Nu har jag sett del 1 i den nya dokumentärserien och det var inget nytt direkt som framkom, alla som följt fallet och är insatta visste nog på förhand vad programmet skulle handla om. Programmet nämnde även gatuprostitutionen på Östermalm men den ägde mestadels rum på Jungfrugatan och Artillerigatan, inte på Kommendörsgatan som nämndes i programmet.
Delen som tog upp Rajs var dock mest intressant, han gav helt uppenbart uttryck för spännande teorier kring hur styckningen kan ha gått till?
Samtidigt ska vi ha i minnet att Borgnäs och Uppdrag Gransknings fyra program om da Costa fallet 2001-2002 kändes betydligt mer intressanta och då speciellt det program som tog upp det sista vittnet arkitekten men vi får se vad del 2-4 i den nya dokumentärserien har att erbjuda. Man nämnde dock arkitekten i del 1 men vi får se om man kommer att belysa hans kontakt med CdC, det sista vittnet är ofta centralt i en utredning men här förbigick man denna oskrivna regel.
En sak som jag kom att tänka på när jag tittade på del 1 är att det har aldrig gjorts någon riktig gärningsmannaprofil, metoden har använts av FBI sen 60-talet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4rningsmannaprofilering
För några år sedan så var ett helt annat program på tapeten men inget hände. En expert på gärningsmannaprofilering Mark Safaris skulle tillsammans med den svenska
polisen BÅ titta närmare på ouppklarade fall. Fallet CdC var ett av dessa fall men någon sändning av just detta program ägde aldrig rum?