2024-11-23, 14:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Måndagen den 3 mars 1986.

Edit: Jo väskan nämns faktiskt den 3 mars i DN. Jag hade för mig jag sett det tidigare men häromdagen (igår?) när jag kollade så hittade jag inte det men nu hittade jag det igen:
"kvinnan mötte den troliga gärningsmannen på David Bagares gata ... mannen var mörkklädd, hade lång eller halvlång rock eller jacka ...under språngmarschen ner mot Smala gränd bar mannen på en bagliknande väska som han försökte öppna blixtlåset på"

Lite intressant att hon i den här texten garderar rocken med jacka, på samma som Jeppsson gjorde och det är ju inte konstigt. Det är nog inte så lätt att skilja en halvlång jacka från en dito rock under rådande omständigheter.

Väskan nämns tidigare än så. Den här artikeln är ju skriven med den tidigare uppgiften som källa.

Det är inte "kvinnan" som garderar rock med jacka. Det är journalisten som skriver artikeln.

Eller vill du ta med "bagen" i diskussionen också?
Citera
2024-11-23, 14:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Inte vet jag när SB grejen började, men det var vel genom SB att TP kom in i det här. Tex.

Han tänkte vel USA- CIA- SB - 💥

Lite som Sydafrika, spåret är i grund och botten politiskt. TP är sosse.

Sen det med historien till Skandia/Thule.

Fast nu var det ju du som pratade om SB. Inte TP.
Citera
2024-11-23, 15:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vilka kan tänkas ha kvar SEs hotmailadress? Polisen som utredde Madelene Maccans försvinnande fick ut uppgifter från hotmail nyligen och de mailen var från 2007.

Kanske: Kill.bastard.palmtree.now@hotmail.com?
¨
Den går säkert att ta reda på, på något sätt.

Hur många SE finns det som inte har varit aktiva sedan i juni år 2000?

Lösenord: Slemsug123?

Eller tas inaktiva konton bort efter några år?
Citera
2024-11-23, 15:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker det verkar som Palmeutredningarna valt ut en sak i taget.

Holmer: Victor G och sen PKK.
Ölvebro: Christer P

CP blev epokens omslagspojke. Men det innebär inte att man inte intresserade sig för andra uppslag under den.

Utredningen av CA genomförs då. Alf L utreds som misstänkt. Två stora uppslag vid tiden är exempelvis Tomas T och Mirko V. Ett stort antal individer som sorteras ut med ledning av GMP:n utreds.

Citat:
Dag A: Lite mer blandat. Christer A, Sydafrika och Walkie-Talkies
Krister P : Skandiamannen plus militär -underrättelse spåret.
Citera
2024-11-23, 15:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Bra inlägg.

Engström hör blå jacka från Lisbeth, lämnar sedan brottsplatsen och när han återvänder blir han förvånad över signalementsförskjutningen till rock och keps. Precis som Lars Jeppsson blev. Det är inte raketforskning direkt.

Du missar det viktiga när man tror SE är GM.. Lisbet som springer runt och säger saker till folk pratar inte med någon...
Citera
2024-11-23, 15:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns två andra möjliga missförstånd som kan ha utövat inflytande här.

Åklagaren menar att SE:s uppgift om att han är på väg till en viss avgång med t-banan till Mörby var oriktig, en lögn. Tiden han lämnade Skandia stämde inte, enligt honom. Det innebär att SE i själva verket kan haft för svikt att svänga höger på Sveavägen och därmed mött makarna.

Tittar man närmare på saken visar det sig dock att det SE uppger stämmer med den avgång från T-Centralen han berättar om. Det stämmer också med de tider han lämnar Skandia i relation till avgångstider andra övertidskvällar.

Det andra möjliga missförståndet gäller möjligheten att binda ett vapen till mordkulorna. Det poängteras av såväl åklagaren som spaningsledaren att NFC uttalat att det inte är möjligt.

Man har vapensamlarens revolver som man ”tyvärr inte fick ett positivt svar på” (den sköt ju nolla). Jag tror att man bedömer att det är så långt man kan komma med ett vapen givet det NFC uttalar.

Hela den här saken verkar ha blivit fel på så vis att inte med säkerhet kunna binda ett vapen till kulorna översatts till inte kunna identifiera överensstämmelser i någon grad överhuvudtaget.

Det påstås att det inte går att avgöra om mordkulorna utskjutits med samma vapen.
Korrekt är förmodligen att det inte går att avgöra den saken med säkerhet. De två Palmekulorna bär överensstämmande spår, men inte i tillräcklig grad för att kunna säga något med säkerhet. Det troliga är därmed att ett sedan 1986 orört mordvapen skulle avsätta spår på kulor som liknar Palmekulornas i någon grad.

Intressant. Den första punkten hakar ju i punkten om stämpelklockan också.

Sista PU utgick alltså från att SE kom ut på gatan minuter före LOP, ändå befann sig på mordplatsen relativt nära i tid till skotten och dessutom ljög om avgångstider för att möjligen dölja att han tog höger för att bli Tensonmannen.

Det skulle till och med jag kunna klassa som en rimlig grund för misstanke. Synd att det var ett luftslott bara. Häpnadsväckande hur KP lyckades finta bort sig själv så grovt.

I ett postmortem över vad som gick snett under upptakten till den huvudlösa pressträffen bör detta ha en självklar och central roll.
Citera
2024-11-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det var en udda formulering, minst sagt. Vad hindrar utredningen att vara öppen till de tunga indicierna rullar in, eller för den delen lösningen? Som bekant intresserade såväl senaste som förra utredningen sig för flera uppslag. Varför kunde man inte bara lägga SE åt sidan en smula medan man utredde andra (uppenbarligen) intressanta spår? Som du är medveten är ju även CA ett intressant spår, vilket även tidigare utredning ansåg. Man hade likväl kunnat försöka gå till botten med det parallellt, även uppslag som inte innebär en ensam gärningsman. Finns ju några varianter på det, som du vet.

Om dessa påstående är korrekta att GM hade keps och att YNs vittnesuppgifter är att hon ser GM med en väska med samma mått som Engströms...

Är det verkligen då rimligt att det finns 2 män med keps och liten väska som springer båda i gränden ?

Jag tycker mina påstående är väldigt rimliga men jag är så jävla förvånad att folk i tråden inte ser omöjligheterna att det är två män !

Du har en teori att Engström är kanske bara där och ska förvirra utredningen men då är det ju en förklaring...
Citera
2024-11-23, 15:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Väskan nämns tidigare än så. Den här artikeln är ju skriven med den tidigare uppgiften som källa.

Det är inte "kvinnan" som garderar rock med jacka. Det är journalisten som skriver artikeln.

Eller vill du ta med "bagen" i diskussionen också?
Stämmer, kvinnan är övertygad om rock hela tiden. Det är Jeppsson som garderar jacka med rock och det är inte konstigt. Att skilja på en jacka och rock kan inte vara helt lätt under rådande förhållanden, mörkt etc. Det är bara här på Flashback det är lätt.

Väskan nämndes i DN i den tidning som kom ut tidigt på morgonen den 3 mars. Den lilla väskan nämndes av Holmér dagen innan, söndagen den 2 mars. Det spelar absolut ingen roll om det fanns en ännu tidigare uppgift om den lilla väskan med måtten 15*20 cm.

(Den lilla väska Engström hade med sig till förhöret i april hade ungefär samma mått men det spelar inte heller någon roll. Som GM hade han förmodligen inte med sig samma väska som på mordkvällen, möjligen en liknande. Ungefär som med kläderna).
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-23 kl. 15:27.
Citera
2024-11-23, 15:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det framgår inte av texten. Ska man spekulera så är det någon kontakt inom utredningen man pratat med under söndagskvällen efter att väskuppgiften blivit känd. Tror inte att man hunnit prata med Nieminen själv, förmodligen visste inte DN vem "kvinnan" som sett väskmannen var i det här skedet. Än mindre att de dessutom hunnit prata med henne så att det hann komma med i tidningen på måndagsmorgonen.
Ja troligen hade väl någon på DN en egen kontakt inom polisen, och fick veta saker som polisen inte hade gått ut med officiellt. Det verkar vara åtminstone två saker som DN var ensamma om att rapportera om.

Dels alltså det här med att observationen av den springande mannen med väskan hade gjorts just uppe på David Bagares gata:

Och dels det här med att ett vittne i lång rock skulle ha tagit upp jakten på mördaren:

Kanske var det samma journalist i båda fallen (och kanske också samma läckande polis)?
Senast redigerad av Draifos 2024-11-23 kl. 15:29.
Citera
2024-11-23, 15:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
En anonym från senaste PU var ju i kontakt med Jeremiah för drygt ett år sedan (eller om det var två, tiden går) och torgförde en del om hur de tänkt, resonerat, osv. Det var intressant att ta del, även om det fanns en del hål i berättelsen, en del spekulationer och antaganden uteblev, givetvis omkring vapnet (vill jag minnas).

Med tanke på mordets dignitet och det stora allmänintresset, anser jag att han borde vara mer transparant. Vapenbiten är ju det stora frågetecknet. Där har det mig veterligen inte kommit fram ett pip, om hur de resonerat. Även om de (uppenbarligen) inte har någon lösning eller fakta kring det, bör de ju kunnat presentera en eller flera teorier om det, men den frågan föll mellan stolarna genom att föra ett lite udda cirkelresonemang.

Han borde även förklara utstämplingen, vilken han verkat fått om bakfoten (var den skedde) om han nu inte sitter på info som vi övriga missat eller missuppfattat? Den är ju aningen avgörande, som jag ser det? Jag skulle även vilja veta hur de uppfattade flertalet förhörspersoner (dessa frågor har aldrig berörts), även om jag så klart förstår det känsliga omkring det, dock gissar jag att dessa observationer ger en viss tyngd i deras slutgiltiga beslut om uthängning och nedläggning. Analyser saknas. Detta är väl några frågor som jag tycker saknas.

Edit: Petersson svarade väl ytterst sparsamt (på de frågor han bemödade sig att svara på), han undvek att svara på flertalet, och agerade hal ål kring flera. Och någon vidare berättelse om arbetet, eller resonemang, har ju i mycket helt uteblivit. Surputten Ölvebro framstår ju i jämförelse som transparant.

När jag läste Walls senaste bok framgår det i intervjun med KP att han inte rikigt verkar ha haft koll på det där med utstämplingen. Det öppnar helt klart upp för att det förekommit någon slags felaktig information i PU, och kanske rent av konsensus runt denna felaktiga information. Säg att PU har fått för sig utstämplingen skedde vid ytterdörren, om han då stämplar ut 23:19:00-23:20:00, då kan han omöjligt vara ett vittne som går in i efterspelet. Hela grundhistorien med honom som vittne åker då i papperskorgen.

Jag har torgfört flera gånger hur otroligt allvarligt faktafel detta var vid pressträffen. Hur det förmedlar ut en bild till världen att SE i stort sett omöjligt kan ha gått vänster och blivit vittne. Det verkar vara ett rikigt ödesdigert faktafel. Men vi ska nog vända på det. Det allvarligaste är trots allt att PU av allt att döma tror det förhöll sig så med stämplingen. De har trots påpekanden inte lagt fram ett enda tecken på att uppgiften i powerpointen var korrekt.

Jag tyckte det var sjukt att de inte granskat vad som stod i powerpointen och manuset, så ett sånt faktafel slunkit med. Men detta skulle kalas ut till hela världen, jag är övertygad om att PU granskade powerpointen och manus, och då kan man bara dra en slutsats - PU hade fått det om bakfoten. En grundpelare i deras teoribygge som får helheten stg rasa.

Blev det en kalldusch för KP och co när de insåg?

Sen i intervjun i Walls bok så vägrar KP säga att själva utstämplingstiden inte är fastslagen. Men han kan inte backa upp det med fakta.

Jag tror historien kommer döma nedläggningen hårt, och debaklet med utstämplingen kommer vara beviset på att de gjort fel.
Citera
2024-11-23, 15:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Stämmer, kvinnan är övertygad om rock hela tiden. Det är Jeppsson som garderar jacka med rock och det är inte konstigt. Att skilja på en jacka och rock kan inte vara helt lätt under rådande förhållanden, mörkt etc. Det är bara här på Flashback det är lätt.

Väskan nämndes i DN i den tidning som kom ut tidigt på morgonen den 3 mars. Den lilla väskan nämndes av Holmér dagen innan, söndagen den 2 mars. Det spelar absolut ingen roll om det fanns en ännu tidigare uppgift om den lilla väskan med måtten 15*20 cm.

(Den lilla väska Engström hade med sig till förhöret i april hade ungefär samma mått men det spelar inte heller någon roll. Som GM hade han förmodligen inte med sig samma väska som på mordkvällen, möjligen en liknande. Ungefär som med kläderna).

Nej de som garderar jacka med rock är spaningsledningen. Det är ju därifrån DN får uppgifterna, Holmérs presskonferens dagen innan.

Spelar nån roll om väskan nämnts tidigare? Klart det gör, frågan var ju när väskan nämns först. Och det var inte i DN.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-11-23 kl. 15:51.
Citera
2024-11-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast nu var det ju du som pratade om SB. Inte TP.

Du frågade om hur en sån grej med SB hadde gått till. Jag svarade vel mer hur den hadde kommit till.
Ser den.

Men altså jag är inte operatör i varken CIA eller SB så hur det isåfall har gått till nej det vet jag INGENTING om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in