2024-11-02, 18:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Detsamma i Sverige vad gäller unga. Jag läser många unga Sverigedemokratiska politiker och de tar nästan aldrig upp Israel/Palestina på sociala medier förutom att de vill kasta ut de som demonstrerar för Hamas (och det hoppas jag du också vill).

Inte riktigt så. Jag vill ha en allmän återvandring av invandrare från i första hand Mellanöstern och Afrika, och jag tycker att vi ska börja med de som begått brott här, det sistnämnda är absolut viktigast. Men att specifikt kasta ut människor för att de deltagit i - fredliga - demonstrationer, det vill jag inte. Oavsett vad de har demonstrerat för eller emot. För detta med demonstrationsfriheten, och att polisen skyddar demonstrationen oavsett vad den är för eller emot, är en oerhört viktig del av vår demokrati.

Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jo, visst bör man kasta ut hamas-sympatisörer. Inte för att de sympatiserar med hamas (vilket jag inte gör, men är mer förståeligt än att sympatisera med isis eller alquaida), utan för att de inte borde befinna sig i Sverige.

Kristna sionister är märkliga varelser: de brinner inte för kristnas lidande i mellanöstern utan stödjer istället fullhjärtat en annan religions rätt till en stat, och därutöver deras rätt att skapa storisrael. De finansierar ibland till och med israeliska bosättares terrorism och pogromer mot civila palestinare i västbanken, och en del av dessa palestinare är kristna. Mycket märkligt.

Ja, jag har några vänner som jämt pratar om "det judiskt-kristna arvet", "den judisk-kristna traditionen" o.s.v., som de menar är viktigt att bevara, och dessa som gör det är även på Israels sida nu. Jag förstår det inte heller! Finns ingen anledning att göra någon sammankoppling mellan judendom och kristendom - och detta är ju judarna inte heller intresserade av - utan där får man nog välja vilket man vill tillhöra.
Citera
2024-11-02, 18:12
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte riktigt så. Jag vill ha en allmän återvandring av invandrare från i första hand Mellanöstern och Afrika, och jag tycker att vi ska börja med de som begått brott här, det sistnämnda är absolut viktigast. Men att specifikt kasta ut människor för att de deltagit i - fredliga - demonstrationer, det vill jag inte. Oavsett vad de har demonstrerat för eller emot. För detta med demonstrationsfriheten, och att polisen skyddar demonstrationen oavsett vad den är för eller emot, är en oerhört viktig del av vår demokrati.

Ja, jag har några vänner som jämt pratar om "det judiskt-kristna arvet", "den judisk-kristna traditionen" o.s.v., som de menar är viktigt att bevara, och dessa som gör det är även på Israels sida nu. Jag förstår det inte heller! Finns ingen anledning att göra någon sammankoppling mellan judendom och kristendom - och detta är ju judarna inte heller intresserade av - utan där får man nog välja vilket man vill tillhöra.

Finns även en rasaspekt som inte får ignoreras. Judar är vitare än araber*, så när man ser bilder på
dessa israeliska offer för 7 oktober
så tycker många svenskar och liknande se sin egen dotter.

*ja, jag vet att sefard- och mizrahijudar är renrasiga MENA men dessa är i minoritet bland judarna va?
Citera
2024-11-02, 18:24
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Det låter som en bra plan
Det jusiskt kristna har många beröringspunkter.
Hinduer o Buddhister är ofta goda människor med. Ofta är det Mena som är problemet

Detta får dock ej sägas i Svt o Tv4
Citera
2024-11-02, 18:29
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Hinduer o Buddhister är ofta goda människor med. Ofta är det Mena som är problemet

Förvirrande inlägg, håller du med Palestina-vännen Merwinna eller inte?

Och när du säger MENA menar du muslimer? Du vet, judar och kristna är också MENA och de flesta muslimer är inte MENA.
Citera
2024-11-02, 18:31
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Förvirrande inlägg, håller du med Palestina-vännen Merwinna eller inte?

Och när du säger MENA menar du muslimer? Du vet, judar och kristna är också MENA och de flesta muslimer är inte MENA.

Tror ej hon gillar Palestina... hon gillar bara inte Israels agerande sista tiden...

Men jag kanske har missförstått.
Själv gillar jag att Israel håller koll på muslimerna i mellanöstern
Citera
2024-11-02, 18:32
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Tror ej hon gillar Palestina... hon gillar bara inte Israels agerande sista tiden...

TS håller INTE med dig.
Citera
2024-11-02, 18:34
Medlem
perry2s avatar
Citat:
TS håller INTE med dig.

Muslimer e smuts

TS
"Följdfrågan blir då varför just det religiöst är viktigt för kristna att judar ska äga det heliga landet? Varför inte istället driva för att Jerusalem ska vara en religiös huvudstad som tillhör alla 3 abrahamitiska religioner istället för att driva på tesen att det ska vara en specifikt judisk huvudstad?"
Citera
2024-11-02, 18:42
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
UNRWA är ett tämligen gammalt, och unikt, FN-organ. När Israel nu går hårt åt detta organ, så skakar det litet i FN:s grundvalar. Detta oroar både Säkerhetsrådets permanenta medlemmar som har veto-rätt och alla mindre länder som ser FN som en garant för folkrätt och skydd mot stormakter. Men, mycket handlar nog om ovana. En sådan bredsida mot FN, både mot UNRWA och FN:s generalsekreterare, är något radikalt nytt. Kritik mot FN har funnits i decennier, men att anklaga ett av organen för terroriststöd är något nytt, i alla fall när en stat gör det. Det betyder att Israel i praktiken betraktar FN som en del i motståndet mot Israel.

Jag brukar undvika att spå om framtiden, men utesluter därvid ändå inte att detta kan vara en vattendelare där fler stater framöver vågar göra det Israel gör. Om det blir mest bra eller mest dåligt är för tidigt att säga. Emellertid saknas det inte orsaker att starkt kritisera FN på ett flertal grunder.

Du snackar skit. Det enda som skakar är dina läppar vid åsynen av omskuret. Som jag visat tidigare så finns det inget land som stödjer Israels linje mot UNRWA. Inte ens USA. Börja du oroa dig för Israels grundvalar istället.
Citera
2024-11-02, 18:54
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Ingen behöver hålla koll på vad muslimer gör i sina hemländer, vi behöver bara we till att de inte kommer till europa.

Citat:

Kristendomen är universalistisk medan judendomen är exklusiv, det finns allt för väsentliga skillnader för att tala om en gemensam värdegrund. Ta bort Jesus från kristendomen så får du en helt annan värdegrund.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-11-02 kl. 18:57.
Citera
2024-11-02, 19:40
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:

Vilka är dessa ”judisk-kristna beröringspunkter”? I termer av religion så har Kristendomen mer gemensamt med Islam än med Judendom. Islam erkänner Jesus som en profet men enligt Talmud så kokas han i bajs och sperma i sheol(helvetet).
Citera
2024-11-02, 19:46
Medlem
Palestina är jävulsdyrkare och måste utrotas dom följer en profet som våldtog avrättade och utförde sex med barn.Och dom tror Gud utsåg han som profet.Det var Jävulen men dom är för dumma att förstå
Citera
2024-11-02, 19:57
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Palestina är jävulsdyrkare och måste utrotas dom följer en profet som våldtog avrättade och utförde sex med barn.Och dom tror Gud utsåg han som profet.Det var Jävulen men dom är för dumma att förstå

Enligt judarna så kokas ju Jesus i bajs i helvetet. Finns även filmklipp på judar i Israel som spottar på kristna som går ut ur en kyrka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in