Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
tvivel över om den pågående uppvärmningen är antropogen
Tvivlena gäller om uppvärmningen är
enbart antropogen. Hur kan detta, efter så många inlägg, fortfarande vara oklart?
Uppvärmningen är väntad enligt cyklisk solaktivitet. 1900-talet hade den starkaste solaktiviteten på 8000 år. Med andra ord: det skulle blivit varmare även om inte CO2-halten ökat. Jag kritiserar då IPCC's slutsats, att solen bara skulle ha bidragit med en bråkdel
Citat:
det kanske bara är en del i en naturlig cykel
Återigen: eftersom att CO2 ökat samtidigt, är argumentet
inte att uppvärmningen
bara är en del i en naturlig cykel.
Citat:
Men jag har svårt att förstå hur ni kommer dit eftersom studien (
https://www.nature.com/articles/nature03265) så vitt jag förstår
inte motsäger att den nuvarande genomsnittstemperaturen i atmosfären är den högsta på tusentals år
Solaktiviteten har varit den högsta på 8000 år, så det behövs inte nödvändigtvis en ytterligare faktor för att vänta sig en ovanligt hög temperatur. Under samma period har CO2-halten ökat, vilket värmt ytterligare.
Citat:
att växthuseffekten är på riktigt
Uhm... nu kom det där igen. Vet du ens vad du pratar om?
Citat:
eller teorin att den pågående uppvärmningen till övervägande del beror på antropogena utsläpp av CO2 och att det inte finns någon som tror att den bara kommer vända av sig själv.
Om vi utgår ifrån att uppvärmningen till hälften beror på solen och till hälften CO2, innebär det att klimatkänsligheten inte är hög.
Ökande CO2-halt kommer fortsätta värma. Även de naturliga faktorerna ett tag till. Men när de naturliga faktorerna vänder nedåt (vilket väntas 2100) blir det en balans, där temperaturen kanske planar ut för en tid och sedan vänder nedåt i takt med att solaktiviteten blir allt lägre.