Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-19, 16:39
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Fascinerande med hans utbildning.

Han hade alltså sju års eftergymnasial utbildning (tre år på konstfack, två år på grafiska institutet och två år på RMI). Verkar inte haft något arbete vid sidan om under dessa perioder så troligen heltidsstudier. Han hade antagligen längst utbildning av alla anställda på Skandia. Ändå fastnar han i ett jobb som broschyrmakare.

Tror du att han själv var nöjd med sin karriär?

Att han hade längst och bäst utbildning på Skandia tror jag inte han hade (om man synar detta med lupp), dock var han bra utbildad. Han lär väl själv ha yppat att han var stolt och nöjd med sin anställning på Skandia, som var en het och stor arbetsgivare i Sthlm på sjuttio och åttiotalet. Lite beroende på självinsikt tror jag han var tämligen nöjd med sin karriär? Långt ifrån alla (oavsett utbildningar/erfarenhet i bagaget) är chefsämnen, och det finns ju inte en oändlig flod av sådana tjänster heller. I det stora hela tror jag som sagt han var mer än nöjd. Och jag tror som sagt att han hade tämligen god insikt om hur han arbetade och hur pass lämpad han var som chef. Dock står det ju alla fritt att söka?
Citera
2024-10-19, 16:40
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Han hade alltså sju års eftergymnasial utbildning (tre år på konstfack, två år på grafiska institutet och två år på RMI). Verkar inte haft något arbete vid sidan om under dessa perioder så troligen heltidsstudier. Han hade antagligen längst utbildning av alla anställda på Skandia. Ändå fastnar han i ett jobb som broschyrmakare.

Men herregud. Fast anställning på Skandias huvudkontor är inte kattskit. Det är ungefär det man kan hoppas på med en grafisk utbildning. Såvida man inte hamnar i chefsposition eller tillhör den enstaka procent som är rena genierna och blir typ Andy Warhol.

Så här säger barndomsvännen till SVT:

Även om Skandiamannen senare flyttade från Småland höll de båda kontakten genom livet. Olle var upp i Stockholm och hälsade på honom på hans arbetsplats, Skandiahuset.

– Han hade ju ett väldigt fint jobb där.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/skandiamannens-barndomsvan
Citera
2024-10-19, 17:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Grafikerjobbet var det nog inget fel på men misstänker att det hade låg status bland polarna i Täby och det övriga privata umgänget.

Inte såg den fortsatta karriären heller så lovande ut.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-10-19 kl. 17:32.
Citera
2024-10-19, 18:49
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Grafikerjobbet var det nog inget fel på men misstänker att det hade låg status bland hans polare i Täby och det övriga privata umgänget.

Inte såg den fortsatta karriären heller så lovande ut.

Omkring detta vet vi ju egentligen inte så mycket? Känns som att detta är något TP delvis "uppfunnit" och möjligen förstorat upp, för att gynna sin tes om att han var just en udda fågel i bridge-sällskapet, samt just en long time failure? Känns även som att Netflix-serien gjorde en sak av detta, tyvärr? Men det är min högst personliga åsikt.

Karriären fick väl ett abrupt slut iom förtidspensioneringen först? Planer fanns väl rent av att starta firma med en kollega? Jag har inte fått exakt år på när han gick i pension, 1993-1994? Annars var han väl rätt lyckad och tillfreds med och på jobbet 1985-1986?
Citera
2024-10-19, 19:11
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Omkring detta vet vi ju egentligen inte så mycket? Känns som att detta är något TP delvis "uppfunnit" och möjligen förstorat upp, för att gynna sin tes om att han var just en udda fågel i bridge-sällskapet, samt just en long time failure? Känns även som att Netflix-serien gjorde en sak av detta, tyvärr? Men det är min högst personliga åsikt.

Karriären fick väl ett abrupt slut iom förtidspensioneringen först? Planer fanns väl rent av att starta firma med en kollega? Jag har inte fått exakt år på när han gick i pension, 1993-1994? Annars var han väl rätt lyckad och tillfreds med och på jobbet 1985-1986?
Jag tyckte när jag läste förhören med kollegorna (eller fd Skandiaanställda) att det inte såg så bra ut. Min minnesbild, är att han ansågs knepig och hade svårt att hålla tidplaner.

Nu var det ett bra tag sedan jag läste dem men som jag minns det hade han svårt att lära sig det nya och ansågs som allmänt knepig och besvärlig och därför fick en egen liten enklav. Någon uttryckte det ungefär som att han fick vara kvar nästan lite på nåder, det vill säga att man inte sparkar en gammal trotjänare.

Bäst att påpeka att källan är förhören, inte TP.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-10-19 kl. 19:28.
Citera
2024-10-19, 20:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Till dig, med kvalificerade bedömningar. Jag är beredd att ändra

https://imgur.com/a/wT18CIQ

Förövrigt när jag går igenom larmlistan, får jag det inte riktigt att gå ihop med ALG förhör.

Aha, nu förstår jag. ALG går från den gröna dörren och sedan genom garaget via en dörr i skjutporten, till en kontroll av dörren vid Beckers (Dekorimas) lager, omedveten om kalabaliken några meter därifrån.

Trodde först hon sprang som Tom Cruise genom korridorerna.

Sedan, efter 23:23, återvänder hon alltså till receptionen, och då har AK lämnat. Kan hända att ALG gick på muggen eller rökte och/eller tog en kaffe, innan hon gick tillbaka.

Vad är det som inte går ihop med hennes förhör?

P.S. Vem är det som utför dörrkontrollen på baksidan kl. 23:51? Var det inte då båda väktarna pratade med SE, och såg honom lägga väskan på disken och ringa. Eller hade han gått, redan då?

Fast satt inte ALG och HO kvar och pratade en stund, innan han gick ut på nattronden?

Kan knappast tro att ALG behövde utföra tre ronder.

Är "larmorsak" i listan, bakvänt nog, den som sitter vid disken? 111X är AK, eller den allmänna, 135X är HO ... då måste 184X vara ALG, som sitter i disken medan HO går på rond.

Ibland använder ALG ändå 111X. HO sa att systemet med privat beteckning var nytt, så de kanske glömde av sin egen beteckning ibland, och körde med den allmänna 111X.

Behövde man alltså knappa in en kod varje gång. Då blir det ännu mindre tid för HO att prata med SE?
Citera
2024-10-19, 20:04
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men om allt var tip top, varför "jobbade" han över, ibland till närmare midnatt, 1-2 gånger i veckan?

Under hela 80-talet, menar exfrun.

Så värst mycket jobb handlade det av allt att döma inte om.

Varför behövde han återskapa mordkvällen "offentligt" ett halvdussin gånger under 6 års tid?

Något är snett i vår herres Skandia-hus ...

Vi har inte påstått att allt var "tip top" men vad gäller gärningsmannaprofilering så var han inte ett "long time failure". Sådana är ensamma, inget umgänge alls, misslyckas med att skaffa sig en utbildning, är ofta arbetslösa, inga intressen osv.

CA passar bättre in i den profilen.
Citera
2024-10-19, 20:10
Medlem
quggels avatar
Citat:

Du förminskar hans roll när du kallar honom broschyrmakare. Han var grafiker och gjorde inte enbart broschyrer. Någon har nämnt tidigare att han även kan ha gjort illustrationer till bolagsrapporterna osv. Jag vet inte om det stämmer. Men du ser ner på kreativ verksamhet tycker jag, med det uttalandet.
Citera
2024-10-19, 20:14
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Du förminskar hans roll när du kallar honom broschyrmakare. Han var grafiker och gjorde inte enbart broschyrer. Någon har nämnt tidigare att han även kan ha gjort illustrationer till bolagsrapporterna osv. Jag vet inte om det stämmer. Men du ser ner på kreativ verksamhet tycker jag, med det uttalandet.

Håller med. Lägg till att SE i Skydd & Säkerhet anger att han är försäkringstjänsteman (kan ju innebära grafiker förvisso om man tar på sig de glasögonen) och skadereglerare.

Sid 3 i Skydd &Säkerhet:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf
Citera
2024-10-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Som GM hade han naturligtvis inte haft någon anledning att agera så eftersom han då faktiskt hade gått strax bakom och hade kunnat ösa på med faktiska detaljer som han sett.

Vad skulle det vara för detaljer?

Kan du ge 5 hypotetiska exempel?
Citera
2024-10-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja nu håller jag ju inte med om just den biten att SE måste ha skymt sikten för NF, men man kan ha olika uppfattningar där. Trottoaren var 7 meter bred 1986, bredare än den är idag. Ett fotbollsmål är 7,32 meter brett vilket motsvarar trottoaren plus en Magnumrevolver. Här är en bild på ett fotbollsmål med en person som skymmer sikten:

https://media.istockphoto.com/id/482672835/sv/foto/football-match-in-stadium-penalty-kick.jpg?s=612x612&w=is&k=20&c=dr3IZ0t9Oyy4kBTELxl BTdRK8zDIKuLHl0HC9UhY3Go=

I verkligheten blir det ju en viss perspektivförskjutning i och med att en hypotetisk SE kanske inte är helt i linje med mordplatsen. Jag är på mobilen så jag kan inte kolla exakta avstånd nu, men förutsatt att de 43 sekunderna gäller bör avståndet mellan en SE som kommer ut på gatan och mordplatsen vara max en fjärdedel av avståndet mellan mordplatsen och Fauzzi. Det motsvarar att målvakten står bara 2,75 meter ut från sin mållinje och sakta backar mot mållinjen om betraktaren står på straffpunkten som är 11 meter från mål. Och vi vet inte om han står i mitten eller åt sidan.

Däremot är det ju riktigt att SE lämnar lite felaktiga uppgifter i början av sin påstådda vistelse på mordplatsen vilket kan tyda på att han inte var där så tidigt som han säger.

Det krävs inte en serie korrekta gissningar för att SE ska vara oskyldig. Det är snarare tvärtom. Däremot kan man göra vissa välgrundade antaganden. Det fina med SE är att varje osäker punkt kan ha flera oskyldiga förklaringar. Man behöver inte låsa sig vid någon. Det åligger de SE-frälsta att lägga fram en sammanhängande gärningsbeskrivning. Det är ni som har bevisbördan.

Här har du en bättre uppskattning.

https://imgur.com/a/zWDGau9
Citera
2024-10-19, 20:49
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Här har du en bättre uppskattning.

https://imgur.com/a/zWDGau9

Vad baserar du gubbarnas storlek på? Har du gjort en ordentlig perspektivberäkning baserat på avstånden? Jag tycker att SE-gubben ser väldigt stor ut.

Sedan är ju SE-gubbens belägenhet i sidled förstås en ren gissning från din sida. I vanliga fall brukar ju de SE-frälsta ta hans ord om att gå på yttersida trottoar som absolut sanning, men här är han plötsligt som Hacke Hackspett som alltid ställer sig i vägen för kameran i Kalle Ankas jul?

Citat:
Vad skulle det vara för detaljer?

Kan du ge 5 hypotetiska exempel?

1. Att ha sett Palme gå mot mordplatsen.
2. Att ha sett Lisbeth gå mot mordplatsen.
3. Att ha sett GM.
4. Att ha sett Björkman i nära anslutning till skotten.
5. Att ha sett Palme landa framåt, inte bakåt som han felaktigt påstår.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-19 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in