2024-11-26, 21:45
Medlem
Superkufs avatar
Som redan påpekats är varken IRBMs eller konventionella stridsspetsar på ballistiska robotar något nytt. Jag minns att någon science fiction-bok hade detta uppslag redan på 70-talet och amerikanska militären har funderat i denna riktning - se tex

https://apps.dtic.mil/sti/citations/ADA482910
https://sgp.fas.org/crs/nuke/RL33067.pdf
https://www.twz.com/china-may-aquire-conventionally-armed-icbms-pentagon-report
https://www.jstor.org/stable/pdf/resrep05780.10.pdf

Till stor del verkar det vara försök från robot-gänget att behålla sina befintliga robotar genom att hitta på nya användningsområden. Typiskt militärindustriella komplexet-beteende.

Problemet är att de stridsspetsar som kan placeras på befintliga missiler
a) är för lätta och inte gör tillräcklig stor skada i målet
b) inte kan styras som laserstyrda bomber eller självstyrande missiler - hastigheten och luftfriktionen gör både målsökning och manövererande väldigt svårt
c) tar tid att förbereda, så dess taktiska användningsområde är begränsat till infrastruktur
d) inte kan skiljas från kärnvapenbestyckade stridsspetsar, vilket gör att de knappast kan användas mot en kärnvapenmakt eller någon som är allierad med en kärnvapenmakt
e) är väldigt dyra i sig och extremt dyra i förhållande till verkan i målet
f) är underlägsna befintliga kortdistansrobotar som Iskander vad gäller träffsäkerhet, verkan i målet och pris.

Ytterst är det ett svaghetstecken att Putin börjar vifta med IRBMs. Antingen börjar Ryssland få slut på andra vapensystem, eller också går det så dåligt för Ryssland att de måste försöka skrämmas. En tredje möjlighet är att Putin personligen är långt inne i bunkertänket och, á la Hitler 1944-45, känner en desperat drift att straffa de som svikit honom medelst Zeus åskviggar.
Citera
2024-11-26, 22:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Raketer som satte fart nedåt för att få så stor genomslagskraft som möjligt. Sex knippen om fyra - fem raketer vardera. Man hade ersatt kärnladdningarna med dessa knippen.

Nej det var inte "raketer som satte fart nedåt". En ballistisk missil beter sig så här, den skjuts i en väldigt hög bana med mycket hög fart (50-100 mil upp i rymden).

Man hade inte "ersatt kärnladdningarna med dessa knippen". Det är helt vanliga MRV (Multiple reentry vehicles) där varje stridsspets kan ha antingen konventionella bomber eller kärnladdningar. Även om de är bestyckad med kärnladdningar så blir det "knippen".

Allt är teknik som USA, Ryssland, UK, Frankrike, Kina, Israel, Indien haft i decennier. ICBM'er, MRBM'er, MRV osv. USA ligger som vanligt längst fram.
Citera
2024-11-26, 22:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
De som flämtar över att Ryssarna skulle ha visat upp ett "game changing Wunderwaffen" här är antingen:

- Folk med noll koll, som inte förstår/vet att detta är vardagsteknik hos åtminstone 7 länder sedan flertalet decennier

- Folk som medvetet försöker förvilla och skrämma (sk. Rysstroll)
Citera
2024-11-26, 22:35
Medlem
TroPelleDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Fantastiskt. En ballistisk missil med MIRV kapacitet som träffar mål och som inte kan skjutas ned.

Undrar vart jag har läst om det innan.. kan det vara de ICBMs med 6-12 MIRVs vardera som har funnits sedan 70-talet? Som både USA och Ryssland har i tusental?

Haha, ryssen fattar inte att vi inte skräms av deras ”nya vapensystem”. De förstår inte alls hur vi tänker. Ingen är religiös i väst.

Västvärlden består av nihilistiska postmodernister. Det går inte att tvinga oss ned på knä.
Senast redigerad av TroPelleDet 2024-11-26 kl. 22:38.
Citera
2024-11-26, 22:41
Medlem
canterburys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Det hände i torsdags okej. Det mesta kring vapnet är fortfarande ett mysterium så det finns inte många tekniska analyser av trovärdiga experter att välja på än.

Måste man tvunget ha kunskap för att starta en debatt, räcker det inte med behov av debatt och nyfikenhet att få veta mer vilket jag fått här , och jag avfärdar bara det som motstrider de "experter" jag hunnit lyssna på och det som uppenbart är osant, som att Ukraina "nog" skulle kunna få in en träff med det dom har för tillfället. Blir jag överbevisad så ändrar jag min åsikt.

Jag fann det mycket märkligt att ingen startat en egen tråd om att en semi-ICBM för första gången använts i krig eftersom det är en så världsomskakande, historisk händelse som bevisligen redan nu fått stora efterverkningar och tyckte att det behövdes en sån.

Har absolut inte skapat den för att provocera så om någon av vapenexperterna här blir arga så har de enbart sig själv att skylla. Mest tror jag att skapade den för att bearbeta min egen oro och försöka konkretisera det mest skrämmande jag någonsin sett, men som ni menar är vardagsmat.

Vad för efterverkningar? Att omvärlden äntligen kan slappna av? Pga Att ditt Ryssland värsta moderna domedag vapen knappt har en 4del av kapaciteten av vad väst kunde prestera för över 50 år sen? Samt att det finns motmedel mot sådant och att det inte var något helt nytt utan endast gammal teknik?
Citera
2024-11-26, 22:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Ryssland är ett militärt U-land som har ett enda vapen - kärnvapen - som förhindrar att deras krigsmakt raderas från jordens yta just nu.

De kunde inte ens inta Ukraina. Fattar ni? Ukraina. God damn.
Citera
2024-11-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Haha, ryssen fattar inte att vi inte skräms av deras ”nya vapensystem”. De förstår inte alls hur vi tänker. Ingen är religiös i väst.

Västvärlden består av nihilistiska postmodernister. Det går inte att tvinga oss ned på knä.

Ryssen tror att världen är lika korkade som dom själva.
Citera
2024-11-26, 23:00
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ryssland är ett militärt U-land som har ett enda vapen - kärnvapen - som förhindrar att deras krigsmakt raderas från jordens yta just nu.

De kunde inte ens inta Ukraina. Fattar ni? Ukraina. God damn.
Vääääldigt stor halvsanning..

Ett Ukraina försett med krigsmateriel, toppmoderna vapensystem osv från USA och EU för tusentals miljarder...
Citera
2024-11-26, 23:22
Medlem
Citat:
Måste man tvunget ha kunskap för att starta en debatt, räcker det inte med behov av debatt och nyfikenhet att få veta mer vilket jag fått här ,
Nej, det måste man inte. Däremot måste man ha kunskap om man påstår saker. Din trådstart var inte ödmjuk, du talade inte om vad som var rykten, vad som var din egna bedömning, osv. Du bara öste på med fantastiska påståenden som kräver 10 sekunders nätsök för att konstatera är fel.

Citat:
Jag fann det mycket märkligt att ingen startat en egen tråd om att en semi-ICBM för första gången använts i krig eftersom det är en så världsomskakande, historisk händelse som bevisligen redan nu fått stora efterverkningar och tyckte att det behövdes en sån.
Det var då fasligt märkligt då det inte finns något som heter "semi-ICBM", detta inte var en ICBM och det är inte första gången robotar med räckvidd på några tusentals kilometer används i krig.

Och testskjutningar av detta slag är också gammalt som gatan, och det enda lite speciella är alltså att man har använt något som bäst beskrivs som just en test fast i ett krig mot en motståndare.
Citera
2024-11-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad var den laddad med? Det där vita pulserande ljuset? Jag kan inget om sånt här men tyckte det såg futureaktigt ut.
Inte laddat med någonting, skenet är bara på grund av värme (jonisering av luft). Alltså samma anledning som meteorer eller rymdkapslar lyser när de inträder i atmosfären.
Citera
2024-11-26, 23:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Raketer som satte fart nedåt för att få så stor genomslagskraft som möjligt. Sex knippen om fyra - fem raketer vardera. Man hade ersatt kärnladdningarna med dessa knippen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det är friktionen vid återinträdet som skapar ljuset, då värmeskölden glöder.

Här finns filmer på amerikanska test under 1970-talet, 1980-talet och 1990-talet med ICBM:
MIRV Reentry Compilation - Part I
MIRV Reentry Compilation - Part II
Multiple Minuteman III MIRV Re-Entry Vehicle Land Impacts - Notera hur lite verkan som det blir av en inert verkansdel som slår ner, trots att dessa MIRV hade mer än dubbelt så hög hastighet vid återinträdet som de ryska verkansdelarna på Liščyna mot Dnipro.

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Inte laddat med någonting, skenet är bara på grund av värme (jonisering av luft). Alltså samma anledning som meteorer eller rymdkapslar lyser när de inträder i atmosfären.
Ok - så en mission kan skapa 24 explosioner? Vad kan man ladda dessa med? Kan det vara 24 kärnvapen? Eller vanligt sprängmedel? Hur stark kan varje laddning vara? Tänker att en sån där kan slå ut ett stort område? Tex ett slagfält? Hur stor ytan kan den täcka?
Citera
2024-11-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Raketerna som vi såg pulveriserade sitt mål, och jag har då aldrig någonsin sett något liknande, trots över 25års internetanvändande och då har jag följt det mesta man kan hitta online om olika krig i världen.
Du har med andra ord suttit i en bubbla och aldrig följt något kring detta och har ingen jäkla aning om hela den här "kalla kriget"-grejen?

Citat:
När något kommer in genom atmosfären i den hastigheten vi såg på de olika videon, kommer in genom atmosfären i flera tusen km per sekund, då krävs det en oerhörd precision, för minsta lilla avvikelse skulle får raketerna att fullständigt försvinna utav friktionskrafterna av luften.
"Flera tusen km per sekund"? Och "oerhörd precision" är precis vad vapnet inte har, eftersom det är gjort för kärnvapen.

Om du ska överdriva saker med en faktor om 1000, är det p.g.a. inkompetens eller lögn?

Citat:
Ni clowner här inne som sitter och slår er på bröstet om hur värdelös detta vapen var, och allt annat skit, länka gärna en video på något liknande.
Vad är det för jävla idé att "länka till en video" som du ändå inte kommer att se? Eftersom det har länkats till flera videos i denna tråd och två-tre andra trådar som tar upp denna attack? Jag och flera andra har visat bilder och video och länkar på rader av dylika robotskott. Från 80-talet och framåt. Peacekeeper, Minuteman III, etc, från 80- och 90-tal, oidentifierade ryska tester från 15 år tillbaka (troligen RS-26). Jag hade för över 15 år sedan denna bild som min bakgrundsbild i linux: https://en.wikipedia.org/wiki/LGM-118_Peacekeeper#/media/File:Peacekeeper-missile-testing.jpg

Denna test är väl omkring 25 år gammal eller mer (kan vara betydligt äldre, men senast 2005).

Citat:
Jag vill inte ha 17 olika svar om hur dum PooTIn är och hur RyzZzland skiter i hinkar, utan jag vill ha en video eller något annat bevis på ett annat lands vapen som kan röra sig på samma sätt som vi såg denna raket göra.
Men läs tråden för bövelen! Du har såväl ryska som amerikanska tester som sträcker sig 40 år bakåt i tiden! Många av dessa system är skrotade för länge sedan. Så jävla gamla är de som koncept, idé och tillämpning. Exempelvis just LGM-118 Peacekeeper, som kunde ta 10-12 RVs (beroende på typ av RV) är inte längre i bruk. USA har för länge sedan börjat satsa mer på precision, vilket ger mer boom med en betydligt mindre kärnladdning, lägre pris och lägre meningslös förstörelse men kan alltså fortfarande leverera 25x hiroshimasmäll varsomhelst.

Edit: Denna video har ju redan postats i minst två trådar: https://www.youtube.com/watch?v=o8n59S8j2C0
Senast redigerad av DjILY 2024-11-27 kl. 00:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in