2024-11-16, 03:49
Medlem
Kroulls avatar
Kallebäck är numera otryggt!

Min största missbedömning någonsin, beträffande Göteborgs stadsdelars framtida utveckling. 2018 var jag helt övertygad om att Kallebäck skulle bli än tryggare tack vare gentrifieringen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...st-fore-bomben

Citat:
Israelisk och svensk säkerhetspolis varnade det israeliska företaget Elbit Systems för en förhöjd risk för våldsdåd. En kort tid efteråt hittades en bomb utanför företaget.

Men SÄPO varnade inte de boende i Kallebäck! De måste ju triagera...

Numera behöver man alltså inte bara kolla upp inkomstprofil, skolorna, antalet arabiska frisersalonger, bilparken etc, innan man flyttar in i en ny stadsdel -- utan även vilka vanliga företag som finns där...
Citera
2024-11-16, 05:36
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull

Min största missbedömning någonsin, beträffande Göteborgs stadsdelars framtida utveckling. 2018 var jag helt övertygad om att Kallebäck skulle bli än tryggare tack vare gentrifieringen.

Nybyggda områden betyder att invandrare kommer flytta in. Med allt det medför. Försöker inte vara rolig nu, utan det är bokstavligt talat så det funkar. Man har sett det i Gamlestan, runt Järntorget, i Hisings Backa, i Svartedalen, i Kvillebäcken, till och med i Eriksberg & Lindholmen skulle jag hävda.
Citera
2024-11-16, 05:55
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Göteborgs starke man har varit ute på underklassafari i Backa. Backa är görotryggt, men det finns en enkel lösning:

https://www.youtube.com/shorts/Gw4Zkqi-3hg

Det är väl i och för sig inte riktigt så att man behöver skita på sig av rädsla uppe vid lekplats Svanen dagtid. Eller inne i vad jag tror är Selma Stad för den delen. Finns helt klart värre ställen i Hisings Backa han kunnat ställt sig på. Han kan ju testa Blendas Gata nattetid om han vill, exempelvis.
Citera
2024-11-17, 19:57
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Nybyggda områden betyder att invandrare kommer flytta in. Med allt det medför. Försöker inte vara rolig nu, utan det är bokstavligt talat så det funkar. Man har sett det i Gamlestan, runt Järntorget, i Hisings Backa, i Svartedalen, i Kvillebäcken, till och med i Eriksberg & Lindholmen skulle jag hävda.
Exakt. Det är ju detta inte folk fattar. Om ni inte gjort det så ta en titt vilka som bor i dessa områden. Ni kommer bli överraskade om ni trodde att det var välbeställda svenskar beslutat för att bidra i att gentifiera.
Citera
2024-11-26, 13:10
Medlem
Lacoztes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Exakt. Det är ju detta inte folk fattar. Om ni inte gjort det så ta en titt vilka som bor i dessa områden. Ni kommer bli överraskade om ni trodde att det var välbeställda svenskar beslutat för att bidra i att gentifiera.
Det är väl en självklarhet att svenskar dras till mer klassiska/äldre/historiska hem kan man ju tycka
Citera
2024-11-28, 10:30
Medlem
Citat:
Om inte Majorna redan har fallit, är det väldigt nära nu...

https://sverigesradio.se/artikel/son...-lamna-majorna

Jag hade ett ärende igår, och gick från jaegerdorffsplatsen, tror gatan hette bruksgatan och korsade karl-Johansgatan. Det kändes väldigt ruffigt, men det var å andra sidan mörkt eftersom det var på kvällen. Är det så ruffigt som det kändes?

Jag var sedan en sväng på ICA kan det hetat hängmattan? det kändes heller inget vidare, tills jag kom in i affären. Där var det helt ok.
Citera
2024-11-29, 15:58
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Jag hade ett ärende igår, och gick från jaegerdorffsplatsen, tror gatan hette bruksgatan och korsade karl-Johansgatan. Det kändes väldigt ruffigt, men det var å andra sidan mörkt eftersom det var på kvällen. Är det så ruffigt som det kändes?

Jag var sedan en sväng på ICA kan det hetat hängmattan? det kändes heller inget vidare, tills jag kom in i affären. Där var det helt ok.
Ruffigt? Hundskit på trottoaren och klotter på en lyktstolpe eller syftar du på aggressiva invandrargäng i varje korsning?!
Majorna är en okej medelklass stadsdel som självklart kan ha stök och kriminalitet men inte värre än andra centrala stadsdelar.
Citera
2024-12-03, 23:09
Medlem
Du bör även undvika Biskopsgården!
Citera
2024-12-07, 02:56
Medlem
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...st-fore-bomben

Men SÄPO varnade inte de boende i Kallebäck! De måste ju triagera...

Numera behöver man alltså inte bara kolla upp inkomstprofil, skolorna, antalet arabiska frisersalonger, bilparken etc, innan man flyttar in i en ny stadsdel -- utan även vilka vanliga företag som finns där...

Baserat på några av dina svar är du paranoid som in i helvete. Enskilda händelser sker överallt, speciellt i en "storstad" och relativt nära dess centrum.
Citera
2024-12-09, 18:48
Avstängd
Craiggs avatar
Frölunda Torg har nästan alltid haft dåligt rykte. För 10 år sen bodde det dock fortfarande många svenskar i höghusen intill. Detta torde vara helt ändrat idag.
Citera
2024-12-09, 19:05
Avstängd
Craiggs avatar
Citat:
Om inte Majorna redan har fallit, är det väldigt nära nu...

https://sverigesradio.se/artikel/son...-lamna-majorna

Majorna är fortfarande okej skulle jag säga. Bor fortfarande många medelklass-svenssons där. Lite risigare standard visserligen, men fortfarande ljusår ifrån riktiga problemområden som Angered, Biskopsgården och Bergsjön.
Citera
2024-12-24, 23:42
Medlem
Hur är området runt Selma Lagerlöfs torg nuförtiden? Det har ju byggts massa nytt där senaste åren vad jag förstått så området har ju fått sig ett rejält lyft visuellt iallafall. Men hur är det att egentligen bo där idag? Har det blivit bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in