2024-07-22, 10:10
Medlem
perry2s avatar
Sveriges nedrustening runt millenieskiftet var ogenomtänkt.
Att under den tiden behålla ca 3000 majorer och 1000 Övlt, när man kanske hade 10 bataljoner och 6 flygdivisioner.. var konstigt
Detta var en inriktning från Göran P Reinfeldt, Stefan L

Det har nu ändrats.

Angående Ubåtar...så vill jag prioritera satsning på Ubåtar framför Ytfartyg.

I senaste WARSHIPS international Rew. Sweden Hosts Baltops 24, Germany assumes Leadership Role, Övningen Leddes från Rugen Naval HQ, The Exercise involved 20 nations 50 ships.

DVS många länder har övervattensfartyg med AA funktioner, det räcker med 4 Luleå, låt tyskarna o danskarna stå för de större fartygen, vi kan ha ubåtar ca tio korvetter och mindre fregatter, stridsbåtar och attackflyg och jaktflyg.
Att basera pansar och robotförband på Gotland är viktigt för Asverige men ännu mer viktigt för Baltikum och hela NATO
Senast redigerad av perry2 2024-07-22 kl. 10:17.
Citera
2024-07-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Sveriges nedrustening runt millenieskiftet var ogenomtänkt.
Att under den tiden behålla ca 3000 majorer och 1000 Övlt, när man kanske hade 10 bataljoner och 6 flygdivisioner.. var konstigt
Detta var en inriktning från Göran P Reinfeldt, Stefan L

Det har nu ändrats.

Angående Ubåtar...så vill jag prioritera satsning på Ubåtar framför Ytfartyg.

I senaste WARSHIPS international Rew. Sweden Hosts Baltops 24, Germany assumes Leadership Role, Övningen Leddes från Rugen Naval HQ, The Exercise involved 20 nations 50 ships.

DVS många länder har övervattensfartyg med AA funktioner, det räcker med 4 Luleå, låt tyskarna o danskarna stå för de större fartygen, vi kan ha ubåtar ca tio korvetter och mindre fregatter, stridsbåtar och attackflyg och jaktflyg.
Att basera pansar och robotförband på Gotland är viktigt för Asverige men ännu mer viktigt för Baltikum och hela NATO
Annars vill ju både Norge och Tyskland skaffa fler nya 212D ubåtar. Så varför ska vi då skaffa fler? Enligt ditt resonemang. Vi beräknas ha sex ubåtar under några år. Så hur många vill du ha och vad?
Senast redigerad av slurppen 2024-07-23 kl. 18:21.
Citera
2024-07-23, 21:22
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Annars vill ju både Norge och Tyskland skaffa fler nya 212D ubåtar. Så varför ska vi då skaffa fler? Enligt ditt resonemang. Vi beräknas ha sex ubåtar under några år. Så hur många vill du ha och vad?

6-10 st är en behövlig nivå
För att ha 2 Ö Stockholm och 2 mellan S Gotland Kaliningrad
Citera
2024-07-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
6-10 st är en behövlig nivå
För att ha 2 Ö Stockholm och 2 mellan S Gotland Kaliningrad
Att vi skaffar ytterligare en ubåtsbas vid Berga (Muskö)är det flera som föreslår. Då det inte räcker med en ubåtsbas vid Karlskrona.
Citera
2024-11-25, 20:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Nils Bruzelius verkar inte helt övertygad.

https://www.svd.se/a/9mb9E/tung-expert-domer-ut-a26-ubatens-unika-funktion
Citera
2024-11-26, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nils Bruzelius verkar inte helt övertygad.

https://www.svd.se/a/9mb9E/tung-expert-domer-ut-a26-ubatens-unika-funktion
Det är gamla uppgifter. Men jag håller med honom. Jag är inte så imponerad av A26 nya lucka. Då det finns andra beprövade lösningar. Type 212D ska ha en annan lösning på lucka vid tornet.

Jag tror inte att Sverige kommer att satsa på sin torpedlösning för luckan heller. Nu går trenden till sex-åtta torpedtuber igen. Så om det blir en tredje eller annan ubåtslösning. Så hoppas jag den får 6-8 tuber med två till fyra tuber för sjömålsrobot. Ubåten kunde även bli lite större. Eller så satsar vi på två mindre. Men placera et par åtminstone vid Muskö/Berga.
Citera
2024-11-26, 10:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är gamla uppgifter. Men jag håller med honom. Jag är inte så imponerad av A26 nya lucka. Då det finns andra beprövade lösningar. Type 212D ska ha en annan lösning på lucka vid tornet.

Jag tror inte att Sverige kommer att satsa på sin torpedlösning för luckan heller. Nu går trenden till sex-åtta torpedtuber igen. Så om det blir en tredje eller annan ubåtslösning. Så hoppas jag den får 6-8 tuber med två till fyra tuber för sjömålsrobot. Ubåten kunde även bli lite större. Eller så satsar vi på två mindre. Men placera et par åtminstone vid Muskö/Berga.
Men rimligtvis måste man väl gjort någon form av taktisk utprovning av konceptet före beställning?
Citera
2024-11-26, 10:20
Medlem
Citat:
Men rimligtvis måste man väl gjort någon form av taktisk utprovning av konceptet före beställning?
Ja det kanske är därför den är så kraftigt försenad. För att inte prata om att två A26 kostar nu snart lika mycket som tre A26. För presenterat pris var väl inte en utopi. Då Sverige anser sig kunna bygga billigare ubåtar än Tyskland som exempel. Så de som drömmer om fler ubåtar hade kunnat få tre A26 istället. Om man byggde den med andra beprövade lösningar. Vilket jag egentligen inte tror på.

JAS 39E är också kraftigt försenad. Med en tänkt kostnad på 580 miljoner styck för Schweiz. Som var ett lågt pris. Då budgeten för oss var ca 80 miljoner till. Nu pratas det om att JAS39E kostar mer än 800 miljoner. Och mer närmare en miljard. Beroende på vad man räknar in. Sedan kom det på slutet en tilläggsbeställning på planen.
Senast redigerad av slurppen 2024-11-26 kl. 10:23.
Citera
2024-11-26, 10:50
Medlem
Citat:
Ja det kanske är därför den är så kraftigt försenad. För att inte prata om att två A26 kostar nu snart lika mycket som tre A26. För presenterat pris var väl inte en utopi. Då Sverige anser sig kunna bygga billigare ubåtar än Tyskland som exempel. Så de som drömmer om fler ubåtar hade kunnat få tre A26 istället. Om man byggde den med andra beprövade lösningar. Vilket jag egentligen inte tror på.

JAS 39E är också kraftigt försenad. Med en tänkt kostnad på 580 miljoner styck för Schweiz. Som var ett lågt pris. Då budgeten för oss var ca 80 miljoner till. Nu pratas det om att JAS39E kostar mer än 800 miljoner. Och mer närmare en miljard. Beroende på vad man räknar in. Sedan kom det på slutet en tilläggsbeställning på planen.

Det finns väl något som heter inflation?
Citera
2024-11-26, 12:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det finns väl något som heter inflation?
Absolut men A26 har försenats kraftigt och det driver med upp kostnaden.
Gripen E/F var ett sällsynt vansinne.
Citera
2024-11-26, 12:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Absolut men A26 har försenats kraftigt och det driver med upp kostnaden.
Gripen E/F var ett sällsynt vansinne.

Båda är nischade produkter som inom respektive nischer är överlägsna konkurrenterna.

Bogluckan kan nog visa sig vara nyttig eftersom ett krig i Östersjön rimligen delvis kommer att utkämpas på havsbotten.
Citera
2024-11-26, 14:38
Medlem
Citat:

Nu är du i farten igen med helt grundlösa spekulationer. Förseningarna och kostnadsökningarna kan väl omöjligen ha något att göra med den nödvändiga upprustningen av Kockums, efter det att tyskarna hade kört det i botten värre än väntat? Nej då, då är det mycket troligare att det är portalen som är problemet. Att det inte finns några reella indikationer på att den skulle ge ubåten några nackdelar spelar ingen roll, för du TROR att den är superdålig och orsaken till världens alla problem.

Vad är det med dig? Blev du mobbad av en modulär bogportal som liten, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in