2024-11-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det är antagligen svårt att i efterhand föreställa sig omfattningen av det mediala och juridiska övergrepp som TA och TH utsattes för, men det är för mig fullt begripligt att TH inte har kunnat ha ett normalt liv sedan -85.

Med tanke på att TH blev uthängd med namn och bild av en kvällstidning så sent som under 2010-talet är det fullt möjligt att han skulle kunna bli igenkänd idag.

Det räcker för övrigt med att läsa bakåt i denna tråd för att inse att smutskastningen och hatet mot TA och TH är i högsta grad levande. Av allt att döma instabila skribenter har maniskt vräkt ur sig sida efter sida med samma lögner som florerade under 80-talet.

Bra svar och rimligt resonemang.

Jag noterar för övrigt att den lever under skyddad identitet men den andra går att hitta på en välkänd adress med en jämnårig kvinna men också två yngre personer med utländska namn, undrar om de är hyresgäster eller vad relationen är där. Får hoppas han träder fram i den nya dokumentärserien. Spontant verkar ju han leva ett lite bättre liv (om än dåligt).
Citera
2024-11-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har börjat kolla, är i början av avsnitt 1, och om meningen är att levandeegöra Styckmordet och personen Catrine da Costa, kommer serien att vara fantastisk.

Det ser oerhört lovande ut, med nya ansikten, foton, känslodjup osv.

Men den där Kicki litar jag inte en sekund på.

Jaha, hon var Catrines barndomsvän, och hon var ihop med Raine, som också kände Catrine, men ingen av dem gjorde ett skit när Catrines död utreddes.

Fina vänner, verkligen...

Svår miljö runt CdC när det gällde tillit men tjuvheder och koll bland prostituerade fanns på något vis ändå. Gissar många undvek polis och snokare då de själva hade fullt bagaget och själva riskerade hamna på radarn.

Enligt JH i Journalisten har det varit viktigt: ”Vi har behövt levandegöra dem genom att hitta gamla inspelningar. Man kommer få helt nya perspektiv, från de som var med.”

Sen en utmaning klart med att hitta folk med koppling att ställa upp, både vittnen och ansvarstagande i processen. Här är vittnesvärderingen som du säger verkligen intressant och många viktiga är tyvärr borta nu.

Själv skulle jag gärna vilja höra lite mer från CdCs mamma och syster.

JH och DJ håller på med avslöjande reportage/journalistik så sannolikt är det av denna kalibern även i detta fallet

Snart 2025.. Nytt år nya möjligheter!
Citera
2024-11-27, 13:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Dan Josefsson och Dokument inifrån-redaktionen följer konceptet från Fallet Kevin. Skulle inte förvåna om man inte precis som i det fallet sparat det värsta till slutet även om det som hittills framkommit är illa nog.

Trist för övrigt med Jovan Rajs avgörande inflytande som gjorde att man uppenbarligen hamnade helt fel, det solkar tyvärr ner lite hans anseende.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jovan_Rajs
"Makarna erhöll 2020 Raoul Wallenbergpriset för sitt arbete med att sprida kunskap om Förintelsen."
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-27 kl. 13:53.
Citera
2024-11-27, 13:58
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe
- Obducentens 24åriga fru hittades död i en lägenhet 1982. Dödsorsak oklar.
- Obducenten hade starkt intresse för strypning och också strypsex.
Dessa omständigheter bör ha haft och har betydelse i da Costafallet, hoppas att den nya dokumentären nämner något.

Så vitt jag vet är självmord konstaterat. Hon ska dessutom försökt en gång innan hon träffade obducenten.
Citera
2024-11-27, 14:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Nu har jag sett del 1 i den nya dokumentärserien och det var inget nytt direkt som framkom, alla som följt fallet och är insatta visste nog på förhand vad programmet skulle handla om. Programmet nämnde även gatuprostitutionen på Östermalm men den ägde mestadels rum på Jungfrugatan och Artillerigatan, inte på Kommendörsgatan som nämndes i programmet.

Delen som tog upp Rajs var dock mest intressant, han gav helt uppenbart uttryck för spännande teorier kring hur styckningen kan ha gått till?

Samtidigt ska vi ha i minnet att Borgnäs och Uppdrag Gransknings fyra program om da Costa fallet 2001-2002 kändes betydligt mer intressanta och då speciellt det program som tog upp det sista vittnet arkitekten men vi får se vad del 2-4 i den nya dokumentärserien har att erbjuda. Man nämnde dock arkitekten i del 1 men vi får se om man kommer att belysa hans kontakt med CdC, det sista vittnet är ofta centralt i en utredning men här förbigick man denna oskrivna regel.

En sak som jag kom att tänka på när jag tittade på del 1 är att det har aldrig gjorts någon riktig gärningsmannaprofil, metoden har använts av FBI sen 60-talet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4rningsmannaprofilering

För några år sedan så var ett helt annat program på tapeten men inget hände. En expert på gärningsmannaprofilering Mark Safaris skulle tillsammans med den svenska
polisen BÅ titta närmare på ouppklarade fall. Fallet CdC var ett av dessa fall men någon sändning av just detta program ägde aldrig rum?
Citera
2024-11-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Samtidigt ska vi ha i minnet att Borgnäs och Uppdrag Gransknings fyra program om da Costa fallet 2001-2002 kändes betydligt mer intressanta och då speciellt det program som tog upp det sista vittnet arkitekten men vi får se vad del 2-4 i den nya dokumentärserien har att erbjuda. Man nämnde dock arkitekten i del 1 men vi får se om man kommer att belysa hans kontakt med CdC, det sista vittnet är ofta centralt i en utredning men här förbigick man denna oskrivna regel.

En sak som jag kom att tänka på när jag tittade på del 1 är att det har aldrig gjorts någon riktig gärningsmannaprofil, metoden har använts av FBI sen 60-talet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4rningsmannaprofilering

För några år sedan så var ett helt annat program på tapeten men inget hände. En expert på gärningsmannaprofilering Mark Safaris skulle tillsammans med den svenska
polisen BÅ titta närmare på ouppklarade fall. Fallet CdC var ett av dessa fall men någon sändning av just detta program ägde aldrig rum?

Går det att hitta UG och Borgnäs program någonstans? Hittar tyvärr inget på youtube.

Det är ju konstigt att en GMP aldrig upprättades, eftersom det gjordes på ganska svaga grunder i mordet på Olof Palme. Där man dessutom lät folk klampa till höger och vänster över brottsplatsen och man schabblade bort det mesta första året. Men ja, ena offret var statsministern och andra offret en drogberoende prostituerad. Dessutom känns det knappast som att styckmord på en prostituerad är något nytt runt om i världen, även på 80-talet. Känns som en GMP enkelt hade kunnat upprättats.
Citera
2024-11-27, 15:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Så vitt jag vet är självmord konstaterat. Hon ska dessutom försökt en gång innan hon träffade obducenten.

Tog inte Uppdrag Granskning och Lars Borgnäs upp detta dödsfall för 23 år sedan i ett reportage?

Det går dock inte hitta detta reportage på nätet nu men var har du läst att självmord är konstaterat?
Citera
2024-11-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tog inte Uppdrag Granskning och Lars Borgnäs upp detta dödsfall för 23 år sedan i ett reportage?

Det går dock inte hitta detta reportage på nätet nu men var har du läst att självmord är konstaterat?

De nämner ju det i första delen av den nya dokumentären. Att polisutredningen slog fast att hon begick självmord. Att hon pratar om det på jobbet och att hon försökt innan hon träffat TH.

Sen vad som stämmer och inte, det är ju omöjligt att säga.
Citera
2024-11-27, 15:27
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Dan Josefsson och Dokument inifrån-redaktionen följer konceptet från Fallet Kevin. Skulle inte förvåna om man inte precis som i det fallet sparat det värsta till slutet även om det som hittills framkommit är illa nog.

Trist för övrigt med Jovan Rajs avgörande inflytande som gjorde att man uppenbarligen hamnade helt fel, det solkar tyvärr ner lite hans anseende.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jovan_Rajs
"Makarna erhöll 2020 Raoul Wallenbergpriset för sitt arbete med att sprida kunskap om Förintelsen."

Tja. Antalet överlevande som är villiga, eller starka nog, att berätta om Förintelsen är inte jättemånga i Sverige. Rajs är tyvärr inte heller bra på detta om man får tro Kristina Hjertén von Gedda.
Senast redigerad av Kjamfossftw 2024-11-27 kl. 15:29.
Citera
2024-11-27, 15:34
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe
- Obducentens 24åriga fru hittades död i en lägenhet 1982. Dödsorsak oklar.
- Obducenten hade starkt intresse för strypning och också strypsex.
Dessa omständigheter bör ha haft och har betydelse i da Costafallet, hoppas att den nya dokumentären nämner något.

Du har inte ett rätt. Jag å min sida hoppas att du istället tittar på dokumentären och även läser ”Döden är en man”. Finns hur mycket som helst om fallet. Läs Agell om du är intresserad av juridiken.
Citera
2024-11-27, 15:37
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto

Det har stått klart i ca 42 år att hon begick självmord. Hennes död är det självmord som utretts flest antal gånger i svensk rättshistoria. Trots oförändrat resultat. Så kan det gå det när tjänstemän blidkar folkopinionen.
Citera
2024-11-27, 15:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Och alla möjligheter att göra slutgiltiga, intressanta DNA-tester, har uttömts för flera år sedan. Gonerkas DNA har ansvariga vägrat att lämna ut och om inte ens Gonerkas DNA testats, förstår man hur j-a kört det är att testa andra intressanta personer, tex Vinof och andra empatistörda missbrukare som höll till på E-vägen på sommaren 1984. En annan snubbe som kunde ha DNA-testats, är CB, som uppenbarligen umgicks med BO direkt efter pingsthelgen.

Du ignorerar helt uppenbart de problem som finns kring DNA-spår.

Har du överhuvudtaget hört talas om sekundär DNA-överföring och Touch-DNA?

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/dna-fran-oskyldiga-sprids-latt-pa-en-brottsplats/

Citat:
Hela hanteringen av detta brott (from 1984 till dags dato) är ett enda stort skämt. Utredningarna, rättegångarna, rapporteringen i media, allt är en grotesk cirkus, ovärdig ett modernt rättssamhälle.

Man får nästan intrycket att du anser att utredningen borde ha lagt krut på att utreda personer som bevisligen träffade BO i anslutning till hennes försvinnande?

Del 1 i den nya dokumentärserien nämnde bla arkitekten tillsammans med flera andra män som haft tidigare kontakt med BO men man nämnde även "Hästdödaren" men till skillnad från honom så träffade arkitekten BO samma dag hon försvann, dvs den 10 juni.

Har du några tankar kring detta?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in