Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-23, 18:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ok. Jag antar att du anser att SE kommer fram en kort stund efter mordet? Och gasnka snabbt iakttar LJ?
Ja, han har väl rimligtvis kommit fram när scenen är så som han beskriver den.
Citera
2024-06-23, 18:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Du får starta en tråd om «trådsanningar i kriminaltrådar på flashback» då istället för att sitta här och förstöra något som kunde ha varit en intressant tråd.
Är det intressant att gå ifrån materialet och helt hitta på saker? Då har vi olika definitioner av intressant.

Jag tycker att jag bidrar till att hålla det på en sansad nivå. Dessutom är jag en av få som faktiskt går igenom materialet, plockar fram detaljer och testar hypoteser. De flesta andra har bara koll på att jag har fel. Inte varför visserligen, men att jag har det är de säkra på. Trots att de knappt har en grundläggande koll på materialet.
Citera
2024-06-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, han har väl rimligtvis kommit fram när scenen är så som han beskriver den.

Rätta mig om jag har fel, men borde inte JA noterat honom? Han håller ju ögonen på AB och då måste SE ha gått förbi?
Citera
2024-06-23, 18:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Klassiskt dalulven att "veta" efter att ha resonerat fram det själv.😁

Den trovärdiga förklaringen kommer här https://youtu.be/SXkrfolK9jQ?si=9ks9XDlLXTZ5E4Ht c 16:30 in.

Hans förklaring får också stöd i materialet
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-00-C
F: Lade du märke till någon man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon som tydligen var omedelbart i närheten av den här platsen när skotten föll och som sen stannade kvar tills polismännen kom till platsen, en man i 40-50-årsåldern?

Här svarar då LL sanningsenligt nej. Han har inte sett något sådant. Men han har sett en man som sprang in i gränden flera minuter senare.

Nu har jag ju iofs gått igenom det här med dig tidigare. Vi får se hur länge det är kvar i minnet den här gången.

Skillnaden är att jag bygger på en utsaga från den 27:e april 1986.

Du hänvisar till en utsaga från år 2022, alltså 36 år senare.

Vilken tror du är mest trovärdig eller pålitlig? Har du studerat källkritik?

Det låter som om LL 2022 minns Skandiamannens framträdande i TV, där han "sprang efter poliserna".

1986 har han inte sett till SE över huvud taget.
Citera
2024-06-23, 18:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men borde inte JA noterat honom? Han håller ju ögonen på AB och då måste SE ha gått förbi?
Hur vet du att han inte noterat honom? Är det någon direkt fråga du tycker JA borde ha svarat annorlunda på?

JA har ju dessutom i rätten pratat om en man i 50-årsåldern. Och har dessutom pekat ut honom på bild och korrekt placerat en keps på hans huvud.

Sedan vore det inte konstigt om han missat honom. Materialet är fullt att folk som missar varandra. Det är dessutom en skillnad på att notera och minnas. Att komma ihåg en betydelselös person i en kaosartat situation är svårt redan efter någon timme.
Citera
2024-06-23, 18:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Skillnaden är att jag bygger på en utsaga från den 27:e april 1986.

Du hänvisar till en utsaga från år 2022, alltså 36 år senare.

Vilken tror du är mest trovärdig eller pålitlig? Har du studerat källkritik?

Det låter som om LL 2022 minns Skandiamannens framträdande i TV, där han "sprang efter poliserna".

1986 har han inte sett till SE över huvud taget.
Källan i sig är det inget fel på. Det är ju källan själv som är källan. Nog tror jag LL har bättre koll på vad som hände i hans egna förhör än vad du har.

Jag har dessutom granskat det och sett att det han säger får stöd i materialet.

Sedan är jag fullt medveten om att det kan vara ett felaktigt minne. Det har jag sagt upprepade gånger. Men du verkar inte ens överväga om det kan stämma av någon outgrundlig anledning.
Citera
2024-06-23, 18:31
Medlem
Citat:
Hur vet du att han inte noterat honom? Är det någon direkt fråga du tycker JA borde ha svarat annorlunda på?

JA har ju dessutom i rätten pratat om en man i 50-årsåldern. Och har dessutom pekat ut honom på bild och korrekt placerat en keps på hans huvud.

Sedan vore det inte konstigt om han missat honom. Materialet är fullt att folk som missar varandra. Det är dessutom en skillnad på att notera och minnas. Att komma ihåg en betydelselös person i en kaosartat situation är svårt redan efter någon timme.

När jag läser förhöret och frågorna han får verkar SE lysa med sin frånvaro. Det är min tolkning.
Citera
2024-06-23, 18:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man kan påminna om att han är misstänkt eftersom han befann sig där (och lämnar lite konstiga uppgifter efteråt).

Eller är han misstänkt i kraft av andra omständigheter och dessutom visar det sig att han befann sig i området?

Det tycks bli: SE är misstänkt eftersom han befann sig på platsen och dessutom, till skillnad från andra misstänkta, så befann han sig på platsen?

Nej, SE är misstänkt eftersom han befann sig utefter den gula linjen när LJ observerade gärningsmannen. LJ befann sig synlig i den positionen medan GM springer uppför andra halvan av trappen, och kanske 10-20 sekunder till (högst, om han ska hinna upp och sammanstråla med YN/AZ).

Den ende som vi vet tittade åt LJ:s håll och kan ha observerat LJ, är gärningsmannen.

SE är vidare misstänkt för att en man med hans signalement springer uppför trappen och på åsen.

Mannen på åsen är ju den som Irvell i april 1986 konstaterar har likheter med SE, inte minst väskan.

Det är också suspekt att SE speglar "Tensonmannens" rutt på Sveavägen, och håller ett försvarstal.

Typ: "Det kan ju inte vara jag som ... Det måste vara en med liknande kläder."

Det som återstår är att koppla SE till ett vapen eller ammunition, till ett hölster, eller en bekännelse.

Kanske vet ME något ...

P.S. Har du grävt fram något mer intressant i SE-bubblan på sistone? Du brukar vara bra på det.

Keep up the Good Work!
Citera
2024-06-23, 18:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Källan i sig är det inget fel på. Det är ju källan själv som är källan. Nog tror jag LL har bättre koll på vad som hände i hans egna förhör än vad du har.

Jag har dessutom granskat det och sett att det han säger får stöd i materialet.

Sedan är jag fullt medveten om att det kan vara ett felaktigt minne. Det har jag sagt upprepade gånger. Men du verkar inte ens överväga om det kan stämma av någon outgrundlig anledning.

Fakta: LL och JA minns JÅS.

SE var inte kvar på platsen. Irvell och även Anér vad det verkar, specialstuderade detta 1986 respektive 1989.

SE såg LJ från trappen.

Case closed! Champagnekorkarna flyger i MOP-land ...
Citera
2024-06-23, 18:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
När jag läser förhöret och frågorna han får verkar SE lysa med sin frånvaro. Det är min tolkning.
Vilka frågor menar du? När tycker du SE skulle dyka upp i hans förhör?
Citera
2024-06-23, 18:47
Medlem
Citat:
Vilka frågor menar du? När tycker du SE skulle dyka upp i hans förhör?

"Vilka frågor menar du?

T ex " Gjorde ni efteråt, senare efter händelsen några iakttagelser av några personer eller någon bil som framfördes eller uppträdde anmärkningsvärt"?

"När tycker du SE skulle dyka upp i hans förhör"?

Ganska tidigt eftersom att han ska hinna se LJ. JA verkar ju ha fortsatt koll på AB även efter att SG och AH är framme vid OP.
Senast redigerad av Makarov.24 2024-06-23 kl. 18:51.
Citera
2024-06-23, 18:53
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
"Vilka frågor menar du?

T ex " Gjorde ni efteråt, senare efter händelsen några iakttagelser av några personer eller någon bil som framfördes eller uppträdde anmärkningsvärt"?

"När tycker du SE skulle dyka upp i hans förhör"?

Ganska tidigt eftersom att han ska hinna se LJ. Han verkar ju ha fortsatt koll på AB även efter att SG och AH är framme vid OP.
Är att gå förbi anmärkningsvärt?

Jo, tidigt såklart. Men för att påstå att det är konstigt att JA inte noterar SE så måste ju han få specifika frågor om det för att det ska dyka upp i förhöret. Man kan inte begära att varenda liten detalj av varenda sekund ska finnas med.

Och då undrar jag vilka specifika frågor du menar. För jag tycker själv inte han utelämnar någon bit där SE borde ha varit med.

Om det hela kokar ner till att JA inte nämner SE som något anmärkningsvärt, så tycker jag inte det finns ett starkt case i att det skulle vara märkligt.

Dessutom framträder ju en man i JAs förhör som kan vara SE. Det ska man ju inte glömma. Och att JA genom utpekandet verkar ha en minnesbild av honom från något ställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in