2024-11-27, 13:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur kan Oreshnik stoppas om den inte ens upptäcks av varningssystemet eftersom den färdas lågt, fort och långt?

Den upptäcks men klassas inte som ICBM.
Citera
2024-11-27, 13:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det är något konstigt kognitivt här. För många som inte har MÖPat in sig på ICBMs sedan länge så kanske detta är första gången de sett eller hört om något sådant här. Men nu när kunniga användare gång på gång inte bara förklarat historiken, utan även visat videos som är allt mellan 15 och 50 år gamla, på robottester, MIRV-nedslag, interceptorer, etc, så kaaaanske folk borde förstår åtminstone vad som menas när det påpekas att koncepten här är gamla?

Det kanske var första gången DU såg ett nedslag av MIRV-substridsdelar. Det var inte första gången jag såg det, eller någon annan med minsta intresse för det.

Det är inte orimligt att hävda att tekniken är gammal, därför att det är objektivt och trivialt sant att tekniken är gammal.
Vafan är det där för ordbajs? Att det är trivialt innebär ju att det är orimligt att hävda. Ungefär som att säga himlen är blå. Jaha, och?

Vapnet såg jävligt kompetent ut. Och har nu använts aktivt i en väpnad konflikt. Är det trivialt för krigets fortsatta utveckling?!
Citera
2024-11-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Vafan är det där för ordbajs? Att det är trivialt innebär ju att det är orimligt att hävda. Ungefär som att säga himlen är blå. Jaha, och?
Läs meningen igen. Och igen. Så många gånger du behöver för att semantiskt uppfatta. Vad är konstigt? Jag skrev att det är ett objektivt faktum att tekniken är gammal. Det är inte en åsikt, det är inte föremål för diskussion. Det är trivialiteter.

Citat:
Vapnet såg jävligt kompetent ut. Och har nu använts aktivt i en väpnad konflikt. Är det trivialt för krigets fortsatta utveckling?!
?

Som sagt. Kanske första gången du ser ett dylikt vapen. Inte första gången för mig. Det har dessutom länkats videos som är upp till 40 år gamla, kanske mer. Det är inte ens första gången IRBMs används i krig¹. Det enda "första" här är att dessa avfyrningar med dummys brukar man vanligtvis skjuta över egen mark och inte på grannlandet. Ryssland har "testat" sitt vapen genom att skjuta det på Dnipro i stället för någon testnedslagsplats i Ryssland. Det är inte trivialt på något vis, och jag har inte hävdat något som ens kan missuppfattas så.

1) Irans robotar mot Israel är ett exempel. Saddams Scud-robotar ett annat. Visst, dessa typer är lite mer obesläktade med de system som är byggda för att leverera kärnvapen på MIRV-buss, men de är, eller tangerar, IRBMs.
Senast redigerad av DjILY 2024-11-27 kl. 13:34.
Citera
2024-11-27, 13:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag tror att du har fel. Oreshnik är inte för Ukraina utan för Europa. Trump kommer inte att hjälpa ett Europa som mopsar mot Ryssland och USA kommer inte att riskera att utlösa kärnvapenkrigutan är nog ganska likgiltiga inför ett europeiskt krig nu när kommunismen inte längre utgör ett hot.

Och jag tror att Oreshnik är ostoppbar vid ett större konventionellt ptecisionsangrepp mot europeiska mål. Jag tänker inte diskutera kastparabler med dig men flack eller hög bana beror ytterst på hur hög hastighet missilen kan nå och hur motståndskraftig den är mot luftfriktion.

Den här missilen är "bara" ett hot om den beväpnas med kärnvapen. Därför är det helt osannolikt att den skulle brukas i ett konventionellt krig, annat än som en påminnelse om att "Vi har kärnvapen! Tänk om vi är så galna att vi att använder dem?".

En missil av den här sorten med konventionella vapen kan (begåvad gissning, data är svårt att hitta) kanske ha ungefär samma nyttolast som en Trident, dvs (kanske) 14-15 enskilda laddningar om ungefär 100 kg. Effekten blir förstås större om man kan lägga en matta med enskilda 100-kg:s laddningar över en lagom area än en enda stor glidbomb på 1500 kg.

Naturligtvis är en ballistisk missil svårare att stoppa om den anfaller mål djupt i landet än att stoppa ett attackplan med motsvarande förstörelseförmåga, men i förhållande till kostnaden blir det MYCKET dyrt att använda de här missilerna för konventionell krigföring.
Citera
2024-11-27, 13:37
Avslutad
Citat:
Läs meningen igen. Och igen. Så många gånger du behöver för att semantiskt uppfatta. Vad är konstigt? Jag skrev att det är ett objektivt faktum att tekniken är gammal. Det är inte en åsikt, det är inte föremål för diskussion. Det är trivialiteter.
Ja föreställ dig att du läser denna tråd och alla skriver himlen är blå i varje inlägg så kanske du börjar inse vad ni cirklar runt i idioti.

Citat:
?

Som sagt. Kanske första gången du ser ett dylikt vapen. Inte första gången för mig. Det har dessutom länkats videos som är upp till 40 år gamla, kanske mer. Det är inte ens första gången IRBMs används i krig. Det enda "första" här är att dessa avfyrningar med dummys brukar man vanligtvis skjuta över egen mark och inte på grannlandet. Ryssland har "testat" sitt vapen genom att skjuta det på Dnipro i stället för någon testnedslagsplats i Ryssland. Det är inte trivialt på något vis, och jag har inte hävdat något som ens kan missuppfattas så.
Upplys mig, vilken väpnad konflikt har ett vapen som detta använts tidigare?
Citera
2024-11-27, 13:42
Medlem
Citat:
Ja föreställ dig att du läser denna tråd och alla skriver himlen är blå i varje inlägg så kanske du börjar inse vad ni cirklar runt i idioti.
Va? Vad tusan i helskotta svamlar du om?

Du menar att du accepterar att själva tekniken är gammal och att helt ekvivalenta vapen funnits lääänge? Dvs, vi slår in öppna dörrar? Så, eller vill du fortfarande hävda att allting är helt nytt och koncepten inte existerat förr därför att det såg "så kompetent" ut på video? Trots att det alltså såg lika "kompetent" ut på videos gjorda av både Ryssland och USA som är 15, 30, 40, etc, år gamla?

Förlåt men det är en smula obegripligt vad du fiskar efter. Förnekar du eller accepterar du att detta var en IRBM med MIRV, ser ut som en IRBM med MIRV, verkade som en IRBM med MIRV¹ och sådana alltså har existerat "ett tag"?

Citat:
Upplys mig, vilken väpnad konflikt har ett vapen som detta använts tidigare?
Du var lite för snabb, eller jag var lite för sen. Jag redigerade mitt inlägg med en not. Irans robotar mot Israel, Saddams Scud-robotar är exempel på robotar som förvisso inte är tänkta för kärnvapen på MIRV-buss, men är eller tangerar IRBMs. Omvänt kan man säga att Orshenik tangerar SRBM, då den verkar räckviddsförkortad.

1) Som jag tidigare påpekat, vi vet inget om MaRV, men inget utesluter MaRV heller. Ryssarna själva i sin ganska allmänt hållna och otekniska propaganda insinuerar MaRV.
Senast redigerad av DjILY 2024-11-27 kl. 13:45.
Citera
2024-11-27, 13:46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Kan vi inte komma överens om att det är oroväckande med såna här vapen som USA inte har någon motsvarighet till. Att Ryssland talar om i förväg vad som ska hända och skickar den till ett skithus i Dnipro är ett statement som inte ens den värsta Natostridspitt kan bortse ifrån.

Om det inte vore så att vapentypen funnits med motsvarande konfiguration och hastigheter sedan minst början av 1960-talet. I såväl USA som Sovjetunionen (och idag i en handfull länder till).

Du har inte tillräcklig träffsäkerhet med en MIRV från en slik robot för att ha enskilda hus som mål. Med vissa, framförallt västerländska, kan du ha objekt i storlek med ett kvarter, med andra objekt i storlek med större by eller t.ex. en rangerbangård.
Citera
2024-11-27, 13:48
Avslutad
Citat:
Va? Vad tusan i helskotta svamlar du om?

Du menar att du accepterar att själva tekniken är gammal och att helt ekvivalenta vapen funnits lääänge? Dvs, vi slår in öppna dörrar? Så, eller vill du fortfarande hävda att allting är helt nytt och koncepten inte existerat förr därför att det såg "så kompetent" ut på video? Trots att det alltså såg lika "kompetent" ut på videos gjorda av både Ryssland och USA som är 15, 30, 40, etc, år gamla?

Förlåt men det är en smula obegripligt vad du fiskar efter. Förnekar du eller accepterar du att detta var en IRBM med MIRV, ser ut som en IRBM med MIRV, verkade som en IRBM med MIRV och sådana alltså har existerat "ett tag"?
Ja jag uppskattar ditt och andras MÖPiga inspel och självklart tar jag det du säger för sanning. Nördar brukar ha koll.

Det är lixom helt ointressant att teknologin är gammal. Det driver inte diskussionen. Därav mitt inspel med en uppmaning om att sluta jiddra om gammal teknologi.

Citat:
Du var lite för snabb, eller jag var lite för sen. Jag redigerade mitt inlägg med en not. Irans robotar mot Israel, Saddams Scud-robotar är exempel på robotar som förvisso inte är tänkta för kärnvapen på MIRV-buss, men är eller tangerar IRBMs.
Ja du motsäger dig själv vad jag kan se
Citera
2024-11-27, 13:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den här missilen är "bara" ett hot om den beväpnas med kärnvapen. Därför är det helt osannolikt att den skulle brukas i ett konventionellt krig, annat än som en påminnelse om att "Vi har kärnvapen! Tänk om vi är så galna att vi att använder dem?".

En missil av den här sorten med konventionella vapen kan (begåvad gissning, data är svårt att hitta) kanske ha ungefär samma nyttolast som en Trident, dvs (kanske) 14-15 enskilda laddningar om ungefär 100 kg. Effekten blir förstås större om man kan lägga en matta med enskilda 100-kg:s laddningar över en lagom area än en enda stor glidbomb på 1500 kg.

Naturligtvis är en ballistisk missil svårare att stoppa om den anfaller mål djupt i landet än att stoppa ett attackplan med motsvarande förstörelseförmåga, men i förhållande till kostnaden blir det MYCKET dyrt att använda de här missilerna för konventionell krigföring.
Ryssarna har hotat med missiler mot europeiska länder som låter bomba Ryssland via Ukraina. Oreshnik lär ska ha 6 stridsspetsar som kan förses med kraftfulla bunkersprängare och det finns nog militära anläggningar typ FRA som är hotade vid en upptrappning i Europa. Ryssarna är säkert beredda att avfyra några demonstrationsmissiler trots risken för kärnvapensvar.
Citera
2024-11-27, 13:51
Medlem
"New Russian missile fired at Ukraine carried warheads without explosives, sources say"

https://archive.ph/q41LF

Intressant.

Det har enligt ögonvittnen från platsen där de slog ner, pulveriserat allting under marken, detta enbart av den kinetiska energin i så fall.

Vi får se när vi vet mer.
Citera
2024-11-27, 13:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ryssarna har hotat med missiler mot europeiska länder som låter bomba Ryssland via Ukraina. Oreshnik lär ska ha 6 stridsspetsar som kan förses med kraftfulla bunkersprängare och det finns nog militära anläggningar typ FRA som är hotade vid en upptrappning i Europa. Ryssarna är säkert beredda att avfyra några demonstrationsmissiler trots risken för kärnvapensvar.

Precisionen är för dålig som jag ser det, för bunkerknäckare alltså. Det som kan förstora verkan skulle kunna vara klusterbomber eller FAE.

Anledningen till att ha MIRV skulle då vara att luftvärnet då måste bekämpa sex mål i st f ett.
Citera
2024-11-27, 14:02
Medlem
Citat:
Ja jag uppskattar ditt och andras MÖPiga inspel och självklart tar jag det du säger för sanning. Nördar brukar ha koll.

Det är lixom helt ointressant att teknologin är gammal. Det driver inte diskussionen. Därav mitt inspel med en uppmaning om att sluta jiddra om gammal teknologi.
Då missförstod jag dig och ber om ursäkt. Det lät som undertonen var att förneka åldern på konceptet, så att säga.

Jag håller med om att det ÄR tjatigt. Problemet är ju inte att jag och andra tjatar för att det är så jäkla roligt, utan därför att stollpelle på stollpelle stövlar in och säger "nytt", "saknar motsvarighet", "ostoppbart" som om de vore födda igår.

Citat:
Ja du motsäger dig själv vad jag kan se
Gör jag? Hur då? Orshenik verkar vara minstingen ur ett sortiment och ursprunget RS-26 är ju en typisk IRBM¹ (5800 km). Vi vet inte räckvidden, men den bör vara under 5500 km, kanske under 3000 km. Så vi nosar liksom på ballistiska kortdistansrobotar, SRBM eller MRBMs. För min del är inte räckvidden sådär jätteavgörande och förutom Scud och alla de iranska robotarna vars namn jag inte kan utantill, har vi så klart Tochta och Iskaner också, som använts flitigt i kriget.

Jag kan inte säkert säga "detta är den längsta skottvidd på ballistisk robot i krig hittills", ej heller kan jag säga "detta är den första roboten med multipla stridsspetsar använd i krig". Det senare tror jag mig dock veta inte stämmer, åtminstone inte om vi inkluderar penaids, dvs dummys och decoys. Kryssningsrobotar med >2500 km räckvidd har använts i många krig, så även detta. Första roboten som kan bära kärnvapen som används i krig är det absolut inte.

Så, man måste liksom krångla och bli onödigt specifikt för att hitta vad som är "först". Detta var nog första gången en ballistisk robot som kan ha MIRV-buss som också har MIRV-buss och därtill dummy-substridsdelar och som har en räckvidd som placerar den inom IRBM-kategorin, har används i krig.

Media ÄLSKAR så klart att säga vad som är först, störst, unprecedented, osv, men frågan är vad som är relevant. Definitivt första gången någon testskjuter något liknande över en fiende (vad jag känner till iaf).

Men, det är ingen kulle för mig att dö på.

1) Gränserna är inte skarpa och vissa säger ICBM med en gräns om 5500 km enligt INF-avtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in