2024-11-26, 16:38
Medlem
hnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det är helt galet! Nu när "alla" har diverse diagnoser måste ju detta innebära att varenda kotte kan få längre tid på sig och mer CSN för att klara studier - för att därefter sjukskriva sig när de inte klarar av ett jobb eller när de helt enkelt aldrig haft intentionen att arbeta...
Vi måste börja med högre intagningspoäng och krav på att man ska klara studier utan anpassningar så att inte vem som helst kan få studiemedel i flera år! Ibland blir man bara häpen över Sveriges oförmåga att anpassa sig till de tider som råder...

Du kan inte få studiemedel i mer än ett år om du inte klarar dina tentor.
Citera
2024-11-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Anpassningar på högskolor är redan vardagsmat sedan länge. "Lyssneläsa" genom talböcker från Legimus är väldigt vanligt, minst ett antal i varje kurs har det, liksom att salstentamen ändrats till "open book", dvs. att du får ha med dig kursböckerna - vilket gäller för alla. Åtminstone på A-C-kursnivå är detta vardag sedan flera år. Jag är tyvärr skeptisk och oroad över denna utveckling.
Fast, att få ha med sig läroboken till en salstenta är inte alltid positivt. Du har inte tid att bläddra igenom en 500 sidors bok om du inte redan har pluggat i boken inför tentan. Med andra ord, ja kan vara till fördel om du pluggat inför en tenta och vet vart du ska kolla i boken gällande vissa tentafrågor. Har du redan pluggat inför en tenta så skall du dessutom sätta tentan utan någon närvaro av en bok.
Citera
2024-11-26, 17:52
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det är helt galet! Nu när "alla" har diverse diagnoser måste ju detta innebära att varenda kotte kan få längre tid på sig och mer CSN för att klara studier - för att därefter sjukskriva sig när de inte klarar av ett jobb eller när de helt enkelt aldrig haft intentionen att arbeta...
Vi måste börja med högre intagningspoäng och krav på att man ska klara studier utan anpassningar så att inte vem som helst kan få studiemedel i flera år! Ibland blir man bara häpen över Sveriges oförmåga att anpassa sig till de tider som råder...

Håller till stora delar med dig!
Pratar vi någon mindre anpassning, särskilt om det är under en kortare period av något skäl, då kan jag möjligen köpa att man anpassar. Annars håller jag dock helt med dig. Anpassningsträsket har gått alldeles för långt. Åtminstone så basala saker som läsförmåga måste sitta innan man börjar på högskola!
Citera
2024-11-26, 17:54
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Fast, att få ha med sig läroboken till en salstenta är inte alltid positivt. Du har inte tid att bläddra igenom en 500 sidors bok om du inte redan har pluggat i boken inför tentan. Med andra ord, ja kan vara till fördel om du pluggat inför en tenta och vet vart du ska kolla i boken gällande vissa tentafrågor. Har du redan pluggat inför en tenta så skall du dessutom sätta tentan utan någon närvaro av en bok.

Jag tycker inte heller att det är positivt.
Håller med om att det är mycket att bläddra i, men när du har typ 5 h på dig (utan anpassning/förlängd tid!) att skriva 10-12 frågor så blir det väldigt enkelt ändå är min uppfattning.
Citera
2024-11-27, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hnne
Du kan inte få studiemedel i mer än ett år om du inte klarar dina tentor.

Nä, men om man får en massa anpassningar för att klara tentorna så kanske man kan klara dem trots att man egentligen inte skulle det i "verkligheten".... Jag hoppas att det inte är så dock.
Citera
2024-11-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy

Jag hade typ haft noll chans att inte klara det med bok och hyfsad tid att gå igenom den. Är jag ett geni? Nej, varje minst normalbegåvad person borde klara det...

Förutom kanske i ämnen som avancerad matematik om jag inte innan pluggat något alls inom ämnet...

Det är ingen utmaning alls med bok om jag kanske fick 5 minuter att kolla i boken. I det fallet om jag har någon koll på ämnet sen innan. Beror såklart på ämne men historia, filosofi, psykologi, biologi. Ingen större utmaning...
Citera
2024-11-28, 08:00
Medlem
15-årige ”Alex” har inte dyslexi och har svenska som modersmål – men klarar inte läsningen: ”Kollar på tutorials på youtube istället.”

Citat:
15-årige ”Alex” har inte dyslexi och har svenska som modersmål, men har ändå svårt att läsa längre texter.

– Det har alltid varit så. Det är jobbigt och tråkigt, säger han.

”Alex” säger att han inte fick någon extra hjälp på låg- eller mellanstadiet. Och nu i högstadiet får han istället lyssna på inlästa texter – något han själv inte ser som ett problem.

– Om jag ska ta reda på någon fakta, då kollar jag tutorials eller en kort sammanfattning istället för att läsa något långt. ...

– Vi är nere på något slags tiktokifiering av läsning: Man läser bara korta rubriker och sammanfattningar. Vi har fasat ut böcker och texter, då kan man ju undra vad vi sysslar med i skolan? ...

Samtidigt vittnar lärare och forskare om att nationella proven egentligen är för lätta, och döljer ett mörkertal av lässvaga elever.

Jag har jobbat i högstadiet och några lärare använde alltid tecknade filmer som fanns på en lärplattform. Jag (och några elever) tyckte att filmerna var för barnsliga. Å andra sidan känns det konstigt att eleverna inte får läsa en enda sida sammanhängande text på en skoldag - till och med sådana teoretiska ämnen som fysik och kemi har ett totalt urvattnat innehåll i högstadiet och är rena läsämnen idag.

Digitaliseringshysterin har också bidragit till det här. AI sägs ge individuellt stöd till eleverna men när de använder chatGPT för att få svar på instuderingsfrågor är det knappat någon läsning som förutsätter att man tänker på det man läser. Man märker även att eleverna inte kan fålla fokus under en genomgång på 10 minuter. Det är märkligt när man ser att eleverna hittar på egna räknemetoder som inte funkar trots att man har tydligt visat flera gånger hur de ska göra.
Citera
2024-12-22, 15:37
Medlem
Stora brister i matte*kunskaper: ”Bedrövelse” (Svd, betalartikel)

Citat:
Studenter med svaga förkunskaper i matematik är ett bekymmer på flera ingenjörsutbildningar runt om i landet. Nu testas nya metoder för att motverka problemet.

Jag undrar bara hur man lyckas att komma in på en ingenjörsutbildning om man har låga betyg i matematik? Civilingenjörsutbildningar kräver särskild behörighet där kursen Matematik 4 ingår och även Fysik 2 och/eller Kemi 2 beroende på utbildning.

Man borde kanske slopa musik, bild och slöjd i högstadiet och omfördela tiden till matte, svenska, NO- och SO-ämnena. Matten i 9:an är så pass enkel att sjuor kan lösa det mesta och progressionen i ämnet är nästan obefintlig. Ingen elev borde lämna mellanstadiet utan att kunna multiplikationstabellen och räkna med uppställningar. NO-ämnena har blivit rena läsämnen och elever få inte se hur mycket matematik används i fysik och kemi.

Citat:
I en studie jämfördes resultaten på logaritmer och andragradsekvationer. Mellan 1973 och 1991 låg andelen som klarade logaritmuppgiften på ungefär 50 procent. Då började resultaten falla brant och låg sedan runt 20 procent mellan 2001 och 2019

Man börjar med logaritmer i matematik 2... och då läser man matematik 3 och 4 sedan. Hinner man inte öva tillräckligt mycket på logaritmer?
Senast redigerad av Tallholm 2024-12-22 kl. 15:41.
Citera
2024-12-24, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Stora brister i matte*kunskaper: ”Bedrövelse” (Svd, betalartikel)

Jag undrar bara hur man lyckas att komma in på en ingenjörsutbildning om man har låga betyg i matematik? Civilingenjörsutbildningar kräver särskild behörighet där kursen Matematik 4 ingår och även Fysik 2 och/eller Kemi 2 beroende på utbildning.

Man borde kanske slopa musik, bild och slöjd i högstadiet och omfördela tiden till matte, svenska, NO- och SO-ämnena. Matten i 9:an är så pass enkel att sjuor kan lösa det mesta och progressionen i ämnet är nästan obefintlig. Ingen elev borde lämna mellanstadiet utan att kunna multiplikationstabellen och räkna med uppställningar. NO-ämnena har blivit rena läsämnen och elever få inte se hur mycket matematik används i fysik och kemi.

Man börjar med logaritmer i matematik 2... och då läser man matematik 3 och 4 sedan. Hinner man inte öva tillräckligt mycket på logaritmer?

Varför någon som inte är mycket bra eller åtminstone bra på matte, skulle vilja utsätta sig för en civilingenjörsutbildning? Det är helt obegripligt... Matte där är inte helt lätt även för en hyfsat intelligent person som är ganska bra på gymnasiematte...
Citera
2026-02-10, 12:25
Medlem
Ördögs avatar
Nu måste kunskaperna ha rusat i höjden igen. Annars skulle inte tråden ha dött - när ett problem är ur världen, finns det inte längre nån anledning att diskutera det!

Ny tråd i ungefär samma ämne.

(FB) Elevernas skriftspråk är i fritt fall - ”Katastrofalt”
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här