2024-11-20, 09:55
Medlem
Bob-Dylans avatar
Någon som har mer info om en kommande attack mot Kiev?

// USA har fått ”specifik information” om en potentiell stor flygattack mot Ukrainas huvudstad Kiev under onsdagen. //

När det skrivs så och Kiev utsätts för robotanfall regelbundet så får jag känslan av att det ska smälla lite värre än vanligt.
Citera
2024-11-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Någon som har mer info om en kommande attack mot Kiev?

// USA har fått ”specifik information” om en potentiell stor flygattack mot Ukrainas huvudstad Kiev under onsdagen. //

När det skrivs så och Kiev utsätts för robotanfall regelbundet så får jag känslan av att det ska smälla lite värre än vanligt.
Kan tänka mig att det kan vara (åtminstone delvis) riktat mot just USA:s ambassad för att markera, därför stänger de ambassaden.

Är det någon som vet hur man normalt sett ser på attacker mot ambassader? Räknas det som amerikanskt territorium även om det är inom en aktiv krigszon, d.v.s. är det normalt sett fredat för att undvika att USA ser det som en attack mot deras territorium? Skulle en attack mot ambassaden vara en extrem eskalering sett från det perspektivet, eller är det något man räknar med (d.v.s. ej skulle ses som en attack mot USA)?

Edit: Läste på lite, verkar inte som att en attack mot ambassaden skulle anses utgöra en attack mot USA som nation/territorium. Så då vidhåller jag att det mycket möjligt kan bli så att ambassaden åker på en raket eller två.
Senast redigerad av Stiber 2024-11-20 kl. 11:20.
Citera
2024-11-20, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Så om Kuba skickar misiler mot USA så är det INTE Ryssland?

Nej, då är det Kuba.
Citera
2024-11-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Putin har undertecknat en ny, mer offensiv kärnvapendoktrin. Vilket givetvis bara är ett symptom på den enfaldiga tron att han kan hata och hota sig ut ur det hörn han själv har målat in sig i. I realiteten har inget förändrats. Terrorbalansen mellan Öst och Väst är densamma i dag som för sjuttio år sedan. Och MAD betyder fortfarande mutually assured destruction.
MAD-doktrinen fungerar bara med statsmannamässiga ledare i kärnvapenmakterna.

Den situationen har vi inte riktigt nu. Putin är för oberäknelig för att anses vara statsmannamässig.

Det var annat med JFK och Chrusjtjov.
Citera
2024-11-20, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Så sant som du säger.

Frågan är om Putins innersta krets är lika övertygade som han själv.

Många optimister menar att Putins egna skulle stoppa honom om han försökte använda kärnvapen, men jag är inte säker på det. Hitler omgav sig med dyrkande ja-sägare. Är Putins närmaste av samma slag? Är de redo att offra sina familjer och hela Ryssland för att hämnas Putins krossade ego? Om de inte är det – kommer de att agera för att stoppa honom, eller bara ge efter för den resignation som genomsyrar den ryska folksjälen? Vi talar trots allt om ett av världens mest psykiskt massakrerade och hjärntvättade folkslag, på stabil andraplats efter nordkoreanerna.

Sedan Putins "speciella militäroperation" spårade ur har den ryska hjärntvätten tagit nya höjder. Lögnerna och galenskaperna i rysk TV, skolor, myndigheter, kulturinstitutioner och sociala medier närmar sig nu nordkoreanska nivåer av absurditet.

Du har rätt. Man skall inte vara rädd för dårar och psykopater, men har de kärnvapen måste man ta dem på allvar som ett hot. Det är livsfarligt att utgå från att Ryssland aldrig skulle avfyra atomvapen offensivt. Det vore inte rationellt av dem på minsta sätt, men inte heller invasionen av Ukraina var rationell eller meningsfull.
Citera
2024-11-20, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
MAD-doktrinen fungerar bara med statsmannamässiga ledare i kärnvapenmakterna.

Den situationen har vi inte riktigt nu. Putin är för oberäknelig för att anses vara statsmannamässig.

Det var annat med JFK och Chrusjtjov.

Frågan huruvida Putin är kall och beräknande eller farligt irrationell sysselsätter nog många militärstrategers huvuden just nu. Han är knappast galen, men han är psykopat. Han saknar i egentlig mening moral och är så sett förmögen att göra det allra värsta, men kommer ta sig i akt för att låta situationen urarta till en termonukleär världsbrand av hänsyn till moderlandet (eftersom han betraktar detta som en kollektiv inkarnation av hans ego). Så jag håller inte med om att MAD är satt ur spel. Det vill säga: inte under de närmaste sextio dagarna.
Citera
2024-11-20, 12:02
Medlem
Citat:
Frågan huruvida Putin är kall och beräknande eller farligt irrationell sysselsätter nog många militärstrategers huvuden just nu. Han är knappast galen, men han är psykopat. Han saknar i egentlig mening moral och är så sett förmögen att göra det allra värsta, men kommer ta sig i akt för att låta situationen urarta till en termonukleär världsbrand av hänsyn till moderlandet (eftersom han betraktar detta som en kollektiv inkarnation av hans ego). Så jag håller inte med om att MAD är satt ur spel. Det vill säga: inte under de närmaste sextio dagarna.
Jag tror absolut att Putin är kapabel att börja använda kärnvapen.

Han är en rädd jävel och sådana är farliga.
Citera
2024-11-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag tror absolut att Putin är kapabel att börja använda kärnvapen.

Han är en rädd jävel och sådana är farliga.
Jo han kan säkert använda kärnvapen men bara för att visa att det är allvar.
En ryss som han är definitivt inte rädd men däremot är nog väst ganska rädda eftersom dom inte kan vara säker på vad dom kommer att göra . Osäkerheten är mycket stor just.
Usa med väst spelar ett mycket högt spel just nu men dom har tiden emot sig och det är nog just det som kommer att bli räddningen för oss alla.
Citera
2024-11-20, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Jo han kan säkert använda kärnvapen men bara för att visa att det är allvar.
En ryss som han är definitivt inte rädd men däremot är nog väst ganska rädda eftersom dom inte kan vara säker på vad dom kommer att göra . Osäkerheten är mycket stor just.
Usa med väst spelar ett mycket högt spel just nu men dom har tiden emot sig och det är nog just det som kommer att bli räddningen för oss alla.
Klart Putin är rädd. Man skiter inte i en väska om man inte är rädd.
Citera
2024-11-20, 17:36
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Alla sinnessjuka diktaturer med interkontinentala kärnvapenmissiler är ett problem.
Jo men deras armé är inte särskilt stark i verkligheten, det är därför dol inte tagit över Sydkorea än. Den är bara stor på pappret.

Kärnvapen har dom dels p.g.a. sin halvdana armé. Dessutom så tror experterna att dom bara har en handfull missiler som kan bära kärnvapen, så det är inget man bör starta ett storkrig med ifall man inte vill bli helt utlånade själva.
Citera
2024-11-20, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Jo men deras armé är inte särskilt stark i verkligheten, det är därför dol inte tagit över Sydkorea än. Den är bara stor på pappret.

Kärnvapen har dom dels p.g.a. sin halvdana armé. Dessutom så tror experterna att dom bara har en handfull missiler som kan bära kärnvapen, så det är inget man bör starta ett storkrig med ifall man inte vill bli helt utlånade själva.

Nordkorea är naturligtvis inte det största problemet. Jag är inte ens säker på att det är Ryssland som är det största problemet. De som verkligen oroar mig är kineserna. Kalla, behärskade, intelligenta, men inte mindre rovgiriga än ryssarna. Därtill närmast oräkneliga. Jag anser inte att Väst har råd att göra sig till ovän med dem i detta läge. Inte på grund av Taiwan, inte av någon annan orsak heller.

Vad NK beträffar finns dock en speciell riskfaktor att ta hänsyn till: att regimen är sinnessjuk och extremt fanatisk. Den lever i en fullständigt morbid fantasivärld, ännu mer bisarr än den ryska.
Citera
2024-11-20, 18:29
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Är dessa experter med oss i rummet just nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in