Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Jag har läst båda texterna som det länkas till och de är båda två personliga, subjektiva texter utan några källor, det är en ledare och en krönika. Det står ingenting om hur många studenter som har svårt att läsa böcker - det handlar alltså inte om att de inte kan läsa och skriva alls utan att de kämpar med längre texter.
Artikeln hänvisar förstås till andra källor. Ja, de kämpar med längre texter, för de är dåliga på att läsa och går ändå litteraturvetenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Du skriver ännu en lång radda utan att ha en aning om vad du pratar om men med ett klart syfte: att skamma skolan för att elever går ut med dåliga kunskaper alldeles oavsett hur många orsaker till detta som finns utanför skolans värld.
Man läser texter i skolan, läsning finns på schemat i svenska och eleverna får i uppgift att recensera böcker. Eleverna har läroböcker och stenciler med texter på lektionerna.
Att de ändå måste lära sig att läsa texter på nätet och kunna sålla där är en självklarhet eftersom det är där den största delen av vår information hittas numera.
Jag försöker inte skamma skolan som du säger, jag kritiserar den och vill se förändringar som gör den bättre. Vilket du verkar vara mot. Då får man en känsla av att du vill ha en låt gå skola. Man ska inte ändra nåt, allt är perfekt. All kritik är fel. Alla som kritiserar är fiender som ska bekämpas till varje pris. Jag kommer faktiskt även med konkreta förslag.
Om de inte läser texterna så spelar det inte roll. Om de får godkänt utan att göra det, så märks inte problemen på samma sätt. De som ger dem bättre betyg än de förtjänar, är förstås inte hederliga lärare med integritet och döljer problemen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Om föräldrar ser att deras barn sitter och gör annat på datorn får de ju ta sitt föräldraansvar och se till att barnen gör sina skoluppgifter - på samma sätt som föräldrar alltid varit engagerade i barnens läxor och skolgång.
Det är fult att ljuga. Alla föräldrar, har inte alltid varit det, som du påstår. Det är en ren lögn. Vissa har varit det men inte alla. Sluta hitta på.
När det är så att föräldrarna brustit, av olika anledningar, är det skolans uppgift att lära dem läsa. Här är du bara arrogant och inskränkt och tror att alla har vuxit upp i samma miljö, så är det inte alls.
Det är skolan uppgift att lära dem läsa om föräldrarna brustit. Och enligt mig, ska de då fan i mig göra det. För det åligger dem. Finns inget undantag här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Jag håller med om att uppgifterna som skolan ger eleverna ibland är för vida och på lägre stadier borde man begränsa sökandet till att ange några specifika sidor på nätet - om detta är möjligt utifrån uppgiften. Jag tycker även att man ger för stora uppgifter för tidigt och att man borde vänta med dessa till gymnasiet. Det är dock Skolverket som har en märklig uppfattning om vilka kriterier och betyg som ska användas - inte lärarna som endast får i uppgift att utföra detta. Så ska du vara arg på någon är det Skolverket - och de föräldrar som inte engagerar sig i barnens skolgång.
Fast nu håller man på att ändra det. Man kommer även att införa ämnesbetyg och att betygen ska baseras mer på nationella proven, då det har visat sig att många lärare missgynnar pojkar.
Även betygskriterierna bör ändras. De jag har läst är helt luddiga och vissa delar är inte mätbara, utan kan bedömas helt subjektivt. Det går inte säga om de är korrekta eller inte, utifrån nåt mätbart. Man bör även basera dem mer på provresultat.
Även mycket woke bör tas bort. Skolan ska se till att målet är att alla presterar på sin högsta nivå, oavsett vilka de är, inte föröka eftersträva jämställdhet.
Återigen återkommer du till att skylla på föräldrarna. Har föräldrarna felat, kan man skita i de eleverna, verkar du anse. Kommer de hem till ett hem där mamman redan tagit en vinare och pappan saknas, är det nog inte så lätt. Men det fattar förstås inte du, då du verkar helt oinsatt i hur det faktiskt kan vara för vissa barn. Då är det förstås inte barnets fel, som du vill straffa för det och lämna vind för våg, även i skolan. Du skulle behöva skaffa dig lite kunskaper själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Tvärtemot vad du tror ägnar lärarna oändligt mycket mer tid åt de elever som inte kan eller vill studera än åt dem som redan kan. Det finns en snedfördelning där de begåvade eleverna inte blir mötta på sin nivå eftersom de stökiga och/eller mindre studieinriktade eleverna tar all lärarens tid.
Det finns förstås vissa elever som har en högstanivå, som de inte kan överstiga, då hjälper det inte hur mycket man försöker. Men det går inte att lämna alla vind för våg, för att de inte haft samma uppväxt som dig. Sen som sagt. Det ska vara ordning i klassen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Studiero uppstår när eleverna har med sig inställningen hemifrån att skolan är viktig, att man ska respektera vuxna och att man måste kämpa även när det är svårt.
Jag vet inte om du själv ens har barn i skolan eller om du bara sitter och tror en massa utan att veta. Du säger att det alltid är andra som ska lösa problemen - och samtidigt anser du att det är skolan som ska ta allt ansvar för att elever lär sig läsa och inte deras föräldrar. Skolan tar sitt ansvar och försöker allt den kan men det är helt nödvändigt att eleverna själva och deras föräldrar gör sin del. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.
Det är lärarna som ska skapa ordning i klassen, inte eleverna.
Jag har förstås förslag hela tiden. Kritisera det jag säger, istället för att bara gnälla på föräldrarna och eleverna.
Om det är lärarnas uppgift att lära dem läsa, ska de förstås lära dem att läsa, om eleverna inte kan det. Det är förstås helt uppenbart. Det är deras uppgift som lärare helt enkelt. Förstår de inte det, ska de sparkas eller säga upp sig själva, för då har de hamnat i fel yrke.
Sen skulle jag vilja se en återgång till papper och penna i mycket. För det man skriver med penna, fastnar bättre, än det man skriver ner på andra sätt. Rabbla multiplikationstabellen i unga år är även bra. För det tränar minnet och är faktiskt bra att kunna, även i miniräknarnas tidevarv.
Mycket handlar om läraren också. Om de har pondus eller inte.
Jag har förstås gått skola själv. Jag gick i en klass som var enormt stökig, med en nyutbildad lärarinna som inte klarade att hålla ordning. Till slut sjukskrev hon sig och vi fick en lärarinna av den gamla skolan. Det blev knäpptyst. Bara för att hon hade pondus. Hon behövda bara titta ilsket på en elev som försökte bråka och man kände lukten när han släppte sig. Fler sådana lärare behövs. Det är förstås svårt all lära ut. Men läraren ska förstås vara den vuxne i rummet, inte en kompis. Eleverna är barn, inte vuxna människor.