2024-11-24, 14:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Vart vill du komma? Om han blir frikänd är han oskyldig, blir han dömd är han skyldig. Det finns liksom ingen väg runt det. Det är så det fungerar, även om det inte passar din världsbild, eller hur du ser på kvinnor.

Så du menar att det inte finns några oskyldiga som är dömda?
Du menar att det inte finns några skyldiga som blir friade?
Citera
2024-11-24, 14:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
I 90% av våldtäktsfallen räckte bevisningen till fällande dom men bara i 18% av fallen gällande olaga hot.

Tycker du att det är klart fastställt att en våldtäkt har begåtts i det aktuella fallet?

De 18 procenten handlar troligen om olaga hot i offentlig miljö där flera vittnen finns. Eller att hotet/hoten är inspelade inom hemmets fyra väggar.

Vet ej.
Citera
2024-11-24, 14:45
Avslutad
Citat:
I 90% av våldtäktsfallen räckte bevisningen till fällande dom men bara i 18% av fallen gällande olaga hot.

Tycker du att det är klart fastställt att en våldtäkt har begåtts i det aktuella fallet?

Sluta bete dig som en rättshaverist och en incel. Det är löjligt. Acceptera att män våldtar kvinnor i större utsträckning än kvinnor som falskt anmäler män för våldtäkt. Du har inte varit med hemma hos målsägande, du har ingen aning om vad som faktiskt hände, du vet precis lika lite som alla vi andra. De enda som vet skillnaden är dessa två personer. Uppenbarligen var hon ju inte nöjd med Vikings agerande, det kan vi vara tämligen överens om. Hade hon något skäl att anmäla honom precis just efter att han dragit? Nej. Bra så. Det kan vara vår utgångspunkt.
Citera
2024-11-24, 14:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Är det jag som utrett det här fallet? Nej.
Är det jag som har full insyn i det här fallet och träffat och förhört misstänkt gärningsman, anmälare, vittnen, osv? Nej.
Är det jag som gått igenom medicinska undersökningar med mera? Nej

Svar: Vet ej.

Och sen Jocke, tyckande baseras på känsla.

Om man inte vet så ska man ju fria enligt den rådande rättsprincipen ( åtminstone har det varit så hittills men det kan faktiskt vara så med den nya samtyckeslagen att detta inte gäller längre gällande dessa mål i alla fall).

Så i det aktuella fallet tycker alltså MÄ att det är en vettig ide att bjuda in en tämligen okänd full person som hon enligt egen utsago inte vill ska komma, en person hon tror sig veta ligger runt med många tjejer, hon tror sig veta att han är intresserad av henne, man kan utläsa att hon vet med sig att hon har varit flirtig eller säger hon ja på grund av en känsla?
Citera
2024-11-24, 14:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag läste ditt inlägg och kunde ännu en gång konstatera att falska våldtäktsanmälningar i stort sett aldrig leder till något utan läggs ner direkt.

Något i detta fallet gjorde att utredarna inte dömde ut hennes anmälan som falsk och lade ner fallet omgående. Kan det vara för att de träffade både anmälare och misstänkt gärningsman och har full insyn i fallet?

Även hos utredarna inom polisen kan det ibland begås misstag när det gäller denna typ av brott. Du känner kanske till fallet "Ulf"?

Du kan alltså inte börja argumentera för att en anmälan måste vara "riktig" bara för att man inte lägger ned fallet omgående.

Det aktuella fallet handlar väl dessutom till stor del om en så kallad ord mot ord historia?

Det tekniska bevisningen känns väl ändå rätt tunn?
Citera
2024-11-24, 14:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Sluta bete dig som en rättshaverist och en incel. Det är löjligt. Acceptera att män våldtar kvinnor i större utsträckning än kvinnor som falskt anmäler män för våldtäkt. Du har inte varit med hemma hos målsägande, du har ingen aning om vad som faktiskt hände, du vet precis lika lite som alla vi andra. De enda som vet skillnaden är dessa två personer. Uppenbarligen var hon ju inte nöjd med Vikings agerande, det kan vi vara tämligen överens om. Hade hon något skäl att anmäla honom precis just efter att han dragit? Nej. Bra så. Det kan vara vår utgångspunkt.

Utgångspunkten borde ju vara att hon har all anledning att anmäla direkt han stängt dörren efter sig.
Hon är ju livrädd för honom enligt henne själv. Skulle inte du själv anmäla omgående om du blivit våldtagen i 2 timmar av en person du är livrädd för?
Hon borde inte heller ha tagit en dusch innan hon anmäler och blir undersökt. Det tror jag att de flesta vet om.
Citera
2024-11-24, 14:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
De 18 procenten handlar troligen om olaga hot i offentlig miljö där flera vittnen finns. Eller att hotet/hoten är inspelade inom hemmets fyra väggar.

Vet ej.

Jag skrev ju precis att inga vittnen förutom s.k. stödvittnen som MÄ pratat med efter händelsen finns.
Citera
2024-11-24, 14:58
Avslutad
Citat:
Utgångspunkten borde ju vara att hon har all anledning att anmäla direkt han stängt dörren efter sig.
Hon är ju livrädd för honom enligt henne själv. Skulle inte du själv anmäla omgående om du blivit våldtagen i 2 timmar av en person du är livrädd för?
Hon borde inte heller ha tagit en dusch innan hon anmäler och blir undersökt. Det tror jag att de flesta vet om.

Det låter som om du vet väldigt mycket om hur varenda människa reagerar efter trauman.

Har du hört historien om kvinnan som kommer precis förlorat sin man och sitt barn i en trafikolycka och sitter och asgarvar för sig själv inne på akutrummet. Är hon i chock eller var det hon som orsakade trafikolyckan och mördade sin man och sitt barn?

Alla människor reagerar olika och många saknar logiskt tänkande efter en händelse. Hon, liksom väldigt många andra av oss, duschar förmodligen varje dag som hon kliver ur sängen så det är rutin för henne. Hon går på autopilot. Så uppfattar jag och uppenbarligen rätten också situationen. Så det säger egentligen ingenting annat än att hon förmodligen var i chock.

Känner du någon av de inblandade? Varför utgår du från att alla kvinnor ljuger?
Citera
2024-11-24, 14:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Vet ej.

Det är ingen här som vet vad som har hänt men utifrån de uppgifter vi har att tillgå kan man ju i alla fall bilda sig en uppfattning om ifall man tycker det är klarlagt att en våldtäkt har begåtts eller ej.

Kan du ge dig på att svara nu då?
Citera
2024-11-24, 15:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det låter som om du vet väldigt mycket om hur varenda människa reagerar efter trauman.

Har du hört historien om kvinnan som kommer precis förlorat sin man och sitt barn i en trafikolycka och sitter och asgarvar för sig själv inne på akutrummet. Är hon i chock eller var det hon som orsakade trafikolyckan och mördade sin man och sitt barn?

Alla människor reagerar olika och många saknar logiskt tänkande efter en händelse. Hon, liksom väldigt många andra av oss, duschar förmodligen varje dag som hon kliver ur sängen så det är rutin för henne. Hon går på autopilot. Så uppfattar jag och uppenbarligen rätten också situationen. Så det säger egentligen ingenting annat än att hon förmodligen var i chock.

Känner du någon av de inblandade? Varför utgår du från att alla kvinnor ljuger?

Jag kan ju ställa samma frågor till dig? Känner du de inblandade? Varför utgår du från att alla kvinnor talar sanning?
Citera
2024-11-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hur vet du med säkerhet att han ljuger? Han var ju berusad, han kommer kanske inte ihåg hela händelseförloppet i detalj men det betyder inte per automatik att han måste ljuga. Varför utesluter du förresten att målsäganden kan "slira" på sanningen?

Han var väl fortfarande berusad vid tidpunkten för besöket? För mycket alkohol är inte optimalt för exakta minnesbilder.

Du tror alltså inte att hon är det?

Du vill alltså misstänkliggöra honom pga elakt skvaller? Gör detta honom mer skyldig i dina ögon? Man kan gissa att du redan på förhand bestämde dig för att han bara "måste" vara skyldig

Det kan i teorin lika gärna handla om ånger och dåligt samvete dagen efter, hon hade precis gjort slut med sin pojkvän som du kanske kommer ihåg? Erbjöd hon inte den unge mannen sovplats? Han har väl knappast brytit sig in i hennes bostad? Vad kvinnor säger och vad de sedan ofta gör är två helt skilda saker.

Det ska också påpekas att rättsmedicin är ingen exakt vetenskap. Olika rättsläkare kommer ofta fram till helt skilda slutsatser.

Det är fortfarande en ord mot ord historia som har lite stöd av teknisk bevisning. Du tar dock alltid kvinnans parti av någon anledning, du känns inte speciellt jämställd.

I såna här fall där de båda inblandade har lämnat olika berättelser så får man se till helheten, du ignorerar märkliga omständigheter som att kvinnan väntade med att berätta att hon red honom tills det tredje förhöret, hon återvände också till sängen (och honom) halvnaken efter ett toalettbesök som i sin tur ägde rum efter 2 timmars sex.

Jag vill även påminna dig om att det finns helt andra fall där männen senare friats från anklagelserna.

Jag nämnde fallen "Ulf" och "Adrian" tidigare, men dessa fall visar samtidigt att man ska inte alltid ta saker för givet. Du ångar dock på som den värsta ångvälten i vanlig ordning.

(FB) Chalmerist ville sova över, våldtog kurskamrat. Dömd till 3 år och 3 månader fängelse (jan, 2024)

Det kan ju påpekas att om hon hade velat ljuga hade hon inte behövt nämna att hon satt på honom.
Det är något ni skeptiker inte verkar ha tänkt på. Eller hur förklarar ni det? Att hon ljög om allt annat men var ärlig på den punkten?

Jag ser det inte som konstigt att hon la sig i sängen kl 04 på morgonen. Eller skulle hon sovit i badkaret?
Citera
2024-11-24, 15:04
Avslutad
Citat:
Jag kan ju ställa samma frågor till dig? Känner du de inblandade? Varför utgår du från att alla kvinnor talar sanning?

Det finns betydligt mer som talar för att hon talar sanning än motsatsen och på det hela sammantaget är hon mer trovärdig än honom. Just därför. Det tyckte polis, åklagare, domare och nämndemän också.

Om din mamma, lillasyster, flickvän, mormor eller farmor anmäler en våldtäkt, utgår du då också från att hon ljuger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in