2024-11-19, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
För det år så tjejer brukar uttrycka sig "vända mig om och säga 'nej'".

Inte knuffa bort honom och säga vad fan håller du på med, du ska ut nu.

"Men han bara fortsatte", okej, hon hon bara forsatte bli knullad utan mostånd..
Ja det ska räcka att säga nej. Våldtäktsmän resonerar som du "Hennes fel!" Är du en våldtäktsman?
Citera
2024-11-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Först vill jag klargöra att jag inte har frågat dig om det alltid är våldtäkt om samtycke inte finns. Vet inte om du med avsikt fultolkat mig eller om du faktiskt misstolkat.

Det du avslutar med är väl egentligen vad diskussionen handlar om. Du anser att det är glasklart att våldtäkt begåtts då du glasklart tror att MÄ inte deltagit frivilligt. Här skiljer vi oss åt och här ligger grunden till varför jag och som jag tror flera andra inte tycker att det är ställt utom allt tvivel att en våldtäkt har begåtts. Jag tycker att det finns väldigt mycket i den här berättelsen som tyder på att MÄ inte varit speciellt ovillig till sexet.

Ett annat exempel på varför åtminstone jag tycker att samtyckeslagen i dess nuvarande form är rättsosäker belyste du själv i ditt inlägg ovan. Du skriver att vi inte är några tankeläsare.
Trots detta finns tillägget oaktsam våldtäkt som i mångt o mycket faktiskt går ut på att vi ska vara tankeläsare och som i ett fall jag läst ledde till fällande dom trots att samtycke givits, fastställt av både MÄ samt vittnen på MÄ:s sida, och trots att den anmälande parten varit delvis pådrivande i händelseförloppet. Rätten tycker ändå att åtalad borde ha förstått att det fanns en risk att MÄ inte deltog frivilligt på grund av att MÄ varit berusad. Fängelse och skadestånd. Våldtäktsmanstämpel för resten av livet.

Har du läst den här förresten? Jurister som tittat och jämfört våldtäktsmål med mål om olaga hot där det är samma typ av bevisning som finns. Ord står mot ord, ingen speciell teknisk bevisning finns utan där beslut fattas baserat på MÄs berättelser och så kallad stödbevisning kring hur MÄ handlat efter händelsen. Väldigt olika utfall mellan våldtäktsmålen och målen om olaga hot.
https://svjt.se/svjt/2018/327

Jag har som hastigast ögnat igenom vad Christian skrivit på svt .
Vad Christian vill är att inte höja beviskravet på våldtäktsmål utan sänka beviskravet på olaga hot som också sker i hemmen.

Något som jag fullständigt håller med om.

Vad ville du komma med detta?

Att rättsväsendet bara har kommit halvvägs med att komma till rätta med våld i hemmet och våldtäktsmål har kommit längre?

Desutom då denna artikel skrevs långt före 2018, men jag håller med dig beviskraven på våld i hemmen måste ses över.
Citera
2024-11-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns mycket sagt om hur verbal och icke-verbal kommunikation samspelar. Man skall inte vara för säker och det är lätt att överskatta icke-verbal kommunikation.

Men säkert är att det inte är så säkert som att det folk uttrycker verbalt är ett definitivt uttryck för deras vilja. Det handlar om ett samspråk mellan kroppslig och verbal kommunikation och mellan olika viljor inom en och samma person.

Om någon följde med dig hem efter krogen och talade om att bara sova men genom att lägga sig i samma säng som dig och vara öppen för fysisk beröring med sitt kroppsspråk visa på motsatsen, skulle din slutsats då vara att eftersom vederbörande verbalt sade en sak, så är det den givna sanningen som inte går att ifrågasätta?

De kan ju alltid spela Monopol eller hur?

Du likställer våldtäkt med brädspel och kommer med ytterligare ett inlägg om?

Ja jag vet faktiskt inte.

Vad vill du framställa?

Fysisk beröring har jag både med min frisörska (ett ex) och tandläkare (den sist nämnda ojojoj hon kunde vara fotomodell likväl &#129392

Är det enligt dig fritt fram då?
Citera
2024-11-19, 00:43
Medlem
Uppmanar alla att läsa fup. Detta ÄR en bisarr dom.

https://gofile.io/d/otPIt4
(Ursprungligen postat av EchoBloom)
Citera
2024-11-19, 00:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
De kan ju alltid spela Monopol eller hur?

Du likställer våldtäkt med brädspel och kommer med ytterligare ett inlägg om?

Ja jag vet faktiskt inte.

Vad vill du framställa?

Fysisk beröring har jag både med min frisörska (ett ex) och tandläkare (den sist nämnda ojojoj hon kunde vara fotomodell likväl &#129392

Är det enligt dig fritt fram då?

Jag förutsätter att mina meningsmotståndare inte är dumma utan förstår skriven text och basala resonemang och jämförelser. Nu skryter du med hur korkad du är när du lyckas missa poängen ett barn kan förstå och uppfattar det som ett skäl att vara ironisk mot mig. Är det medvetet så kan du väl visa tillräckligt med respekt för våldtagna och eventuellt felaktigt dömda och avstå?

Jag vill förstås framställa att det inte är så enkelt som att ett verbalt nej till sex är hela saken utan att det också spelar in hur den icke verbala kommunikationen ser ut.
Citera
2024-11-19, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helosanbanan
Uppmanar alla att läsa fup. Detta ÄR en bisarr dom.

https://gofile.io/d/otPIt4
(Ursprungligen postat av EchoBloom)

Nej det är det inte.

En bekännelse från en våldtäktsman

"Hon har berättat att hon bad dig sluta. Hörsammade du det?
Det var inget jag hörde. Om hon inte avsiktligt sagt det för att jag inte skulle höra så bad hon mig aldrig sluta."

Inte det sista vi får höra om denna sjuka individ.
Citera
2024-11-19, 02:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Tjatsex är i sig inte olagligt.

Nej att tjata är inte olagligt. Tack för att du fastslog detta.

Citat:
I det här fallet har ett tjatande som i sig själv inte är brottsligt utmynnat till en brottslig gärning dvs våldtäkt.

Det är tingsrättens slutsats, vi vet ännu inte vad utfallet kommer att bli i hovrätten. De brukar väl ofta ställa högre krav på bevisningen?

Citat:
Bara för att du lyckades tjata dig till sex innebär det inte att den andra personen medverkat frivilligt.

Är inte det här fallet fråga om en ord mot ord historia? Hon har väl dessutom ridit den unge mannen och berättade väl om detta först i det tredje förhöret om jag minns rätt?

Citat:
Som någon skrev väldigt tidigt i denna tråd, troligen har gärningsmannen utfört våldtäkter tidigare på liknande sätt.

Du tänker kanske på den här förvirrade skribenten som hade fel nåt så in i helvete tidigare i år när det gällde ett helt annat fall i Sköndal?

(FB) Chalmerist ville sova över, våldtog kurskamrat. Dömd till 3 år och 3 månader fängelse (jan, 2024)

Varför är det så viktigt för er två att försöka misstänkliggöra den unge chalmeristen?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-11-19 kl. 02:04. Anledning: Tillägg
Citera
2024-11-19, 07:51
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Stackars Viking blir rikskänd av den här flashbacktråden. Lycka till att någonsin börja studera på universitet eller överhuvudtaget få ett jobb när du är dömd för våldtäkt och har en sida på flashback med 500+ sidor av inlägg.
Citera
2024-11-19, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Stackars Viking blir rikskänd av den här flashbacktråden. Lycka till att någonsin börja studera på universitet eller överhuvudtaget få ett jobb när du är dömd för våldtäkt och har en sida på flashback med 500+ sidor av inlägg.

Ja, visst är det synd om våldtäktsmän dom stackarna. Dessutom när man vet att det är en bråkdel som blir anmälda/fällda och av dessa ännu färre som blir 'FB-kändisar'. Vikingen var tydligen lite ökänd på Chalmers för sina olämpliga beteenden mot kvinnor, så karma is a bitch som vi brukar säga.

Tar han emot vård och slutar kröka slipper han kanske bli en ny Hagaman eller Nytorgsman.
Citera
2024-11-19, 08:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har inte haft i syfte att misstolka eller på annat sätt förlöjliga eller dumförklara.

Jag är av åsikt att man måste vara väldigt noga med vad man åsyftar.

Jag har inte läst igenom det du hänvisar till återkommer när jag har gjort det och läst syftet om det de skriver om.

Om vi ska gå in på detta specifika mål anser jag att samtycke inte finns.

TR har gjort en väl avvägd bedömning, den tilltalades framtid har inga som helst utrymme för förmildrande omständigheter.

Vad ett fåtal tycker är rättsosäkert gillas ändå av flertalet inom juridiken.

En fråga i ren diskutonsform menar du att våldtäkt endast kan föras i bevis om det förekommit våld eller tvång då vittnen närvarat som dokumenterats?

Vad är dina preferenser för våldtäkt?

Alla andra övergrepp är inga övergrepp?

Det var och är fortfarande flera juridisk experter som anser att den nya samtyckeslagstiftningen är rättsosäker. Du verkar ju var intresserad och insatt så det vet säkert även du.

Jag tycker även att du delvis själv har svarat på en del av dina frågor. Om man nu ska fälla någon så finns det ju till exempel övergrepp eller trakasseri eller andra begrepp att ta till. Våldtäkt är ju bland det värsta som du kan bli åtalad för. Därför är det olyckligt att våldtäktsbegreppet blivit så otroligt brett. Det finns t.ex. ett annat fall här på Flashback där samlaget tydligen bestod i att könsorganen rört vid varandra. I det fallet har det fastställts att MÄ gett samtycke, MÄ varit pådrivande till viss del, båda varit fulla men det struntade rätten i utan de tyckte att åtalad borde ha förstått att det fanns en risk att MÄ inte deltog frivilligt på grund av berusning. Fälld för våldtäkt och skadestånd.

Om vi ska ta detta specifika fall (Chalmeristen) tycker jag det finns mycket i hennes historia som pekar på att det mycket väl kan ha handlat om annat än våldtäkt. Jag kommer inte ihåg allt så här på rak arm.

Hon har för någon dag sedan gjort slut med sin kille lite out of the blue. Hon påstår sig vara ledsen över detta men ändå hunnit vara på "dejt" med Kingen med vilken man kan utläsa av konversationen med sin kompis MÄ skulle kunna tänka sig ha sex med.
Hon ifrågasätter sig själv varför hon gör så här, varför hon flirtar. Hon har skickat en utmanande bild på sig själv till den åtalade. Hon utrycker sig att den åtalade inte ska få fitta. Varför gör man det om en bekant bara ska komma och sova över?
Hon diskuterar med sin kompis om vad hon ska ha på sig. Trots att hon verkar väldigt orolig över att det ska bli tal om försök till sex väljer hon alltså att fortsätta att bara ha på sig nattlinne och trosor. Trots att hon verkar väldigt orolig för att den åtalade ska vilja ha sex med henne, fastän hon till kompisen säger att hon inte vill så guidar hon den åtalade till sin lägenhet, han går fel flera gånger och hon rättar honom. Hon går ner och öppnar ytterporten och släpper in honom. Här skulle hon enkelt ha kunnat avstyra situationen.
Hon verkar väldigt lätt ge med sig om att han ska få sova i hennes säng.
Hon har initialt kontakt med kompis under tiden åtalad är hemma hos henne. Hon säger att hon i början säger till att hon inte vill och tar bort åtalads hand. Hon skulle mycket enkelt kunna stiga upp ur sängen och på så sätt komma från situationen. Hon skulle enkelt kunna skriva till sin kompis och be denna kalla på polisen om hon nu känner sig hotad. Hon skulle kunna skrika. Hon skulle kunna ta sig ut ur lägenheten. Hon är inte i något förlamat freezemode utan hon bestämmer sig för att ha sex.
Hon är uppe på toaletten och återgår efter det till sexuell aktivitet. När sexet är över lägger hon sig i sängen bredvid åtalad och låter honom hålla om henne.

Det skulle varit väldigt intressant att se konversationerna hon haft med den åtalade innan. Åtminstone jag kan inte se detta i FUP. Finns det sådan konversation i FUP eller är den lämpligt frånvarande?

Vad tycker du själv om allt ovanstående? Vad är din förklaring till att MÄ dag 2 enkelt kunde avstyra åtalads närmanden bara genom att kliva upp ur sängen och säga att hon skulle träffa en kompis?
Varför gjorde hon inte något liknande på kvällen/natten eller ännu större fråga varför släpper hon in åtalad då det verkar som att MÄ på förhand av någon anledning förstått att det skulle bli tal om någon slags sexuell situation?
Citera
2024-11-19, 09:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har som hastigast ögnat igenom vad Christian skrivit på svt .
Vad Christian vill är att inte höja beviskravet på våldtäktsmål utan sänka beviskravet på olaga hot som också sker i hemmen.

Något som jag fullständigt håller med om.

Vad ville du komma med detta?

Att rättsväsendet bara har kommit halvvägs med att komma till rätta med våld i hemmet och våldtäktsmål har kommit längre?

Desutom då denna artikel skrevs långt före 2018, men jag håller med dig beviskraven på våld i hemmen måste ses över.

Återigen skriver du saker jag inte sagt. Varför gör du så?

Det var svjt (svensk jurist tidning)och inte svt som publicerat detta.

Jag tycker att du ska läsa igenom allt ordentligt innan du svarar. Inte snabbt ögna igenom.

Och så tycker jag du ska hänvisa till var i texten de slutsatser du kommer till finns.
Citera
2024-11-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttinava
Ja det ska räcka att säga nej. Våldtäktsmän resonerar som du "Hennes fel!" Är du en våldtäktsman?

Var är det bekräftat att hon sa nej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in