Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Allt kokar ner till personlighet, som jag ser det. Visst finns det dom som blir slappa och slöa men det gäller inte alla. Personligen tränar jag mycket och har en bättre form än många som är hälften så gamla.
Ta in cannabis på systemet och sälj det under kontrollerade former med samma åldersgräns som alkohol.
Det är sant, dvs var och en hanterar det annorlunda. Vissa är funktionella alkisar, andra inte. Men det är ju inte direkt hälsohöjande med handen på hjärtat förutom vid smärtlindring/medicinskt bruk. Bättre att ta en springrunda för den sakens skull. Men den sociala biten förstår jag. Det är lite som med sprit dricka själv i smyg är värre än ta en bärs med polare en fredagskväll.
Sen kan jag väl hålla med om att Cannabis effekten på samhällsnivå är bättre än alkohol (folk som degar i soffan tenderar inte att slåss på stan).
Men, folk kan inte hantera berusningsmedel ansvarsfullt. Sen måste vi också ta med individens ansvar - och den är tyvärr väldigt begränsad när man är ung (alla som har varit ung o dum känner igen sig).
Om vi säger såhär, vad är den egentliga skillnaden mellan avkriminalisering och rent legalisering? Det är inte direkt svårt att få tag på idag och vill du, så gör du. Men skulle de vara "semiöppet" a-la systemet så tror jag att gängkriminaliteten kommer att skruvas upp ännu mera då deras inkomstströmmar sinar. Polisen skulle isåfall behöva hugga huvudet av ormen och i dagsläget funkar inte det i Sverige.
Sen tycker jag att polisen kanske ska prioitera ta folk som jävlas med samhället mer än finniga tonåringar som sitter hemma och röker braj / pizzakväll.
En kombo av föräldraansvar/ samhällsansvar och individansvar.