2024-11-20, 13:39
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nej. Jag har påpekat att SE gillade att stå i centrum enligt vänner och bekanta och en journalist på SvD som träffade SE vid ett tillfälle.

Att efterspelsvittnet SE betedde sig chockat efter mordet finns det uppgifter från Bohemia och Skandias reception på. SE verkar också lyssna noga på ME som hade byxorna på sig hemma i patriciervillan i Täby.

Att den förvirrade och chockade SE lufsade iväg till nattbussen är inte någon gissning utan hans egna uppgifter. Att SEs ryggmärgsreflex att passa på att stå i centrum slog till först på morgonen efter mordet är ingen psykologisk gåta om man läser innantill i materialet.

Man kan nog foga Olle Minell till listan över karaktärsvittnen. För honom räckte det också med att träffa SE en gång för att direkt kunna läsa av vilken typ han var och att han absolut inte skjutit Palme.

– Nej, absolut inte. Jag tror fortfarande att Stig Engström är en sådan som kommit fram och sett det hela på håll, och sedan vill han göra en stor person av sig själv. Han var sådan, han ville ha uppmärksamhet.
Citera
2024-11-20, 13:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag vet inte men det står på wpu att SE fick en guldklocka efter lång och trogen tjänst på Skandia. Det för mig osökt in på uppslag ID16630-00:

[Maskad] vilken fortsättningsvis kommer kallas [Maskad] underrättades om att han skulle höras med anledning av att han ville lämna uppgifter angående ett vapen som skulle vara slängt på en plats i Stockholm. Detta vapen kunde också ha samröre med mordet på Olof Palme. [Maskad] uppger att han via genom en "källa" fått följande uppgifter.

Vid tiden för mordet, och strax efter denna tid, så joggade en person vid namn [Maskad] i ett speciellt område i Stockholm i stort sett varje dag. En månad efter Palmemordet joggar denne vid en sjö. Det kommer senare visa sig i detta förhör att sjön det rör sig om heter Albysjön, söder om Stockholm. Tidpunkten är vid 22.00-tiden kvällen och när han kommer springande sin ordinarie joggingrunda efter den stig han joggar, ser han hur två män står invid strandkanten. [Maskad] stannar till för att se vad männen sysslar med och han, som uppger, kryper närmare dessa män. Han ser då hur en av männen slänger i en grej av något slag samt en revolver. Vidare så pratar männen om Palme, "nu är det ingen fara längre, Palmeoperationen är avslutad".

De två männen som stått vid strandkanten och slängt i tidigare nämnda sakerna i vattnet, upptäcker [Maskad] som befinner sig i närheten och det uppstår lite handgemäng mellan [Maskad] och männen ifråga. De två männen beger sig efter en stund dock från platsen. Efter att männen har lämnat platsen, så upptäcker [Maskad] en klocka som ligger på marken. Huruvida denna klocka har tappats av någon av männen, eller om den legat där tidigare, vet inte [Maskad]. När han tar upp denna klocka, upptäcker att det är en guldklocka med något mörkt läderarmband och på botten av denna klocka, boetten, står det bl.a "I rikets tjänst".

Det verkar inte som om det är SE som är uppgiftslämnaren i detta fall. I följande förhör i samma uppslag talas om en "kroppsbyggartyp" och det passar bra in på SE enligt somliga.

Albysjön passar in mycket bra eftersom GM-SE kan tänkas vilja dra uppmärksamheten från Täby genom att dumpa vapnet söder om stan.

Om GM-SE tappade sin guldklocka vid handgemänget när mordvapnet dumpades är det en intressant uppgift, men graveringen på klockan "I rikets tjänst" passar sämre in på SE.

Att vapnet inte återfanns på sjöbottnen vid dykningar och det mystiska självmordet är kvarstående frågetecken, men att vapnet saknade träinslag passar bra in på vapnet SE påstods stals på spelklubben Oxen på mordnatten.

Kanske inte alla uppslag måste innehålla SE, men guldklockan tickar så klart igång ett visst intresse.
Citera
2024-11-20, 13:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Man kan nog foga Olle Minell till listan över karaktärsvittnen. För honom räckte det också med att träffa SE en gång för att direkt kunna läsa av vilken typ han var och att han absolut inte skjutit Palme.

– Nej, absolut inte. Jag tror fortfarande att Stig Engström är en sådan som kommit fram och sett det hela på håll, och sedan vill han göra en stor person av sig själv. Han var sådan, han ville ha uppmärksamhet.

Då släpper vi in Olle M i kön av personer som villigt delar med sig av att SE gillade att stå i centrum.

Karaktärsvittnen är också en guldkant även om de brukar "snäsas av" bryskt i rättsliga och seriösa sammanhang.
Citera
2024-11-20, 14:04
Medlem
Citat:

Återigen

Att vilja ha uppmärksamhet och ljuga i förhör är inte samma sak..

Engström behöver inte heller ljuga om han sett LJ i gränden ..

Men om även LJ är en lögn och språngmarschen och överhöringen då kan man ju undra vart han höll hus i 20min..
Citera
2024-11-20, 14:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Återigen

Att vilja ha uppmärksamhet och ljuga i förhör är inte samma sak..

Engström behöver inte heller ljuga om han sett LJ i gränden ..

Men om även LJ är en lögn och språngmarschen och överhöringen då kan man ju undra vart han höll hus i 20min..

Inget av det du räknar upp är väl konstaterade lögner?

Om man spekulerar i att det du räknade upp är lögner blir väl lätt de slutsatser man drar också bara spekulationer?

Edit: Några minuter spenderade SE inne på Bohemia enligt uppgifter därifrån.
Citera
2024-11-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det kan vara så enkelt som det framställs i den här videon som är gjort lite på skoj men också med en gnutta allvar. På mindre än två minuter får man både motiv, medel, möjlighet, bakgrund plus lite till.

https://www.youtube.com/watch?v=y_W358c8Rzo

Haha vilken otrolig låt. Den spelades nog i Palmegruppen innan presskonferensen 2020.
Citera
2024-11-20, 14:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Haha vilken otrolig låt. Den spelades nog i Palmegruppen innan presskonferensen 2020.

Det är synd att de som skrev låten inte utvecklade varför SE fick låna "puffran" av vapensamlaren.

"Middag" och "gillar mat" kanske har något med saken att göra?

Om man släpper ut flätorna lite går det också att tolka sången som aningen mer ironisk och inte som en absolut dokumentärt sanningsenlig sång. Det kan MrBarnaby ha missat i euforin över att ha löst "vapenfrågan" efter att lyssnat (noga?) på låten.

Edit: När jag tittade på klippet igen slog det mig att Lingmerths resebyrå kanske hade reklam i fönstret för vinresor i buss till Rüdesheim? Kanske var det där SEs lappsjuka intresse för "Rydesheim" väcktes på allvar? Både vin och trevligt sällskap i buss på samma gång kanske lockade SE efter alla uttröttande framträdanden i media och långdragna polisförhör?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-11-20 kl. 14:26.
Citera
2024-11-20, 15:01
Medlem
Citat:
Inget av det du räknar upp är väl konstaterade lögner?

Om man spekulerar i att det du räknade upp är lögner blir väl lätt de slutsatser man drar också bara spekulationer?

Edit: Några minuter spenderade SE inne på Bohemia enligt uppgifter därifrån.

Men om han sett LJ I gränden så förstår jag inte varför han behöver lägga sig 20sek tidigare...

Ta risken att ljuga i förhör utan någon nämnvärd mer uppmärksamhet...Det blir ologiskt faktiskt
Citera
2024-11-20, 15:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men om han sett LJ I gränden så förstår jag inte varför han behöver lägga sig 20sek tidigare...

Ta risken att ljuga i förhör utan någon nämnvärd mer uppmärksamhet...Det blir ologiskt faktiskt

Alla människor är inte rationella och alla irrationella människor är inte mördare.

Varken du eller jag kan veta exakt hur SE resonerade när han ändrade i sin historia. Där är vi hänvisade till våra egna gissningar och funderingar.

Vi vet nog båda med oss att vi inte resonerar exakt likadant om detta, vilket ingen så klart kräver att vi ska.

Som en fundering kan det noteras, men speciellt konkret i skuldfrågan blir det ändå inte i mina ögon.
Citera
2024-11-20, 16:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men att vilja ha bekräftelse och uppmärksamhet är inte samma sak som att ljuga i förhör....Att gå så långt över gränsen är något som få människor faktiskt gör...

Även du och jag vill såklart ha uppmärksamhet men hade vi diktat ihop en berättelse i Sverige största mord händelse för att hamna 30sek före ? Troligen inte...

Sen även om det skulle vara så att Engström älskade lite rampljus så är det inte så att han inte kan ljuga av andra orsaker...
Det är Holmérs "kuf" m/86 som fortfarande spökar, inte mycket att göra åt.

Bara en sån sak som insneddningsmanövern och klocktittandet eller att han gått strax bakom makarna Palme på Sveavägen (utan att se något), helt sjukt egentligen.

Han blev naturligtvis inte ett dugg intressantare av det som vittne men det var inte meningen heller ("varför var han här, det var ju inte mycket han kunde berätta" sa Jan Mosander vid CP-rättegången) .
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-20 kl. 16:46.
Citera
2024-11-20, 16:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är Holmérs "kuf" m/86 som fortfarande spökar, inte mycket att göra åt.

Bara en sån sak som insneddningsmanövern och klocktittandet eller att han gått strax bakom makarna Palme på Sveavägen (utan att se något), helt sjukt egentligen.

Han blev naturligtvis inte ett dugg intressantare av det som vittne men det var inte meningen heller ("varför var han här, det var ju inte mycket han kunde berätta" sa Jan Mosander vid CP-rättegången) .

Vad var meningen enligt dig?
Citera
2024-11-20, 17:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag undrar lite när uppgiften om guldsalt och SE kommer in i bilden och vad källan till den uppgiften är.

UG har uppfattningen att symptomen på ledgångsreumatismen var tydliga redan 1986 och sedan flyttade hon utomlands i flera år så minnesbilderna borde röra tiden runt mordet.

För de som har ögon att se med talar också bilderna på SEs händer tiden runt mordet sitt tydliga språk.

Det blir ganska tydligt att SE var just den typen av människor som spretade med lillfingret när han drack kaffe. Lillfingerspretandet, en urgammal statusmarkör, som redan 1986 hade tassat in i Liberaces homosexuella garderob och sedan inte synts så mycket runt kaffebord och vid tigerkakor.

Guldet kommer från Vapensamlarens dotter (låter som en romantitel) 2020:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9za9R/vapensamlarens-dotter-skandiamannen-kunde-knappt-halla-i-korten

Guldinjektioner är på åttiotalet en gammal och omodern behandling av reumatoid artrit, om än effektiv för somliga. Metotrexat som behandling vid RA är då en betydligt modernare företeelse. Dottern har hört talas om guldinjektioner på sjuttiotalet? ME berättar att Stig medicinerar med Metotrexat.

Slutsatsen är i sådana fall att reumatismen kan ha varit ganska långt gången 1986.

Den typ av revolver som sannolikt används vid mordet är en sådan typ av modell där hanen spänns genom att avtryckaren trycks bakåt (jämför knallpulverpistol). Det kräver en viss kraft i fingret (man kan även spänna hanen med andra handen eller tummen). Fyra kg kanske. Revolvrar som används för sportskytte kan vara trimmade och kräver då inte lika kraftigt tryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in