Citat:
LJ förklarar dock bakgrunden till det där för PU och att han redan hade blivit påverkad av Thomas Pettersson. År 2019 uppger han att han ”för några år sedan” blev approcherad av TP, som förklarade att han var ”övertygad” om att Engström var skyldig. TP ska då i det privata samtalet ha visat en massa bilder med förhoppningen om att få med Jeppsson på tåget.
Om ditt möte med LJ skedde kring julen 2017 inträffade det sannolikt efter att han redan påverkats av TP. Förhöret 2019 hölls 2019-05-09 vilket bara är 1,5 år efter julen 2017. Och 2019-05-09 hade han alltså redan ”för några år sedan” blivit påverkad av TP.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-00-K
Lars uppger vidare att han för några år sedan träffade en journalist från Göteborg som skulle skriva en bok om sina teorier.
Journalisten är övertygad om att det var Engström som är skyldig och har frågat Lars om vad han tycker. Lars har efter beskrivningarna han fått om hur Engström såg ut och de bilder han har sett svarat att han tycker att det möjligen kan vara samma person som han såg.
Om ditt möte med LJ skedde kring julen 2017 inträffade det sannolikt efter att han redan påverkats av TP. Förhöret 2019 hölls 2019-05-09 vilket bara är 1,5 år efter julen 2017. Och 2019-05-09 hade han alltså redan ”för några år sedan” blivit påverkad av TP.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-00-K
Lars uppger vidare att han för några år sedan träffade en journalist från Göteborg som skulle skriva en bok om sina teorier.
Journalisten är övertygad om att det var Engström som är skyldig och har frågat Lars om vad han tycker. Lars har efter beskrivningarna han fått om hur Engström såg ut och de bilder han har sett svarat att han tycker att det möjligen kan vara samma person som han såg.
Ja just, men vid den tiden när jag själv frågade Jeppsson om den här saken så hade jag inte ens hört talas om Thomas Pettersson, jag visste inte att han existerade. Det var först när Filter-artikeln kom ut som jag blev varse det, och då visade det sig naturligtvis att Borgnäs och Pettersson kände varandra sedan tidigare. Men det framgick aldrig då, och Borgnäs nämnde heller inget om det.
"Lebel-hypotesen" om hur journalister och poliser påverkar vittnen och får dem att gå fel sträckor vid vallningar (Fauzzi), ljuga om att de såg Åsmannen uppe på David Bagares Gata (Nieminen), skriva brev till polisen (Jeppsson) ger jag dock inte mycket för. Nu senast påstår Lebel (i huvudtråden igår) att Borgnäs på något sätt tvingat Jeppsson att skriva det där brevet till polisen.
Att jag nämner det här beror på att det hakar i det där med Thomas Pettersson i viss mån. Frågan blir då om TP kan ha utövat ett sådant inflytande över Jeppsson att han börjat tänka och tro att Engström skjutit Palme av det skälet. Det blir naturligtvis en bedömningsfråga, hur man ställer sig till Jeppssons integritet. Är han en påverkbar vindflöjel som tänker, tycker och tror vad andra säger till honom?
Då menar jag, att Jeppsson visserligen kanske inte är helt opåverkbar – för vem är det? – men att han definitivt inte är någon "Lebel-robot" som programmeras av journalister och poliser. Han tänker på egen hand och fattar egna beslut. Det har tisslats och tasslats en del om att Jeppsson skulle vara lätt förståndshandikappad, men jag har ju talat med honom i ett par timmar och såg absolut inga tecken på det. Tvärtom är han välformulerad och eftertänksam. Jag uppfattade honom som normalbegåvad och samvetsgrann.
Att Jeppsson träffat TP och att han då fått frågor om Stig Engström tog jag för givet när TP väl dök upp över radarn i och med Filter-artiklarna. Det besynnerliga är dock, att TP – i alla fall vad jag kan minnas – inte gör någon affär av det. Annars tycker man att det borde ha varit huvudnumret i både artiklarna och boken att "vittnet Jeppsson känner igen Engström". Vi vet ju också hur TP gärna skruvar på uppgifter för att få dem att passa in med hans egna tes.
Vad det tyder på är alltså snarast att Jeppsson kanske inte varit så tänd på TP:s idé när den framkastades för honom, utan att det kommit efteråt. Det tycker jag också stämmer med brevet till polisen, som också "kommer efteråt". Där kan jag inte svara för vad Borgnäs sagt och gjort mellan julen 2017 och fram till det att brevet skrevs, utan det får ni fråga honom om i så fall. Men idén om två gärningsmän verkade i alla fall vara ny för Jeppsson när jag lade fram den vid "vallningen".
Kanske Borgnäs och Jeppsson träffats och dryftat den frågan fler gånger i mellantiden, det vet inte jag, men jag skulle tippa att det handlar om att Jeppsson själv gått och grunnat över saken under en tid och då till slut kommit fram till att han faktiskt inte är säker på att det var gärningsmannen han såg. Då har han samvetsgrant skrivit till polisen om det. Möjligen kan han ha diskuterat med Borgnäs om han borde skriva och fått uppmuntran till att skriva från honom. Men att Jeppsson liksom skulle "ta order" från Borgnäs, som Lebel påstår, det är rent nonsens.
Ungefär så tänker jag mig nog också det där med Thomas Petterssons inflytande över Jeppsson, att det handlat om en idé som TP planterat i Jeppssons skalle och som han inte tänkt så mycket på förrän den togs upp. Då har han först varit lite kallsinnig till den, vilket är den del TP fått höra, men sedan gått och grunnat över den på egen hand. Han hade ju också kollat in det där videoklippet med Engström på YouTube, sa han, och underförstod att han inte tidigare sett (eller i alla fall inte mints) inslaget i tv när det gick på våren 1986.
Allt det här blir ju väldigt grannlaga och svårt. Jag har i alla fall redogjort för vad jag hört och vad jag vet om saken, och nu har jag även lagt till en personlig bedömning av Jeppssons förmåga att tänka på egen hand och agera självständigt. Det är min uppfattning att de senare är betydande och att han absolut inte är någon vindflöjel – låt vara "Lebel-robot" – som bara tänker och tycker vad andra sagt till honom att tänka och tycka. Det tycker jag stämmer in med vad jag sett och hört både av Jeppsson personligen och i den här frågan i stort.