2024-11-19, 18:34
Medlem
Familjen är nog i en ganska tråkig sits, men de har ju råd med att ha hund och hennes man får väl helt enkelt skaffa ett arbete om han är arbetslös.
Citera
2024-11-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Eller så tänker man att; är du fattig i det här landet så hade du varit fattig i vilket land som helst. Det är hos dig problemet ligger.

Jo det är det jag menar, andan i samhället har ändrats radikalt dom senaste årtiondena. Nu ska man dunka miljardärerna i ryggen och ha full sympati med hur dom kämpat sig till toppen och den fattige har bara sig själv att skylla. Tidigare la man sympatin hos den som var fattig och var mer ifrågasättande gent emot den rika.

Citat:
Det går inte att vara fattig i Sverige om man inte är handikappad på låtsas.

Vad menas med det?
Citera
2024-11-19, 18:38
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Och ja jag tror att dom bluffar.

Okej. Nu önskar jag att vi hade haft en tidsmaskin och kunnat åka tillbaka till 80-tal och 90-tal. Så hade jag tagit med dig på utvecklingssamtal i skolan, med svenska familjer som levde under mycket pressade ekonomiska villkor, precis som familjen i reportaget.
Citera
2024-11-19, 18:38
Medlem
ValkPaddas avatar
Det är ju inte billigt att ha hund...

Händer det något med hunden och hon inte vill avliva kan det ju lätt gå på 50 tusen.
Citera
2024-11-19, 18:40
Medlem
Baisianuss avatar
Hon ser överviktig ut. Det röks och äts säkert skräpmat i den familjen. Trashmänniskor. Deras barn kommer att bli likadana för de har samma gener. Inte lönt att slösa möda på.

Samma gnällande varje jul. Strunta i att fira jul om ni inte har råd. Julgran och massor av klappar är inte för alla. Har man inte råd så har man inte råd. Barnen får väl ta skadan igen som vuxna när de har egen ekonomi.
Citera
2024-11-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulk1
Seriöst, jag är lika fattig. Långt innan jag gråter ut i media så hittar jag en lämplig granjävel som jag sågar ner och baxar hem i höst/vintermörkret. Blir förvånad att folk är så jävla måna om vad man får eller inte. Man löser sin situation, punkt.

I övrigt så blir jag förvånad hur fruktansvärt många har en låtsasgran i plast. Men det speglar väl världen vi lever i i dag. Fake it until you make it.

Saker och ting förändras. Att tvångskolla på Kalle är inte särskilt måste måste längre.
Citera
2024-11-19, 18:42
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det är fruktansvärt för ensamförsörjare nu! Har varit illa innan men nu har man inte råd köpa mat månaden ut. De frivilliga jobbar för fullt och ger matkassar och nu inför jul stötta.. Samhället blivit beroende av dem. Ingen säger nåt. Sverige blivit som USA.
Jag förstår det och det är för djävligt. Vi får vara glada under tiden att våra pengar går till amerikanska och europeiska vapenleverantörer och till den penishamrande komikern i grönt.
Citera
2024-11-19, 18:45
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad menas med det?
Att man inte får några bidrag för att man ljög.
Citera
2024-11-19, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Jag förstår det och det är för djävligt. Vi får vara glada under tiden att våra pengar går till amerikanska och europeiska vapenleverantörer och till den penishamrande komikern i grönt.
Ja räknar ner till Trump tar över förhoppningsvis stoppas galenskapen
Ha en fin Jul!
Citera
2024-11-19, 18:52
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Hunden behövs ju inte. Sambon borde fixa jobb

Nej, det är riktigt, strängt taget behövs inte hunden. Men den är väl det enda glädjeämne barnen i familjen har.

Det är lätt att säga ”fixa ett jobb”. Det är inte den arbetslöse som fixar ett jobb; det är arbetsgivaren som anställer.
Hur ska t ex en 50-årig städerska som blir av med sin anställning kunna få ett annat jobb om det inte finns några städjobb? Söka andra jobb, ja visst. Men vilka hon chans att få? Hon kanske söker ett affärsbiträdesjobb på ICA. Blir hon anställd? Nej, arbetsgivaren vill anställa folk med utbildning och helst också erfarenhet.
Om hon inte får ett annat städjobb, kommer hon med stor säkerhet att vara arbetslös fram till pensionen.
Citera
2024-11-19, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
https://www.rusta.com/sv-se/jul/julg...ehor/julgranar

Plus varenda loppis är full av julpynt nu.

Länk för bildande av egen uppfattning https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...pa-varje-krona

Och de flesta slänger väl inte gammalt julpynt, utan sparar och plockar fram varje år.

Har oxå en 199kr julgran från rusta, den är hur bra som helst.

Ibland så köper jag och ibland så åker den fram, det är efter humör och ork, men den räcker alldeles utmärkt som julgran.
Citera
2024-11-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Och de flesta slänger väl inte gammalt julpynt, utan sparar och plockar fram varje år.

Har oxå en 199kr julgran från rusta, den är hur bra som helst.

Ibland så köper jag och ibland så åker den fram, det är efter humör och ork, men den räcker alldeles utmärkt som julgran.
Tack för tipsen men den Rusta granen kostar numer 599
ALLT har gått igenom inflation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in