2024-11-20, 12:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag måste faktiskt säga att folk som inte tror att Engström är GM kommer lite billigt undan när dom ändå inser att Engström ljuger om stora delar av sin berättelse....

Att bara påstå att Engström ljuger i en så viktig utredning med gissning med att han vill ha uppmärksamhet är inte okej !

För att göra den typen av analys så krävs en väldigt nära relation till personen !

Är det ok att tro att Alf L ljög i utredningen utan att känna honom personligen?

De som kände SE uttalade väl att han gillade att stå i centrum? Är det inte okej att ta till sig vad de som kände SE faktiskt säger om honom?
Citera
2024-11-20, 12:29
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det ok att tro att Alf L ljög i utredningen utan att känna honom personligen?

De som kände SE uttalade väl att han gillade att stå i centrum? Är det inte okej att ta till sig vad de som kände SE faktiskt säger om honom?

Inte bara det. Tidigare Skandia-anställda vittnar direkt för PU om Stigs tendenser att skarva på sanningen även innan mordet:

”Detta visade sig genom att han exempelvis vid ett tillfälle, då de satt bredvid varandra, pratade med någon i telefon. Stig sade då i telefonen att de hade mycket att göra med kampanjer på stan och annat vilket inte stämde.

[Maskad] uppgav att han märkt detta i andra sammanhang.

Även kollegan som även under en period var Stigs chef, bevittnar om detta.”

https://drive.google.com/file/d/1csq2xaHn8B7Ce0T-XWqdal7hQh5N0Qu4/view

Alltså ett identiskt beteende som han uppvisade efter MOP när han ska ha uppgett en viss version av händelseförloppet över telefon, medan personen som satt bredvid honom reagerade på att han just sagt något annat till honom.
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-20 kl. 12:50.
Citera
2024-11-20, 12:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Håller med. Och visst skymde annonspelaren sikten mot mordplatsen (om han nu uppehöll sig där) när skotten gick av. Dock blockerar ju inte en annonspelare (eller liknande) ljudet av en kraftig smäll. Så funkar det ju inte. Att påstå detta, blir ju trams på hög nivå.

Studerar man geometrin på annonspelaren så har den sedd uppifrån formen av en trekant med något insvängda konkava sidor.

Ofta talar man om "bakom annonspelaren" vilket betyder olika saker ur olika vinklar. "Bakom" något med tre olika framsidor blir också lite spretigt. IM ser inte tre personer "bakom" annonspelaren och SE hör inte ljudet av skotten "bakom" annonspelaren.

"Bakom" annonspelaren verkar vara ett "gummiartat" begrepp som tas till för att styrka olika nebulösa teorier och ändå "inte lämna brottsplatsen". Annonspelaren verkar kunna skymma det man för närvarande vill utesluta i favorithypotesen när det gäller sikt och ljud.

Edit: Ibland "gömmer sig GM-SE" bakom annonspelaren när han laddar sitt vapen. Då står GM-SE framför annonspelaren för alla bilar som passerar på Sveavägen. Även polisen var ute och körde på mordnatten så att stå och fippla med något i snön framför en annonspelare hade säkert dragit intresse till sig.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-11-20 kl. 12:40.
Citera
2024-11-20, 12:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Inte bara det. Tidigare anställda vittnar direkt för PU om Stigs tendenser att skarva på sanningen även innan mordet:

”Detta visade sig genom att han exempelvis vid ett tillfälle, då de satt bredvid varandra, pratade med någon i telefon. Stig sade då i telefonen att de hade mycket att göra med kampanjer på stan och annat vilket inte stämde.

[Maskad] uppgav att han märkt detta i andra sammanhang.

Även kollegan som även under en period var Stigs chef, bevittnar om detta.”

https://drive.google.com/file/d/1csq2xaHn8B7Ce0T-XWqdal7hQh5N0Qu4/view

Alltså ett identiskt beteende som han uppvisade efter MOP när han ska ha uppgett en viss version av händelseförloppet över telefon, medan personen som satt bredvid honom reagerade på att han just sagt något annat till honom.

Som efterspelsvittne är SE ingen psykologisk gåta. Det pusslet är inte svårt att lägga om man klarar av att läsa innantill.

Kanske SEs berättelser om tjänare och ormtjusare i Indien är samma andas barn till och med? Eller finns det några oberoende källor på dessa uppgifter? Jag har bara sett dem i intervjun 1981 i SvD och då är det SEs egna uppgifter som återges.
Citera
2024-11-20, 12:53
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Som efterspelsvittne är SE ingen psykologisk gåta. Det pusslet är inte svårt att lägga om man klarar av att läsa innantill.

Kanske SEs berättelser om tjänare och ormtjusare i Indien är samma andas barn till och med? Eller finns det några oberoende källor på dessa uppgifter? Jag har bara sett dem i intervjun 1981 i SvD och då är det SEs egna uppgifter som återges.

”En man som ansträngde sig för att visa att han var värd min uppmärksamhet. Så minns jag Stig Engström den oktoberdag 1981 när jag intervjuade honom.”

– Karin Thunberg, prisbelönt författare och vinnare av Guldpennan.
Citera
2024-11-20, 12:57
Medlem
Citat:

Jag tycker alla som ljuger i förhör ska behandlas likadant...

Så om Alf har ljugit så ska han isåfall behandlas som Engström...

Men att påstå att man enbart ljuger i en så stor omfattning för att vilja få uppmärksamhet är billigt...

Sen när man frågar varför Engström inte hade show isåfall på mordnatten hos media då påstå att han ville hem är lika billigt !
Citera
2024-11-20, 13:02
Medlem
Citat:
”En man som ansträngde sig för att visa att han var värd min uppmärksamhet. Så minns jag Stig Engström den oktoberdag 1981 när jag intervjuade honom.”

Men att vilja ha bekräftelse och uppmärksamhet är inte samma sak som att ljuga i förhör....Att gå så långt över gränsen är något som få människor faktiskt gör...

Även du och jag vill såklart ha uppmärksamhet men hade vi diktat ihop en berättelse i Sverige största mord händelse för att hamna 30sek före ? Troligen inte...

Sen även om det skulle vara så att Engström älskade lite rampljus så är det inte så att han inte kan ljuga av andra orsaker...
Citera
2024-11-20, 13:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Alltid en "guldkant" på uppgifter runt SE!

Tydligen uppfattade även personer som bara träffade SE vid enstaka tillfällen att han gillade att stå i centrum.

Har man intervjuat journalisten som skrev artikeln om SEs överklagade parkeringsanmärkning vid ungefär samma tid? Ett "svavelosande samhällshat mot parkeringsregler och sosseförmynderi under ledning av OP" skulle kanske sitta som ränderna i en tigerkaka för hugade SE-kramare?
Citera
2024-11-20, 13:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tycker alla som ljuger i förhör ska behandlas likadant...

Så om Alf har ljugit så ska han isåfall behandlas som Engström...

Men att påstå att man enbart ljuger i en så stor omfattning för att vilja få uppmärksamhet är billigt...

Sen när man frågar varför Engström inte hade show isåfall på mordnatten hos media då påstå att han ville hem är lika billigt !

Kan vi verkligen sätta oss till doms över hur ett mordplatsvittne ska bete sig?

- SG, YN, LJ, AB åkte hem eller lämnade mordplatsen strax efter mordet. Är det misstänkt?

- Ett vittne, LP, blev chockad och rusade runt och ropade på mordplatsen. Är det onormalt?

- Ett vittne spydde på gatan. Vad låg bakom den handlingen egentligen?

LL har väl knipit guldmedaljen när det gäller att ändra sitt vittnesmål? Ska vi behandla honom med samma hårda nypor?

Media var på mordplatsen högst några minuter. Hur ska vi ens veta om SE såg dem efter kaffepausen på Skandia? Tittar man på bilderna är det inte uppenbart att något annat än en polisavspärrning och några nyfikna finns på platsen.

Att tycka det är märkligt att SE åker hem när han haft för avsikt att göra det sedan han lämnade Skandia första gången är för mig märkligt.
Citera
2024-11-20, 13:27
Medlem
Citat:
Kan vi verkligen sätta oss till doms över hur ett mordplatsvittne ska bete sig?

- SG, YN, LJ, AB åkte hem eller lämnade mordplatsen strax efter mordet. Är det misstänkt?

- Ett vittne, LP, blev chockad och rusade runt och ropade på mordplatsen. Är det onormalt?

- Ett vittne spydde på gatan. Vad låg bakom den handlingen egentligen?

LL har väl knipit guldmedaljen när det gäller att ändra sitt vittnesmål? Ska vi behandla honom med samma hårda nypor?

Media var på mordplatsen högst några minuter. Hur ska vi ens veta om SE såg dem efter kaffepausen på Skandia? Tittar man på bilderna är det inte uppenbart att något annat än en polisavspärrning och några nyfikna finns på platsen.

Att tycka det är märkligt att SE åker hem när han haft för avsikt att göra det sedan han lämnade Skandia första gången är för mig märkligt.

Det är du som påstod att han hade så stort behov av uppmärksamhet att man kan ljuga i förhör ...

Men då vet vi rangordningen..

1 Hem
2 Uppmärksamhet
3 Prata sanning i förhör i Sverige störta mordfall
Citera
2024-11-20, 13:30
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Alltid en "guldkant" på uppgifter runt SE!

Tydligen uppfattade även personer som bara träffade SE vid enstaka tillfällen att han gillade att stå i centrum.

Har man intervjuat journalisten som skrev artikeln om SEs överklagade parkeringsanmärkning vid ungefär samma tid? Ett "svavelosande samhällshat mot parkeringsregler och sosseförmynderi under ledning av OP" skulle kanske sitta som ränderna i en tigerkaka för hugade SE-kramare?

Jag vet inte men det står på wpu att SE fick en guldklocka efter lång och trogen tjänst på Skandia. Det för mig osökt in på uppslag ID16630-00:

[Maskad] vilken fortsättningsvis kommer kallas [Maskad] underrättades om att han skulle höras med anledning av att han ville lämna uppgifter angående ett vapen som skulle vara slängt på en plats i Stockholm. Detta vapen kunde också ha samröre med mordet på Olof Palme. [Maskad] uppger att han via genom en "källa" fått följande uppgifter.

Vid tiden för mordet, och strax efter denna tid, så joggade en person vid namn [Maskad] i ett speciellt område i Stockholm i stort sett varje dag. En månad efter Palmemordet joggar denne vid en sjö. Det kommer senare visa sig i detta förhör att sjön det rör sig om heter Albysjön, söder om Stockholm. Tidpunkten är vid 22.00-tiden kvällen och när han kommer springande sin ordinarie joggingrunda efter den stig han joggar, ser han hur två män står invid strandkanten. [Maskad] stannar till för att se vad männen sysslar med och han, som uppger, kryper närmare dessa män. Han ser då hur en av männen slänger i en grej av något slag samt en revolver. Vidare så pratar männen om Palme, "nu är det ingen fara längre, Palmeoperationen är avslutad".

De två männen som stått vid strandkanten och slängt i tidigare nämnda sakerna i vattnet, upptäcker [Maskad] som befinner sig i närheten och det uppstår lite handgemäng mellan [Maskad] och männen ifråga. De två männen beger sig efter en stund dock från platsen. Efter att männen har lämnat platsen, så upptäcker [Maskad] en klocka som ligger på marken. Huruvida denna klocka har tappats av någon av männen, eller om den legat där tidigare, vet inte [Maskad]. När han tar upp denna klocka, upptäcker att det är en guldklocka med något mörkt läderarmband och på botten av denna klocka, boetten, står det bl.a "I rikets tjänst".
Citera
2024-11-20, 13:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är du som påstod att han hade så stort behov av uppmärksamhet att man kan ljuga i förhör ...

Men då vet vi rangordningen..

1 Hem
2 Uppmärksamhet
3 Prata sanning i förhör i Sverige störta mordfall

Nej. Jag har påpekat att SE gillade att stå i centrum enligt vänner och bekanta och en journalist på SvD som träffade SE vid ett tillfälle.

Att efterspelsvittnet SE betedde sig chockat efter mordet finns det uppgifter från Bohemia och Skandias reception på. SE verkar också lyssna noga på ME som hade byxorna på sig hemma i patriciervillan i Täby.

Att den förvirrade och chockade SE lufsade iväg till nattbussen är inte någon gissning utan hans egna uppgifter. Att SEs ryggmärgsreflex att passa på att stå i centrum slog till först på morgonen efter mordet är ingen psykologisk gåta om man läser innantill i materialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in