2024-11-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingalundaintresse
Kan ni lägga ner era kränkande kommentarer. Km ni inte har något konstruktivt att komma med, skriv inget alls. Hur fan tror ni det känns för dem lm de hittar till den här tråden? Särskilt barnen (om de är gamla nog (dagens barn får stenkoll på Internet i väldigt tidig ålder). Ha lite hyfs!
Ja många här är extremt dömande och har en tråkig attityd. I detta fall finns ju inte ens en länk så vi har ju ingen aning om vad som kommenteras eller vad som ligger bakom.
Däremot verkar dom ha hund, vilket är väldigt dyrt. Är man fattig måste den bort i första hand, sen brukar inte människor som hamnar i denna sits inte bara hamna där från en dag till en annan utan det är ofta en rad dåliga beslut på vägen.
Citera
2024-11-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Vem fan köper julgran varje år? Vi har haft 1 julgran som har varat i 18 år
This.
Citera
2024-11-19, 17:47
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Intressant fenomen det här med att solidariteten svenskar i mellan, där man tidigare höll den på mattan som inte skulle "tro att han var något" uppenbarligen nu bytts ut mot att man slår mot dom som redan ligger och att budskapet i stället är "du ska inte tro att du inte är något".

Onekligen nya tider i det nyliberala höger-sverige, den fattiga har inte ens rätt att få sätta ord på upplevelsen av sin fattigdom innan någon snabbt är där och drar igång en tråd för att gå till motattack.

Vad är det för kalender? Säljer hon dom? Är hon med själv bakom någon lucka? Eller varför kostar den 15.000:-
Eller så tänker man att; är du fattig i det här landet så hade du varit fattig i vilket land som helst. Det är hos dig problemet ligger.

Det går inte att vara fattig i Sverige om man inte är handikappad på låtsas. Nu är det ju två hela vuxna. Båda är väl inte handikappade? Klarar dom sig inte på sina bidrag så bor dom för dyrt eller äter alldeles för mycket. Alla har råd med en gran. Dom söker väl sympati för att snylta pengar. Verkar ha blivit en trend ju.
Citera
2024-11-19, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vi bryr oss inte. Skippa julgranen din korkade kossa eller köp en plastgran du kan ha året runt, är hon fortfarande så fattig att hon inte kunde spara en tia varje månad för att köpa en begagnad på myrorna så får hon nog söka hjälp för då är hon uppenbarligen utvecklingsstörd, tänker jag. Alla har råd, det handlar om vad man prioriterar. Har du aldrig dragit ner på maten du äter för att köpa något dyrt?

Vi pratar inte om mig här, så det är ovidkommande om jag är mångmiljonär, en vanlig mellanmjölk Svensson, White trash eller fattigpensionär. Artikeln försöker belysa att samhället har blivit hårdare och tanken är inte att lyfta kränkande kommentarer. Ord sårar, så jag hoppas verkligen i te att de hittar in här. De behöver inte må sämre än de
redan gör, på grund av dömande tuffingar som gömmer sig bakom en skärm.

Dagens ungar (alla ungar) har blivit mycket mer kräsna än för inte slänger sen. Förut hade man sina klasskamrater att jämföra sig med. Deg är annorlunda (och enligt mig ur kontroll) idag på TikTik, Instagram och telefoner som kostar flera tusen kronor.
Citera
2024-11-19, 17:51
Medlem
sebno1s avatar
Mannen som är arbetslös har väl tid att åka ut i skogen och hugga ner en gran, så får hunden komma ut bland stock och sten än ett varv runt kvarteret. olagligt visst, men hur långt är ett snöre?

Annars hjälper väl kyrkan till med detta runt juletider och hoppas det löser sig för paret.

Sen skriks det efter folk tammefan överallt, till och med det mest okvalificerade yrket, så hur man lyckas vara arbetslös är för mig en gåta.
Hoppas mannen inte hamnat i nåt mörkt hål där allt känns omöjligt. Låter lite så när man inte ens lyckas tänka ut hur man kan få en julgran gratis.

Men ja jobbar man obekväma tider med alla dess tillägg, så kan man lätt falla mellan stolarna när man bli sjukskriven. Inge 80% av lönen där inte.
Citera
2024-11-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ja många här är extremt dömande och har en tråkig attityd. I detta fall finns ju inte ens en länk så vi har ju ingen aning om vad som kommenteras eller vad som ligger bakom.
Däremot verkar dom ha hund, vilket är väldigt dyrt. Är man fattig måste den bort i första hand, sen brukar inte människor som hamnar i denna sits inte bara hamna där från en dag till en annan utan det är ofta en rad dåliga beslut på vägen.

Finns ju iofs länk. Jag har inte klickat på den. jag tycker inte om att gotta mig åt andras svårigheter. Hade nog klickat på den om jag råkat scrollatm mig till den på nyhetssidan där den finns, men har ingen lust att aktivt söka mig till den
Citera
2024-11-19, 17:52
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Alla har råd, det handlar om vad man prioriterar.

Nej, alla har inte råd.
Jag har arbetat med människor i hela mitt yrkesverksamma liv, många år inom skolan. Den här familjens situation, speglar den situation som en del familjer lever i. Och fattigdom är inget ”nytt”. Jag har via mitt arbete genom åren träffat flera familjer som levde under sådana förutsättningar som denna familj gör.

Det är illa att så många här i tråden, mer eller mindre hånar och slår på den som redan ligger ner. Det vittnar om en människosyn som inte borde finnas i vårt land.

En enkel sökning på ”barnfattigdom Sverige” på internet, visar bedrövelsen. Barnfattigdomen har ökat på senare år.
Senast redigerad av RFT 2024-11-19 kl. 17:57.
Citera
2024-11-19, 17:54
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingalundaintresse
Vi pratar inte om mig här, så det är ovidkommande om jag är mångmiljonär, en vanlig mellanmjölk Svensson, White trash eller fattigpensionär. Artikeln försöker belysa att samhället har blivit hårdare och tanken är inte att lyfta kränkande kommentarer. Ord sårar, så jag hoppas verkligen i te att de hittar in här. De behöver inte må sämre än de
redan gör, på grund av dömande tuffingar som gömmer sig bakom en skärm.

Dagens ungar (alla ungar) har blivit mycket mer kräsna än för inte slänger sen. Förut hade man sina klasskamrater att jämföra sig med. Deg är annorlunda (och enligt mig ur kontroll) idag på TikTik, Instagram och telefoner som kostar flera tusen kronor.
Ja och det behöver man ju inte köpa. Jag pratar heller inte om dig, jag pratar om Cecilia. Även om jag skrev ”Du”. Det var ett allmänt exempel.

Samhället har blivit hårdare för alla människor. Inte bara för Cecilia. Vi andra jobbar åtminstone, är det inte mer synd om dom som isåfall faktiskt lyfter ett finger än någon som leker handikappad och lutar sig tillbaka och låtsas att hon inte kan köpa en gran.

Det är sjävklart jättesynd om Cecilia om hon är handikappad på riktigt eller bara låtsas för det finns tyvärr numera väldigt många som låtsas och överdriver sina problem för att dom helt enkelt faktiskt inte vill jobba, vilket drabbar människor som faktiskt är handikappade på riktigt och behöver dom pengarna. Det kan självklart inte jag veta men rent spontant så känns det inte som att en normal funtad människa hade gnällt om just det om hon visste att hennes man inte ens arbetar. Det låter som en klassisk WT-familj som vill ha allt men vill göra väldigt lite.
Citera
2024-11-19, 17:57
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nej, alla har inte råd.
Jag har arbetat med människor i hela mitt yrkesverksamma liv, många år inom skolan. Den här familjens situation, speglar den situation som en del familjer lever i. Och fattigdom är inget ”nytt”. Jag har via mitt arbete genom åren träffat flera familjer som levde under sådana förutsättningar som denna familj gör.

Det är illa att så många här i tråden, mer eller mindre hånar och slår på den som redan ligger ner. Det vittnar om en människosyn som inte borde finnas i vårt land.
Jag tror inte på detta. Var hittar man dessa familjer? Fick dom inga bidrag? Det får man ju bara man har ungar.. nu är hon dessutom sjukskriven så då får hon pengar och bostadsbidrag.. hennes man får ju också pengar eftersom att man får betalt om man är arbetslös också vilket egentligen är sinnessjukt om man tänker efter.
Citera
2024-11-19, 18:00
Here we go again. Lagom till julen.

”Jag har inte råd med julgran”.

”Jag har inte råd med julklappar”.

”Jag har inte råd med julmat”.

Ständigt dessa ”jag har inte råd-snyftartiklar”. Och det är alltid kvinnor som aldrig har råd
Citera
2024-11-19, 18:03
Medlem
Merwinnas avatar
Hennes kroppsvolym får mig att tänka på ett skämt som min ex-svärfar tydligen tyckte var jätteskojigt, för han upprepade det ofta:

"Hellre än att jag låter mina barn svälta så äter jag själv".

Generellt så döljer människor i sådana där snyftartiklar någonting, och reportrarna frågar inte närmare för att de VILL ge en bild av ett samhälle i förfall alternativt (beroende på tidningens färg) ett samhälle där de rika roffar åt sig så att de fattiga får svälta. För det är inte sant att folk behöver vara så där fattiga i Sverige.

Om parets A-kassa + sjukkassa tillsammans + de barnrelaterade bidragen inte når upp till socialnormen, så har de rätt att komplettera upp med socialbidrag till normen. Och med socialnormen behöver man inte svälta, och det går att lägga undan en hundralapp i månaden också, tills man har till en julgran. Det där är bara blaj.

Troligen går pengarna till något annat, t.ex. avbetalningar på gamla skulder. Eller tobak och alkohol. Eller onödiga prenumerationer på TV-kanaler etc.. Eller alltihop av det.
Citera
2024-11-19, 18:03
Medlem
bomhulls avatar
En billig plastgran kan man få tag på för en hundring?köp den på rean efter jul och ha den varje år.
Såg att hon plockade ned cola burkar i en kasse det låter väl som onödig konsumtion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in