2024-11-19, 18:03
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Alltid dessa sjukskrivna som verkar totalt handlingsförlamade? Varför är hon sjukskriven i första hand? Hur kommer det sig att hon är så överviktig? Varför är alla dessa sjukskrivna i så fysiskt dåligt skick och samtidigt har de en massa barn? Var är pappan till barnen, vad gör han? Det här är propaganda inslag.

Jag har träffat sådana här personer IRL och jag har sett att de inte kan hantera pengar. Spenderar sina få pengar på skit för att de mår psykiskt dåligt och sen så gnäller de om att de har dåligt med pengar.

Jag jobbar och sliter och blir provocerad av dessa människor gnäller men samtidigt har all fritid i världen. De enda jag kan känna sympati för är de som blir sjuka på riktigt och hamnar i skiter för att de får en riktigt sjukdom så som cancer eller dylikt. Dessa fejksjukskrivningar med psykiska åkommor och diffusa symptom ger jag fan inte mycket för.

Sen så har kvinnor dubbelt så hög sjukfrånvaro som män och den främsta orsaken är psykiska åkommor. Men det är vi män som är problemet i samhället.
Citera
2024-11-19, 18:04
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Jag och min sambo har en mindre hund och den räknar jag med kostar minst 1000kr/mån i försäkring, foder och tillbehör. Behöver man gå till veterinären så tillkommer det då allt inte tas av försäkringen.
Nu vet vi inte vad familjen har för hund men har man det riktigt jävla knapert så kanske man ska tänka om och helt enkelt göra sig av med hunden. En kostnad mindre helt enkelt.

Ser heller inte ut som att det saknades pengar då det tycks finnas mängder med pynt och skräp i hemmet, kanske får man se till att göra sig av med sånt också även om det har med minnen att göra eller något.

Om mannen nu är arbetslös, kan han inte få ett nytt jobb? Låter som han gått hemma länge då det saknats gran i många år. Vill man verkligen ha en julgran så kan man också gå och låna en ute i skogen.
Citera
2024-11-19, 18:05
Medlem
Rubriken är ju helt åt skogen och då även många kommentarer som belyser rubriken och inte artikeln.

Citat:
Familjen har inte haft råd med en julgran på flera år. Men i år kommer de få en gran skänkt till sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...pa-varje-krona
Citera
2024-11-19, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Ja och det behöver man ju inte köpa. Jag pratar heller inte om dig, jag pratar om Cecilia. Även om jag skrev ”Du”. Det var ett allmänt exempel.

Samhället har blivit hårdare för alla människor. Inte bara för Cecilia. Vi andra jobbar åtminstone, är det inte mer synd om dom som isåfall faktiskt lyfter ett finger än någon som leker handikappad och lutar sig tillbaka och låtsas att hon inte kan köpa en gran.

Det är sjävklart jättesynd om Cecilia om hon är handikappad på riktigt eller bara låtsas för det finns tyvärr numera väldigt många som låtsas och överdriver sina problem för att dom helt enkelt faktiskt inte vill jobba, vilket drabbar människor som faktiskt är handikappade på riktigt och behöver dom pengarna. Det kan självklart inte jag veta men rent spontant så känns det inte som att en normal funtad människa hade gnällt om just det om hon visste att hennes man inte ens arbetar. Det låter som en klassisk WT-familj som vill ha allt men vill göra väldigt lite.

Behöver och behöver. Nej, inte behöver i dess absoluta mening, men om du går i en klass där alla flashar med sina mobiler, hur tror du då det känns? Fattigdom är relativit, så att jämföra med EU-migranter är ju så jävla off-point som fan. Lite som att säga "tänk på barnen i Afrika" när detxseceras några äckliga fladdriga fiskbullar i skolan som elevenninte vill äta upp.Att gå till tidningen är i och för sig inte det jag hade gjort. Där fattar jag inte riktigt vad det ska hjälpa annat än att de helt enkelt vill lyfta en allmän samhällskritisk aspekt. Jag hade då inte velat finnas på nätet gör alltid gällande en sån sak. Har inte läst artikeln. Står det att hon har funktionsnedsättning?

Och Flashback gör det verkligen inte bättre.
Citera
2024-11-19, 18:07
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag tror inte på detta. Var hittar man dessa familjer? Fick dom inga bidrag? Det får man ju bara man har ungar.. nu är hon dessutom sjukskriven så då får hon pengar och bostadsbidrag.. hennes man får ju också pengar eftersom att man får betalt om man är arbetslös också vilket egentligen är sinnessjukt om man tänker efter.

Vad är det du inte tror på?
Att barnfattigdom inte finns?
Att den har ökat?
Att den här familjen bluffar?

Att arbetslösa får en mindre summa pengar är en del av vårt välfärdssystem. Hur ska en arbetslös person annars klara sig? Det är inte bara att säga till en arbetslös att ta ett jobb. Det finns mängder av långtidsarbetslösa som söker jobb men inte får något. Och anledningen till att de inte blir anställda, den vet bara arbetsgivaren.
Citera
2024-11-19, 18:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Vem ska ge henne ett lån? Lån tar man på investeringar som ökar i värde, typ hus och lägenhet, inte på en julgran
Jag tror Crabbofix är sarkastisk. Det är ju tyvärr många som lånar till julen. Men de personerna har förmodligen större utrymme att betala tillbaka lånet månaderna därefter. Naturligtvis är detta idiotiskt och man bör istället sänka sina kostnader och spara i förväg om julen nödvändigtvis ska vara så dyr.
Citera
2024-11-19, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingalundaintresse
Kan ni lägga ner era kränkande kommentarer. Km ni inte har något konstruktivt att komma med, skriv inget alls. Hur fan tror ni det känns för dem lm de hittar till den här tråden? Särskilt barnen (om de är gamla nog (dagens barn får stenkoll på Internet i väldigt tidig ålder). Ha lite hyfs!
Du ska lära dig att detta är horsverige. Här sparkar vi neråt och slickar uppåt. Här är Cecilia och hennes familj tjocka lata skitar medan Anna Kinberg och hennes familj är slimmade smarta kräk som inte åker dit för nåt utan Anna fortätter plocka 125 papp ur skattekistan som om ingenting har hänt. Gött!

Konstruktiv hjälp:

1. Dra ner på maten, Cecilia, du vet att du äter för mycket.
2. Gör dig av med hunden. Någon har säkert redan anmält den och snart kommer snuten med slägga och bräckjärn för att släppa in hororna från länsstyrelsen (tänk att Anna bossade för länsstyrelsen när hon var landshövding) i ditt hem för att jaga din hund. De kommer att kräva dig på en massa stålar. Var glad om du inte blir sparkad i njurarna och misshandlad på andra sätt - än mindre pepparsprejad.
3. Se över vilket mobilabbonemang du har.
4. Var och när köper du din mat och alla andra grejer till er?
5. Säg till barnen att äta extra stora portioner i plugget så slipper de äta hemma.
6. Ut på OF om du verkligen måste ha in kosing. Du behöver inte visa hålet. Det verkar finnas många som tänder på fotbilder. Inget fel med det.
7. Köp en begagnad plastgran. Håller många år.
Senast redigerad av HORSVERIGE 2024-11-19 kl. 18:32.
Citera
2024-11-19, 18:11
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hennes kroppsvolym får mig att tänka på ett skämt som min ex-svärfar tydligen tyckte var jätteskojigt, för han upprepade det ofta:

"Hellre än att jag låter mina barn svälta så äter jag själv".

Generellt så döljer människor i sådana där snyftartiklar någonting, och reportrarna frågar inte närmare för att de VILL ge en bild av ett samhälle i förfall alternativt (beroende på tidningens färg) ett samhälle där de rika roffar åt sig så att de fattiga får svälta. För det är inte sant att folk behöver vara så där fattiga i Sverige.

Om parets A-kassa + sjukkassa tillsammans + de barnrelaterade bidragen inte når upp till socialnormen, så har de rätt att komplettera upp med socialbidrag till normen. Och med socialnormen behöver man inte svälta, och det går att lägga undan en hundralapp i månaden också, tills man har till en julgran. Det där är bara blaj.

Troligen går pengarna till något annat, t.ex. avbetalningar på gamla skulder. Eller tobak och alkohol. Eller onödiga prenumerationer på TV-kanaler etc.. Eller alltihop av det.

I och för sig..
Men är det bara en julgran man behöver spara till? Födelsedagar t.ex. Och så kläder på det. Skor. Ungar växer väl i rasande takt. Har man inget att lägga undan blir det mycket i slutändan.

Sedan kan folk absolut bli bättre på sin ekonomi, det säger man inte något om. Hur det är här vet jag inte.
Citera
2024-11-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsanalys
Det är med stor förundran man läser reportage på SVT nyheter.

” Tidigare jobbade Cecilia som barnskötare men nu är hon sjukskriven. Hennes sambo är arbetslös. Tillsammans har de två barn och en hund. När alla räkningar är betalda har familjen cirka 2 000 kronor kvar till mat.
– Vi brukar samla pant när vi är ute med hunden. Pengarna går till mat, säger hon.”

Sjukskrivna Cecilia säger att de får vända på ”varje krona” men att döma av hennes yttre så lever hon i ett överflöd av mat.

Frågeställning; Är det trovärdigt att göra ett sk snyftreportage om Cecilia?

Hennes barn är det möjligen synd om, då de inte väljer sina föräldrar.

Men jag förstår inte, hon står och visar upp julgrejer i form av ett par tomtar och säger att det var flera år sedan de hade gran. Men vad hände med den granen då? Knäckte de den på fyllan i vild juldans?

Ger mig fan på att hon syftar på att traska ner på Odenplan några dagar innan jul och köpa en gran för 1000kr+ och inte en plastgran för ett par hundra som hon sen slänger ut på juldagen. Nej vem fan har råd med det eller tycker det är värt det?
Citera
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Den kvinnan lider sannerligen inte av matbrist, hon kan halvera sitt matkonto och köpa en julgran varje månad.
Precis, det ligger en hamster begravd någonstans.

Hon ser inte ut att svälta, och har man nu inte pengar kvar till mat och har en hunn som kostar pengar vart går pengarna till då? Utemat? Godis? Bio? Köper en massa grejer?

Nä det syns att det är då inget brist på pengar till mat i allafall snarare brist på kontroll av ekonomin
Citera
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vad är det du inte tror på?
Att barnfattigdom inte finns?
Att den har ökat?
Att den här familjen bluffar?

Att arbetslösa får en mindre summa pengar är en del av vårt välfärdssystem. Hur ska en arbetslös person annars klara sig? Det är inte bara att säga till en arbetslös att ta ett jobb. Det finns mängder av långtidsarbetslösa som söker jobb men inte får något. Och anledningen till att de inte blir anställda, den vet bara arbetsgivaren.
Jag tror på dig om det är Somalier i Rinkeby du syftar på. Dom jobbar aldrig och kan oftast inte ens svenska. Men Cecilia låter inte som ett somaliskt eller arabiskt namn

Och ja jag tror att dom bluffar. Ingen gråter ut i media om sånt här, det sparar vi till om någon fått benet amputerat för att vården gjorde fel. Förstår du? Det är inte normalt att hitta på sådana här ”tyck synd om mig” artiklar, som försöker få andra människor att tycka synd om baaarnen som nu inte får en gran för att Cecilia rökte för många cigg så nu måste vi sponsra familjen med pengar så barnen får en bra jul”.

Kom igen.
Citera
2024-11-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Du ska lära dig att detta är horsverige. Här sparkar vi neråt och slickar uppåt. Här är Cecilia och hennes familj tjocka lata skitar medan Anna Kinberg och hennes familj är slimmade smarta kräk som inte åker dit för nåt utan Anna fortätter plocka 125 papp ur skattekistan som om ingenting har hänt. Gött!

Konstruktiv hjälp:

1. Dra ner på maten, Cecilia, du vet att du äter för mycket.
2. Gör dig av med hunden. Någon har säkert redan anmält den och snart kommer snuten med slägga och bräckjärn för att släppa in hororna från länsstyrelsen (tänk att Anna bossade för länsstyrelsen när hon var landshövding) i ditt hem för att jaga din hund. De kommer att kräva dig på en massa stålar. Var glad om du inte blir sparkad i njurarna och misshandlad på andra sätt - än mindre pepparsprejad.
3. Se över vilket mobilabbonemand du har.
4. Var och när köper du din mat och lla andra grejer till er?
5. Säg till barnen att äta extra stora portioner i plugget så slipper de äta hemma.
6. Ut på OF om du verkligen måste ha in kosing. Du behöver inte visa hålet. Det verkar finnas många som tänder på fotbilder. Inget fel med det.
7. Köp en begagnad plastgran. Håller många år.

Håller med om allt förutom OF. Har aldrig varit där inne, men förstått att det inte är det mest charmiga att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in