2024-11-27, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Pershing II(som utvecklades på 1970-talet) är inte jämförbar med oreshnik, ditt ignoranta grindvaktarpucko. Låt mig hänvisa till en riktig amerikansk expert i ämnet, Theodore Postol.
Nä, Pershing II var nog mer kapabelt än Orshenik, som du uppenbarligen inte vet något om.

Edit: Och jag ger samma uppmaning till dig som till St0ny: Berätta nu för i helvete vad som gör Orshenik speciell. Säg inte "snabbare" eller liknande, utan visa att ni har någon som helst jävla koll och kan jämföra gamla och nya system. Antingen det, eller håll käften. Och visa var uppgifterna kommer ifrån. Förstår du enkel ballistik?

Postol har redan debunkats. Av mig själv och andra. I denna tråd. Vet hut och läs vad andra skriver innan du rapar upp smörja.

Citat:
He dismissed claims that Oreshnik system represents previous outdated developments in Russia, and said people who make such claims have no idea what they are talking about. "My guess is these statements are all being made by political people who don't know one rocket from another," news agency TASS quoted him as saying.

According to him, missile defense systems like Aegis, THAAD, Patriot, and Iron Dome are "are fundamentally flawed in their concept" and so they "can’t even defend against a standard ballistic missile, let alone something as sophisticated as this Oreshnik system."”
Jepp, låter som Postol allt! Samma gamla crank. Som jag tidigare sade har han något emot LV-system rent allmänt, och det färgar hans "expertis". Han är ju verkligen en expert också när han nämner "Iron Dome" (lol, han vet inte ens om att han skulle säga "Davids Sling") samt att de andra systemen har bevisad förmåga, och Aegis BMD dessutom i närtid, i skarpt läge.

Det tragiska med er rysstroll är att ni har så svår Dunning-Kruger att ni inte förstår att andra minsann kände till dessa experter och "experter" lååååångt innan ni smörgåsplockade dem. Det är lite samma sak med Mersheimer som blev alla rysstrolls favorit baserad på ett 3-minutersklipp, som ni inte visste ett smack om sedan tidigare (hint: han föreslog att Ukraina skulle behålla kärnvapen och hans 'emerit-nuts' började först efter kriget).

Sluta citera "experter" som ni inte ens känner till, aldrig har följt och aldrig har förstått och som bara nu råkar passa som ett körsbär.
Senast redigerad av DjILY 2024-11-27 kl. 12:21.
Citera
2024-11-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det farligaste med ett ostoppbart vapen är väl att motståndaren då inte har något annat val än att skjuta först?
Jupp, precis så är det och det är hela syftet med saker som "nukleär triad" och diverse doktriner. Svaret vid en kärnvapenutväxling ska vara i luften innan de inkommande slår ner.

Det är inte för inte som Ryssland varnade USA innan. Det kan bli lite tråkigt och radioaktivt för Ryssland om de hade underlåtit och något hade gått fel i boostfasen av raketen...

Det är lite komiskt att rysstrollen försöker göra "poänger" av precis allt, därför att de är så förbannat, djupt och ursinnigt okunniga om precis allting som har med detta att göra. De tycks på allvar tro att den ryska notisen till USA var någon form av "p0wn", när det är precis tvärt om.

Nu kan Orshenik inte nå USA (men kan nog nå England och Frankrike, åtminstone från Kaliningrad) och jag gissar som sagt att detta är en robot utvecklad för mindre avstånd och konventionell last, dvs det är en lillebror till en lillebror till Rysslands ICBMs. Men även här gäller ju "MAD" och om motståndaren själv har likadana system (vilket är i princip alla kärnvapenstater inklusive England och Frankrike) så är det gaaaanska så dumt att lobba en pytte-IRBMs i deras riktning.
Citera
2024-11-27, 12:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Medan rysstrollen snackar om "ostoppbar" och att det är "oroväckande för att USA inte har motsvarigheter" så lyckas du faktiskt ringa in vad som faktiskt, på riktigt, är oroväckande.

Du har helt rätt, systemet som testskott med inerta substridsdelar kostar väsentligt mycket mer än det smakar och skadan i industriområdet i Dnipro är inte större än vad en artilleribrisad skulle kunna ordna.

Men det faktum att ryssarna väljer att förminska och förbilliga ett befintligt system visar på en slags avsikt som skiljer sig mot traditionell nukleär avskräckning. Interkontinentala robotar är rymdraketer och de byggs bara i tiotal till några hundratal som mest (t.ex. 500+ Minuteman) och de är ju egentligen inte tänka att massproduceras, användas och produceras igen, osv. De ska bara stå där, år ut och år in och kosta "lite" i underhåll. Men själva bashårdvaran kan därför vara nästan hur dyr som helst.

Logiken med kärnvapen är att de ska vara dyra, lite lagom krångliga och omgärdas av rutiner, krångel och byråkrati. Det är lite grejen. "Om si, så så". Avskräckning fungerar genom att båda sidor har en god uppfattning om hur/när/var/varför saker sker.

Så, om nu någon med flit tar bort räckvidd, gör en robot mindre och kallar den för "prototyp", vad betyder det? Är syftet att, t.ex. utveckla en konventionell stridsspets och massproducera? Även om man kan få ner priset till blott 1/10 av normalt, så visar det ju ändå på en närmast total desperation som även om den kommer ruinera Ryssland helt, så ändå orsaka Ukraina stor skada. Kanske inte främst p.g.a förstörelsen genom vapenverkan, men genom att försöka maximera psykologin kring terrorbombning.

Framförallt är det oroväckande därför att det är så icke-typiskt och oförutsägbart. Tvärt emot vad alla ryssrunkare påstår, är ju inte Orshenik "vassare" eller "snabbare" eller "bättre" än alla de dussintals modeller av ballistiska lång- och medeldistansrobotar som redan finns med MIRV, MaRV, kommande HGVer, etc, etc. Den är snarare nerbantad, förenklad, förbilligad och minimerad. Frågan är "varför?" Känslan är att tanken är att man faktiskt vill använda vapnet offensivt snarare än defensivt som avskräckning. Det implicerar konventionella stridsspetsar och våldsamt dåligt med pang för pengarna, men samtidigt att man är beredd till allt, en slags dödskult.
Jag tror att du har fel. Oreshnik är inte för Ukraina utan för Europa. Trump kommer inte att hjälpa ett Europa som mopsar mot Ryssland och USA kommer inte att riskera att utlösa kärnvapenkrigutan är nog ganska likgiltiga inför ett europeiskt krig nu när kommunismen inte längre utgör ett hot.

Och jag tror att Oreshnik är ostoppbar vid ett större konventionellt ptecisionsangrepp mot europeiska mål. Jag tänker inte diskutera kastparabler med dig men flack eller hög bana beror ytterst på hur hög hastighet missilen kan nå och hur motståndskraftig den är mot luftfriktion.
Citera
2024-11-27, 12:47
Medlem
KillPus avatar
Ha ha alltid roligt med ryZZtroll som onanerar på ngn ommålad sovjetisk skit. "Oreshnik" är verkligen "effektiv" - 110 rubel för 1 USD idag! Dvs 1 rubel är mindre än 1 US cent!
Citera
2024-11-27, 12:49
Medlem
Citat:
Nä, Pershing II var nog mer kapabelt än Orshenik, som du uppenbarligen inte vet något om.

Han har ju rätt i sak i att Pershing II inte är jämförbar för mig veterligen har USA aldrig varit desperata nog att försöka utrusta den med konventionella stridsspetsar.

Annars, som du var inne på, det som faktiskt är oroande är inte vapenteknik utan produktionsteknik. Om Ryssland på något vis lyckas med ett produktionstekniskt under och lyckas massproducera Orshenik till en försvarbar kostnad så är det något som kräver någon form av svar. Annars är det bara ett enormt slöseri av Ryska resurser. Deras försök att industrialisera nya produkter hittills med Armata och SU 57 har ju gått sådär kan man ju lungt säga så jag är inte allt för orolig

Fast som motargument kan man ju säga att få upp produktion på i grunden Sovjetsystem som T90 har gått bättre, och om roboten i grunden är Sovjetteknologi så ser det bättre ut från Rysslands synpunkt.
Senast redigerad av meanmanturbo 2024-11-27 kl. 12:55.
Citera
2024-11-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror att du har fel. Oreshnik är inte för Ukraina utan för Europa.
Dvs precis som jag skrev? Oreshnik når inte USA, men väl troligen Frankrike och England. Och de har redan använt den mot Ukraina så det är liksom en lågoddsare att de kan tänkas göra det igen. Vad exakt har jag "fel" om här?

Väldigt märkligt, du bekräftar ju bara saker jag skrivit.
Citat:
Trump kommer inte att hjälpa ett Europa som mopsar mot Ryssland och USA kommer inte att riskera att utlösa kärnvapenkrigutan är nog ganska likgiltiga inför ett europeiskt krig nu när kommunismen inte längre utgör ett hot.
Det här kan varken du eller jag veta så mycket om i nuläget.

Citat:
Och jag tror att Oreshnik är ostoppbar vid ett större konventionellt ptecisionsangrepp mot europeiska mål. Jag tänker inte diskutera kastparabler med dig men flack eller hög bana beror ytterst på hur hög hastighet missilen kan nå och hur motståndskraftig den är mot luftfriktion.
Dvs precis som jag har skrivit? Förutom att ordvalet "ostoppbar" är demonstrabelt falskt. Vi talar om penetreringsgrad här, inte två binära alternativ. Hur många skott kommer fram? 100%=ostoppbar. <100%=ej ostoppbar.

Vad du säger om banor förstår jag inte alls, men det verkar bakvänt (banan beror på hastigheten vid boostfasens slut, inte tvärt om). Samtidigt vill du inte diskutera saken med mig? Märkligt. "Motståndskraft mot luftfriktion", vad betyder det? Givetvis är RVs, etc, designade för de termiska laster de utsätts för vid återinträde, så ja, den är "motståndskraftig" och det är knappast en variabel.

Har du eller har du inte förstått att kortare avstånd (fågelvägen) = högre bana. Gå ut och kasta en boll om du inte tror mig, detta är ganska fundamentalt. Och luftmotståndet är bara en faktor vid boost och återinträde och vid återinträdet är det dessutom något man kan utnyttja (MaRV). Vid boost är det bara ett nödvändigt ont men midcourse är så högt upp att luftmotstånd inte är en faktor och i praktiskt såväl som i tekniskt hänseende är man i rymden. Toppen på banan kan mycket väl ligga väsentligt högre än ISS bana, btw, om man skjuter loftat.

Jag hoppas du förstår att raketen har fastbränsle och bränns ut helt. Man tankar inte "olika" beroende på avstånd, utan det sätt man har för att justera avstånd är genom banan. Igen, kortare=högre.
Citera
2024-11-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Han har ju rätt i sak i att Pershing II inte är jämförbar för mig veterligen har USA aldrig varit desperata nog att försöka utrusta den med konventionella stridsspetsar.
Du missar nog poängen. Kontexten är trollens totala okunskap om klassen av vapen och de runkar till saker som "hastighet" och "ostoppbar", osv. Pershing II var en IRBM med MaRV och 2500 km skjutavstånd, dvs hastighet och liknande är precis samma. CEP var 30 meter, vilket jag har svårt att tro att ryssarna har slagit och vi vet inte alls om Orshenik faktiskt är tänkt för konventionellt bruk. Det är bara min spekulation eftersom det skulle antyda viljan att använda. Men inget hindrar ballastskott med gamla Pershing¹, eller en hypotetisk konventionell spets. Pershing II var precis lika "ostoppbar" som Orshenik givet skjutavståndet.

Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Annars, som du var inne på, det som faktiskt är oroande är inte vapenteknik utan produktionsteknik. Om Ryssland på något vis lyckas med ett produktionstekniskt under och lyckas massproducera Orshenik till en försvarbar kostnad så är det något som kräver någon form av svar. Annars är det bara ett enormt slöseri av Ryska resurser. Deras försök att industrialisera nya produkter hittills med Armata och SU 57 har ju gått sådär kan man ju lungt säga så jag är inte allt för orolig
Mmm, det är väl vad jag tänker också. Men mitt förslag på "svar" är faktiskt "gör ingenting, utöver att stärka luftförsvaret (THAAD, etc)". Detta är ingenting att kapplöpa om, låt ryssen köra rakt in i kaklet. För även om Orshenik skulle bara kosta 1/10 av t.ex. RS-26, så skulle det ruinera Ryssland, samt ge väldigt lite militär nytta.

Så man behöver nog inte svara, för det finns inget meningsfullt man kan göra här egentligen när de skjuter sig själva i foten. Annat än att försöka vinna någon PR-poäng genom att åtminstone lyckas skjuta ner en eller två av dem med THAAD bara för att förtydliga att det liksom inte är något speciellt.

1) Förutom förstås att systemet togs ur bruk 1991 eftersom USA inte är lika efterblivet och ser till vapen som har ett syfte och fungerar snarare än tillfälliga propagandasegrar.
Citera
2024-11-27, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Kan vi inte komma överens om att det är oroväckande med såna här vapen som USA inte har någon motsvarighet till. Att Ryssland talar om i förväg vad som ska hända och skickar den till ett skithus i Dnipro är ett statement som inte ens den värsta Natostridspitt kan bortse ifrån. Detta var en varning som naturligtvis kommer att eskalera om väst inte förstår hinten. Mötet idag i Harpsund är ett krismöte och jag hoppas för Sveriges och Finlands skull att vi slutar att hjälpa Ukraina. Nej nu tycker jag faktiskt vi kan sjunga We shall overcome i gammal liberal anda.
Ja, lite orimligt mycket ”detta vapen är gammal teknologi”. Vad är grejen med att hävda det?

Vapnet såg jävligt kompetent ut enligt den videon jag såg.
Citera
2024-11-27, 13:12
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:

Edit: Och jag ger samma uppmaning till dig som till St0ny: Berätta nu för i helvete vad som gör Orshenik speciell. Säg inte "snabbare" eller liknande, utan visa att ni har någon som helst jävla koll och kan jämföra gamla och nya system. Antingen det, eller håll käften. Och visa var uppgifterna kommer ifrån. Förstår du enkel ballistik?

Postol har redan debunkats. Av mig själv och andra. I denna tråd. Vet hut och läs vad andra skriver innan du rapar upp smörja.

Jepp, låter som Postol allt! Samma gamla crank. Som jag tidigare sade har han något emot LV-system rent allmänt, och det färgar hans "expertis". Han är ju verkligen en expert också när han nämner "Iron Dome" (lol, han vet inte ens om att han skulle säga "Davids Sling") samt att de andra systemen har bevisad förmåga, och Aegis BMD dessutom i närtid, i skarpt läge.

Det tragiska med er rysstroll är att ni har så svår Dunning-Kruger att ni inte förstår att andra minsann kände till dessa experter och "experter" lååååångt innan ni smörgåsplockade dem. Det är lite samma sak med Mersheimer som blev alla rysstrolls favorit baserad på ett 3-minutersklipp, som ni inte visste ett smack om sedan tidigare (hint: han föreslog att Ukraina skulle behålla kärnvapen och hans 'emerit-nuts' började först efter kriget).

Sluta citera "experter" som ni inte ens känner till, aldrig har följt och aldrig har förstått och som bara nu råkar passa som ett körsbär.

Men ge upp ditt desperata ordbajsande nu, grindvaktande NATO-tomte. Du vet föga om mina kunskaper och det behöver du inte göra heller eftersom jag hänvisade till en erkänd expert i ämnet, Theodore Postol. Det är så typiskt din sort att hysteriskt kackla om hur ni ”debunkat” ditten och datten. Men du kan inte ”debunka” vad en så oerhört meriterad expert som Postol säger. Han är pensionerad dessutom så han har absolut ingen agenda eller anledning att fara med osanning. I motsats till många av de bröstbankande politiska propagandister ni brukar hänvisa till som har oerhört starka incitament att ljuga och förringa ryska vapen i syfte att försöka ”boosta” moralen i väst.

Theodore Postol, a US missile technology expert and retired MIT Professor Emeritus of Science, Technology, and National Security Policy, rubbished the claims that defense systems like Aegis Ballistic Missile Defense System, Aegis Ashore, THAAD, Patriot, or Iron Dome can counter Oreshnik, which means hazel tree in Russian.”
Citera
2024-11-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Ja, lite orimligt mycket ”detta vapen är gammal teknologi”. Vad är grejen med att hävda det?

Det är något konstigt kognitivt här. För många som inte har MÖPat in sig på ICBMs sedan länge så kanske detta är första gången de sett eller hört om något sådant här. Men nu när kunniga användare gång på gång inte bara förklarat historiken, utan även visat videos som är allt mellan 15 och 50 år gamla, på robottester, MIRV-nedslag, interceptorer, etc, så kaaaanske folk borde förstår åtminstone vad som menas när det påpekas att koncepten här är gamla?

Det kanske var första gången DU såg ett nedslag av MIRV-substridsdelar. Det var inte första gången jag såg det, eller någon annan med minsta intresse för det.

Det är inte orimligt att hävda att tekniken är gammal, därför att det är objektivt och trivialt sant att tekniken är gammal.
Citera
2024-11-27, 13:19
Medlem
Citat:
Men ge upp ditt desperata ordbajsande nu, grindvaktande NATO-tomte. Du vet föga om mina kunskaper och det behöver du inte göra heller eftersom jag hänvisade till en erkänd expert i ämnet, Theodore Postol. Det är så typiskt din sort att hysteriskt kackla om hur ni ”debunkat” ditten och datten. Men du kan inte ”debunka” vad en så oerhört meriterad expert som Postol säger. Han är pensionerad dessutom så han har absolut ingen agenda eller anledning att fara med osanning. I motsats till många av de bröstbankande politiska propagandister ni brukar hänvisa till som har oerhört starka incitament att ljuga och förringa ryska vapen i syfte att försöka ”boosta” moralen i väst.

Theodore Postol, a US missile technology expert and retired MIT Professor Emeritus of Science, Technology, and National Security Policy, rubbished the claims that defense systems like Aegis Ballistic Missile Defense System, Aegis Ashore, THAAD, Patriot, or Iron Dome can counter Oreshnik, which means hazel tree in Russian.”
Hehe. Som jag sade, jag vet mer om honom än vad du vet och han är inte "missilexpert". Det kan vara en titel han givit sig själv, men du kommer inte finna några källor till detta. Han har arbetat med mol.dynamik och mer eller mindre geologiska studier över utplaceringen av Peacekeeper men har aldrig någonsin varit någon luftvärnsexpert. Tvärt om, han har motbevisats gång på gång på gång på jävla gång. Det finns saker som är bra med honom, det är alltid bra att ha någon som är skeptisk till vissa försvarssatsningar och han har haft helt legitim kritik mot diverse LV-koncept. Problemet är att DU är så förljugen och inte VET vem du citerar, inte förstår vem du citerar. För DU har bara körsbärsplockat honom för att du hittat ETT citat som du gillar.

Du kan själv enkelt kontrollera vad jag säger, t.ex. vad Iron Dome är för system och om du själv tycker det är rimligt att nämna i samma sammanhang som THAAD. Lite som att nämna att hagelgevär inte stoppar stridsvagnar för att stödja "tesen" att inga eldrörslösningar kan stoppa stridsvagnar.

Du har dock inte givit ett knyst av kunskap här. Jag frågar igen: vad gör Oreshnik så speciell? Fakta och källa tack. Eller håll truten om du inte vet.

Edit: Och sluta ljug om att pension skulle ändra uppfattning eller att jag skulle låtsas att han var "betald". Fan vad ohederlig du är. Det råkar vara så att hans kritik är ideologisk, han tror inte på robotförsvar som svar på robotar helt enkelt. Han ser det som en onyttig, overksam eller kontraproduktiv aspekt kring avskräckning. Det är givetvis ingen uppfattning som magiskt ändras om man är pensionär. Jämför med andra cranks som t.ex. Noam Chompsky, som också har "speciella" åsikter om internationell politik.
Senast redigerad av DjILY 2024-11-27 kl. 13:25.
Citera
2024-11-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj

Snarare så här att folk har för mycket distans till kalla kriget och inte har nån koll på vilka monstervapen som utvecklades för att leverera kärnvapnen då.

Problemet då att för att leverera kärnvapnen fanns knappt någon övre gräns för vad det fick kosta. Anledningen till att det känns så överväldigande är att ingen innan fått för sig att använda denna typ av vapen utan kärnstridssoetsar då det är ett monstruöst dyrt sätt att leverera konventionella sprängmedel.

Så för att leverera kärnvapnen är det gammal teknik. För att leverera konventionella sprängmedel är det ny teknik för att ingen tidigare tyckt det varit rationellt att lägga sp mycket resurser på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in