Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Det jag försöker få er att förstå att bara för att någon blir fälld behöver faktiskt inte det betyda att det som målsägande uppger är sant. Det behöver inte betyda att en våldtäkt har begåtts.
Jag ska passa på att svara på detta också.
Du har så rätt i att det finns personer som blir dömda felaktigt, nu menar jag generellt inte enbart gällande sexualbrott.
Inom svenskt rättsväsende med utryck "utom rimligt tvivel" är det tänkt att en objektivt mätning/skattning som belastar den tilltalade ska vara 95% till 98%.
Det är orimligt att påstå sig kunna uppnå 100%.
Det skulle innebära video upptagning och vittnen som varit på plats som direkt bevittnat brottet.
Nu vad jag förstår finns det några oroliga själar här som vill påpeka att det sitter en drös med män som är oskyldigt Dömda för våltäckt.
Jag skulle gå så långt att rent statistiskt stämmer det nog att det finns ett fåtal som blivit Dömda för våldtäkt fast de är "absolut" oskyldiga.
Man ska ha klart för sig att av alla våltäcktsanmäningar som görs prövas 50% och endast 5% av de som juridiskt prövas leder till fällande Dom.
Hur tycker du att beviskravet ska se ut?
Det är oftast två individer som har olika utsagor om något som skett utan vittnen.
I det här fallet en kvinna som säger att hon har utfört en sexuell handling under tvång och den andra, vilket jag uppskattar 100% av våldtäktsmännen, säger att de är oskyldiga.
De invändningar jag läser här på tråden om stödbevisningen är rent befängt och visar på att vissa har en skrämmande syn på våra medmänniskor.
Men jag tröstar mig med att det är bara ett fåtal och de verkar finnas här på fb.