2024-11-18, 08:34
  #937
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Riktar inte frågan direkt till dig, utan allmänt. Men vad är det som talar för en storkonflikt egentligen, mer än att Ryssland har uttalat sig om dessa "röda linjer" som gång på gång passeras utan reaktion?

Man skall inte ta Putins och Medvedevs hotelser på överdrivet allvar. Men man får heller inte glömma bort att Ryssland har över sex tusen kärnvapen, och att landet styrs av narcissister och psykopater med ett gravt chauvinistiskt mindervärdeskomplex.

Det steg som nu har tagits av Joe Biden, vilket medger att Ukraina använder missiler med längre räckvidd mot ryska mål, är ingen struntsak. Det anser varken Kreml eller NATO-vänliga militärexperter. För egen del tror jag att beslutet var riktigt, men vi måste fatta att det för med sig en risk för eskalering.
Citera
2024-11-18, 08:42
  #938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Okej, du gillar två saker: Nordkorea, och att ställa dumma frågor. Känner mig inte lockad att slösa tid på dig.
Nej, jag varken gillar eller ogillar Nordkorea. Så jag antar att vår diskussion tog slut där, för du vet inte varför du hatar något tillräckligt mycket så att du är villig att gå i krig.
Citera
2024-11-18, 08:42
  #939
Medlem
Att det blir något världskrig av deta är bara trams. Det kommer inte ske ryssland är för svaga rent militärt kina likaså.
Ingen av dom är intresserade av något större krig utan ryssland vill nog snarast avsluta deta men utan att skämma ut sig totalt. Putin behöver vinna något för att kunna visa att allt inte var förgäves. Det är nog både Ukraina och väst beredda att ge honom samtidigt som alla sidor kommer förklara att man vann kriget
Citera
2024-11-18, 08:48
  #940
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ryssland är en blivande grushög om de får NATO mot sig så jag tror inte Putin kommer göra så mycket mer än att hota.
Vad Kim och NK gör eller blir betald att göra är något helt annat.

Nato består av en rad länder som förutom USA saknar resurser till ett anfallskrig.
Dessutom en rad länder som är ryssvänliga, typ Ungern, Turkiet mfl.
Du verkar tro att Nato är en samlad enhet/force?
Trumph kommer aldrig anfalla Ryssland, inget annat land i Nato heller.

Det är sådana som du som är farlig för oss normalbegåvade.
Citera
2024-11-18, 08:49
  #941
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse142
Att det blir något världskrig av deta är bara trams. Det kommer inte ske ryssland är för svaga rent militärt kina likaså.
Ingen av dom är intresserade av något större krig utan ryssland vill nog snarast avsluta deta men utan att skämma ut sig totalt. Putin behöver vinna något för att kunna visa att allt inte var förgäves. Det är nog både Ukraina och väst beredda att ge honom samtidigt som alla sidor kommer förklara att man vann kriget

Låter i mina öron lika initierat som något ett fyllo rapar ur sig på torgbänken i Säffle.
Citera
2024-11-18, 08:59
  #942
Medlem
kalkryggars avatar
Vissa här i tråden låter som direktutsända ryzz-troll. Fan va pinsamt.

Tredje världskriget är på väg och det är vad diktaturerna har kämpat för länge. Att det sen finns folk på FB som stödjer diktaturerna i det låter bisarrt minst sagt.

I vilket fall som helst så är det bra att Ukraina nu slipper den onaturliga låsningen. Nu skulle det vara snyggt om Ukraina kunde radera ut den ryska/nord-koreanska offensiven mot Kursk i Ukrainska.
Citera
2024-11-18, 09:11
  #943
Medlem
MuscleSharks avatar
Räcker det inte med de hundratals trådar som redan finns?

Nej. Detta är inte starten på något tredje världskrig. Bara för att Putin eller hans trollarmé säger det så betyder det inte det. Ni små som inte förstår er på hur detta fungerar bör inte uttala er.
Fast vad spelar det för roll. Snart kommer flera liknande trådar dyka upp i vanlig anda som vi sett i 3 år nu. Folk här är dock alldeles för lågintelligenta för att förstå hur ett världskrig faktiskt börjar, och hur det faktiskt skulle kunna se ut.
Nån säger tredje världskriget och era tankar far direkt till andra världskriget. Pinsamt värre.
Citera
2024-11-18, 09:11
  #944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Orsaken till att jag väljer att starta denna tråd just nu är att president Biden precis har gett Ukraina tillåtelse att avfyra missiler med amerikanska komponenter mot mål långt inne på ryskt territorium. Putin har varnat för att detta kommer att betyda krig med NATO.
Nja inte riktigt, missilerna har ’limitations’, oklart vad det innebär dock. 30 mils räckvidd är inte jättelångt, det räcker inte till moskva
Citera
2024-11-18, 09:16
  #945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse142
Att det blir något världskrig av deta är bara trams. Det kommer inte ske ryssland är för svaga rent militärt kina likaså.
Ingen av dom är intresserade av något större krig utan ryssland vill nog snarast avsluta deta men utan att skämma ut sig totalt. Putin behöver vinna något för att kunna visa att allt inte var förgäves. Det är nog både Ukraina och väst beredda att ge honom samtidigt som alla sidor kommer förklara att man vann kriget
Du projicerar. Hur kan du annars veta hur Ryssland och Kina resonerar.
Citera
2024-11-18, 09:18
  #946
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Orsaken till att jag väljer att starta denna tråd just nu är att president Biden precis har gett Ukraina tillåtelse att avfyra missiler med amerikanska komponenter mot mål långt inne på ryskt territorium. Putin har varnat för att detta kommer att betyda krig med NATO.
Ryssarna kommer aldrig ge sig på NATO. Putin vet att han är totalt jävla körd om han gör det. Ryssland och Nordkorea mot NATO. Vad tror du själv blir utfallet?
Citera
2024-11-18, 09:20
  #947
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Med anledning av att Tredje Världskriget tycks rycka allt närmare tänker jag att det kan vara dags att skapa en samlingstråd på temat, där vi diskuterar allt som rör ämnet. För närvarande de skeenden vilka kan tolkas som en upptakt till en ny världsomspännande militär konflikt, och om en sådan blir ett faktum själva kriget.

Ifall moderatorerna tycker att initiativet är en bra idé får de gärna slå samman de spridda diskussionerna på temat med denna tråd.
Du är sen på bollen. Pappskalle: (FB) Varför inser så få att vi är på väg mot ett nytt storkrig?
Citera
2024-11-18, 09:21
  #948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Man skall inte ta Putins och Medvedevs hotelser på överdrivet allvar. Men man får heller inte glömma bort att Ryssland har över sex tusen kärnvapen, och att landet styrs av narcissister och psykopater med ett gravt chauvinistiskt mindervärdeskomplex.

Det steg som nu har tagits av Joe Biden, vilket medger att Ukraina använder missiler med längre räckvidd mot ryska mål, är ingen struntsak. Det anser varken Kreml eller NATO-vänliga militärexperter. För egen del tror jag att beslutet var riktigt, men vi måste fatta att det för med sig en risk för eskalering.

Det är väl självklart inte någon struntsak men idioten i Kreml lämnar inget alternativ. Varför skriver du med clickbait rubrik om du vill vara seriös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in