2024-11-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det var och är fortfarande flera juridisk experter som anser att den nya samtyckeslagstiftningen är rättsosäker. Du verkar ju var intresserad och insatt så det vet säkert även du.

Jag tycker även att du delvis själv har svarat på en del av dina frågor. Om man nu ska fälla någon så finns det ju till exempel övergrepp eller trakasseri eller andra begrepp att ta till. Våldtäkt är ju bland det värsta som du kan bli åtalad för. Därför är det olyckligt att våldtäktsbegreppet blivit så otroligt brett. Det finns t.ex. ett annat fall här på Flashback där samlaget tydligen bestod i att könsorganen rört vid varandra. I det fallet har det fastställts att MÄ gett samtycke, MÄ varit pådrivande till viss del, båda varit fulla men det struntade rätten i utan de tyckte att åtalad borde ha förstått att det fanns en risk att MÄ inte deltog frivilligt på grund av berusning. Fälld för våldtäkt och skadestånd.

Om vi ska ta detta specifika fall (Chalmeristen) tycker jag det finns mycket i hennes historia som pekar på att det mycket väl kan ha handlat om annat än våldtäkt. Jag kommer inte ihåg allt så här på rak arm.

Hon har för någon dag sedan gjort slut med sin kille lite out of the blue. Hon påstår sig vara ledsen över detta men ändå hunnit vara på "dejt" med Kingen med vilken man kan utläsa av konversationen med sin kompis MÄ skulle kunna tänka sig ha sex med.
Hon ifrågasätter sig själv varför hon gör så här, varför hon flirtar. Hon har skickat en utmanande bild på sig själv till den åtalade. Hon utrycker sig att den åtalade inte ska få fitta. Varför gör man det om en bekant bara ska komma och sova över?
Hon diskuterar med sin kompis om vad hon ska ha på sig. Trots att hon verkar väldigt orolig över att det ska bli tal om försök till sex väljer hon alltså att fortsätta att bara ha på sig nattlinne och trosor. Trots att hon verkar väldigt orolig för att den åtalade ska vilja ha sex med henne, fastän hon till kompisen säger att hon inte vill så guidar hon den åtalade till sin lägenhet, han går fel flera gånger och hon rättar honom. Hon går ner och öppnar ytterporten och släpper in honom. Här skulle hon enkelt ha kunnat avstyra situationen.
Hon verkar väldigt lätt ge med sig om att han ska få sova i hennes säng.
Hon har initialt kontakt med kompis under tiden åtalad är hemma hos henne. Hon säger att hon i början säger till att hon inte vill och tar bort åtalads hand. Hon skulle mycket enkelt kunna stiga upp ur sängen och på så sätt komma från situationen. Hon skulle enkelt kunna skriva till sin kompis och be denna kalla på polisen om hon nu känner sig hotad. Hon skulle kunna skrika. Hon skulle kunna ta sig ut ur lägenheten. Hon är inte i något förlamat freezemode utan hon bestämmer sig för att ha sex.
Hon är uppe på toaletten och återgår efter det till sexuell aktivitet. När sexet är över lägger hon sig i sängen bredvid åtalad och låter honom hålla om henne.

Det skulle varit väldigt intressant att se konversationerna hon haft med den åtalade innan. Åtminstone jag kan inte se detta i FUP. Finns det sådan konversation i FUP eller är den lämpligt frånvarande?

Vad tycker du själv om allt ovanstående? Vad är din förklaring till att MÄ dag 2 enkelt kunde avstyra åtalads närmanden bara genom att kliva upp ur sängen och säga att hon skulle träffa en kompis?
Varför gjorde hon inte något liknande på kvällen/natten eller ännu större fråga varför släpper hon in åtalad då det verkar som att MÄ på förhand av någon anledning förstått att det skulle bli tal om någon slags sexuell situation?

Konstigt nog tycker jag fortfarande inte att argumenten som ni skeptiker ger är övertygande.
Om en kille säger att han missat sista bussen och inte har någonstans sova, och en tjej till sist ger med sig och säger du kan sova hos mig, innebär det då att om de har sex så är det frivilligt?

Måste en tjej gå och lägga sig i byxor och tjocktröja om hon inte vill ha sex?

Min förklaring till de frågor du ställer är att i en chocksituation vet man ofta inte hur man ska agera. Det kan jag säga av erfarenhet. Efteråt tänker man "jag skulle gjort si och så". Det är också därför sexuella övergrepp ofta är så traumatiska, för man frågar sig efteråt om man gick med på det, eller varför man inte gjorde mer motstånd när det skedde.

Att en kvinna som ett par gånger redan sagt nej, ger upp och "låter det hända", är alltså inte detsamma som samtycke.
Citera
2024-11-19, 12:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Konstigt nog tycker jag fortfarande inte att argumenten som ni skeptiker ger är övertygande.
Om en kille säger att han missat sista bussen och inte har någonstans sova, och en tjej till sist ger med sig och säger du kan sova hos mig, innebär det då att om de har sex så är det frivilligt?

Min förklaring till de frågor du ställer är att i en chocksituation vet man ofta inte hur man ska agera. Det kan jag säga av erfarenhet. Efteråt tänker man "jag skulle gjort si och så". Det är också därför sexuella övergrepp ofta är så traumatiska, för man frågar sig efteråt om man gick med på det, eller varför man inte gjorde mer motstånd när det skedde.

Att en kvinna som ett par gånger redan sagt nej, ger upp och "låter det hända", är alltså inte detsamma som samtycke.

Om en kille säger att han missat sista bussen och inte har någonstans sova, och en tjej till sist ger med sig och säger du kan sova hos mig, innebär det då att om de har sex så kan det inte vara frivilligt?

Så du vet att hon befann sig i en chocksituation?

Anser du att en person som initialt vill ha sex en bit in i akten kan ändra sig och inte längre vill?

Anser du att en person som initialt "säger/visar" att den inte vill ha sex efter en stund kan ändra sig och vill ha sex?

Anser du att en person ska kunna läsa av/känna av att den andra personen nog egentligen inte vill fastän den personen kanske faktiskt både säger och agerar som att den vill?
Citera
2024-11-19, 12:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Tycker du i det aktuella fallet att det är märkligt att hon inte bara reser sig ur sängen? Klär på sig? Går ut ur lägenheten? Fortsätter skriva till sin kompis som hon gjorde tidigare? Gick in på toaletten? Inte skrek?

De har olika avbrott, t.ex. går hon o kissar och sedan kommer tillbaka och fortsätter? Är inte det konstigt?
Citera
2024-11-19, 13:02
Medlem
Citat:
Tycker du i det aktuella fallet att det är märkligt att hon inte bara reser sig ur sängen? Klär på sig? Går ut ur lägenheten? Fortsätter skriva till sin kompis som hon gjorde tidigare? Gick in på toaletten? Inte skrek?

Nej jag tycker inte det är märkligt.

Citat:
Om en kille säger att han missat sista bussen och inte har någonstans sova, och en tjej till sist ger med sig och säger du kan sova hos mig, innebär det då att om de har sex så kan det inte vara frivilligt?

Så du vet att hon befann sig i en chocksituation?

Anser du att en person som initialt vill ha sex en bit in i akten kan ändra sig och inte längre vill?

Anser du att en person som initialt "säger/visar" att den inte vill ha sex efter en stund kan ändra sig och vill ha sex?

Anser du att en person ska kunna läsa av/känna av att den andra personen nog egentligen inte vill fastän den personen kanske faktiskt både säger och agerar som att den vill?

Jag har inte läst något som indikerar att hon ville ha sex.
Viking sa väl själv i förhöret att när han lämnade McD så trodde han inte hon ville ha sex.
Att hon av de många snapsen hon skickade, hade med en bild på sin urringning säger inget. Snapshat fungerar ju så att man vid varje meddelande skickar en bild, ofta då det man råkar ha framför sig.
Hon hade precis varit på dejt med en annan person. Vrför skulle hon vilja ha sex med viking?
Det var inget krogragg som följde med henne hem, utan en person i hennes faddergrupp som inte hade någonstans sova (enl honom själv).
Och jag tror mycket väl Viking förstod att hon puttade bort honom och sa nej.
Citera
2024-11-19, 14:10
Medlem
Citat:

De har olika avbrott, t.ex. går hon o kissar och sedan kommer tillbaka och fortsätter? Är inte det konstigt?

När jag nu läser FUP så stämmer det inte heller att de har avbrott för att gå och kissa.
Hon kissar när de är klara. Ingen mening med att ringa polisen då.

Citat:
Du har i förhör den 27 oktober berättat att Viking efter våldtäkten sagt att ni skulle gå
och lägga er och att du då svarade att du måste kissa och gick in på toaletten. Sedan
gick du tillbaka till sängen. Förklara varför du gick tillbaka till sängen och varför du lät
Viking sova över?

Jag kände att jag inte hade något alternativt. Det var väldigt sent och han kunde inte ta
någonstans. Jag hade ingen annanstans att ta mig.
Funderade du vid något tillfälle, tex. när du var på toaletten att ringa till polisen?
Nej.
Hur kommer det sig?
Jag ville bara överleva natten typ
Senast redigerad av grelin1999 2024-11-19 kl. 14:13.
Citera
2024-11-19, 15:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Jo, det är klart att det är. Om man låter sig övertalas till något och deltar i det, så samtycker man givetvis och det är frivilligt. Man har rätt att ändra sig och säga ja till sex och sedan ändra sig och säga nej. Det är inget bindande löfte. Man har också rätt att ändra sig och först säga nej, men sedan ändå ha sex.

Det tycks märkligt nog vara ett helt obekant koncept för vissa att det är ett beteende som är en essentiell del av människors sätt att agera i olika situationer, speciellt där frestelser ställs mot skäl för återhållsamhet.
Citera
2024-11-19, 15:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nej jag tycker inte det är märkligt.

Jag har inte läst något som indikerar att hon ville ha sex.
Viking sa väl själv i förhöret att när han lämnade McD så trodde han inte hon ville ha sex.
Att hon av de många snapsen hon skickade, hade med en bild på sin urringning säger inget. Snapshat fungerar ju så att man vid varje meddelande skickar en bild, ofta då det man råkar ha framför sig.
Hon hade precis varit på dejt med en annan person. Vrför skulle hon vilja ha sex med viking?
Det var inget krogragg som följde med henne hem, utan en person i hennes faddergrupp som inte hade någonstans sova (enl honom själv).
Och jag tror mycket väl Viking förstod att hon puttade bort honom och sa nej.

Varför hon skulle vilja ha sex med Viking?

Därför att hon var attraherad av honom givetvis och därför att han tydligt visade att han ville ha henne. Det fanns skäl som talade emot att ha sex med honom och skäl som talade för.

Vad föreställer du dig, att människor är glasklara över vad de vill när det gäller sådana här saker och att vi kan utläsa vad de egentligen vill genom att studera vad de sagt vid ett givet tillfälle? Är det något slags frikyrklig inställning? All historia och all erfarenhet visar att människor ständigt haft sexuella förbindelser de också haft skäl att låta bli och förutsatt sig låta bli.
Citera
2024-11-19, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jo, det är klart att det är. Om man låter sig övertalas till något och deltar i det, så samtycker man givetvis och det är frivilligt. Man har rätt att ändra sig och säga ja till sex och sedan ändra sig och säga nej. Det är inget bindande löfte. Man har också rätt att ändra sig och först säga nej, men sedan ändå ha sex.

Det tycks märkligt nog vara ett helt obekant koncept för vissa att det är ett beteende som är en essentiell del av människors sätt att agera i olika situationer, speciellt där frestelser ställs mot skäl för återhållsamhet.

om man tror på hennes beskrivning, vilket jag gör, så kallar jag det inte samtycke.

Citat:
Jag blev väldigt snabbt att jag försöker ta bort hans händer, men han verkar inte bry sig
liksom. Han fråga inte ens utan direkt ta på mina bröst åh ta på min midja och mina ben utan
att liksom, som om det vore självklart att han kan göra det liksom. Och jag blev väldigt så här
ihopskrynklad typ och försökte och ta bort och liksom näe.
Säger du nej till honom.
Ja, nej, nej, nej och jag drar bort hans händer.
Svarar han på det.
Näe, eller han lyfter och flyttar och sen tar han nytt grepp igen eller vad man ska säga.
Och sen med kläderna, du berättar att du har nattlinne och trosor på dig.
Mm.
Hur får ni av er kläderna.
Han, när han har börjat att penetrera mig med sina fingrar så, han sätter väl sig upp och drar
av mina trosor, med armen så jag kan inte direkt hålla ifrån och sen drar han av sig eller drar
av mig mitt nattlinne, så jag tar ju inte av något själv utan han drar av det. Och sen drar han
av sig sina kläder. Och då ligger jag väl bara där helt, ja ganska i chock typ. Ja och sen så tar
han av sig alla kläder och så penetrerar han mig och hånglar med mig.
Du säger att du hamnar i chock, beskriv mer vad händer med din kropp.
Jag blev väl ganska (gråter!) som jag inser typ vad som kommer hända typ, men också att jag
inte har nånting, jag kan inte göra nåt för att få det att inte hända. Jag blir lite så fast, känner
jag mig typ
Visar du på nåt sätt när du ligger där när han har börjat att penetrera dig att du inte
är med på det.
Jag ligger ju helt still och försöker liksom ba typ andas för liksom lugnt och jag tror ändå att
han märker det för han, han verka lite typ skeptisk, men sen så körde han bara vidare ändå.
Och sen eftersom jag puttat bort honom innan när han började hångla med mig och sa, nej jag
vill inte, så måste han på ändå nåt sätt ha fattat, att jag inte helt var med på det. Men att jag
vet inte, han tänkte väl att okej om hon gav upp nu så är hon väl fine med det. Det var den
uppfattningen det kändes som då.
Hur gjorde han när han försökte att övertyga dig.
Eller han bara fortsatte ju, han övertyga ju inte mig men, han bara fortsatte till jag gav upp.
Hur låg du i sängen och hur va han i förhållande till dig, du berättade att han är över
dig när han drar av dig kläderna, hur är ni sedan i förhållande till varandra.
Sedan ligger han väl över mig mestadels och ligger mot min kropp och håller fast mig,
samtidigt som han penetrerar mig vaginalt.
Var håller han sina händer någonstans.
Ena mot kudden så och den andra över axeln liksom och sen går det över till att han håller
den runt min nacke och stryper mig.
Berätta mer om det, förklara exakt hur han gör när han stryper dig.
Han ströp mig på lite olika sätt, först så ströp han mig mer med liksom armbågen och höll
emot och sen senare blev det att han höll med båda händerna mot min hals då.
Hur höll han då.
Han höll liksom med hela handen, med båda händerna. Och sen även när vi står upp och jag
ligger kvar på sängen så drar han även upp mig med en hand och håller, ja tar struptag när
han penetrerar mig bakifrån vaginalt.
Nu hängde jag inte med här, hur är du mot sängen.
Magen mot sängen och sen så står han bakom mig och då tar han tag i min nacke och liksom
drar upp mig och tar struptag medan han penetrerar mig då.
Hur hamnade du på mage.
Han vänder mig och han lyfter mig och han ja, han gör det han vill med mig i princip och
bara flyttar mig och sätter mig där han vill att jag ska va.
Har ni någon form av kommunikation med varandra under tiden.
Nej, eller han ber mig typ, sug av mig eller gör det här. Och eftersom, jag blir väl lite rädd i
det läget så jag gör ju bara det han säger till mig.

Såväl definitionen av ordet "samtyckte" som den juridiska definition i detta sammanhang är inte uppfyllda. Samtyckte innebär att den andra personen på något sätt ska visa sitt medgivande, i ord eller handling.

De flesta människor har förmåga att förstå när någon inte är med på det. Så svårt är det inte. Man ser det i blicken, man märker om hon reagerar på beröring, om hon tar av sig kläder på egen hand, om hon tar på en. Osv. Alltså det är inte som i en film med snabba klipp fram och tillbaka där man inte riktigt fattar vad som händer.
Citera
2024-11-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Varför hon skulle vilja ha sex med Viking?

Därför att hon var attraherad av honom givetvis och därför att han tydligt visade att han ville ha henne. Det fanns skäl som talade emot att ha sex med honom och skäl som talade för.

Vad föreställer du dig, att människor är glasklara över vad de vill när det gäller sådana här saker och att vi kan utläsa vad de egentligen vill genom att studera vad de sagt vid ett givet tillfälle? Är det något slags frikyrklig inställning? All historia och all erfarenhet visar att människor ständigt haft sexuella förbindelser de också haft skäl att låta bli och förutsatt sig låta bli.

Kom ihåg att det även var hon som självmant erbjöd V*king en sovplats. Han hade kunnat ta en taxi hem om bussen slutat gå och var alltså inte direkt i en nödsituation. Jag tror att de flesta killar som blir erbjudna att sova över hos en tjej de flörtat med över snap skulle tolka erbjudandet som att tjejen är intresserad.
Citera
2024-11-19, 16:18
Medlem
För er som i tråden antyder att det är BOs fel och/eller att man i princip får skylla sig själv om man erbjuder en klasskompis att få sova på golvet i nödfall vill jag ställa några frågor;
- Är det normalt att man kör strypsex och hardcoresex med klasskamrat vid första "frivilliga ligget" (till den milda grad att det bli blåmärken)?
- Är det normalt att en 20-åring som är väldigt detaljerad kring händelseförloppet ändå har svårt att få utlösning efter närmare 2 timmars juckande? (20-åringar brukar snarare ha problem med att komma för fort)
- Är det rimligt att en 20-åring som i förhör berättat att han druckit ansenliga mängder med alkohol ska uppfattas som trovärdig och att ha ett gott omdöme?

Förstår att den nya samtyckeslagen förmodligen kommer att fälla någon som i fyllan och villan inte uppfattat Ja eller Nej. MEN i detta fall är det tämligen tydligt att vi har att göra med en GM som har en tydligt skev bild av hur tjejer/kvinnor ska "behandlas". Tyvärr verkar denna skeva kvinnosyn delas av en del här på FB, men det är jag inte förvånad över förvisso. Här finns människor med MENA- och medeltida kvinnosyn.....
Citera
2024-11-19, 17:00
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
För er som i tråden antyder att det är BOs fel och/eller att man i princip får skylla sig själv om man erbjuder en klasskompis att få sova på golvet i nödfall vill jag ställa några frågor;
- Är det normalt att man kör strypsex och hardcoresex med klasskamrat vid första "frivilliga ligget" (till den milda grad att det bli blåmärken)?
- Är det normalt att en 20-åring som är väldigt detaljerad kring händelseförloppet ändå har svårt att få utlösning efter närmare 2 timmars juckande? (20-åringar brukar snarare ha problem med att komma för fort)
- Är det rimligt att en 20-åring som i förhör berättat att han druckit ansenliga mängder med alkohol ska uppfattas som trovärdig och att ha ett gott omdöme?

Förstår att den nya samtyckeslagen förmodligen kommer att fälla någon som i fyllan och villan inte uppfattat Ja eller Nej. MEN i detta fall är det tämligen tydligt att vi har att göra med en GM som har en tydligt skev bild av hur tjejer/kvinnor ska "behandlas". Tyvärr verkar denna skeva kvinnosyn delas av en del här på FB, men det är jag inte förvånad över förvisso. Här finns människor med MENA- och medeltida kvinnosyn.....

Har nu läst både FUP och tingsrättsdomen. Det jag reagerade på var:

1) BO:s vittnen och hon själv har en beskrivning som är mycket lika. Ofta brukar annars människor komma ihåg olika saker.

2) BO:s snap-konversation där hon nämner att hon varit på en date med en kille och att en annan kille, Viking, skulle komma hem till henne. Det verkade som hon redan var på jakt efter ett nytt förhållande fast hon nyss gjort slut.

3) BO:s selektiva beskrivning av samlagen. Hon nämner iinte förrän polisen frågar om hur det kom sig att hon red på Viking. Det känns som hon försöker vinkla det hela till sin fördel.

4) Varför upprepade BO inte sitt nej flera gånger? Varför skrek hon inte på hjälp? Ett studenthem i en tentavecka har folk vakna! Hon kunde fått hjälp!

5) Varför gick hon och lade sig med Viking efter toalettbesök, hon kunde gått till någon granne och bett om hjälp eller låst in sig på toaletten med telefon och ringt polisen.

Mitt intryck är att det hela var ett tjat-sex som spårade ur. Det blev inte så bra för BO. Efter det hela ångrade hon sig när hon pratat med sina kompisar och anmälde för våldtäkt.

Men är det här samma typ av våldtäkt som när någon blir överfallen i en park? Men det är inget snack om att Viking betett sig som en idiot. Att tjata sig till sex blir aldrig bra. Men brukar inte kufarna på teknisk fysik-programmet vara de knäppaste studenterna på Chalmers? Nu får han studera i lugn och ro på statens bekostnad på någon anstalt och fundera på vad nej betyder. För hovrätten ändrar nog inte på domen så mycket.
Citera
2024-11-19, 17:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Ingen seriös debattör har påstått att man får skylla sig själv på något sätt. Det är bara en lögn i form av en talking point som ohederliga människor som du helt skamlöst tillskriver andra som en åsikt. Det sänker dig till en gris och ett kräk och gör det extremt löjeväckande att ställa sig på en moraliskt hög stol och gala om ”kvinnosyn”. Det är du som har en syn som du tror berpttigat dig till att ljuga och flina fritt. Saknar du helt skam och anständighet

Vad du anser normalt om hypotetiska saker är ointressant. Inget bevisar att något av det där inträffat. En berusad person kan mycket väl tala sanning medan en nykter framställa den fel. Det finns ingen automatik i det och berusade personer förvandlas inte till lallande vrak om de inte uppnår en mycket hög berusningsgrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in