Citat:
Ursprungligen postat av
pojkpingis
En anonym från senaste PU var ju i kontakt med Jeremiah för drygt ett år sedan (eller om det var två, tiden går) och torgförde en del om hur de tänkt, resonerat, osv. Det var intressant att ta del, även om det fanns en del hål i berättelsen, en del spekulationer och antaganden uteblev, givetvis omkring vapnet (vill jag minnas).
Med tanke på mordets dignitet och det stora allmänintresset, anser jag att han borde vara mer transparant. Vapenbiten är ju det stora frågetecknet. Där har det mig veterligen inte kommit fram ett pip, om hur de resonerat. Även om de (uppenbarligen) inte har någon lösning eller fakta kring det, bör de ju kunnat presentera en eller flera teorier om det, men den frågan föll mellan stolarna genom att föra ett lite udda cirkelresonemang.
Han borde även förklara utstämplingen, vilken han verkat fått om bakfoten (var den skedde) om han nu inte sitter på info som vi övriga missat eller missuppfattat? Den är ju aningen avgörande, som jag ser det? Jag skulle även vilja veta hur de uppfattade flertalet förhörspersoner (dessa frågor har aldrig berörts), även om jag så klart förstår det känsliga omkring det, dock gissar jag att dessa observationer ger en viss tyngd i deras slutgiltiga beslut om uthängning och nedläggning. Analyser saknas. Detta är väl några frågor som jag tycker saknas.
Edit: Petersson svarade väl ytterst sparsamt (på de frågor han bemödade sig att svara på), han undvek att svara på flertalet, och agerade hal ål kring flera. Och någon vidare berättelse om arbetet, eller resonemang, har ju i mycket helt uteblivit. Surputten Ölvebro framstår ju i jämförelse som transparant.
När jag läste Walls senaste bok framgår det i intervjun med KP att han inte rikigt verkar ha haft koll på det där med utstämplingen. Det öppnar helt klart upp för att det förekommit någon slags felaktig information i PU, och kanske rent av konsensus runt denna felaktiga information. Säg att PU har fått för sig utstämplingen skedde vid ytterdörren, om han då stämplar ut 23:19:00-23:20:00, då kan han omöjligt vara ett vittne som går in i efterspelet. Hela grundhistorien med honom som vittne åker då i papperskorgen.
Jag har torgfört flera gånger hur otroligt allvarligt faktafel detta var vid pressträffen. Hur det förmedlar ut en bild till världen att SE i stort sett omöjligt kan ha gått vänster och blivit vittne. Det verkar vara ett rikigt ödesdigert faktafel. Men vi ska nog vända på det. Det allvarligaste är trots allt att PU av allt att döma tror det förhöll sig så med stämplingen. De har trots påpekanden inte lagt fram ett enda tecken på att uppgiften i powerpointen var korrekt.
Jag tyckte det var sjukt att de inte granskat vad som stod i powerpointen och manuset, så ett sånt faktafel slunkit med. Men detta skulle kalas ut till hela världen, jag är övertygad om att PU granskade powerpointen och manus, och då kan man bara dra en slutsats - PU hade fått det om bakfoten. En grundpelare i deras teoribygge som får helheten stg rasa.
Blev det en kalldusch för KP och co när de insåg?
Sen i intervjun i Walls bok så vägrar KP säga att själva utstämplingstiden inte är fastslagen. Men han kan inte backa upp det med fakta.
Jag tror historien kommer döma nedläggningen hårt, och debaklet med utstämplingen kommer vara beviset på att de gjort fel.