2014-09-06, 17:31
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Jag får nästan ångest inför varje nyår, och tyvärr så var förra året värre än någonsin.

Jag har tre hundar, varav en som är totalt livrädd för raketer och smällare. Han är helt okej med att hänga med till skyttebanan och annat som smäller och låter, men just raketer är döden!

Förra året, så var jag väldigt orolig för honom då han näst intill gick in i chocktillstånd av rädsla. Vi gick ut sista gången redan vid 21:00 på nyårsaftons kväll, och jag hoppades att vi skulle slippa undan då. Men nejdå, skitungarna var redan i full gång med sina raketer!

Han fick ligga i badrummet hela kvällen/natten, med luftventilen helt öppen (mycket ljud från den) samt en rinnande vattenkran för att stänga ute raketsmällarna. Han hyperventilerade, och jag var beredd på att behöva åka in akut med honom.... Tack och lov så gick det bra, men att kunna njuta av nyår själv fanns ju inte på skalan!

Nu funderar jag på hur man ska göra i fortsättningen. Jag är inne på att kontakta kommunen för att få till ett förbud för raketer en viss tid på dagen/tidig kväll på nyårsafton. Vi är otroligt många hundägare, och måste väl ändå ha vissa rättigheter? Något slags avtal måste väl ändå gå att resonera fram?

Eller vad tycker ni, andra hundägare? Och ni andra som kanske har lite koll på hur man kan gå tillväga för att få till ett smällförbud under några timmar på nyårsafton, så att vi kan hinna rasta våra hundar innan firandet sätter igång på allvar?

Detta är ett riktigt problem, och jag vill inte se några kommentarer som säger att vi ska resa någonstans, eller "ha tänkt på det innan vi skaffade hund".
Citera
2014-09-06, 17:39
Medlem
Robert-Oppenheimers avatar
Hur hade tänkt att ett ev smällförbud skulle kontrolleras? Tror knappast några skitungar bryr sig nämnvärt om något sådant skulle träda kraft och polisen lär antagligen inte heller lägga ner några större resurser på att stoppa dessa.

Min förra hund for också väldigt illa av smällare och raketer, vi brukade fira med några vänner som hade hus med källare där ljuden knappt nådde. De gick om inget annat lätt att överrösta med dov musik alternativt TV.

Din hund verkar dock vara både ett och två snäpp värre, och jag vet att bekanta fått lugnande utskrivna till sina hundar som de kunnat ge vid behov på nyårsafton av just den anledningen att de också blev panikslagna!

Lycka till.
Citera
2014-09-06, 17:43
Medlem
Tyvärr så är det ju ett vanligt problem med djurägare vs raketer och smällare.
Har du testat att köpa ett par hörselskydd åt honom? (Barnstorlekarna på t.ex jula funkar för hundar med till viss del).

Du har däremot inte berättat vad för ras den rädde är!

Har du tänkt på möjligheten att träna upp honom med hjälp utav "mini"-raketer och andra mindre smällare?

Vi lyckades få min hund att bli mindre rädd(Hon kissar inte ner sig längre men gömmer sig fortf under sängen) tack vare att jag sköt av flera hundra mini-raketer som hon hade fått lukta på och kännas vid och även se dem flyga iväg och sprängas.
Citera
2014-09-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Oppenheimer
Hur hade tänkt att ett ev smällförbud skulle kontrolleras? Tror knappast några skitungar bryr sig nämnvärt om något sådant skulle träda kraft och polisen lär antagligen inte heller lägga ner några större resurser på att stoppa dessa.

Min förra hund for också väldigt illa av smällare och raketer, vi brukade fira med några vänner som hade hus med källare där ljuden knappt nådde. De gick om inget annat lätt att överrösta med dov musik alternativt TV.

Din hund verkar dock vara både ett och två snäpp värre, och jag vet att bekanta fått lugnande utskrivna till sina hundar som de kunnat ge vid behov på nyårsafton av just den anledningen att de också blev panikslagna!

Lycka till.

Det är just det med kontrollen av smällförbud och hur det i såfall ska gå till som är ett av dom stora problemen. Men det måste ju börja någonstans och ett förbud vore iallafall en början. Då skulle dom flesta vuxna människor tänka till en extra gång. Finns det inget förbud, så finns det heller ingen anledning att tänka på andra...eller hur?

Kännbara böter är ju en idé...

Att medicinera sina hundar för andra människors nöjes skull är inget alternativ.
Citera
2014-09-06, 17:47
Medlem
Myrtens avatar
Med risk för 1.01
Ta in på Clarion Hotel Arlanda och fira nyår med andra hundägare. Bör nog bokas rätt tidigt innan de är fullsatta.
Citera
2014-09-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Tyvärr så är det ju ett vanligt problem med djurägare vs raketer och smällare.
Har du testat att köpa ett par hörselskydd åt honom? (Barnstorlekarna på t.ex jula funkar för hundar med till viss del).

Du har däremot inte berättat vad för ras den rädde är!

Har du tänkt på möjligheten att träna upp honom med hjälp utav "mini"-raketer och andra mindre smällare?

Vi lyckades få min hund att bli mindre rädd(Hon kissar inte ner sig längre men gömmer sig fortf under sängen) tack vare att jag sköt av flera hundra mini-raketer som hon hade fått lukta på och kännas vid och även se dem flyga iväg och sprängas.

Provade faktiskt med hörselskåpor samt bomull innanför ett år, och han fann sig i det och sov igenom hela nyårsafton. Trodde det skulle funka förra året med, men då vägrade han.

Han är en Riesenschnauzer och är en jäkligt tuff och energisk hund. Men det är något med just raketer tyvärr....

Har faktiskt funderat på just det att kanske spela in raketsmällande och sedan spela det lite då och då hemma för att träna upp honom, men jag tror det kan göra honom än mer orolig. Han har ju ändå inga problem med andra typer av smällar och skott.
Citera
2014-09-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Med risk för 1.01
Ta in på Clarion Hotel Arlanda och fira nyår med andra hundägare. Bör nog bokas rätt tidigt innan de är fullsatta.

Lite för långt bort för oss tyvärr. Men vad händer där då, eller är det bara så att det ligger långt ifrån stan?

Har ju funderat på att bara ta bilen och åka helsikes långt från stan och allt firande, men det känns ju surt att man ska behöva göra det. Sedan så handlar det ju inte bara om oss, vi är ju så många hundägare! Vi ska inte behöva resa bort för att andra ska få ha kul :/
Citera
2014-09-06, 17:56
Medlem
Jag vill gärna se idéer på hur en eventuell ansökan om smällförbud skulle kunna se ut...
Citera
2014-09-06, 18:05
Medlem
apelsinhimlens avatar
Ser gärna ett förbud mot försäljning av fyrverkerier till privatpersoner i Sverige.

Något politiskt parti som driver den frågan?
Citera
2014-09-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Ser gärna ett förbud mot försäljning av fyrverkerier till privatpersoner i Sverige.

Något politiskt parti som driver den frågan?

Ja mig vore det inte emot! Förutom hur det plågar våra hundar, så är det bortkastade pengar. Sedan hur jävligt det ser ut överallt efter nyårshelgen, och det ligger kvar i månader efteråt. Husbränder, skador på biltak etc etc....
Citera
2014-09-06, 18:16
Medlem
Hotellet är för hundar som är skotträdda. Det är förbjudet attt smälla i den närheten.

Varför är medicin inget alternativ? Finns ofarlig medicin,som faktiskt hjälper..

Att träna en skotträdd hund kan vara mindre bra. Finns fall där hunden blivit mer rädd efter 'skott-träning'.
Det bästa är (förutom medicin) att ha ett rum där hunden kan vara i lugn och ro. Täcka fönster och ha radion/TV på.

/Kontakta veterinär,och ge han lugnande.
Citera
2014-09-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Hotellet är för hundar som är skotträdda. Det är förbjudet attt smälla i den närheten.

Varför är medicin inget alternativ? Finns ofarlig medicin,som faktiskt hjälper..

Att träna en skotträdd hund kan vara mindre bra. Finns fall där hunden blivit mer rädd efter 'skott-träning'.
Det bästa är (förutom medicin) att ha ett rum där hunden kan vara i lugn och ro. Täcka fönster och ha radion/TV på.

/Kontakta veterinär,och ge han lugnande.

Hur har hotellet fått till ett förbud mot smällare i närheten?

Medicin ska inte ges till friska individer enbart för att vissa människor ska få roa sig!

Det finns ingen ofarlig medicin! Vi pratar lugnande medicin här, typ benso och det är inget jag vill ge till min hund när han inte är sjuk och behöver det! Denna form av medicinering är i detta fall till för att vissa människor ska få ha kul. Varför ska våra hundar lida av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in