2024-11-17, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Den var bakom paywall men jag hittade en artikel som refererade till och sammanfattade en artikel i HD som jag tror var samma som i Sydsvenskan. Inte så mycket info där dock...

Hon skrev "de kan ljuda". Är det inte något barn som knappt kan läsa på lågstadiet håller på med?

Jo, men marteus anade att man kommer börja med "anpassningar" på högskolan också... Sen det med CSN bör ju sålla ut vissa (speciellt analfabeter) om de får normala tentor på papper. Jag var dock inte världens bästa student i perioder... Har dock för mig att jag aldrig förlorade CSN.

Jag läste olika saker bl.a. datalogi men några terminer eller vad det var, läste jag filosofi. På delar av kursen fick vi böcker på engelska. Detta var böcker av filosofer och om filosofi, och ett tag var den eller de böcker vi skulle läsa på engelska.

På en delkurs skulle vi läsa några kapitel ur boken, och sen skriva tre sidor på svenska om det... Det var ju inte helt lätt då även om jag var hyfsad på engelska, kunde jag inte med lätthet översätta alla filosofiska begrepp och termer till svenska. Ordboken jag hade var från 1800-talet om jag minns rätt. Jag hade vid tillfället inte tillgång till internet hemma då heller... Tror det var 1992...

Poängen är att då bara antog de att vi skulle kunna läsa hur avancerade texter som helst, och t.o.m. på engelska...

Personligen har jag svårt att tro att man kommer att börja med anpassningar på högskolor, däremot tycks man ha sänkt betygen för att man ska få komma in på högskolorna och detta är ju inte en bra grej....även om det råder brist på vissa yrken måste man säkerställa att folk har en rimlig kunskapsnivå.
Min farhåga är att studenter delvis ska kunna dölja sina brister med AI, men jag tror ändå att stora saltentor görs i speciella program där AI-fusk inte är möjligt så det borde inte gå att klara högskolan utan att ha verkliga kunskaper.
Citera
2024-11-18, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Därför att urvalet av människor som faktiskt kan läsa och skriva på en förväntad nivå saknas. Då sänks kraven per automatik, annars anställs ingen.

Jag är mellanchef på ett ganska stort internationellt bolag, som ingår i en koncern med mångmiljardomsättning. Min chef kan inte skilja på de och dem, t.ex. eller stava till sådant jag anser vara ganska enkla ord. Så det är ingenting som eventuellt händer 2050 eller 2300, utan det är redan på god väg att ske.

På tron kan man bli salig.

Fast det här stämmer ju uppenbarligen inte. Återigen, bara som exempel, så har min chef både en bachelor och en master inom teknik, med ganska goda betyg (jag har nämligen sett dem).

Du vet ju inte heller exakt hur det ligger till på högskolorna i Skåne där elever (några få?) har svårt att läsa en bok, utan du uttalar dig kring det du vet - vilket är att din chef som sitter på ett tekniskt jobb (inte särskilt akademiskt/bokligt alltså utan förmodligen med en mestadels praktisk/matematisk utbildning) har svårt att skilja på de och dem. Utifrån detta tror du att vi kommer att få chefer som är analfabeter på viktiga poster i samhället.
Jag kan också bara tro och anta, men jag vet att det t.om. är journalister som stavar fel och som inte kan skilja på de och dem. De kan dock läsa och skriva.
Jag anar att de elever som knappt kan läsa på högskolorna i Skåne är invandrare som aldrig haft för avsikt att klara en hel högskoleutbildning - de har sökt något med låg antagningspoäng för att sedan få CSN så länge de klarar att hålla sig kvar på utbildningen. Men nej, jag kan inte veta utan bara tro.
Citera
2024-11-18, 00:16
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Du vet ju inte heller exakt hur det ligger till på högskolorna i Skåne där elever (några få?) har svårt att läsa en bok, utan du uttalar dig kring det du vet - vilket är att din chef som sitter på ett tekniskt jobb (inte särskilt akademiskt/bokligt alltså utan förmodligen med en mestadels praktisk/matematisk utbildning) har svårt att skilja på de och dem. Utifrån detta tror du att vi kommer att få chefer som är analfabeter på viktiga poster i samhället.
Jag kan också bara tro och anta, men jag vet att det t.om. är journalister som stavar fel och som inte kan skilja på de och dem. De kan dock läsa och skriva.
Jag anar att de elever som knappt kan läsa på högskolorna i Skåne är invandrare som aldrig haft för avsikt att klara en hel högskoleutbildning - de har sökt något med låg antagningspoäng för att sedan få CSN så länge de klarar att hålla sig kvar på utbildningen. Men nej, jag kan inte veta utan bara tro.

Du har antagligen helt rätt. Jag är precis inne på samma tanke.
Citera
2024-11-18, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men hur har de kommit in på högskolor är frågan. Alla skulle ha F i svenska. När de som läser litteraturvetenskap inte kan läsa böcker, har man passerat en gräns.

Att man sänkt kraven på högskolorna är förstås helt åt skogen, men nån måtta måste det förstås vara. Vad är nästa, matematiker som inte kan räkna(kanske finns redan). Ett totalt förfall inom skolan.

Att lärarna knappt får utbildning i hur man lär barn att läsa, är nåt som inte ens går att fatta. Så dumt är det. Det går inte att försvara.

De har fått E i svenska eftersom de aldrig förbättrar sig trots att de går om årskurser och till sist orkar inte skolan ha dessa, ofta stökiga elever, kvar utan skickar dem vidare med ett E. Lärarna blir pressade av föräldrar att godkänna elever och de tycker synd om elever som inte "kan" plugga på grund av ADHD eller dyslexi eller dålig hemmiljö, och så blir eleverna godkända.
Att lärare inte får utbildning i hur man lär barn att läsa stämmer inte, däremot kan man bara leda en häst till vattnet men inte tvinga den att dricka. Elever som hellre vill bli influencers eller kriminella är inte motiverade att lära sig läsa och deras föräldrar anser att de bara behöver veta vad det står i Koranen - och det kan de lära sig muntligt. Om man nu ska hårddra det hela...
Citera
2024-11-18, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Det är väl klart att universiteten antar analfabeter när antagningspoängen från HP för sådana program många söker sig till ser ut såhär?
Sjuksköterska: 0,35
Lärare: 0,30
Socionom: 0,90
Röntgensjuksköterska: 0,35
Personal och arbetsliv: 0,25
Man antar ju att det är inom dessa utbildningar dessa personer återfinns.

För jämförelse kräver läkarprogrammet 1.65, psykologprogrammet 1.4, civilingenjör inom teknik 1.35 och högsta möjliga poäng är 2.0.

Tror inte riktigt du förstår hur HP fungerar relativt till antagning.
Citera
2024-11-18, 00:37
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det hävdades i en artikel att antalet analfabeter ökar i Sverige. Detta i sig är skrämmande men även att det finns studenter (tydligen också med svenskt påbrå) på universitet som inte ens kan läsa. En kvinnlig artikelförfattare, ponerade att de måste fått glädjebetyg genom hela gymnasiet, plus anpassningar där de fått lyssna på ljudböcker istället. Hon spekulerade också kring att möjligen kommer anpassningar också ske på högskolan, så att vi kanske kommer få akademiker som är analfabeter... Sen nämndes också att dessa "anpassningar" börjar redan i grundskolan, vilket kanske är grunden till problemet. Har barn inte lärt sig läsa hyfsat tidigt, blir det bara ännu svårare...

Ytterligare en artikel idag i samma ämne, och även att det refereras till tidigare artiklar som tagit upp det... Fast för mig verkar det helt bisarrt... Hur kan någon som inte eller knappt kan läsa, få höga nog betyget på gymnasiet för att kunna komma in på en högskoleutbildning? Dessutom, hur kan personen vilja det? Jag har läst på högskolan, och jag hade absolut inte gjort det om jag haft problem att läsa...

Så hela detta ter sig ytterst underligt. Det låter nästan för underligt för att kunna vara sant... Det nämndes också att ungdomar i ganska stor grad inte heller är bra på digitala saker, och har t.ex. svårt att värdera om information är sanningsenlig eller inte. Exakt vad detta närmare gällde har jag ingen större koll på...

Så hur mycket av detta stämmer, och i så fall vad beror det på? En analfabet på universitet låter som en skruvad boktitel, men är som det hävdas, tydligen idag inte helt ovanligt..

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/vi-kan-inte-ha-analfabeter--pa-svenska-universitet/

https://www.expressen.se/kultur/victor-malm/snart-bestar-sverige-av-fullkomliga-idioter/

Tyvärr kan jag inte läsa din text för jag är analfabet, men jag tror inte man kan anse sig vara en akademiker utan att läsa. Bra forskare kanske men inte akademiker. Då måste man läsa spaltmeter och skriva en massa fina onödiga ord som bara de som gör exakt så som du förstår.
Citera
2024-11-18, 08:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
De har fått E i svenska eftersom de aldrig förbättrar sig trots att de går om årskurser och till sist orkar inte skolan ha dessa, ofta stökiga elever, kvar utan skickar dem vidare med ett E. Lärarna blir pressade av föräldrar att godkänna elever och de tycker synd om elever som inte "kan" plugga på grund av ADHD eller dyslexi eller dålig hemmiljö, och så blir eleverna godkända.
Att lärare inte får utbildning i hur man lär barn att läsa stämmer inte, däremot kan man bara leda en häst till vattnet men inte tvinga den att dricka. Elever som hellre vill bli influencers eller kriminella är inte motiverade att lära sig läsa och deras föräldrar anser att de bara behöver veta vad det står i Koranen - och det kan de lära sig muntligt. Om man nu ska hårddra det hela...
Det handlar inte bara om ADHD. Att man ger människor betyg de inte förtjänar, är förstås fel. Att lärare själva säger att de knappt fått nån utbildning i all lära barn läsa, motsäger det du säger. Så saker behöver åtgärdas nu, eller för tjugo år sedan. Vänsterns teorier om bildning har dominerat och nu ser vi resultatet. Idiotifieringen.

Idioter på akademierna som bildar lärare med idiotiska teorier som sen lärs ut av idioter på skolorna.

Frågan är varför du försvarar det. Du tar upp problem som ursäkter, inte som problem som faktiskt behöver lösas.
Citera
2024-11-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det handlar inte bara om ADHD. Att man ger människor betyg de inte förtjänar, är förstås fel. Att lärare själva säger att de knappt fått nån utbildning i all lära barn läsa, motsäger det du säger. Så saker behöver åtgärdas nu, eller för tjugo år sedan. Vänsterns teorier om bildning har dominerat och nu ser vi resultatet. Idiotifieringen.

Idioter på akademierna som bildar lärare med idiotiska teorier som sen lärs ut av idioter på skolorna.

Frågan är varför du försvarar det. Du tar upp problem som ursäkter, inte som problem som faktiskt behöver lösas.

Om du ska påstå att lärare (plural) säger att de inte har fått utbildning i att lära barn läsa så får du hitta en källa som verifierar det du säger.
Det är väldigt svårt att lära någon något när personen i fråga inte vill lära sig.
En elev vars föräldrar är analfabeter eller pratar ett annat språk än svenska kommer inte att kunna förbereda eleven för skolan som många andra, helsvenska föräldrar gör.
Lägger man till att föräldrarna inte anser att utbildning är viktigt blir det ännu värre och lärarna får en omöjlig uppgift.
Lägger man dessutom till att mängder av elever ska ha specialhjälp för att de har olika diagnoser - som ofta grundar sig på att deras koncentrationsförmåga minimerats eftersom de bara kollar 10-sekunders klipp på TikTok - så blir det hela ett mission impossible.
Det KRÄVS att föräldrarna ser till att barnen tar skolan på allvar och att de lär sig läsa och skriva.
Attityden hos föräldrar att allt är skolans ansvar måste ändras på något sätt för att skolan ska ha möjlighet att hjälpa.
Många svenska barn lär sig läsa genom att föräldrarna läser för dem och genom att de tittar på pedagogiska barnprogram som t.ex. Bokstavslandet så det krävs inte att man har en pedagogisk utbildning utan bara att man ger barnen möjligheten att lära sig.
Själv lärde jag mig läsa och skriva bokstäver när jag var 4-5 år genom att titta på Fem myror är fler än fyra elefanter.
Citera
2024-11-18, 11:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Om du ska påstå att lärare (plural) säger att de inte har fått utbildning i att lära barn läsa så får du hitta en källa som verifierar det du säger.
Det är väldigt svårt att lära någon något när personen i fråga inte vill lära sig.
En elev vars föräldrar är analfabeter eller pratar ett annat språk än svenska kommer inte att kunna förbereda eleven för skolan som många andra, helsvenska föräldrar gör.
Lägger man till att föräldrarna inte anser att utbildning är viktigt blir det ännu värre och lärarna får en omöjlig uppgift.
Lägger man dessutom till att mängder av elever ska ha specialhjälp för att de har olika diagnoser - som ofta grundar sig på att deras koncentrationsförmåga minimerats eftersom de bara kollar 10-sekunders klipp på TikTok - så blir det hela ett mission impossible.
Det KRÄVS att föräldrarna ser till att barnen tar skolan på allvar och att de lär sig läsa och skriva.
Attityden hos föräldrar att allt är skolans ansvar måste ändras på något sätt för att skolan ska ha möjlighet att hjälpa.
Många svenska barn lär sig läsa genom att föräldrarna läser för dem och genom att de tittar på pedagogiska barnprogram som t.ex. Bokstavslandet så det krävs inte att man har en pedagogisk utbildning utan bara att man ger barnen möjligheten att lära sig.
Själv lärde jag mig läsa och skriva bokstäver när jag var 4-5 år genom att titta på Fem myror är fler än fyra elefanter.
Men när lärare säger att man inte behöver rätta barns stavfel, för det kommer de att fixa själv, som en mamma fått som svar när hennes barn visade vad hon skrivit på skolan, så blir det så här. Varifrån har läraren fått det. Det finns förstås ingen ursäkt för att de som läster litteraturvetenskap, inte kan läsa men ändå fått godkända betyg. När man säger att barn ska söka sin egen kunskap, är man förstås ute och cyklar också. Det blir inte Tacitus de kommer att söka sig till.

När kravet på lärarna och eleverna sjunker och barnen presterar sämre, går det inte att bara skylla på föräldrarna heller och säga vi skiter i det här och godkänner dem ändå. Men precis som du menar att det är enkelt att skylla på lärarna, är det förstås lika enkelt att skylla på föräldrarna. Men det är förstås skolans uppgift att ta tag i det, inte bara skita i det. För om vi tar för länge sedan, kunde de flesta föräldrar inte läsa, så det blev skolans uppgift att lära deras barn att läsa. Det är faktiskt därför allmän skolplikt tillkom en gång.

Det är alltså skolan som ska lära dem läsa, när föräldrarna inte kan lära dem. Vad ska vi skolan till, om man menar att det är hemskolning som ska gälla? De behövs människor som säger, det är vårat ansvar det är vi som misslyckats, dra slutsatser och ändra. Inte bara skylla på andra. Sen ska man förstås försöka påverka föräldrarna också.

Det jag tog upp om att lära sig läsa, är att det inte får lära sig att ljuda. Men lärarna skyller förstås på andra. Allt är alltid någon annans fel.

Sen om de diagnoser man pratar om, så har det alltid funnits barn med koncentrationssvårigheter. Det är inte ett nytt fenomen. Det som är nytt, är att man ger dem diagnoser, så kan både föräldrar och lärare skylla på dem och slipper anstränga sig. För mer disciplin är många emot. Men det innebär att de inte tränar sin koncentrationsförmåga heller. De har en diagnos gudbevars. Förr hade de inte den ursäkten. Nu kan man skylla på TikTok eller annat. Allt är någon annans fel, alltid. Tidigare serietidningar, tv, bio, video och så vidare genom historien. Till och med dataspel har jag hört, som nog faktisk tränar koncentrationsförmågan. Man lämnar dem vind för våg istället.

Att man tidigare fått ha med mobiler i klassrummet och sitta och leka med dem under lektionstid, är förstås helt bisarrt och drabbat alla årskullar tidigare. En låt gå skola, som du verkar förorda.
Citera
2024-11-18, 13:40
Medlem
Mycket fokus på svenskan nu men hur står det till med matematikkunskaperna på universiteten nu för tiden?
Citera
2024-11-18, 17:30
Medlem
Varför i helvete gör man inte det uppenbara? Inför en studentexamen som ska avläggas med penna och papper med godkänt resultat innan inträde på högskolan.
Citera
2024-11-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Trodde de där HP-siffrorna var dragna ur röven först men de stämmer ju ta mig tusan.
1.6 och du kan plugga till läkare alltså. Jösses.
De sjunkande resultaten på högskoleprovet kan dock delvis förklaras av att normeringen har förändrats genom åren, särskilt på de högre nivåerna. De äldsta normeringstabellerna jag kan hitta är från 2008-2011. Som exempel: Under våren 2010 fick 1,6 % av deltagarna resultatet 1,9–2,0. Våren 2024? Endast 0,2 % nådde samma nivå.
Normeringen ska efterlikna en normalfördelning och en skillnad på 1% i de övre gränserna kanske låter trivialt men det är det inte. Rent hypotetiskt så är det inte omöjigt att 2,0 på VT2010-provet bara hade räckt till 1,7 i våras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in