Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Den kognitiva förmågan försämras under ruset, det är det väl ingen som förnekar. So what? Det är inte så att man röker en joint när man ska göra något som kräver koncentration.
Visa gärna studier som påvisar att den kognitiva försämringen kvarstår när substansen lämnat kroppen.
Om inte din pappa dog av rökning så var väl rökning inte farligt för honom? Min farfar blev över 90 och rökte ett pack ofiltrerade John Silver om dagen. Rökningen var alltså inte speciellt farlig för honom.
Med andra ord är det inte speciellt troligt att det är massor av högtuppsatta chefer som röker på hela dagarna
. Meta-analyser och översiktsartiklar
Broyd et al. (2016): En omfattande meta-analys undersökte långvariga effekter av cannabis på kognition och fann att kronisk användning är associerad med försämringar i minne, uppmärksamhet och exekutiva funktioner. Effekterna är tydligare hos dem som började använda i unga år, men vissa funktioner kan förbättras efter att användningen upphör.
Källa: Neuroscience & Biobehavioral Reviews
Schreiner & Dunn (2012): Denna studie fann bevis för att långvarig cannabisanvändning kan resultera i subtila men mätbara kognitiva nedsättningar, särskilt inom arbetsminne och processhastighet, även efter en längre period av avhållsamhet.
Källa: Experimental and Clinical Psychopharmacology
2. Studier på unga användare
Meier et al. (2012): En longitudinell studie med deltagare från Dunedin-kohorten (Nya Zeeland) följde individer från barndom till 38 års ålder. Studien fann att personer som började använda cannabis som tonåringar och fortsatte med regelbunden användning visade en genomsnittlig IQ-sänkning på upp till 8 poäng i vuxen ålder. Denna kognitiva försämring kvarstod även efter att användningen upphört.
Källa: Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS)
Fontes et al. (2011): Studien undersökte ungdomar med långvarig cannabisanvändning och fann försämringar i exekutiva funktioner, särskilt inom planeringsförmåga och impulskontroll.
Källa: Drug and Alcohol Dependence
3. Studier på hjärnstruktur och funktion
Battistella et al. (2014): Forskning med hjälp av hjärnavbildningstekniker (fMRI) har visat att långvarig cannabisanvändning kan förändra hjärnstrukturer, särskilt i hippocampus och prefrontala cortex, vilket är områden som är kritiska för minne och beslutsfattande.
Källa: Neuropsychopharmacology
Zalesky et al. (2012): Denna studie undersökte ungdomar och fann att frekvent användning är associerad med minskad kopplingsförmåga (konnektivitet) mellan hjärnområden, vilket påverkar informationsbearbetning.
Källa: Journal of Neuroscience
4. Effekter av avhållsamhet
Scott et al. (2018): En studie visade att vissa kognitiva funktioner, som arbetsminne och uppmärksamhet, kan förbättras efter att man slutar använda cannabis, men det är oklart om full återhämtning sker efter långvarig användning.
Källa: JAMA Psychiatry
Sammanfattning av forskningsläget
Långvarig cannabisanvändning, särskilt under ungdomsåren, kan ge mätbara negativa effekter på kognitiva funktioner.
Skador på minne, uppmärksamhet och exekutiva funktioner är de vanligaste.
Vissa förbättringar kan ske vid avhållsamhet, men effekterna kan bli permanenta vid högdos och långvarig användning.
Om du vill ha mer detaljer om en specifik studie eller dess metodik kan jag hjälpa dig med det!
Om inte din pappa dog av rökning så var väl rökning inte farligt för honom? Min farfar blev över 90 och rökte ett pack ofiltrerade John Silver om dagen. Rökningen var alltså inte speciellt farlig för honom.
Ärligt talat? Trollar du med mig nu? Spelar du dum i huvudet?
Bara för att man inte dör så innebär det inte att man ådrog sig skadeverkningar.
Vidare med din logik så är det inte farligt att bestiga K2 så länge man inte dör eller får skador.
Detta kan appliceras på allt!
Nej men det är inte farligt att köra rakt genom stadens centrum i 200 km/h med motorcykel så länge jag inte skadar mig själv eller någon annan.
Du påstår att du inte påverkats av ditt rökande..