2024-11-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Handelshögskolan inför nytt behörighetskrav som komplement till betyg

Handelshögskolan i Stockholm ändrar nu sina behörighetskrav. Den som vill ha en chans att antas till något av kandidatprogrammen måste till antagningen 2025 ha gjort högskoleprovet med minst 1,25 i provresultat.

https://www.hhs.se/sv/om-oss/news/sse/2024/handelshogskolan-infor-krav-pa-hogskoleprovet/

Fast annat konstigt är att så många verkar anse de "måste" läsa på högskolan idag. Har läst att det är något sossarna legat bakom, att få så många som möjligt att plugga på högskola... Detta var tidigare absolut inget alla gjorde. Många som gått 4-årig teknisk tyckte att det räckte, och det fanns 2-åriga yrkesinriktade utbildningar som räckte för att ge jobb.

Högskola är eller borde kanske inte vara ett måste, men om vissa som når dit idag inte ens kan läsa, torde deras kunskapsnivå ligga långt under majoriteten av ungdomar på 80- och 90-talet.
Citera
2024-11-17, 11:15
Avslutad
Kunskaper är väl inte riktigt samma sak som färdigheter. Läsning är en färdighet, kunskap kan man ju få både via hörseln och synen.

När jag gick i lågstadiet för snart 20 år sedan var klassen indelad i en elitgrupp och en obsgrupp. Jag tillhörde elitgruppen och vi var de duktiga i plugget på att läsa och skriva. Föga förvånande var de övriga i min grupp precis som jag också barn till akademiker. De i obsgruppen var uteslutande arbetarklassbarn. Dra edra egna slutsatser...
Citera
2024-11-17, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Kunskaper är väl inte riktigt samma sak som färdigheter. Läsning är en färdighet, kunskap kan man ju få både via hörseln och synen.

När jag gick i lågstadiet för snart 20 år sedan var klassen indelad i en elitgrupp och en obsgrupp. Jag tillhörde elitgruppen och vi var de duktiga i plugget på att läsa och skriva. Föga förvånande var de övriga i min grupp precis som jag också barn till akademiker. De i obsgruppen var uteslutande arbetarklassbarn. Dra edra egna slutsatser...

Jag minns inte någon sådan indelning från när jag var barn och tonåring. Alla verkade åtminstone klara att lära sig läsa och skriva... Sen fanns det i för sig kanske inte så mycket arbetarklassbarn där jag gick i skolan men alla var knappast någon ekonomisk elit...

Tidigare hade Sverige också internationellt sett hög läskunnighet internationellt sett... Folk skulle kunna lära sig läsa för att kunna läsa Bibeln, och sen fick vi folkskola...
Citera
2024-11-17, 11:26
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres

Lågstadiet ?

Småbarn delas in i en elit och OBS ? Hittar du på nu ? Du menar klass 1-3 ?
Citera
2024-11-17, 11:27
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Handelshögskolan inför nytt behörighetskrav som komplement till betyg

Handelshögskolan i Stockholm ändrar nu sina behörighetskrav. Den som vill ha en chans att antas till något av kandidatprogrammen måste till antagningen 2025 ha gjort högskoleprovet med minst 1,25 i provresultat.

https://www.hhs.se/sv/om-oss/news/sse/2024/handelshogskolan-infor-krav-pa-hogskoleprovet/
Det räcker inte, jag skulle inte klara av handels pga låg läshastighet och jag har mer än 1,25 på högskoleprovet. Det är få uppgifter som angår läsförståelse i det provet. Dessutom ger högskoleprovet ett normativt resultat, så misslyckas alla med läsförståelsen kan de fortfarande få 2,0.
Citera
2024-11-17, 11:30
Avslutad
Citat:
Lågstadiet ?

Det är sant, men det låter kanske mer graverande än vad det tycks vid en första anblick. I praktiken var det väl inte mer än att vi i elitgruppen fick sitta ensamma mer medan lärarna hjälpte obsgruppen mer. Vi fick väl förmodligen också lite fler uppgifter, minns inte riktigt.
Citera
2024-11-17, 11:33
Avslutad
Citat:
Lågstadiet ?

Jag minns också att klassen delades in i 2 grupper under lågstadiet. Det var naturligtvis ingen som berättade att den ena gruppen var för begåvade barn och den andra för mindre begåvade barn men det har jag förstått i efterhand.
Citera
2024-11-17, 11:52
Medlem
anarquistens avatar
En tragisk utveckling som alla borde ha sett komma.
Ett förslappat skolsystem kombinerat med smartphones som över tid förvandlar människor till fullständiga idioter som inte längre kan tänka självständigt utan alltid måste rådfråga chatgpt eller googla även det som borde vara basal kunskap.

Tragiskt både för den som är dömd att leva sitt liv genom en skärm men också för sverige då dessa imbeciller omöjligtvis kommer kunna fylla upp alla viktiga positioner som krävs för att styra ett land, ännu mindre utveckla det.

Lägg till ovanstående all den kompentens vi redan tappat till andra länder och man inser att vi är på väg att bli ett u-land på riktigt.
Citera
2024-11-17, 12:00
Medlem
Det är väl klart att universiteten antar analfabeter när antagningspoängen från HP för sådana program många söker sig till ser ut såhär?
Sjuksköterska: 0,35
Lärare: 0,30
Socionom: 0,90
Röntgensjuksköterska: 0,35
Personal och arbetsliv: 0,25
Man antar ju att det är inom dessa utbildningar dessa personer återfinns.

För jämförelse kräver läkarprogrammet 1.65, psykologprogrammet 1.4, civilingenjör inom teknik 1.35 och högsta möjliga poäng är 2.0.
Citera
2024-11-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det beror på att samhället i stort och föräldrar och lärare på alla nivåer inte längre vågar ställa krav och ge misslyckanden i uppfyllelsen av dessa krav konsekvenser och påföljder.

Hur stort problemet faktiskt är borde gå att undersöka relativt enkelt och det kanske redan görs, men då behöver förstås någon sammanställa detta för offentligheten så vi kan ta del av resultaten.

Nu när frågan är aktuell dröjer det säkert inte länge innan detta görs av både forskare och journalister.

Nej, jag tror att kraven har ökat, men inte på barnen utan på skolan och lärarna.
Föräldrarna (och nu menar jag främst svenska föräldrar) pushar på utav bara helvete för att just deras barn skall på bra betyg och extra mycket hjälp och stöd i skolan.
Alla med någon form av medelklassbakgrund anser och inser att deras barn måste fortsätta med studier på universitetsnivå för att deras barn skall kunna upprätthålla minst samma ekonomiska och sociala status som dem själva.
Eftersom skolan inte längre ser barnen som elever utan som kunder så sänker man kraven och höjer betygen. Klarar inte barnen ett prov så får de göra omprov nästintill i oändlighet tills de blivit ”godkända” alldeles oavsett om de faktiskt lyckats tillgodogöra sig tillräcklig kunskap. Detta fortsätter ända upp i universitetsvärlden.
Egentligen är det väldigt få yrken som kräver en högre utbildning. De allra flesta lär sig i princip allt de behöver på sin arbetsplats och nästan ingenting av praktisk nytta genom högre studier.
Som samhället ser ut nu så måste man ha minst gymnasieexamen för att vara aktuell för någon form av jobb och eftersom så många väljer att läsa vidare på universitet så har det växt fram en mängd helt kontraproduktiva jobb, inom HR, miljö, jämställdhet, kommunikation etc. som svagbegåvade individer med obefintlig självinsikt kan ta och de tycker givetvis att deras löner på 50-70tusen är motiverade eftersom de har en universitetsutbildning, oavsett hur värdelös den i själva verket är
Citera
2024-11-17, 12:05
Medlem
Dyslektiker kanske också ska få plugga vidare om de vill och är kapabla, bortsett från läsningen?
Citera
2024-11-17, 12:09
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Det är väl klart att universiteten antar analfabeter när antagningspoängen från HP för sådana program många söker sig till ser ut såhär?
Sjuksköterska: 0,35
Lärare: 0,30
Socionom: 0,90
Röntgensjuksköterska: 0,35
Personal och arbetsliv: 0,25
Man antar ju att det är inom dessa utbildningar dessa personer återfinns.

För jämförelse kräver läkarprogrammet 1.65, psykologprogrammet 1.4, civilingenjör inom teknik 1.35 och högsta möjliga poäng är 2.0.

Hoppsan !

Det har hänt en del sedan sist. Jämfört med 90-talet så hade programmen till Läkare, jurist,psykolog, civilingenör etc ALLA 1.8-2.0 för att bli antagen (storstäderna uni) Jag vet personer som flyttat till Umeå för att antagningspoängen var ett snäpp lägre , en flytt på mer än 100 mil norrut
Till SSK inte under 1,5.
Det var väl på den tiden då inte arbetsmiljön för ssk och lärarna inte var fullt så krävande
Är 60-70-talister den sista generationen som verkligen har råpluggat och fortfarande kan läsa komplicerade texter utan att tappa tråden ? ? 80-talister också ?
Senast redigerad av Upplyften 2024-11-17 kl. 12:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in