2024-11-27, 09:30
Medlem
Alsenos avatar
Helvete vad man har engagerat sig i detta. På bilder från tonåren ser hon så söt och oskyldig ut. Hur kunde hon hamna i drogmissbruk mm? Och än mer intressant, blev hon mördad eller dig i en olyckshändelse, vem låg bakom styckningen?
Citera
2024-11-27, 09:43
Medlem
Jag såg de första avsnittet och ur mitt mening som en lekman, så var fallet baserad på ryktes spridning och spekulation.

1. Att inom polisväsenet, så tyckte dom att han var "konstigt".
  2. Att hans fru gjorde självmord på grund av depression, gjorde honom till ett misstänkt gärning person.
  3. Att Johan Wiess hade "visioner" om Teet var skyldigt.
  4. Att media drevet ansåg honom skyldig. På grund av en dam angav namnet.

I början av klippet, så gjorde Solna polisen till o med ett gedigen förundersökning. En sak som jag regerade på att ur hennes kund bok, så var "Hästslaktaren" inskriven. Den första kroppsdelen var på gång avstånd till hans slakteri och om jag var polis, så skulle jag gjort honom till en misstänkt gärningsperson. Men så blev inte fallet. Speciellt när de andra kroppsdelen hittades vid Stockholm polisen och dom hade en helt annan misstanke. I mitt mening så var han helt oskyldig, på grund av ryktesspridning. Medan den riktiga mördaren gick fri, i alla dessa år.
Citera
2024-11-27, 09:43
Medlem
seaworthys avatar
Hade ju varit intressant att jobba inom stockholmspolisen på 80-talet minst sagt. Som en jävla syjunta.

Annars är det väl oerhört svårt att bringa klarhet i mord på en prostituerad pundare. Det finns otroligt många fler potentiella galningar än för en skötsam person som mördas.
Citera
2024-11-27, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Jag såg de första avsnittet och ur mitt mening som en lekman, så var fallet baserad på ryktes spridning och spekulation.

1. Att inom polisväsenet, så tyckte dom att han var "konstigt".
  2. Att hans fru gjorde självmord på grund av depression, gjorde honom till ett misstänkt gärning person.
  3. Att Johan Wiess hade "visioner" om Teet var skyldigt.
  4. Att media drevet ansåg honom skyldig. På grund av en dam angav namnet.

I början av klippet, så gjorde Solna polisen till o med ett gedigen förundersökning. En sak som jag regerade på att ur hennes kund bok, så var "Hästslaktaren" inskriven. Den första kroppsdelen var på gång avstånd till hans slakteri och om jag var polis, så skulle jag gjort honom till en misstänkt gärningsperson. Men så blev inte fallet. Speciellt när de andra kroppsdelen hittades vid Stockholm polisen och dom hade en helt annan misstanke. I mitt mening så var han helt oskyldig, på grund av ryktesspridning. Medan den riktiga mördaren gick fri, i alla dessa år.

Det var inget slakteri. Det var en flyttfirma.
Personen var Karl Vinof Reinhold Olausson, född 1940.
Han brukar kallas Vincent i böcker och artiklar.
Citera
2024-11-27, 10:43
Medlem
Fantastiskt att det kommit en ny serie om da Costa-fallet. Jag trodde att etablissemanget hade glömt bort detta fall, trots all tidigare uppståndelse.
Jag har inte hunnit kolla än. Har det kommit fram nåt nytt? Eller är programmet bara en påminnelse om justitiemordet och Hanna Olssons galenskap?
Citera
2024-11-27, 10:57
Medlem
costa-mops avatar
Det tycks bli en välgjord (och välbehövlig) dokumentärserie, även om den hittills inte har bjudit på några större överraskningar för den insatte.

En intressant upplysning som framkom var dock polisens uttalande om FP1, precis i inledningen av avsnitt 1. Lukten från säckarna beskrivs som en svag illaluktande doft, inne i buskagen. Det är återigen förvånansvärt att säckarna inte stank mer, ifall man utgår från den officiella tidslinjen.

Vidare var Bo Åströms målande beskrivning av den fullständiga paniken som utbröt när TH misstänktes talande. Självklart var det även intressant att höra TH:s berättelse.

Förhoppningsvis granskar inte dokumentärserien enbart rättsövergreppet mot TH och TA - även om det verkligen är på tiden att den breda allmänheten och diverse fanatiker får kännedom om hur ogrundade anklagelserna var - utan också några teorier om vad som egentligen hände Catrine.
Citera
2024-11-27, 11:06
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Fantastiskt att det kommit en ny serie om da Costa-fallet. Jag trodde att etablissemanget hade glömt bort detta fall, trots all tidigare uppståndelse.
Jag har inte hunnit kolla än. Har det kommit fram nåt nytt? Eller är programmet bara en påminnelse om justitiemordet och Hanna Olssons galenskap?
Jag skrev just en mycket kortfattat resumé ovan. Programmet verkar hittills fokusera på Jovan Rajs galenskap.

Det förekommer många ovanliga bilder på CdC, varav den som visas 11.30 minuter in är lite intressant, med tanke på personen bredvid henne som jag tycker bär vaga likheter med en i tråden omnämnd person.
Citera
2024-11-27, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-levt-isolerat-i-40-ar-nu-berattar-obducenten-i-da-costa-fallet
ett litet klipp där han förklarar hur han lever idag.

Ska absolut börja med att säga att jag inte är speciellt insatt i ärendet, bara på en väldigt simpel nivå. Men det där låter helt sjukt. Han har alltså inte haft någon kontakt med omvärlden sen -85. Ett år innan Palme blev mördad på öppen gata. Det är så vansinnigt länge sen. Sverige var ett helt annat land.

Hur kan man leva så? Har han gått på bidrag sen allt det här startade? Sova till 10, läsa nätforum om mordet på natten, inte ha några vänner, vilket jävla liv.

Samtidigt, hur många går runt och tänker på detta mord och offret idag med hetlevrade känslor? Han måste ju kunna leva ett "vanligt" liv utan att behöva se sig om över axeln idag 2024. Är det verkligen folk på stan som tänker, "Shit, där är Teet Härm - låt oss gå fram och berätta vad vi tycker om honom"? Hur många hade ens känt igen honom nu? Ingen vet hur han ser ut 2024.

Jag förstår att han är upprörd på staten, etablissemanget, journalistkåren med flera. Men de flesta som var upprörda på honom och Allgén går väl runt med rullator eller ligger i jorden? Min poäng är att han kan ju inte leva såhär tills döden knackar på.
Citera
2024-11-27, 12:04
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-levt-isolerat-i-40-ar-nu-berattar-obducenten-i-da-costa-fallet
ett litet klipp där han förklarar hur han lever idag.

Vad har han levt av? Pension? Fick läkarna någonsin tillbaka sina legitimationer?
Citera
2024-11-27, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Verkligen helt otroligt!
Har inte heller hunnit kolla men tror nästa det måste vara en del nytt material i upptrappningen med 4 avsnitt.

Sen verkar fallet CdC ligga helt rätt i tiden mtp det politiska klimatet kring invandringsfrågor.

Mycket nytt i båda fallen har framkommit genom denna fb-tråd över väldigt lång tid faktiskt (särskilt sista tiden har varit sanslöst intressant att följa!) så förhoppningsvis ligger material här i till grund för många bollar journalisterna valt att spinna vidare på.

Får se vad deras källor är. Det skulle inte vara första gången fb löst ett mord eller frikänt någon med anonyma uppgifter.

Menar om syftet eller målet med dokumentäten är en ”one trick pony” eller ett moment 22 hade väl inte justitieofferna i detta fallet överhuvudtaget gått med på att framträda officiellt?

Det är aldrig för sent att en kommun eller stat gör om och gör rätt i allmänhetens ögon både med ursäkter och skadestånd:

Arvika kommun gav de oskyldigt dömda bröderna i Kevin-fallet en offentlig ursäkt 2022.

Norge bad så sen som 2012 ursäkt till landets judar vars anhöriga de utsatte och sände till döden under ww2.

Canada ursäkta forcerade assimilationen och av indian natives år 2008

Även Australien ursäkta sitt ansvar över att en hel generation Aboriginals försvunnit 2008
Citera
2024-11-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Verkligen helt otroligt!
Har inte heller hunnit kolla men tror nästa det måste vara en del nytt material i upptrappningen med 4 avsnitt.

Sen verkar fallet CdC ligga helt rätt i tiden mtp det politiska klimatet kring invandringsfrågor.

Mycket nytt i båda fallen har framkommit genom denna fb-tråd över väldigt lång tid faktiskt (särskilt sista tiden har varit sanslöst intressant att följa!) så förhoppningsvis ligger material här i till grund för många bollar journalisterna valt att spinna vidare på.

Får se vad deras källor är. Det skulle inte vara första gången fb löst ett mord eller frikänt någon med anonyma uppgifter.

Menar om syftet eller målet med dokumentäten är en ”one trick pony” eller ett moment 22 hade väl inte justitieofferna i detta fallet överhuvudtaget gått med på att framträda officiellt?

Det är aldrig för sent att en kommun eller stat gör om och gör rätt i allmänhetens ögon både med ursäkter och skadestånd:

Arvika kommun gav de oskyldigt dömda bröderna i Kevin-fallet en offentlig ursäkt 2022.

Norge bad så sen som 2012 ursäkt till landets judar vars anhöriga de utsatte och sände till döden under ww2.

Canada ursäkta forcerade assimilationen och av indian natives år 2008

Även Australien ursäkta sitt ansvar över att en hel generation Aboriginals försvunnit 2008

Jag har börjat kolla, är i början av avsnitt 1, och om meningen är att levandeegöra Styckmordet och personen Catrine da Costa, kommer serien att vara fantastisk.

Det ser oerhört lovande ut, med nya ansikten, foton, känslodjup osv.

Men den där Kicki litar jag inte en sekund på.

Jaha, hon var Catrines barndomsvän, och hon var ihop med Raine, som också kände Catrine, men ingen av dem gjorde ett skit när Catrines död utreddes.

Fina vänner, verkligen...
Citera
2024-11-27, 13:02
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Ska absolut börja med att säga att jag inte är speciellt insatt i ärendet, bara på en väldigt simpel nivå. Men det där låter helt sjukt. Han har alltså inte haft någon kontakt med omvärlden sen -85. Ett år innan Palme blev mördad på öppen gata. Det är så vansinnigt länge sen. Sverige var ett helt annat land.

Hur kan man leva så? Har han gått på bidrag sen allt det här startade? Sova till 10, läsa nätforum om mordet på natten, inte ha några vänner, vilket jävla liv.

Samtidigt, hur många går runt och tänker på detta mord och offret idag med hetlevrade känslor? Han måste ju kunna leva ett "vanligt" liv utan att behöva se sig om över axeln idag 2024. Är det verkligen folk på stan som tänker, "Shit, där är Teet Härm - låt oss gå fram och berätta vad vi tycker om honom"? Hur många hade ens känt igen honom nu? Ingen vet hur han ser ut 2024.

Jag förstår att han är upprörd på staten, etablissemanget, journalistkåren med flera. Men de flesta som var upprörda på honom och Allgén går väl runt med rullator eller ligger i jorden? Min poäng är att han kan ju inte leva såhär tills döden knackar på.
Det är antagligen svårt att i efterhand föreställa sig omfattningen av det mediala och juridiska övergrepp som TA och TH utsattes för, men det är för mig fullt begripligt att TH inte har kunnat ha ett normalt liv sedan -85.

Med tanke på att TH blev uthängd med namn och bild av en kvällstidning så sent som under 2010-talet är det fullt möjligt att han skulle kunna bli igenkänd idag.

Det räcker för övrigt med att läsa bakåt i denna tråd för att inse att smutskastningen och hatet mot TA och TH är i högsta grad levande. Av allt att döma instabila skribenter har maniskt vräkt ur sig sida efter sida med samma lögner som florerade under 80-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in