2024-11-22, 21:14
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Anledningen till att konservativa i USA stödjer blint Israel är att den protestantiska Evangeliska Kyrkan och andra liknande med tiotals miljoner medlemmar älskar Israel och tror att Israel måste bestå när Jesus återkommer.
Och det finns givetvis också en inflytelserik judisk lobby. Det finns omkring 10 miljoner judar i USA.
Israel är USA-s allierade i Mellanöstern men utan ovanstående stöd till Israel skulle USA-s president kunna sätta press på Israel, tex. genom vapen embargo men presidenters händer är bakbundna.

Skulle en amerikansk president ställa ultimatum till Israel då hade judarna som dominerar i amerikanska medier gått till attack, utpressat kongressledamöter och senatorer, kallat de antisemiter.

Massa gamla liberaler älskar också Israel, det handlar inte bara om småtokiga frikyrkliga.
Citera
2024-11-22, 21:32
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Massa gamla liberaler älskar också Israel, det handlar inte bara om småtokiga frikyrkliga.

Ja, det krävdes ju anti-israeliska protester för att få Johan Perhson och att andra liberaler att vilja utvisa muslimer.

Därför är jag glad att lätthögern (M, L, KD m.fl) är så förtjusta i Israel, för det betyder att det enda som behövs för att väcka dem i invandringsfrågan på allvar är att de ser att araberna hotar judar.

Soyboyen Fredrik Malm från L skrev ju t.ex. förra hösten "varför skriker araberna på sitt jävla språk, så där håller inte iranier eller kurder på".

Och nu kräver Johan Persson utvisning av Palestina-aktivister.
Citera
2024-11-22, 21:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det fanns en tiotal kandidater som inte var Trump. Ingen talade lika öppet om att vara pro-invandring och vilja sätta amerikanska trupper i Syrien för att avsätta Trump.

Bush liberala internationalism var vad som utmärkte honom och måste ha varit det som fick honom att räknas som "minst dålig"?

Han var minst konservativ av dem alla.

Det är nog en tolkningsfråga, men det finns sällan särskilt mycket av konservatism, med europeiska mått mätt, i amerikanska presidentkandidater. Bush var samtidigt en kandidat som kunde ha gått vidare, till skillnad från de flest andra.

Citat:
Norrbottens svenska befolkning har olikt palestinerna inte över hälften av DNA från arkeologiska fynd från människor som levde där för 2500 år sedan. Benduinerna liksom samer har alltid varit en minoritet i Levantin, de flesta har alltid varit bosatta bönder.

Det tror jag har rätt liten betydelse för jämförelsen, men jag delar Din uppfattning att även samerna alltid varit en minoritet i Levanten.
Citera
2024-11-22, 23:03
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är nog en tolkningsfråga, men det finns sällan särskilt mycket av konservatism, med europeiska mått mätt, i amerikanska presidentkandidater. Bush var samtidigt en kandidat som kunde ha gått vidare, till skillnad från de flest andra.

Trams, även utan trumps totala förudmjukelse av mannen så var han fullkomligt utanför sin tidsanda med sin neokonservativa skitsnack och proinvandring. Cruz skulle ha vunnit utan Trump.

Så enda anledningen att du ville att han skulle vinna var för att han böjde sig djupare än alla andra inför Israel? Bryr du om något lika mycket som Israel?

Citat:
Det tror jag har rätt liten betydelse för jämförelsen, men jag delar Din uppfattning att även samerna alltid varit en minoritet i Levanten.

Vet inte vad skämtet går ut på, men det finns liknande historierevisionism från andra sidan om att ashkenazijudarna är khazarer. Det finns ju dna forskning, så varför fortsätter människor spekulera om benduiner, namnforskning och khazarer? Ska vi mätta skallar härnäst?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-11-22 kl. 23:39.
Citera
2024-11-23, 07:22
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER

Och israeliska soldater som poserar med palestinska kvinnors underkläder. Givetvis ser israelerna själva till att filma allt och posta på TikTok.

För att fortsätta Boratproblemet, nyligen tycks de ha våldtagit och torterad en välkänd palestinsk läkare till döds:

https://www.tbsnews.net/hamas-israel-war/gaza-doctor-raped-tortured-death-israeli-custody-new-report-reveals-996631

Så ser vi israeler som skriker "Död till araber!" i massdemonstrationer:

https://www.youtube.com/watch?v=PUe8XmmaJxI

Liknar ju exakt våra araber som skriker exakt samma sak i våra gator. Nu säger väl Strix att vi måste förstå vilken trauma det varit för israelerna att ha upplevt hemskhet x och y, en ursäkt som reserveras till israeler och ingen annan.

Ifall israeler beter sig exakt lika som araber så dör liksom argumentet om att de delar våra värderingar. Jag har inte ens hört någon muslimsk politiker ens i mest primitiva områden, typ talibanernas Afghanistan, som pratar om att han är stolt över att spotta på kristna dock....
Citera
2024-11-23, 08:41
Medlem
Citat:
För att fortsätta Boratproblemet, nyligen tycks de ha våldtagit och torterad en välkänd palestinsk läkare till döds:

https://www.tbsnews.net/hamas-israel-war/gaza-doctor-raped-tortured-death-israeli-custody-new-report-reveals-996631

Så ser vi israeler som skriker "Död till araber!" i massdemonstrationer:

https://www.youtube.com/watch?v=PUe8XmmaJxI

Liknar ju exakt våra araber som skriker exakt samma sak i våra gator. Nu säger väl Strix att vi måste förstå vilken trauma det varit för israelerna att ha upplevt hemskhet x och y, en ursäkt som reserveras till israeler och ingen annan.

Ifall israeler beter sig exakt lika som araber så dör liksom argumentet om att de delar våra värderingar. Jag har inte ens hört någon muslimsk politiker ens i mest primitiva områden, typ talibanernas Afghanistan, som pratar om att han är stolt över att spotta på kristna dock....

Ja, dessa nyheter tar aldrig slut och illustrerar varför Israel har så försvinnande litet stöd bland de yngre digitaliserade generationerna. Till och med unga amerikanska judar har enligt undersökningar allt svårare känna värderingsgemenskap med Israel.

Som du säger har Israel likt Ryssland drabbats av något slags mass-vansinne. Galna åsikter är inte reserverade till marginaliserade extremister på internet utan uttrycks av ministrar och mainstream-TV. Ryssland har åtminstone någon illusion att de ej behöver Väst utan kan bygga en alternativ världsordning med Kina och tredje världen. Vad är Israels långsiktiga plan när USA styrs av en generation som tröttnat på sin allierade i Levanten?
Citera
2024-11-23, 09:39
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
Ja, dessa nyheter tar aldrig slut och illustrerar varför Israel har så försvinnande litet stöd bland de yngre digitaliserade generationerna. Till och med unga amerikanska judar har enligt undersökningar allt svårare känna värderingsgemenskap med Israel.

Som du säger har Israel likt Ryssland drabbats av något slags mass-vansinne. Galna åsikter är inte reserverade till marginaliserade extremister på internet utan uttrycks av ministrar och mainstream-TV. Ryssland har åtminstone någon illusion att de ej behöver Väst utan kan bygga en alternativ världsordning med Kina och tredje världen. Vad är Israels långsiktiga plan när USA styrs av en generation som tröttnat på sin allierade i Levanten?

Ryssland är en kontinent och självständig när det gäller det mesta (mat, energi, mineraler, vapenindustri). Ryssarna är fullkomligt galna på senaste tiden men kanske ingen folkvilja till folkmord manifesteras. Drömmen är ju på riktigt att återbygga erövrade ukrainska områden och göra de till lydiga ryska medborgare.

I Israels fall har jag hört skrattretande dålig propaganda från personer som ben shapiro om att Gaza kan återbyggas efter kriget lnär Israel befriat palestiner från onda hamas iksom Japan och nazityskland återbyggdes.

Men detta är propaganda åt amerikanska öron, i Israel existerar bara drömmen att lämna ruiner som man sedan kan befolka med judiska bosättare och på så sätt "återbygga".
Citera
2024-11-24, 00:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Trams, även utan trumps totala förudmjukelse av mannen så var han fullkomligt utanför sin tidsanda med sin neokonservativa skitsnack och proinvandring. Cruz skulle ha vunnit utan Trump.

Så enda anledningen att du ville att han skulle vinna var för att han böjde sig djupare än alla andra inför Israel? Bryr du om något lika mycket som Israel?

Precis som jag sa, alltså; han var inte Trump, han hade kunnat gå vidare och han stödde Israel. Du säger inte ens emot detta. Möjligen hade han inte vunnit utan Trump, men det kan vi inte säkert veta.

Citat:
Vet inte vad skämtet går ut på, men det finns liknande historierevisionism från andra sidan om att ashkenazijudarna är khazarer. Det finns ju dna forskning, så varför fortsätter människor spekulera om benduiner, namnforskning och khazarer? Ska vi mätta skallar härnäst?

Jag är mera kulturintresserad än DNA-intresserad, och konstaterar att samhällen med stort inslag av nomadism också har en annan syn på bofasthet och jordens betydelse. Jämför här delvis den kosmopolitiska globetrotter klassen - Anywheres - som ser världen som en flygplats och inte känner tillhörighet till något. De utgör inte direkt ett samhälles stöttepelare.
Citera
2024-11-24, 00:38
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Precis som jag sa, alltså; han var inte Trump, han hade kunnat gå vidare och han stödde Israel. Du säger inte ens emot detta. Möjligen hade han inte vunnit utan Trump, men det kan vi inte säkert veta.

Tycker du att det var bra att han ville sätta amerikanska trupper i området för att få bort Assad?

Det fanns ju också den totalt tokige pastorn Mike Huckabee som antagligen älskar Israel mer än till och med Bush, var inte han mer i din smak?

Värdekonservatism=stå med Israel i vått och torrt

Citat:
Jag är mera kulturintresserad än DNA-intresserad, och konstaterar att samhällen med stort inslag av nomadism också har en annan syn på bofasthet och jordens betydelse. Jämför här delvis den kosmopolitiska globetrotter klassen - Anywheres - som ser världen som en flygplats och inte känner tillhörighet till något. De utgör inte direkt ett samhälles stöttepelare.

Det är ett tämligen opassande argument när vi jämför palestinier med judar, vilka har varit mest nomadfolk? Nomaderna är under 1% av Levantins befolkning, medan nästan betydligt fler judar varit ett slags nomadfolk igenom århundranden tillbaka och inte sällan så kan de ha familjehistorier där varje ny generation flyttat till ett nytt land.

Vet inte ifall du riktigt förstår att Levantin är ett medelhavsområde som till majoriteten historiskt varit bönder, undantaget typ nagevöknen som mycket riktigt främst befolkas av benduiner. Palestinien har ju 40 000 benduiner och 5 miljoner icke-nomadfolk så det räknas inte ens till 1% av befolkningen och liknar närmast samerna i Sverige.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-11-24 kl. 00:43.
Citera
2024-11-24, 09:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Tycker du att det var bra att han ville sätta amerikanska trupper i området för att få bort Assad?

Det fanns ju också den totalt tokige pastorn Mike Huckabee som antagligen älskar Israel mer än till och med Bush, var inte han mer i din smak?

Värdekonservatism=stå med Israel i vått och torrt

Menar Du "moraliskt bra" eller "funktionellt bra". Möjligen det förra, men knappast det senare. I politiken måste man balansera mellan dessa "bra" påfallande ofta.

Nej, nästan ingen amerikansk presidentkandidat faller mig i smaken, men som förklarat måste man ibland välja vad som kan bedömas som minst ont.

Citat:
Det är ett tämligen opassande argument när vi jämför palestinier med judar, vilka har varit mest nomadfolk? Nomaderna är under 1% av Levantins befolkning, medan nästan betydligt fler judar varit ett slags nomadfolk igenom århundranden tillbaka och inte sällan så kan de ha familjehistorier där varje ny generation flyttat till ett nytt land.

Vet inte ifall du riktigt förstår att Levantin är ett medelhavsområde som till majoriteten historiskt varit bönder, undantaget typ nagevöknen som mycket riktigt främst befolkas av benduiner. Palestinien har ju 40 000 benduiner och 5 miljoner icke-nomadfolk så det räknas inte ens till 1% av befolkningen och liknar närmast samerna i Sverige.

Detta är inte en matematisk operation, utan snarast en kulturantropologisk eller etnologisk analys. Därav att man också kan göra jämförelser till motsvarande aspekter i andra avseenden.
Citera
2024-11-24, 19:09
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte riktigt så. Jag vill ha en allmän återvandring av invandrare från i första hand Mellanöstern och Afrika, och jag tycker att vi ska börja med de som begått brott här, det sistnämnda är absolut viktigast. Men att specifikt kasta ut människor för att de deltagit i - fredliga - demonstrationer, det vill jag inte. Oavsett vad de har demonstrerat för eller emot. För detta med demonstrationsfriheten, och att polisen skyddar demonstrationen oavsett vad den är för eller emot, är en oerhört viktig del av vår demokrati.

Ja, jag har några vänner som jämt pratar om "det judiskt-kristna arvet", "den judisk-kristna traditionen" o.s.v., som de menar är viktigt att bevara, och dessa som gör det är även på Israels sida nu. Jag förstår det inte heller! Finns ingen anledning att göra någon sammankoppling mellan judendom och kristendom - och detta är ju judarna inte heller intresserade av - utan där får man nog välja vilket man vill tillhöra.

Diskussion på twitter om att Israel-sympatierna är M, KD och L's politiskt korrekta sätt att säga att de vill kasta ut muslimer.

Citat:
Herr Husis:
Att hela den interna debatten kring Israel/palestina-konflikten fungerar som en proxy för ängsliga borgare som inte vågar erkänna mångkulturalismens misslyckande håller jag med om - och det är hela min poäng.

Att uttryckligen stå upp för svenskarnas intressen och att driva en politik som syftar till att de ska känna sig trygga är fortfarande så tabubelagt att man tvingas använda Israel-Palestina som ursäkt för att inte riskera att stämplas som rasist.

Chang Frick:

Men jag vill nog påstå att iaf SD har adresserat vad de kallar ”svenskfientlighet” och flera gånger gett exempel på det osv. Så att säga att ”inget parti” har argumenterat för det där är väl kanske inte helt sant.

Däremot är det korrekt att de traditionellt borgerliga partierna har en ångest över att adressera etnisk våld riktat mot svenskar, det anses lite fult. Men drabbar det minoriteter går det prata om det, än mer om det är judar. Den biten upplever jag också.

Skälet till det är en ängslighet. Man kan ju kallas rasist om man adresserar våld och hot mot svenskar, men det går att skydda sig med antisemitism-kortet om det drabbar judar.

Det är inte så att de egentligen gör skillnad på judar och svenskar, det handlar nästan uteslutande om rädslan för att anklagas vara rasistfascist.

Så när det är judar som drabbas upplever många i borgerligheten att ”äntligen” kan de prata om det som SD försökt sätta ord på i ett decennium. Så då kramas varenda droppe ur den trasan så att säga och de är beredda att göra vad som helst för att ”stoppa antisemitismen”. Men det är som sagt för att de gömmer sig bakom det när de i själva verket, innerst inne, vill utvisa araber/muslimer/mellanöstern eller vad vi nu ska kalla det.
Citera
2024-11-24, 19:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Diskussion på twitter om att Israel-sympatierna är M, KD och L's politiskt korrekta sätt att säga att de vill kasta ut muslimer.

Så dumt i så fall.

Men Sd försvarar också det pågående folkmordet nu. Och DE är ju inte precis rädda för att tala ur skägget när det gäller muslimer! Jag röstade faktiskt på AfS i EU-valet sist, för jag tyckte inte att jag kunde rösta på Sd när de har gått så här snett, fast jag är medlem och har varit det i många år. Får se vad jag gör till riksdagsvalet - det känns som ett svek att inte rösta på Sd i riksdagsvalet ändå, när de gjort så mycket för Sverige. Och AfS har inga chanser att komma in i riksdagen. Önskar Sd hade kunnat hålla sig utanför utrikespolitiken helt och hållet, som icke-regeringsparti BEHÖVER de inte ens ha någon åsikt i Palestinafrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in