Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Men enligt dig så måste det alltså alltid betyda att den andra personen inte medverkar frivilligt?
Eller kan "tjat" genom beröring smek ändra den andra personens inställning till att vilja ha sex?
Ni tycker ju inte att det är något konstigt att en person som från början vill ha sex en bit in i akten inte vill längre. Varför är det så omöjligt med omvänt scenario?
Jag ska hålla mig kort och därav inte möjligen ge dig svar fullt ut.
Och vi diskuterar samtyckeslagen!
1. Det är ingen lek för ett brottsoffer att göra en polisanmälan gällande våldtäkt.
2. Bara för att brottsoffret säger våldtäkt så ställs inte en misstänkt till svars inför en Domstol.
3. Den första som förhörs av polis, ÅK och i vissa fall psykiatriker/övrig sjukvård är brottsoffret där sedan ÅK gör en bedömning om det kan bedömas som våldtäkt.
4. Man tar in vittnesmål, teknisk bevisning och kommunikation.
5. ÅK fattar ett beslut om det finns möjlighet att pröva om ett brott har begåtts till Domstolen.
Men det här visste du säkert redan.
Du frågar mig om det alltid är våldtäkt då samtycke inte finns, då är svaret JA.
Du frågar mig om inte ett eventuellt närmande kan ändra en avig inställd till samtycka till sex, då säger jag också JA.
Men man måste titta på omständigheterna i övrigt (rekvisitan).
Våldtäkter är lite som indiciermål, två personer med två olika utsagor och inga närvarande vittnen.
ÅK har samma beviskrav som i alla andra brottsutredningar, dvs bevisbördan är densamma och ÅK ska ha tillräckligt stöd för att visa att ett brott begåtts.
Som jag själv agerade då man var fri och inte hamnat under tvång 😁, ja jag gör mycket hemma som jag inte samtycker till.
Happy wife happy life 😉.
Om någon följde med hem från krogen/festen och sa att hen bara skulle sova rörde jag aldrig personen.
Av två väldigt enkla anledningar, respekt för motparten och nummer två hålla sig ifrån problem, vi är inga tankeläsare.
Och detta var före nya samtyckeslagen 2018.
Jag antar att mitt svar är lika luddigt som din fråga men jag uppfattade att det inte handlade specifikt om detta målet utan mer i allmänhet hur man gör en bedömning.
Såg att vi kommer antagligen diskuterar detta i ett nytt samtyckesmål framöver
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/pojke-haktad-for-valdtakt-pa-skola/