2024-11-27, 10:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Man behöver alltså rymdraketer för att stoppa bärraketen innan den släpper stridsspetsarna över ett stort geografiskt område om jag förstått det rätt? Fattar att även andra stormakter har liknande domedagsvapen, men har det använts många rymdvapen i Ukraina hittills eller såna där en bärraket sprider många stridsspetsar geografiskt?
+ THAAD är ett avancerat amerikanskt missilförsvarssystem utformat för att skjuta ner inkommande ballistiska missiler när de återinträder i atmosfären. Kan teoretiskt hantera mål med Mach 10, men kan bara skydda ett begränsat område, vilket gör det ineffektivt mot massiva MIRV-attacker.
+ Aegis BMD, ett sjöbaserat system som använder SM-3-interceptorraketer för att förstöra ballistiska missiler utanför atmosfären. SM-3 Block IIA kan potentiellt träffa separerade MIRV-stridsspetsar innan de når sin terminala fas.
+ GMD, ett markbaserat system utformat för att förstöra ballistiska missiler i deras mittfas innan stridsspetsarna separeras, men teknologin är fortfarande inte tillförlitlig för massiva MIRV-attacker.
+ Patriot PAC-3, kan träffa mål med höga hastigheter nära marken. Effektivt för mindre omfattande attacker, men inte för MIRV.

Det nya med Oreshnik tycks vara att den kan färdas i Mach 10 en längre sträcka i den övre atmosfären och därmed undgå att upptäckas av USAs system. USA förnekade först uppgifterna från Ukraina just därför att deras system inte hade upptäckt missilen och försatt USA i allert:
The attack included a strike by a missile so powerful that in the aftermath Ukrainian officials said it bore the characteristics of an intercontinental ballistic missile (ICBM). Western officials were quick to deny this, saying that such a strike would have triggered a nuclear alert in the US.
https://www.bbc.com/news/articles/cvg07zw9vj1o
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2024-11-27 kl. 10:44.
Citera
2024-11-27, 10:42
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Vääääldigt stor halvsanning..

Ett Ukraina försett med krigsmateriel, toppmoderna vapensystem osv från USA och EU för tusentals miljarder...
När Ryssland anföll hade de nästan inga avancerade vapen alls. Och jämfört med USA är både Ryssland och Ukraina militära U-länder.

Kan du fatta att Ryssland inte ens kunde kontrollera luftrummet över Ukraina? Helt bisarrt.
Citera
2024-11-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det här är vad Ukraina tänker om Oreshnik.

https://youtu.be/VE-Q9D6aqyw
Kan vara värt några kommentarer. Det verkar vara mer eller mindre konsensus nu att det är en vidareutveckling av RS-26 men jag tror inte man ska hänga upp sig alltför mycket på att Oreshnik sägs vara "experimental".

Jag tror (och jag menar tror, jag försöker vara noga med att vara tydligt när jag VET något, säger något som någon annan TROR eller om jag själv SPEKULERAR) att det inte är så mycket "experiment" som det är en ny tillverkningslina av en förkortad RS-26. Detta i sig är faktiskt ganska oroväckande för det finns bara en anledning att "försämra" ett sånt här vapen: man avser att faktiskt kunna tillverka så många som möjligt till så låg kostnad som möjligt, och det gör man bara om man faktiskt avser att bruka dem. Normalt får ICBMs och IRBMs kosta "hur mycket som helst", för de ska bara sitta där och avskräcka. De behöver visst underhåll, men det är allt. Priset för nukleär avskräckning är aldrig för högt. Däremot, om man ska börja lobba den här skiten åt höger och vänster, då blir kostnaden mer väsentlig, och om det bara är Ukraina och delar av Europa man vill lobba på, ja då är det kostnadsbesparande att göra en enklare variant. Dessutom blir det en fysiskt mindre robot som blir lättare att transportera, sprida och gömma (det är ett "road mobile system", inte silobaserat som de "stora grabbarna").

Rysslands krig har kännetecknats av en rad missbedömningar, där själva krigets start givetvis var den största, men också att väst har svarat oväntat propert. När ryssen började lobba Kinzhal så fick Ukraina Patriot. Tidigare skyfflade USA över en THAAD till Israel p.g.a. konflikten med Iran, trots att 1) Israel nog klarar sig själv ett tag och 2) Ukraina har ett större behov. Nu när just konflikten verkar trappa ner i Mellanöstern, kanske det vore läge att flytta denna enstaka THAAD till Ukraina. Det kan bli samma bajsmacka för Putin som Kinzhal var, ännu ett wunderwaffe nerskjutet.

Viden var bra för oss som redan är insatta, men tyvärr spär den också på myter/felsyn för de som aldrig hört talas om dylika system tidigare och tror att det är nytt, något speciellt med Orshenik, osv. Så låt mig för hundrade gången påpeka, att denna vapentyp har funnits sedan 60-talet och Orshenik är en nedbantad variant. Det är inte Orshenik som är "farlig" i ett WW3-scenario, det är Topol-M och RS-24 Yars som är oron där. Vad som dock är oroande, är att inom denna sfär så utvecklar man givetvis inte en ny förenklad och nerbantad variant hipp som happ. Det gör man egentligen bara om man avser använda dem. Orshenik är långsammare¹, har kortare räckvidd och är inte alls lika "ball" som Topol-M eller RS-24 Yars eller gamla hederliga R-36 (SS-18 Satan, som ska ersättas av RS-28 Sarmat som båda har flytande bränsle).

Ett bra läge att ställa en THAAD i Ukraina.

1) Igen, det är orbital mekanik, hastighet är inte en "flex". Korträckviddiga system kommer av nödvändighet bli långsammare, men man kan höja hastigheten med en loftad bana, som dock ger längre bantid totalt och större fönster för bekämpning. Ryssarna har i stället gått åt andra hållet här på senare tid, kortare boostfas och flackare bana för kortare detektionstid. Orshenik kanske antyder att man gett upp denna princip, åtminstone som IRBM.
Citera
2024-11-27, 10:53
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ukraina har inte helller kontrollerat luftrummet.
Sluta ursäkta det. Ett skämt.
Haha nu börjar vatniksarna jämföra Ukraina och Ryssland som likvärdiga. De har verkligen gått hela varvet runt nu i resonemangen. Från början var Ukraina ett tredagarsprojekt och nu snackar vatniksarna om att det är lustigt att de inte förutom att krossa Rysslands invasion dessutom har full kontroll över sitt luftrum. Stor humor. Never change.
Citera
2024-11-27, 11:06
Medlem
Iradeorums avatar
Ja, Rysslands oreshnikmissil blev en obehaglig överraskning för väst. Den är såpass avancerad att USA inte har något liknande ens på forskningsstadiet. Ryssland förnedrade dessutom USA/NATO genom att i god tid i förväg berätta exakt var och när missilen skulle träffa. Bara för att understryka att den i princip är helt ostoppbar. Oreshnikmissilen var ett för väst helt okänt vapen och nu sprider sig oron i västs militär-och underrättelsekretsar om vilka andra nya ryska vapen man inte känner till. Inte är det någon tröst för USA heller att man plöjt ned tusentals miljarder på praktfiaskot F-35.
Citera
2024-11-27, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Kan vara värt några kommentarer. Det verkar vara mer eller mindre konsensus nu att det är en vidareutveckling av RS-26 men jag tror inte man ska hänga upp sig alltför mycket på att Oreshnik sägs vara "experimental".

Jag tror (och jag menar tror, jag försöker vara noga med att vara tydligt när jag VET något, säger något som någon annan TROR eller om jag själv SPEKULERAR) att det inte är så mycket "experiment" som det är en ny tillverkningslina av en förkortad RS-26. Detta i sig är faktiskt ganska oroväckande för det finns bara en anledning att "försämra" ett sånt här vapen: man avser att faktiskt kunna tillverka så många som möjligt till så låg kostnad som möjligt, och det gör man bara om man faktiskt avser att bruka dem. Normalt får ICBMs och IRBMs kosta "hur mycket som helst", för de ska bara sitta där och avskräcka. De behöver visst underhåll, men det är allt. Priset för nukleär avskräckning är aldrig för högt. Däremot, om man ska börja lobba den här skiten åt höger och vänster, då blir kostnaden mer väsentlig, och om det bara är Ukraina och delar av Europa man vill lobba på, ja då är det kostnadsbesparande att göra en enklare variant. Dessutom blir det en fysiskt mindre robot som blir lättare att transportera, sprida och gömma (det är ett "road mobile system", inte silobaserat som de "stora grabbarna").

Rysslands krig har kännetecknats av en rad missbedömningar, där själva krigets start givetvis var den största, men också att väst har svarat oväntat propert. När ryssen började lobba Kinzhal så fick Ukraina Patriot. Tidigare skyfflade USA över en THAAD till Israel p.g.a. konflikten med Iran, trots att 1) Israel nog klarar sig själv ett tag och 2) Ukraina har ett större behov. Nu när just konflikten verkar trappa ner i Mellanöstern, kanske det vore läge att flytta denna enstaka THAAD till Ukraina. Det kan bli samma bajsmacka för Putin som Kinzhal var, ännu ett wunderwaffe nerskjutet.

Viden var bra för oss som redan är insatta, men tyvärr spär den också på myter/felsyn för de som aldrig hört talas om dylika system tidigare och tror att det är nytt, något speciellt med Orshenik, osv. Så låt mig för hundrade gången påpeka, att denna vapentyp har funnits sedan 60-talet och Orshenik är en nedbantad variant. Det är inte Orshenik som är "farlig" i ett WW3-scenario, det är Topol-M och RS-24 Yars som är oron där. Vad som dock är oroande, är att inom denna sfär så utvecklar man givetvis inte en ny förenklad och nerbantad variant hipp som happ. Det gör man egentligen bara om man avser använda dem. Orshenik är långsammare¹, har kortare räckvidd och är inte alls lika "ball" som Topol-M eller RS-24 Yars eller gamla hederliga R-36 (SS-18 Satan, som ska ersättas av RS-28 Sarmat som båda har flytande bränsle).

Ett bra läge att ställa en THAAD i Ukraina.

1) Igen, det är orbital mekanik, hastighet är inte en "flex". Korträckviddiga system kommer av nödvändighet bli långsammare, men man kan höja hastigheten med en loftad bana, som dock ger längre bantid totalt och större fönster för bekämpning. Ryssarna har i stället gått åt andra hållet här på senare tid, kortare boostfas och flackare bana för kortare detektionstid. Orshenik kanske antyder att man gett upp denna princip, åtminstone som IRBM.

SÅ efter alla dina inlägg här, så kom du ändå fram till att den är ostoppbar, om man nu inte ser den komma direkt ifrån utskjutningen, och sen skjuter ner den uppe i rymden.

End of story, det är ett farligt vapen som inte går att stoppa, om man nu inte har extremt bra övervakning och full uppsikt över hela världens luftrum.

Så nu kan du gå och skriva en uppsats om detta, så kanske du får bättre betalt än att häcka på Flashback.
Citera
2024-11-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Man behöver alltså rymdraketer för att stoppa bärraketen innan den släpper stridsspetsarna över ett stort geografiskt område om jag förstått det rätt? Fattar att även andra stormakter har liknande domedagsvapen, men har det använts många rymdvapen i Ukraina hittills eller såna där en bärraket sprider många stridsspetsar geografiskt?

Ja, korrekt. LV-robotar för mycket hög höjd är "rymdraketer" i någon mening. Gränsen för rymden är ju inte skarp, man brukar säga 100 km, men även vid 30 km är luften tunn och det brukar vara maxhöjd för "vanliga" höghöjdssystem.

Beroende på var man drar gränsen, karmanlinjen eller tidigare, så är det massor av vapen i kriget som går i rymden, åtminstone kortvarigt. Det gäller Iskander, Kinzhal, Zircon, ATACMS, PAC-3 och kanske även vissa artilleriraketer som GIMLRS.

När det gäller ballistiska robotar så talar man om tre flygfaser. Boost-fas (skjuts upp), midcourse (kastparabel åtminstone delvis i rymden för större system) och återinträde (nerfasen). Midcourse är det enklaste tidpunkten att skjuta ner om man kan nå den då eftersom banan är jämn och fin. Boostfasen är svårast att nå, för det är ju på fiendens territorium och återinträdet är lättast att , men här uppstår två problem. Atmosfäriskt drag gör att banan inte längre är fin, och delarna kan också ha manöverförmåga. Det andra problemet är att det då är flera objekt som ska skjutas ner, och vissa kan vara "decoys". I slutet av midcourse så separerar de olika RV, "återinträdesmanickerna", och hastigheten är som högst vid eller strax efteråt.

Denna "domerdagsteknik" har som sagt funnits sedan 50-talet och sedan 60-talet har man haft MIRV, dvs en enda raket kan leverera flera RVs. Redan på den tiden insåg man dock att det kanske gick att stoppa med att skjuta kärnvapen mot dem, som alltså får explodera i rymden. De tidigaste LV-systemen var alltså egna kärnvapen, som USAs Nike (som började utvecklas redan 1945) och varianten Nike Hercules fick egna nukes. Sovjet insåg givetvis samma sak, och utvecklade sin A-135 för att skydda Moskva på 70-talet. Problemet med att skydda mot kärnvapen genom att själv spränga kärnvapen ovanför en, är ganska uppenbar och ju mer datoriserat och digitaliserat samhället blev, desto mer hopplöst blir det. Nukes i rymden ovanför en stad är inte farlig för människor och djur, men skulle orsaka en kollaps av den moderna infrastrukturen.

Så dessa system avvecklades ganska fort, men Sovjet och Ryssland är ju lite mer hemligt av sig och ryktet säger åtminstone att just Moskva fortfarande är "skyddat" med efterföljaren A-235. I början av 80-talet så tog Reagan initiativ till att "göra kärnvapen odugliga" genom ett perfekt system för att skjuta ner alla ICBMs, dvs det som populärt kallades för "Star Wars", men egentligen hette SDI. Miljarder dollars pumpade in i detta och man föreställde sig satelliter med vapen ombord och allt möjligt. Resultatet blev skralt men två saker kom faktiskt fram, och som finns kvar idag. Det ena är ett övervakningssystem som ska upptäcka avfyrningar av ballistiska robotar och det andra är konceptet (E)KV, (Exoatmospheric) Kill Vehicle. ICBMs är för snabba för att nås med explosioner från vanliga LV-robotar (och antagligen kommer inte heller kärnvapen fungera bra, utan roboten seglar nog bara igenom det tunna plasmamoln som bildas), men man insåg att helt enkelt ställa sig i vägen för roboten nog gör susen. Då smackar roboten in i KVn med mycket hög hastighet, typiskt 10-30 mach, och förintas.

En "Kill Vehicle" är alltså en liten raketdriven "helikopter" som hoovrar i vägen för den inkommande roboten. Är det en "EKV" så kan den göra det i rymden. Patriots PAC-3-robot som ju kan stoppa Iskander och Kinzhal, fungerar på detta vis, men den kan nå max 30 km upp, så även om den kan nå även en enskild RV från en ICBM/IRBM på nervägen, så är problemet att denna RV inte är ensam.

Här är en video på en test av en KV: https://www.youtube.com/watch?v=KBMU6l6GsdM
Och här är en video av faktiska provskjutningar: https://www.youtube.com/watch?v=6SG02QZvK7A

Notera att som så många andra videos i denna tråd är de ganska gamla, 5, 10, 15 år och vissa är som sagt ännu äldre än så, men laddades bara upp på YouTube för x antal år sedan. Det om något, driver väl hem poängen att denna klass av vapen/skydd mot vapen är gammalt som fanken!

Ukraina har inget värre än PAC-3 såvitt jag vet. De har förvisso fått massor av franska och brittiska system också, men tror att Patriot med PAC-3 är det "vassaste". Och det är som sagt inte tillräckligt. Det KAN lyckas med en nerskjutning, men det sannolika är att bara någon av flera RVs blir nedskjutna i så fall, dvs något kommer alltid igenom. THAAD, Aegis BMD, etc, är vassare men samma sak gäller där: detta är inte hundraprocentiga system och de är dessutom löjligt dyra, så det kommer aldrig finnas robotar nog för att skjuta ner en massiv attack.
Citera
2024-11-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
SÅ efter alla dina inlägg här, så kom du ändå fram till att den är ostoppbar, om man nu inte ser den komma direkt ifrån utskjutningen, och sen skjuter ner den uppe i rymden.

End of story, det är ett farligt vapen som inte går att stoppa, om man nu inte har extremt bra övervakning och full uppsikt över hela världens luftrum.

Så nu kan du gå och skriva en uppsats om detta, så kanske du får bättre betalt än att häcka på Flashback.
Jag tillser att allt jag skriver är både så korrekt som möjligt, och så nyanserat som möjligt. Jag sitter inte här och ljuger som du, och jag sitter heller inte och runkar till påhittade siffror.

Oshrenik är minstingen i klassen och lättast att stoppa av dem alla, men ingen påstår att det är lätt för det. Du har fortfarande inte berättat vad du "vet" om precisionen och hastigheten. Vilket är precis som förväntat. Du vet inte ett skit.
Citera
2024-11-27, 11:20
Medlem
Citat:
Jag tillser att allt jag skriver är både så korrekt som möjligt, och så nyanserat som möjligt. Jag sitter inte här och ljuger som du, och jag sitter heller inte och runkar till påhittade siffror.

Oshrenik är minstingen i klassen och lättast att stoppa av dem alla, men ingen påstår att det är lätt för det. Du har fortfarande inte berättat vad du "vet" om precisionen och hastigheten. Vilket är precis som förväntat. Du vet inte ett skit.

Det enda jag vet är det jag skrivit, den är ostoppbar, om man nu inte har full kontroll över hela världens luftrum, och den är oerhört precis, då den pulveriserade hela målet som den var menat att träffa.
Jag vet dessutom att det är första gången vi har sett något liknande användas i ett krig, och att väst inte har något liknande.
Jag har inte sagt att det du skriver är fel, men du bekräftar ju själv det som skulle visas av RyzzZzzzen.

Vi behöver egentligen inte veta mer än det. Det var detta som RyZzen ville visa omvärlden.
Citera
2024-11-27, 11:22
Medlem
barkeepers avatar
Det farligaste med ett ostoppbart vapen är väl att motståndaren då inte har något annat val än att skjuta först?
Citera
2024-11-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ja, Rysslands oreshnikmissil blev en obehaglig överraskning för väst. Den är såpass avancerad att USA inte har något liknande ens på forskningsstadiet.
Tillbaka till verkligheten så lade USA ner sitt motsvarande system 1991 eftersom Sovjet sket knäck över det.

Citat:
Ryssland förnedrade dessutom USA/NATO genom att i god tid i förväg berätta exakt var och när missilen skulle träffa.
Lol. Ryssland "förnedrade" USA genom att använda precis de rutiner som både USA och Ryssland har använt i årtionden just för att säga "pinky promise, vi skjuter inte på er". Hade Ryssland velat "förnedra" någon hade de inte berättat. En gång glömde Norge att berätta, eller så var det en miss i kommunikationen, när de sköt en sondraket. Gissa vem som sket knäck då och vad som skulle kunna hända?

Citat:
Bara för att understryka att den i princip är helt ostoppbar. Oreshnikmissilen var ett för väst helt okänt vapen och nu sprider sig oron i västs militär-och underrättelsekretsar om vilka andra nya ryska vapen man inte känner till. Inte är det någon tröst för USA heller att man plöjt ned tusentals miljarder på praktfiaskot F-35.
Bara för att understryka så har alltså jag och andra debunkat detta gång på gång på jävla gång. Orshenik är den minsta och mest lättstoppade av alla IRBMs/ICBMs, helt enkelt därför att den är långsam. Observera vad jag säger och inte säger. Den är inte lätt att skjuta ner och Ukraina har inget effektivt skydd. Men du runkar till fel grej. Detta är en nerskalade, förenklad, förminskad, förbilligad variant av något som existerat sedan 60-talet.

Jävla rysstroll, ni förstår ju inte ens vad ni runkar över!
Citera
2024-11-27, 11:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Hur kan Oreshnik stoppas om den inte ens upptäcks av varningssystemet eftersom den färdas lågt, fort och långt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in