Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-28, 16:49
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Tvivlena gäller om uppvärmningen är enbart antropogen. Hur kan detta, efter så många inlägg, fortfarande vara oklart?
Uppvärmningen är väntad enligt cyklisk solaktivitet. 1900-talet hade den starkaste solaktiviteten på 8000 år. Med andra ord: det skulle blivit varmare även om inte CO2-halten ökat. Jag kritiserar då IPCC's slutsats, att solen bara skulle ha bidragit med en bråkdel

Återigen: eftersom att CO2 ökat samtidigt, är argumentet inte att uppvärmningen bara är en del i en naturlig cykel.

Du gör en annan bedömning än den samlade forskningen om vad som huvudsakligen orsakar den pågående uppvärmningen. Varför?

Citat:
Solaktiviteten har varit den högsta på 8000 år, så det behövs inte nödvändigtvis en ytterligare faktor för att vänta sig en ovanligt hög temperatur. Under samma period har CO2-halten ökat, vilket värmt ytterligare.

Du har det bak-och-fram. Solaktiviteten kan inte förklara uppvärmningen.

https://science.nasa.gov/earth/climate-change/what-is-the-suns-role-in-climate-change/

Citat:
Uhm... nu kom det där igen. Vet du ens vad du pratar om?

Jag upprepar detta då det är ett återkommande problem i den här tråden att flertalet deltagare tycks glömma detta grundläggande och helt centrala faktum.

Citat:
Om vi utgår ifrån att uppvärmningen till hälften beror på solen och till hälften CO2, innebär det att klimatkänsligheten inte är hög.

Ökande CO2-halt kommer fortsätta värma. Även de naturliga faktorerna ett tag till. Men när de naturliga faktorerna vänder nedåt (vilket väntas 2100) blir det en balans, där temperaturen kanske planar ut för en tid och sedan vänder nedåt i takt med att solaktiviteten blir allt lägre.

Men på vad ska vi basera en sån utgångspunkt? Att du eller jag föredrar att det ska vara på ett visst vis är inte en giltig anledning att tror att det är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Utöver det suppose svarat på din övriga text så kan det påpekas att det som diskuteras nu inte har med havsströmmar att göra. Det cykliska beteendet gäller naturliga temperaturvariationer och solaktivitet och det är fullständigt obegriplig att du inte förstår det efter alla inlägg.

Det är obegripligt att du hela tiden skriver om sådant som du inte har en aning om och dessutom systematiskt sprider lögner och misstänkliggör de som förstår sådant som du inte begriper. Ditt beteende är mycket störande för tråden.

Vad som är relevant är i vilken omfattning denna naturliga forcing bedöms kunna ha någon inverkan på klimatet. Sen om det är solen, havsströmmar eller whatever är så klart viktigt i andra sammanhang, men i denna diskussion är det en mindre viktig detalj.

När artikeln som vi diskuterar publicerades i Nature 2005 följdes publiceringen av en diskussionsartikel för pressen där man uttryckligen gjorde gällande att den inte på något som helst vis ifrågasatte rådande teorier om att den rådande uppvärmningen huvudsakligen beror på antropogena utsläpp. Detta för att just förekomma att vissa misstolkade vad studiens resultat faktiskt visade.

Citat:
The possibility that they generally underestimated natural climate fluctuations has been one of the main arguments that sceptics use to reject the notion that human activity is responsible for current warming. This argument has hardly any support in the climate community, however. Many researchers do agree that historic climate changes may have been underestimated. But the exceptionally strong warming trend since the mid-1980s cannot be explained by natural variability alone, they maintain. “Moberg's reconstruction will help to put the record straight in one of the most contested issues in palaeoclimatology,” says Hans von Storch, a climate modeller at the GKSS research centre in Geesthacht, Germany. “But it does not weaken in any way the hypothesis that recent observed warming is a result mainly of human activity.”

https://www.nature.com/articles/433562a
Citera
2024-11-28, 21:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du gör en annan bedömning än den samlade forskningen om vad som huvudsakligen orsakar den pågående uppvärmningen. Varför?

https://science.nasa.gov/earth/climate-change/what-is-the-suns-role-in-climate-change/

Jag upprepar detta då det är ett återkommande problem i den här tråden att flertalet deltagare tycks glömma detta grundläggande och helt centrala faktum.

Men på vad ska vi basera en sån utgångspunkt? Att du eller jag föredrar att det ska vara på ett visst vis är inte en giltig anledning att tror att det är så.

Vad som är relevant är i vilken omfattning denna naturliga forcing bedöms kunna ha någon inverkan på klimatet. Sen om det är solen, havsströmmar eller whatever är så klart viktigt i andra sammanhang, men i denna diskussion är det en mindre viktig detalj.

När artikeln som vi diskuterar publicerades i Nature 2005 följdes publiceringen av en diskussionsartikel för pressen där man uttryckligen gjorde gällande att den inte på något som helst vis ifrågasatte rådande teorier om att den rådande uppvärmningen huvudsakligen beror på antropogena utsläpp. Detta för att just förekomma att vissa misstolkade vad studiens resultat faktiskt visade.

Hela ditt inlägg är obegripligt eftersom ingen har ifrågasatt växthuseffekten eller att CO2 bidrar till uppvärmning. Vidare har du gång på gång fått svar på det som du frågar efter.
Citera
2024-11-28, 22:48
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Den samlade forskningen gör ju inte den bedömningen. Att du sedan länkar till Nature som enbart publicerar artiklar som följer Klaus Schwabs agenda visar ju att du är ett indoktrinerat får (bääähhh).

Ingenting visar att CO2 driver uppvärmningen tvärtom den följer den. Klimatkrisen är den största bluff som lurats på mänskligheten och den håller på att kosta västvärlden sin ekonomiska framgång och stabiliserande funktion globalt. Exakt vad Schwab vill, dvs skapa tumult och kaos. Finns verkligen såna som du fortfarande? Var får du dina nyheter ? På baksidan av tändsticksaskar eller möjligen SVT ?
Senast redigerad av Nixter 2024-11-28 kl. 22:50.
Citera
2024-11-28, 23:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ingenting visar att CO2 driver uppvärmningen tvärtom den följer den.
Jo, det finns mycket som tyder på att CO2 driver (viss) uppvärmning.
Citera
2024-11-29, 00:17
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ingenting visar att CO2 driver uppvärmningen tvärtom den följer den.
Citat:
Jo, det finns mycket som tyder på att CO2 driver (viss) uppvärmning.

Jag tror du menar att ingenting bevisar att människan är den huvudsakliga orsaken till ökad koncentration CO2 och att ökad koldioxidkoncentration framför allt följer en uppvärmning som annat driver och som innebär att koldioxid frigörs från haven i en naturligt process.

Kan det vara det du menar, för att CO2 har en värmeeffekt är det ingen som motsäger.
Citera
2024-11-29, 02:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Jag tror du menar att ingenting bevisar att människan är den huvudsakliga orsaken till ökad koncentration CO2 och att ökad koldioxidkoncentration framför allt följer en uppvärmning som annat driver och som innebär att koldioxid frigörs från haven i en naturligt process.

Kan det vara det du menar, för att CO2 har en värmeeffekt är det ingen som motsäger.
Att människan är den drivande orsaken till den nuvarande ökningen av CO2-halten i atmosfären ser jag som troligt. Vilken effekt denna historiskt sett unika händelse har på klimatet ser jag dock som synnerligen oklar. Människans påverkan kan vara krusningar på ett stabilt klimatsystem eller katastrofala störningar i ett instabilt klimatsystem. Vem vet vad som gäller?
Citera
2024-11-29, 07:27
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet

Uppvärmning kommer först, CO2 ökningen följer. Det många vänstervridna i denna tråd hävdat i åratal är att förhållandet är tvärtom.

Som du säkert vet halveras C02's "värme" effekt ju högre halt som genereras så det CO2 genererat i värme till nu på 400ppm kräver ytterligare 800ppm eller 1200ppm totalt för att dubbleras.

CO2 är livets gas. Ju mer vi har av desto större välstånd. Få saker bär med sig så mycket positivt som CO2.

1970-talet var kallast uppmätt
1950-talet var varmast runt våra breddgrader

Vid Nordpolen där det nu ligger metertjock is åkte man vattenskidor på öppet hav 1958
https://youtu.be/vqWSe6dOgO0?si=51WNvvxvxhlMsIle

Tumregel 1: Allt du läser och hör från SVT, SR, DN och andra kring jordens snara undergång är fake. Dom vill skrämma dig för att stjäla dina 💸
Citera
2024-11-29, 11:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Uppvärmning kommer först, CO2 ökningen följer.
Ja, men nu är det annorlunda med över 8 miljarder människor som skickar upp stora mängder CO2 i atmosfären.
Citera
2024-11-29, 14:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
10ggr större variation än enligt TSI...
Om jag inte minns fel har jag nämnt det tidigare...

Det du nämner här har du nämnt. Men du har inte nämnt något om det jag frågade efter.

Citat:

Energin ackumuleras i haven vilket leder till långsiktiga förändringar.

Du menar att värme ackumuleras i haven trots att TSI borde ge en negativ forcing. Det går inte ihop. Värme fortsätter inte att ackumuleras om energibalansen är negativ.
Citat:

Solaktiviteten varierar i långa cykler, vilket leder till cykliska klimatförändringar. Se figur:
https://ibb.co/1MGwMF8

Jag undrar hur TSI skulle behöva se ut enligt dig för att förklara en hypotetisk avkylning.
Citat:

Vi ligger i en fas av Eddy-cykeln som innebär att temperaturen stiger och väntas nå högsta temperaturen kring år 2100.
Har du läst avsnittet om "projections" i din bibel som Viños skrivit ihop?
Citat:

Nej, ingetdera, vad jag känner till.
Så, du har inget svar på frågan då? Varför det får något vetenskapligt genomslag öht?

Varför påstod du då det?
Citera
2024-11-29, 14:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag beklagar att du upplever det som förvirrande. Om du läser om korrelation så kanske det klarnar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Korrelation
Korrelation anger inom statistiken styrkan och riktningen av ett samband mellan två eller flera variabler.
[...]
Korrelationskoefficienten har ett värde mellan 1 och -1, där 0 anger inget samband, 1 anger maximalt positivt samband och -1 anger maximalt negativt samband.
Hur sambandet ser ut mellan TSI och temperatur framgår av kurvorna som jag hänvisat till många gånger. Om du är intresserad av en möjlig förklaring till sambandet så ger ”Winter Gatekeeper”-hypotesen en sådan. Se tidigare inlägg för länkar.
Så vilken korrelationskoefficient får du mellan TSI och temperatur? För perioder längre än en solcykel?

Det är en fråga du aldrig kommer att ge ett svar på förvisso. För dig har det ju alltid räckt att bara hävda saker. Prove me wrong please.
Senast redigerad av MrArtur 2024-11-29 kl. 14:57.
Citera
2024-11-29, 14:17
Medlem
Ördögs avatar
I Norge krymper glaciärerna snabbare än någonsin.

Breforsker sjokkert over hvor mye isbreer har smeltet i år
https://www.nrk.no/klima/breforsker-sjokkert-over-hvor-mye-isbreer-har-smeltet-i-ar-1.17142107
Breer i Nord-Norge har smeltet rekordmye i sommer og verdenskjente Nigardsbreen er blitt «borte» for turistene.

– Årets tall var helt spesielle, litt sjokkerende for meg som breforsker å se så stor avsmelting på ett år. Det sier breforsker Liss Marie Andreassen i
/---/
Nigardsbreen er kanskje Norges mest kjente bre. Den ligger like ved Breheimsenteret og titusener besøker den hvert år. I årevis har det vært mulig å se breen på nært hold fra en parkeringsplass.

Breen har det siste ti årene trukket seg tilbake over 400 meter. I sommer trakk den seg tilbake ytterligere 42 meter. Resultatet er at breen er blitt «borte» for turistene.
Citera
2024-11-29, 15:48
Medlem
Brittiska tidningen the Guardian, som finns att läsa gratis på nätet, skriver om varma nätter i Frankrike och Danmark:

Sydvästra Frankrike har 26.9 grader på natten i November. Temperaturen som vi haft denna vecka vore exceptionella för sommaren, för att inte tala om sent i November säger en klimatolog.

https://www.theguardian.com/world/2024/nov/28/south-west-france-sweltered-in-269c-november-night-time-heat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in