Citat:
Ursprungligen postat av
LaneHaj
Ja jag uppskattar ditt och andras MÖPiga inspel och självklart tar jag det du säger för sanning. Nördar brukar ha koll.
Det är lixom helt ointressant att teknologin är gammal. Det driver inte diskussionen. Därav mitt inspel med en uppmaning om att sluta jiddra om gammal teknologi.
Då missförstod jag dig och ber om ursäkt. Det lät som undertonen var att förneka åldern på konceptet, så att säga.
Jag håller med om att det ÄR tjatigt. Problemet är ju inte att jag och andra tjatar för att det är så jäkla roligt, utan därför att stollpelle på stollpelle stövlar in och säger "nytt", "saknar motsvarighet", "ostoppbart" som om de vore födda igår.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaneHaj
Ja du motsäger dig själv vad jag kan se
Gör jag? Hur då? Orshenik verkar vara minstingen ur ett sortiment och ursprunget RS-26 är ju en typisk IRBM¹ (5800 km). Vi vet inte räckvidden, men den bör vara under 5500 km, kanske under 3000 km. Så vi nosar liksom på ballistiska kortdistansrobotar, SRBM eller MRBMs. För min del är inte räckvidden sådär jätteavgörande och förutom Scud och alla de iranska robotarna vars namn jag inte kan utantill, har vi så klart Tochta och Iskaner också, som använts flitigt i kriget.
Jag kan inte säkert säga "detta är den längsta skottvidd på ballistisk robot i krig hittills", ej heller kan jag säga "detta är den första roboten med multipla stridsspetsar använd i krig". Det senare tror jag mig dock veta inte stämmer, åtminstone inte om vi inkluderar penaids, dvs dummys och decoys. Kryssningsrobotar med >2500 km räckvidd har använts i många krig, så även detta. Första roboten som
kan bära kärnvapen som används i krig är det absolut inte.
Så, man måste liksom krångla och bli onödigt specifikt för att hitta vad som är "först". Detta var nog första gången en ballistisk robot som kan ha MIRV-buss som också har MIRV-buss och därtill dummy-substridsdelar och som har en räckvidd som placerar den inom IRBM-kategorin, har används i krig.
Media ÄLSKAR så klart att säga vad som är först, störst, unprecedented, osv, men frågan är vad som är relevant. Definitivt första gången någon
testskjuter något liknande över en fiende (vad jag känner till iaf).
Men, det är ingen kulle för mig att dö på.
1) Gränserna är inte skarpa och vissa säger ICBM med en gräns om 5500 km enligt INF-avtalet.