2024-11-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Som jag förstått det spelar ålder när man börjar bruka roll. Är man ung/hjärnan inte är färdigväxt blir konsekvenserna större än om man börjar när hjärnan vuxit klart.

Bara det är ju ett argument för en kontrollerad legalisering med åldersgräns för köp.
Vilket kan sägas om princip alla droger.
Det betyder ju inte att de är harmlösa för att man brukar dom som vuxen.

En legalisering syfte måste ju vara att få folk att bruka mindre och få vård i högre utsträckning.
Citera
2024-11-23, 10:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Aldrig hört talas om någon.

Vad svarar man på det…
Citera
2024-11-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Det försämrar kognitiva funktioner under själva ruset och statistiskt sett så är det en myt att stoners skulle få sämre hjärnkapacitet än andra.

Och varför skulle någon avslöja sitt bruk för en förbudsivrare som dig?
Det finns en hel forskning på på ämnet hur det även påverkar människor långsiktigt.

Min poäng är ju att det är ett tandlöst argument att påstå att massor av höga chefer röker på dagligen utan att presentera några som helst bevis för att det är så.
Citera
2024-11-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Vad svarar man på det…
Nej exakt, du har ju inte presenterat några bevis för din tes.
Citera
2024-11-23, 10:52
Medlem
Citat:
Det finns en hel forskning på på ämnet hur det även påverkar människor långsiktigt.

Min poäng är ju att det är ett tandlöst argument att påstå att massor av höga chefer röker på dagligen utan att presentera några som helst bevis för att det är så.
Finns en hel del ny forskning som visar på att det är myter!
Citera
2024-11-23, 11:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Deras kognitiva funktioner blir sämre, man blir dummare.

Spelar ingen roll om du har 180 IQ du kan fortfarande få sämre kognitiva förmågor.

Att du själv har en vis IQ trotts att du röker på är ju irrelevant.
IQ och kognitiva förmågor är olika sätt att uttrycka samma sak. Hur är min erfarenhet irrelevant? Du påstår att cannabisanvändare blir dummare, min erfarenhet säger emot det. Har du en annan erfarenhet eller går du efter vad andra säger?
Citera
2024-11-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Allt kokar ner till personlighet, som jag ser det. Visst finns det dom som blir slappa och slöa men det gäller inte alla. Personligen tränar jag mycket och har en bättre form än många som är hälften så gamla.

Ta in cannabis på systemet och sälj det under kontrollerade former med samma åldersgräns som alkohol.

Det är sant, dvs var och en hanterar det annorlunda. Vissa är funktionella alkisar, andra inte. Men det är ju inte direkt hälsohöjande med handen på hjärtat förutom vid smärtlindring/medicinskt bruk. Bättre att ta en springrunda för den sakens skull. Men den sociala biten förstår jag. Det är lite som med sprit dricka själv i smyg är värre än ta en bärs med polare en fredagskväll.

Sen kan jag väl hålla med om att Cannabis effekten på samhällsnivå är bättre än alkohol (folk som degar i soffan tenderar inte att slåss på stan).

Men, folk kan inte hantera berusningsmedel ansvarsfullt. Sen måste vi också ta med individens ansvar - och den är tyvärr väldigt begränsad när man är ung (alla som har varit ung o dum känner igen sig).

Om vi säger såhär, vad är den egentliga skillnaden mellan avkriminalisering och rent legalisering? Det är inte direkt svårt att få tag på idag och vill du, så gör du. Men skulle de vara "semiöppet" a-la systemet så tror jag att gängkriminaliteten kommer att skruvas upp ännu mera då deras inkomstströmmar sinar. Polisen skulle isåfall behöva hugga huvudet av ormen och i dagsläget funkar inte det i Sverige.

Sen tycker jag att polisen kanske ska prioitera ta folk som jävlas med samhället mer än finniga tonåringar som sitter hemma och röker braj / pizzakväll.

En kombo av föräldraansvar/ samhällsansvar och individansvar.
Citera
2024-11-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Nej, de flesta har inte något substansberoende.

Rusmedel tenderar alltid att ha negativt nettoresultat inom livets alla områden så fort bruket blir mer regelbundet och omfattande.

Därför ska samhället ha en restriktiv hållning till dem.

Vi har ett tillåtet rusmedel som finns där med urminnes hävd. Det går att diskutera verkningarna av detta fram och åter men det kan man med alla andra rusmedel också.

Även om vi skulle komma fram till att andra rusmedel i något avseende skulle vara bättre än alkohol kommer inte dessa att ersätta alkoholen om vi tillåter dem.

Utan deras skadeverkningar kommer att läggas till alkoholens. Utgångspunkten ska därför vara att de inte släpps fram.

Kort och gott: Det är inte bra att supa och knarka. Därför ska folk låta bli.

De flesta knarkare är inte beroende heller. Det gäller både alkohol och cannabis.

Det är överlag inte bra stt sups och knarka, men männisnor har rätt att göra egna val framför allt när det gäller deras egna kroppar. Framför allt så är det inte bra att förstöra samhället i jakten på brukare.
Citera
2024-11-23, 11:54
Medlem
Citat:
IQ och kognitiva förmågor är olika sätt att uttrycka samma sak. Hur är min erfarenhet irrelevant? Du påstår att cannabisanvändare blir dummare, min erfarenhet säger emot det. Har du en annan erfarenhet eller går du efter vad andra säger?
För att det är anekdotisk bevisföring som är irrelevant för frågan i sin helhet.
Höj nivån för i helvete!

Min pappa dog inte av rökning...
Okej så rökning är inte farligt menar du?
På den nivån har vi dig.
Pinsamt låg nivå.

Det finns massor av studier som visar att cannabis försämrar den kognitiva förmågan.
Det är som att argumentera om huruvida alkohol kan försämra ens omdöme eller inte.
Citera
2024-11-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Finns en hel del ny forskning som visar på att det är myter!
Vilken forskning?
Citera
2024-11-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
De flesta knarkare är inte beroende heller. Det gäller både alkohol och cannabis.

Det är överlag inte bra stt sups och knarka, men männisnor har rätt att göra egna val framför allt när det gäller deras egna kroppar. Framför allt så är det inte bra att förstöra samhället i jakten på brukare.

Desto fler substanser som är tillgängliga desto fler som får ett beroende och får sina liv förstörda. Alla har någon svaghet.

Jag ska inte moralisera. Människan har i alla tiden använt rusmedel och det kommer vi inte att kunna göra så mycket åt.

Men det måste begränsas.

För människors val är inte bara deras egna. I första hand drabbas anhöriga till den beroende. I andra hand samhället när det ska ta hand om skador och brottslighet.
Citera
2024-11-23, 12:14
Medlem
Citat:
Men det gör du ju inte, trots att flera efterfrågat dem. Ditt svar är att du redan angett dem i andra trådar, oklart vilka. Eller så säger du att du har läst det i böcker men du namnger inga.

Du ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in