt bra tips är att rasta vovven ordentligt innan det börjar smälla på allvar.

Stäng in dig och vovven i ett hyfsat ljudisolerade rum i hemmet om det går, dra ner persiennerna, ge vovven något riktigt schysst att tugga på och dra på stereon så att den dämpar ljudet av fyrverkerierna.

Det brukar funka bra.
Citera
2024-11-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Hur gör du om det är åskoväder?

Agera fullt normalt. Din hund iaktar dig och bryr du dig inte om dundret så fattar hunden att det inte är farligt och slappnar av.

Ta INTE upp hunden i knät och mantra, såja, såja det är inte farligt! Då tror hunden att det är farligt och då blir du ännu ett av puckona som vill förbjuda vår fina tradition.
Bra tips ignorera alla former av rädsloreaktioner ifrån hunden och agera och bete dig precis som vanligt. Glömde skriva det i min post.
Citera
2024-11-30, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Skotträdda hundägare har ju fått igenom att nyår och påsk fyrverkerier inte får säljas så det är väl inga problem
Det var inte direkt hundägare utan det första som rök var smällare och speciellt kraftfulla sådana som man som ung och väldigt dum kunde utnyttja till helt andra saker tex spränga brevlådor bla och det var därför de rök.

Raket på pinne är väl borta med men rätta mig gärna om jag har fel men typ stationära "tårtor" och liknande är fortfarande ok.

Small som satan här förra nyår och har väl gjort så på varenda ort jag har bott på.
Citera
2024-11-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Djuren får stå ut, dom repar sig.

Det är en dag om året , och det är från 12 slaget och 5-15 minuter framåt som det skjuts raketer.

Kan vara bra också för att vänja sig till att kriget kommer.

Det vanligaste är att det i själva verket är ägaren till djuren som är rädd , och projicerar det till sina hundar , så dom blir rädda, du ska vara en stark ledare och inte uppvisa sånt beteende.
Nja du har delvis rätt absolut men det finns mycket yrkesfolk dvs professionella hundförare vars hundar måste klara skott dvs vara helt oberörda när det tex skjuts på den årliga uppkörningen L testet osv och mången skottstabil tjänstehund har blivit förstörd av nyårsraketer.

Många tjänste men även brukshundar brukar också få svårare och svårare med skott ju äldre de blir trots erfarna förare och raser som ska vara skottstabila men hundens hörsel är så mycket mer utvecklad än vår så om vi tycker att det dånar på bra så kan man ju tänka sig hur det låter i hundens öron.

Det är ingen slump att många av proffsen ibland drar långt ut i obygden med sin hund där det är 100 % raketfritt för att inte få tex sin polishund eller civila brukshund förstörd.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-11-30 kl. 21:08.
Citera
2024-12-01, 07:57
Medlem
hennepins avatar
Kanske siktat in en stor jävla raket mot grannarnas sovrumsfönster senare på natten och väckt dem. Bara som en kul grej. Grannar tål sånt och det är ju bara en gång om året. De repar sig precis som hunden gör.

Nej men seriöst bor mest bland äldre människor som inte köper raketer och hunden verkar inte så brydd heller men det är lite tespektlöst att skjuta raketer om man vet att grannen intill får ett helvete på nyår.

https://youtu.be/CyGlO3QAX4Q?si=fziWu6kJlWw5t1Rs
Senast redigerad av hennepin 2024-12-01 kl. 08:08.
Citera
2024-12-01, 12:29
Citat:
Ursprungligen postat av MissDebora
Jag går ut vid tolvslaget och vänjer unga hundar genom att själv vara lugn. Genom detta har jag aldrig hat hundar som är rädda för nyårsfyrverkeri.
Men en sak hände för ett år sedan.
Ungar höll på med smällare precis utanför vilket gjorde att båda katt och hund blev oroliga. Det visade sig att ungar inte är helt dumma i huvudet då de gick iväg när jag förklarade att mina djur mådde dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in