Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Men håller du med om att oavsett hur MÄ beter sig efteråt så tolkas det som att det är en reaktion på det MÄ säger sig ha utsatts för? Därför tycker jag definitivt att det ges för stor tyngd.
Vad tycker du om den studien som gjordes där stödbevisningen och övrig bevisning var densamma i mål om olaga hot och mål om våldtäkt där det visade sig att i mål om olaga hot räckte stödbevisningen till fällande dom i bara18% av fallen medans samma bevisning räckte till fällande dom i 90% av fallen gällande våldtäkt?
Jag ser det som ett bekymmer, det är självklart inte bra.
Nu tycker jag att studien inte har tillräckligt underlag för att vara signifikant och ligga till grund för slutsatser gällande sexualbrott men tillräckligt för att man ska granska lagrådets tankar bakom brottet olaga hot.
Jag uppfattar att det är frågan om att den "nya" samtyckeslagen är rättssäkert som du vill komma till.
"Samtyckeslagen, som infördes i Sverige den 1 juli 2018, innebär att alla sexuella handlingar måste bygga på frivillighet. Om samtycke saknas är handlingen att betrakta som olaglig. Frivilligheten kan uttryckas genom ord, handlingar eller på annat tydligt sätt, och det krävs inte längre att gärningspersonen använt våld eller hot för att det ska vara ett brott.
Lagen syftar till att stärka individens rätt till sin kropp och tydliggöra att ansvaret för att säkerställa samtycke ligger på alla parter som deltar i den sexuella handlingen."
Det finns självklart svagheter i lagen,
Svårigheter med bevisning, vilket även fanns tidigare.
Tolkning av frivillighet, detta är nytt.
Risk för falska anklagelser, fanns tidigare.
Bristande kunskap, tja inga kommentarer bara att läsa tråden allt från Monopol spelande till smädesord.
Kulturella och sociala normer, det sistnämnda visar sig tydligt på den här tråden av vissa individer.
Och då menar jag inte dig.
Och vad är styrkorna,
Tydligt fokus på frivillighet,
Lagen markerar tydligt att sexuella handlingar endast är lagliga om alla inblandade deltar frivilligt. Skapa en tydligare gräns för vad som är acceptabelt beteende.
Flyttar ansvaret,
Ansvaret för att säkerställa samtycke ligger på alla parter, inte bara offret. Detta innebär att man aktivt måste försäkra sig om att den andra personen deltar frivilligt.
Ökat rättsligt skydd,
Lagen omfattar även situationer där någon utnyttjar en annan persons utsatta position, exempelvis vid berusning, sömn eller psykisk ohälsa.
Du tog själv upp det när du hänvisade till ett annat fall.
Modernisering av rättssystemet,
Samtyckeslagen anpassar juridiken till dagens samhälle och värderingar, där respekt för individens vilja ska stå i fokus.
Signalvärde och normförändring,
Genom att införa lagen skickar rättsväsendet en tydlig signal om att sexuella handlingar utan samtycke inte är acceptabla.
Detta bidrar till att förändra attityder och
främja en kultur där respekt för andras gränser står i centrum.
Utvidgad möjlighet till fällande domar,
Tidigare krävdes ofta att våld eller hot hade använts för att något skulle betraktas som ett sexuellt övergrepp.
Inkluderar fler situationer,
Lagen täcker inte bara traditionella våldtäktsfall utan även subtilare fall av sexuellt utnyttjande, där offret kan ha känt sig pressat eller varit oförmögen att ge sitt medgivande.
Samtyckeslagen är därmed ett anpassat och moderniserat verktyg till att säkerställa just rättssäkerheten pga bla okontrollerad invandring där sociala beteende och kulturer inte accepterar våra normer.
Jag själv har inga problem med detta, men har man svårigheter med sina sociala färdigheter eller
kvinnosyn pga av sitt sociala/kulturella/religiösa ursprung.
Ja då förstår jag att det är ett problem.